Hoe belangrijk is kleppen stellen

black fazer

MF'er
27 apr 2006
65
0
Hallo,

Mijn fazer 600, uit bj2000, heeft nu 43.000 km op de teller staan.
ik was van plan om volgend jaar in het voorjaar, de kleppen van de motor te laten stellen.

Als het goed is, zit ik nu eigenlijks al aan de kilometers,
kan het kwaad om nog +/- 6000 km door te rijden?

Ik moet wel zeggen, dat de motor in koude toestand steeds meer ratel geluid geeft.
Na ongeveer 2 km warmrijden, is dit geluid verdwenen,
misschien te strakke kleppen, die dit geluid veroorzaken?

gr Fred
 
kleppen stellen is belangrijk.
maar een paar duizend over de termijn heen zal niet zo'n bezwaar zijn.
aan de andere kant is de termijn van 42000km al erg lang.
of het kwaad kan is eigenlijk alleen achteraf te zeggen.
als je gaat stellen of controleren, dan kun je pas zeggen het was hoognodig of het had nog niet gehoeven.
denk dat het geluid niet wordt veroorzaakt door de kleppen, maar eerder door de nokkenasketting of de spanner.
 
kleppen stellen is belangrijk.
maar een paar duizend over de termijn heen zal niet zo'n bezwaar zijn.
aan de andere kant is de termijn van 42000km al erg lang.
of het kwaad kan is eigenlijk alleen achteraf te zeggen.
als je gaat stellen of controleren, dan kun je pas zeggen het was hoognodig of het had nog niet gehoeven.
denk dat het geluid niet wordt veroorzaakt door de kleppen, maar eerder door de nokkenasketting of de spanner.

Stel dat nokkenasketting of de spanner, meer geluid gaan geven, kan dit kwaad dan
 
Beetje zoals "stel ik ga een ei bakken en ik laat hem te lang in de pan, kan dit kwaad? Hij begint dan wel te roken en te stinken maar ik zie nog niets vreemds."

Ja, zoals de man met de banaan al zegt, daar heb je onderhoud voor. Als iets rammelt en tikt is het niet juist. Tenzij het een Ducati is dan maakt het altijd herrie of een Kawasaki dan zijn knikkers in het blok normaal :')

Rammelt hij zal het bijvoorbeeld de ketting zijn ja en als die te veel rammelt breekt hij of springt hij van de timing. Dan moet je iets meer doen dan je klepspeling controleren.

Dus ja... onjuiste zuinigheid? Trek anders in een vrij weekendje met een WPHB even zelf je kleppendeksel eraf. En controleer je NAKspanner even.
 
als je de kleppen aan het stellen bent, is het verstandig om ook de nokkenasketting of spanner na te zien of te vervangen, als dat nodig is.
je kan er dan wat makkelijker bij.
 
Laatst bewerkt:
Waarom in de lente laten doen?

Dan puilen de motorzaken uit van het werk. Laat het lekker in de winter doen, heb je nauwlijks wachttijd en met een beetje geluk matsen ze je dan ook nog met de uren. Sommige bedrijven hebben in de winterperiode sowieso al lager arbeidsloon.
 
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
Omdat door de motorhite de klepstelen gaan uitzetten en dus langer worden. Als er geen ruimte/speling tussen zou zitten zouden de tuimelaars de kleppen constant naar binnen duwen waardoor de kleppen open blijven staan en er brandstof en zuurstof uit de cilinder zou vloeien en er geen compresse zou zijn als beide kleppen niet goed sluiten en deze zouden door de hitte verbranden.
Ook kan de ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar te wijd worden waardoor de kleppen dichtblijven of niet goed worden geopend.
Het mag duidelijk zijn dat ontregelde kleppen aanzienelijke schade aan de motor aanbrengen. Vandaar dat kleppen stellen een van de belangrijkste onderhouds handeling is. Het kan nooit kwaad om de klepspeling regelmatig te controleren door de kleppendeksel los te schroeven en met een voelermaat de juiste speling te controleren en zonodig bij te stellen. Hoe kleppen gesteld moeten worden staat meestal in de handleiding van de motor of daar zal zeker een "how to do" te vinden zijn via het internet of de website van de motorfabrikant.
 
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
Omdat door de motorhite de klepstelen gaan uitzetten en dus langer worden. Als er geen ruimte/speling tussen zou zitten zouden de tuimelaars de kleppen constant naar binnen duwen waardoor de kleppen open blijven staan en er brandstof en zuurstof uit de cilinder zou vloeien en er geen compresse zou zijn als beide kleppen niet goed sluiten en deze zouden door de hitte verbranden.
Ook kan de ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar te wijd worden waardoor de kleppen dichtblijven of niet goed worden geopend.
Het mag duidelijk zijn dat ontregelde kleppen aanzienelijke schade aan de motor aanbrengen. Vandaar dat kleppen stellen een van de belangrijkste onderhouds handeling is. Het kan nooit kwaad om de klepspeling regelmatig te controleren door de kleppendeksel los te schroeven en met een voelermaat de juiste speling te controleren en zonodig bij te stellen. Hoe kleppen gesteld moeten worden staat meestal in de handleiding van de motor of daar zal zeker een "how to do" te vinden zijn via het internet of de website van de motorfabrikant.



:N

hydraulische klepstellers zijn nog steeds ver in de minderheid bij motorfietsen.
 
je motor ratelt al een beetje en je zit aan de kilometerstand waarbij aangegeven word dat de kleppen gechecked moeten worden en je wilt nog 6000km doorrijden?

tuurlijk, doen!

ff serieus: 't gaat wel om je motorblok he, iets waar je gewoon niet mee moet besparen qua onderhoud, vorig jaar moesten de kleppen van mn blok ook bijna gechecked worden maar heb het vanwege omstandigheden 3000 km eerder laten doen.. liever vroeger dan later..

daarbuiten is het nu rustiger bij de dealers en kun je misschien zelfs wat korting krijgen als je em in de winter brengt...
 
