Hoe belangrijk is vorstvrij wegzetten van de motor?

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Mijn motor staat met beide wielen los van de grond aan de druppellader onder een stofhoes in een tochtig houten schuurtje. Ik ga pas weer rijden als het lekker weer is.

Moet de ruimte vorstvrij blijven of maakt dat niet uit voor de overwintering van de motor?

Ik heb wel zo’n goedkoop vorstbeschermingskacheltje, maar ben bang voor hoge energierekening en eventueel brand (?) als ik dat ding onbeheerd ophang in een houten schuurtje.

Dus ik dacht, ik vraag het even. Kon via zoekfunctie geen antwoord vinden. Vast bedankt!
 
Mijn motor staat met beide wielen los van de grond aan de druppellader onder een stofhoes in een tochtig houten schuurtje. Ik ga pas weer rijden als het lekker weer is.

Moet de ruimte vorstvrij blijven of maakt dat niet uit voor de overwintering van de motor?

Ik heb wel zo’n goedkoop vorstbeschermingskacheltje, maar ben bang voor hoge energierekening en eventueel brand (?) als ik dat ding onbeheerd ophang in een houten schuurtje.

Dus ik dacht, ik vraag het even. Kon via zoekfunctie geen antwoord vinden. Vast bedankt!
Die van mij overleeft al een aantal jaar, ook zonder druppellader en met de voetjes aan de grond. :)
Stofhoes zit er wel over, beschermd de lak een beetje wegens de fietsen die er vlakbij staan.
 
Daarop doorgaand, die van mij staat ook met de wielen van de grond doordat die vanuit het midden is opgekrikt. Dat betekent dat de vorkpoten en achtervering maximaal zijn uitgeveerd. Is dat slecht? Bijv. vanwege vuilafzetting ofzo?
Goh wat een dillema,lijkt wel een spagaat 🤗
Gauw die bandjes weer op de grond🤷‍♀️
 
Ik heb best serieuze problemen gehad doordat de chroomlaag van de voorvork boven de keering en stofkap was doorgesleten, dus buiten het zicht. Moesten toen nieuwe vorkpoten in, kosten bijna € 1000,00. Vandaar mijn vraag.

Maar blijkbaar is het een hele domme vraag gezien de reactie van Downsider.
 
Accu eruit als je zin hebt af en toe aan de acculader.
En je tank aftanken overal waar benzine zit minder last van roestaanslag.
Mits je stalen tank hebt.
Niet af en toe de motor een minuutje of 5 laten draaien ook niet goed.
Dan komt er veel condens in je olie.
Komt er normaal ook maar dat verdampt wel als de motor op temperatuur is.
Met 5 minuutjes wordt hij niet warm genoeg.
 
Ik heb best serieuze problemen gehad doordat de chroomlaag van de voorvork boven de keering en stofkap was doorgesleten, dus buiten het zicht. Moesten toen nieuwe vorkpoten in, kosten bijna € 1000,00. Vandaar mijn vraag.

Maar blijkbaar is het een hele domme vraag gezien de reactie van Downsider.
Vorken enzo bij lange stilstand in het vet zetten. Dan gaat het niet roesten. Dat is het enige wat je daar kan doen.
 
Je kan je motor beter vorstvrij zetten als je wel rijdt. Ik heb vroeger wel eens bij de pomp gestaan met een bevroren tankslot _O-

Ook het wegrijden op een bevroren zadel (soort spoorbiels was het meer) mis ik niet.
 
Als je die mogelijkheid hebt is dat zeker prettiger. Starten gaat ook beter omdat de olie niet zo dik is. Het tochtige schuurtje van TS kan waarschijnlijk met isolatie wel wat minder koud worden. Mijn garage is goed geïsoleerd maar er wordt niet gestookt alhoewel dat eventueel wel kan. Toch komt de temperatuur in die garage maar zelden onder nul. Ventilatie blijft overigens wel nodig maar met mate.
 
Een luchtgekoelde motor heeft helemaal geen last van lage temperaturen zoals vorst, de vloeistofgekoelde motor moet wel even gecontroleerd worden op de koelvloeistof.

Mijn motoren staan in de onverwarmde garage, maar dan wel onder een oud laken omdat een waterdichte hoes een natte motor nat houdt.
 
Een luchtgekoelde motor heeft helemaal geen last van lage temperaturen zoals vorst, de vloeistofgekoelde motor moet wel even gecontroleerd worden op de koelvloeistof.

Mijn motoren staan in de onverwarmde garage, maar dan wel onder een oud laken omdat een waterdichte hoes een natte motor nat houdt.
Onze motoren staan (in de wax gezet) ook in een onverwarmde garage, met de wielen van de vloer, aan de druppelladers, onder ademende stofhoezen. Onder de hoezen staan Bison vochtvreters. Bij mooi weer gaat de garagedeur open voor ventilatie; als het echt koud is zet ik een elektrisch kacheltje aan.
 
Als je bang bent voor een beetje hoge luchtvochtigheid spuit je een bus speedwax van de Action leeg op die hele motor, behalve de banden natuurlijk. Ben je voor een paar euro klaar.

Stoken in een slecht geisoleerde schuur of garage is geld weggooien, zet dan een ventilatortje richting je kostbare stalen paard, blijft ie ook droog en gebruikt een fractie elektroontjes van de elektrische kachel.
 
Onze motoren staan (in de wax gezet) ook in een onverwarmde garage, met de wielen van de vloer, aan de druppelladers, onder ademende stofhoezen. Onder de hoezen staan Bison vochtvreters. Bij mooi weer gaat de garagedeur open voor ventilatie; als het echt koud is zet ik een elektrisch kacheltje aan.
Ga je er ook wel eens bij zitten om een verhaaltje voor te lezen ,uit het sprookjesboek 🤔 🤗 😍
 
Terug
Bovenaan Onderaan