Hoe bepaal je wat jouw 'ding' is qua motorfiets?

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
1.822
252
Vianen
Kijk eens bij een motorzaak hoe monteurs met de motoren omgaan. Dat zijn echt niet allemaal grote brede kerels, toch manoeuvreren ze praktisch elke motor terwijl ze aan de voorkant lopen en het stuur vast houden, rijden ze met 2 benen aan 1 kant van de werkplaats naar voren, stappen aan de verkeerde kant op, houden met 1 hand de motor overeind terwijl ze op kun knieën het olie niveau controleren etc. Oftewel, vaak ben je te bang en is het niet een kwestie van niet kunnen, maar niet durven en behendigheid. Ik heb wel eens aan een monteur gevraagd hoe hij dat nou deed, voor de motor lopen met inparkeren, gewoon oefenen was zijn antwoord.

"rijden ze met 2 benen aan 1 kant van de werkplaats naar voren, stappen aan de verkeerde kant op..." Dat aan de verkeerde kant opstappen is mij ook niet vreemd, niet zo moeite mee. Maar ik zou er als klant niet vrolijk van worden als men mijn motor pakt en daar mee gaat "spelen". Pakken ze de winkelinventaris maar voor...
 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
34.183
2.925
Enschede
Vermogen is ook niet belangrijk,het gaat om de snelheidsbeleving,mijn 50cctje haalde net de 110 en dat voelt ongeveer gelijk
als 200 op een zwaardere motor.Op de 1 of andere manier moet het tegenwoordig alleen maar veel pk,s hebben en minimaal de 300
kunnen aantikken,ze zijn niet goed wijs,je heb er buiten een circuit niks aan.
De fasen van brommer, en een t350 met 30pk tot aan 100pk nu....verder ben ik in die bijna 50 jaar motorrijden niet gekomen omdat het op een gegeven moment (voor mij ) niet belangrijk is/was...beiden rijden op hun manier goed en ik ben er zo tevreden mee.

Maar nu ff niet ivm de hitte.....
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
1.858
1.025
Lemelerveld
Ik ben nu nog maar 26 en overweeg voor mijn volgende fiets al minder vermogen (en vooral gewicht). Heel leuk hoor 100 pk en hetzelfde aantal Nm's, maar zeker off-road is het gewoon meer dan ik nodig heb. Natuurlijk reed ik bij m'n veel minder ervaren vriendin op haar 300 weg in de bochten, maar de verschillen zijn veel kleiner dan we denken.

Voor mij zou een 500 2 cilinder met bijpassend gewicht de truc prima doen. Echter is er in fie klasse nog niks dat me echt kan bekoren.
 

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.074
173
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Ik moet op een motor verliefd raken.

Ik heb wel een geringe voorkeur, maar ik kocht bijvoorbeeld 10 jaar terug een BMW K75RT. Ik kon hem heel goedkoop kopen en omdat ik woonwerk met de motor reed en de K75 een goede naam heeft als kilometervreter, heb ik hem gekocht.
Eerlijk gezegd vond ik het een ding voor super-eigenwijze-oude-eikels maar het bleek een prima motor voor mij. Ik heb me aangepast en ben gewoon een super-eigenwijze-oude-eikel geworden.
De K75 is echt een Duitser. Hij dramt overal doorheen met hetzelfde gezapige geknor, vindt continu volgas helemaal geen probleem, is zo log als de Titanic en zo betrouwbaar als de Deutsche Bank.

Verder heb ik GS500. Een fietsje die vaak als lesfiets gebruikt werd. Ook betrouwbaar maar meer een gooi- en smijtfiets. Ook met deze motor ben ik goede vriendjes geworden, ik begrijp dat hij een budgetfiets is en moeite heeft met een sneller koekblik zoek te rijden en hij begrijpt dat mijn beurs niet oneindig diep is.

Een vorige fiets was een Suzuki Savage - aka een Ravage. Heerlijke sjopper met enkele nukken waar je gewoon aan moet wennen. Een natte-krant frame met een ploffende koffiemolen die accu's vreet en onderhoud eist want anders gaat hij in suicidale staking.
Maar toch ook een heerlijk fietsje waarvan je het eerste uur van een tochtje echt kon genieten. Daarna kwam de rugpijn opzetten en als je dan toch bleef rijden - hallo fysio, daar ben ik weer.

Ik moet dus een fiets acceptabel vinden - veel fietsen zijn acceptabel voor mij - en dan groeit er vanzelf iets moois uit.

Dat houdt ook in dat ik niet zo vaak een nieuw kenteken moet overschrijven. Ik heb 17 jaar met de Savage rondgereden, ik rij nu al 13 jaar met de GS500 en nog maar 10 jaar met de BMW.
Het is voor mij als met oude schoenen. Die zitten altijd lekkerder dan nieuwe maar ze zien er soms wat sleets uit.
 

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
630
82
drenthe
hier heb ik mn rijbewijs uiteindelijk op gehaald ,na diverse jaren met oefenverguning en zonder toen het afgeschaft werd illegaal te hebben rondgereden.
 

GooneyBird

Rookie
22 jun 2019
7
2
Het blijft lastig. Ik ben vandaag eens lekker een end gaan rijden met de CBF (zo'n 220 km), en hoewel de motor toch nog steeds zwaar voelt op kleinere weggetjes en in steden merk ik dat ik er wel wat handiger mee wordt. En op de snelweg gaat het eigenlijk prima, al zou wat windbescherming daar wel okee zijn.

Ik ga van het weekend eens mijn achterwerk parkeren op een Versys 300, maar dat wordt dan een over-een-tijdje fiets. Ik wil de CBF eigenlijk nog een tweede kans geven, lompheid ten spijt. Wat @Miglowie al zegt, als monteurs uiteindelijk ook een Goldwing de lift op en af gemanouvreerd krijgen moet mij een ~200kg aan CBF500 toch ook wel lukken.

Voor wat betreft opslag: ik heb een bod gedaan op MP op een rek + topkoffer voor een CBF600. Volgens mij is dat hetzelfde kontje en zou het dus zo op onze 500 moeten passen. Misschien dat ik in een stoute bui nog wel eens voor een windschermpje ga kijken.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
19.196
4.800
Het blijft lastig. Ik ben vandaag eens lekker een end gaan rijden met de CBF (zo'n 220 km), en hoewel de motor toch nog steeds zwaar voelt op kleinere weggetjes en in steden merk ik dat ik er wel wat handiger mee wordt. En op de snelweg gaat het eigenlijk prima, al zou wat windbescherming daar wel okee zijn.

Ik ga van het weekend eens mijn achterwerk parkeren op een Versys 300, maar dat wordt dan een over-een-tijdje fiets. Ik wil de CBF eigenlijk nog een tweede kans geven, lompheid ten spijt. Wat @Miglowie al zegt, als monteurs uiteindelijk ook een Goldwing de lift op en af gemanouvreerd krijgen moet mij een ~200kg aan CBF500 toch ook wel lukken.

Voor wat betreft opslag: ik heb een bod gedaan op MP op een rek + topkoffer voor een CBF600. Volgens mij is dat hetzelfde kontje en zou het dus zo op onze 500 moeten passen. Misschien dat ik in een stoute bui nog wel eens voor een windschermpje ga kijken.

Het is inderdaad ook een kwestie van gewenning,mijn Goldwing is zo,n beetje de zwaarste motor die te koop is en in
het begin moest ik er flink aan wennen met het manoeuvreren en vooral het nemen van kleine rotondes,nu is dat geen enkel probleem meer,
ik kan er nu bijna als een 125cctje mee rijden.
:]
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
53.422
4.878
Zuid-Holland
Een enduro/allroad/dinges-met-snavel is nu dus ook aan het lijstje toegevoegd. M'n pa, verstokt BMW-o-fiel die ie is, kwam nog met de suggestie voor een F650GS. Ook een leuk ding!

Maar ja, een motorscooter blijft ook trekken voor het gemak en de baggageruimte. (En de acceleratie. Oh God de acceleratie uit zo'n klein blokje)
Meer pk, minder toeren en lichter van gewicht. ;)

20181109_102657.jpg

En als je de ruimte van een scooter wil kan er achterop een topkoffer. Het bagagerek zit er al. :P
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
19.196
4.800
Het blijft lastig. Ik ben vandaag eens lekker een end gaan rijden met de CBF (zo'n 220 km), en hoewel de motor toch nog steeds zwaar voelt op kleinere weggetjes en in steden merk ik dat ik er wel wat handiger mee wordt. En op de snelweg gaat het eigenlijk prima, al zou wat windbescherming daar wel okee zijn.

Ik ga van het weekend eens mijn achterwerk parkeren op een Versys 300, maar dat wordt dan een over-een-tijdje fiets. Ik wil de CBF eigenlijk nog een tweede kans geven, lompheid ten spijt. Wat @Miglowie al zegt, als monteurs uiteindelijk ook een Goldwing de lift op en af gemanouvreerd krijgen moet mij een ~200kg aan CBF500 toch ook wel lukken.

Voor wat betreft opslag: ik heb een bod gedaan op MP op een rek + topkoffer voor een CBF600. Volgens mij is dat hetzelfde kontje en zou het dus zo op onze 500 moeten passen. Misschien dat ik in een stoute bui nog wel eens voor een windschermpje ga kijken.

Wat voor je?
 

GooneyBird

Rookie
22 jun 2019
7
2
Ik heb gister op een NC750X gezeten, en da's idd wel erg leuk! Je hebt in de 'tank' ruimte voor je helm, en hij voelt lichter dan ie is. Ik denk dat ik daar wellicht over een paar jaar eens naar op zoek ga.

Waarom een paar jaar? Naja, op mijn werk is de bom enigszins gebarsten en zijn er 'herstructureringen' en 'hervormingen' van Belangrijke Meneren in Dure Pakken, dus ik wacht liever dat even af voordat ik wat-dan-ook doe.

In de tussentijd blijf ik op de CBF en de Leonardo rijden. Ik heb van het weekend een rekje + koffertje weten te scoren van MP voor de Honda, dus ik heb iets van bagageruimte terug. Ik zag hier ergens een CB en CBF-draadje lopen, ik zal daar eens wat foto's gooien.

Bedankt voor alle hulp iedereen, en de leuke verhalen over hoe iedereen aan z'n fiets gekomen is. :)
 

ramp1966

Die hard MF'er
13 mei 2008
337
79
Ik ben nu nog maar 26 en overweeg voor mijn volgende fiets al minder vermogen (en vooral gewicht). Heel leuk hoor 100 pk en hetzelfde aantal Nm's, maar zeker off-road is het gewoon meer dan ik nodig heb. Natuurlijk reed ik bij m'n veel minder ervaren vriendin op haar 300 weg in de bochten, maar de verschillen zijn veel kleiner dan we denken.

Voor mij zou een 500 2 cilinder met bijpassend gewicht de truc prima doen. Echter is er in fie klasse nog niks dat me echt kan bekoren.
En de Benelli TRK 500 dan? Kwam in de motoplus wel goed uit de test.
 
Bovenaan Onderaan