Doe het altijd zelf. De vorige klepstelbeurd van m'n ZX7R was 50.000 km geleden. (Wel gecontroleerd in de tussenliggende beurten natuurlijk!) 4 uitlaatkleppen waren iets te strak volgens het wphb.

M'n XS650 caferacer moet vaker bijgesteld worden maar die heeft ook een 100% racenokkenas en die kleppen moeten heel strak afgesteld worden. Gelukkig is dat in 20 minuutjes te doen.

Het is dus heel erg verschillend per motor en hoe je er mee rijdt.

De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.

Kleptuimelaars zie volgens mij ook niet zo veel meer.
 
Laatst bewerkt:
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.

:N

Dat komt nog maar weinig voor, zeker bij sportmotoren die draaien daar veel te hoge toerentallen voor. Bij choppers en toerfietsen is dat nog wel eens zo.

Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.

Best knap, een fazer (net zoals héél veel moderne motoren) heeft geen tuimelaars...
 
Je hebt toch een onderhoudsinterval van 8000 km?
Dus als het nu alweer een poos geleden is dat ie een beurt gehad heeft,
waarom dan niet gewoon nu wegbrengen voor een lekkere beurt?
Kleppen stellen, nieuwe olie, alles weer lekker nakijken.

Dan kun je er de hele winter weer tegenaan!
 
Je hebt toch een onderhoudsinterval van 8000 km?
Dus als het nu alweer een poos geleden is dat ie een beurt gehad heeft,
waarom dan niet gewoon nu wegbrengen voor een lekkere beurt?
Kleppen stellen, nieuwe olie, alles weer lekker nakijken.

Dan kun je er de hele winter weer tegenaan!




onderhoudsinterval van een Fazer600 voor de kleppen is 42000km. :)
 
Twee weken terug nog gedaan bi jeen Fazer. Op zich prima karweitje hoor. Was weinig bij stellen nodig, maar toch een pietsie.

Nu kan die motor er weer duizende kilometers tegen.

Overigens viel het me tegen uit slecht de carburateurs stonden (25k gereden). Misschien door eerder onderhoud, of door de vorige eigenaar, maar ik vond het wel flink a-synchroon.
 
Hallo Black Fazer,
De Ratel die je hoort, komt van je nokkenas ketting. Hebben veel Fazers last van, ook bij mij begon de boel bij ca 40000 km te rammelen.
Dit is (tijdelijk)te verhelpen door de kettingspanner een tandje strakker te zetten.
De spanner zit echter tussen de caburators, en om erbij te komen moeten deze eraf.
Het blok kan er echter oud mee worden, ik heb er tot 122.000 km mee gereden en toen het blok vervangen, omdat het teveel olie ging gebruiken.
Het huidige blok heeft ca 80.000 km gedraaid en ook hier rammelt de ketting.

Brengt me op het kleppenstellen.
Bij een Fazer liggen de nokkenassen direkt op de kleppen, en de speling wordt geregeld door stelplaatjes. Bij de kleppen beurt wordt eerst met een voelmaatje gemeten of de speling juist is.
Om de speling aan te passen moeten de nokkenassen eruit, zodat het plaatje vervangen kan worden door een andere dikte.
Bovenstaande actie zijn arbeids intensief, en dat zie je terug op de rekening....

Ik check de klepspelingvan mijn Fazer ieder jaar maar heb nog nooit een plaatje hoeven te vervangen.
Ik zou me dus niet te druk maken over het de kleppen, de boel loopt echt niet vast als je nog een paar duizend km wacht met checken.
 
Laatst bewerkt:
Met "tuimelaars" hierboven zullen wel de nokvolgers worden bedoeld.
Maar het idee blijft hetzelfde: regelmatig de speling controleren, kan je toch op veel motoren zelf doen, scheelt vroeg of laat een flinke kostenpost. En de motor draait beter.
 
wat tuonorider zegt werd mij ook door jos smit bevestigd. Controleren is meestal voldoende. Ik heb het bij 57k laten doen ipv 42k en er was geen vuiltje aan de lucht.
 
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
Omdat door de motorhite de klepstelen gaan uitzetten en dus langer worden. Als er geen ruimte/speling tussen zou zitten zouden de tuimelaars de kleppen constant naar binnen duwen waardoor de kleppen open blijven staan en er brandstof en zuurstof uit de cilinder zou vloeien en er geen compresse zou zijn als beide kleppen niet goed sluiten en deze zouden door de hitte verbranden.
Ook kan de ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar te wijd worden waardoor de kleppen dichtblijven of niet goed worden geopend.
Het mag duidelijk zijn dat ontregelde kleppen aanzienelijke schade aan de motor aanbrengen. Vandaar dat kleppen stellen een van de belangrijkste onderhouds handeling is. Het kan nooit kwaad om de klepspeling regelmatig te controleren door de kleppendeksel los te schroeven en met een voelermaat de juiste speling te controleren en zonodig bij te stellen. Hoe kleppen gesteld moeten worden staat meestal in de handleiding van de motor of daar zal zeker een "how to do" te vinden zijn via het internet of de website van de motorfabrikant.

Je bent in de war met auto's denk ik.......

En voor de Ts,gewoon de klepseling laten meten en aan de hand van die gegevens kun je pas stellen. Misschien zit het nog wel allemaal binnen de marges ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan