GooneyBird
Rookie
- 22 jun 2019
- 7
- 2
Hi allen, ik heb me zojuist aangemeld omdat ik nu al een tijdje met een prangende vraag rondloop, en hier het volgens mij dé plek is voor dat soort kwesties.
Ik heb nu een maand of 2 mijn (volledige) A-rijbewijs, na 15+ jaar bromfiets te hebben gereden. Ik heb besloten mijn A te halen omdat het stelselmatig bromfietsers steeds lastiger gemaakt wordt door ons in onmogelijke verkeerssituaties te forceren (fietspad op, fietspad af, grapje; fietspad weer op), en navigeren steeds lastiger werd. Het ene moment kan je prima de fietsbordjes volgen, en dan sta je ineens op een kruispunt met links een verplicht fietspad (waar je niet op mag) en rechtsaf een 80 km/h weg. Sja...
Maar goed, terug naar mijn kwestie. Ik heb (een beetje in een opwelling) een Aprilia Leonardo 250 motorscooter gekocht. Prima ding, en een goede vervanger voor mijn bromscooter. Mijn vrouw rijdt op een Honda CBF500, dus we kunnen ook leuk samen toeren. Maar ik merk dat ik niet helemaal zeker weet wat nou precies mijn 'ding' is qua motorfiets. De scooter is leuk, en ongelofelijk praktisch, maar je voelt je zo onvoorstelbaar nietig op 100+ wegen, en als je 120 rijdt zit je op volgas en gilt het blokje het uit. De Honda heeft dat probleem niet, die rijdt zonder issues 140+, maar...sja... Neem maar eens wat mee. De Aprilia draagt zonder issues een volle tas boodschappen. Succes op de CBF om dat heel mee te krijgen.
Dus, voors en tegens.
Op zich voel ik wel wat voor motorscooters. Het gemak spreekt me aan, en je zit niet te hannesen met versnellingen en kettingen die gesmeerd/gespannen moeten worden. Maar je merkt dat 'echte' motorrijders je volledig links laten liggen, en auto's denken dat je een snorfiets bent en ze er dus nog wel effe voorbij kunnen. Ik heb een tijdje op een Peugeot Elyseo gereden (een 50cc), en die reed prima. Ik had alle ruimte, zowel voor mezelf als bagage, en je kon nog eens gaan verzitten op lange ritten. Maar, evenals de Aprilia stond dat op 12 inch banden en werd dus onstabiel op snelheid. Ik gok dat de meeste motorscooters op kleinere wielen dit probleem hebben? (Ervaring, iemand?)
Dan de naked bike van mijn vrouw. Prima op de snelweg, maar voelt wel erg lomp aan op binnenwegen. Ik heb het gevoel dat ik de helft van de tijd in de verkeerde versnelling zit, en bagageruimte=vergeet het maar, doe maar rugzak. In tegenstelling tot de scooter heeft dit ding 0 windbescherming, dus hoewel de Honda technisch geen issue heeft met lang hoge(re) snelheden aanhouden wapper je zo'n beetje van het ding af.
Vorig weekend heb ik een rondje gereden op de BMW K1200RS van mijn vader. Zit super-lekker, en alles voelt enorm degelijk. Knopjes voelen alsof je ze nog een half miljoen keer kan indrukken voordat ze ook maar een krimp geven, hij veert rustig, en niets rammelt of kraakt. Maar oh man wat een vermogen. Je kan 1200rpm bij 45 km/h doen, een keertje een hobbeltje pakken waardoor je hand iets verplaatst en ineens rij je 60 km/h. Plus, hij's wel erg groot en zwaar. Ik ben zelf niet de kleinste, maar ik had echt het idee bij het verplaatsen in de achtertuin van het ding dat als ie ook maar iets verkeerd over een hobbeltje zou rollen we allebei (motor en ik) om zouden liggen/het hek van de buurman een meter opschuiven.
Lang verhaal kort; hoe zijn jullie bij jullie huidige fietsen gekomen? En hoe hadden jullie bepaald wat je schwung qua motorrijden is? Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?
Groetjes en tot zwaaiens!
Ik heb nu een maand of 2 mijn (volledige) A-rijbewijs, na 15+ jaar bromfiets te hebben gereden. Ik heb besloten mijn A te halen omdat het stelselmatig bromfietsers steeds lastiger gemaakt wordt door ons in onmogelijke verkeerssituaties te forceren (fietspad op, fietspad af, grapje; fietspad weer op), en navigeren steeds lastiger werd. Het ene moment kan je prima de fietsbordjes volgen, en dan sta je ineens op een kruispunt met links een verplicht fietspad (waar je niet op mag) en rechtsaf een 80 km/h weg. Sja...
Maar goed, terug naar mijn kwestie. Ik heb (een beetje in een opwelling) een Aprilia Leonardo 250 motorscooter gekocht. Prima ding, en een goede vervanger voor mijn bromscooter. Mijn vrouw rijdt op een Honda CBF500, dus we kunnen ook leuk samen toeren. Maar ik merk dat ik niet helemaal zeker weet wat nou precies mijn 'ding' is qua motorfiets. De scooter is leuk, en ongelofelijk praktisch, maar je voelt je zo onvoorstelbaar nietig op 100+ wegen, en als je 120 rijdt zit je op volgas en gilt het blokje het uit. De Honda heeft dat probleem niet, die rijdt zonder issues 140+, maar...sja... Neem maar eens wat mee. De Aprilia draagt zonder issues een volle tas boodschappen. Succes op de CBF om dat heel mee te krijgen.
Dus, voors en tegens.
Op zich voel ik wel wat voor motorscooters. Het gemak spreekt me aan, en je zit niet te hannesen met versnellingen en kettingen die gesmeerd/gespannen moeten worden. Maar je merkt dat 'echte' motorrijders je volledig links laten liggen, en auto's denken dat je een snorfiets bent en ze er dus nog wel effe voorbij kunnen. Ik heb een tijdje op een Peugeot Elyseo gereden (een 50cc), en die reed prima. Ik had alle ruimte, zowel voor mezelf als bagage, en je kon nog eens gaan verzitten op lange ritten. Maar, evenals de Aprilia stond dat op 12 inch banden en werd dus onstabiel op snelheid. Ik gok dat de meeste motorscooters op kleinere wielen dit probleem hebben? (Ervaring, iemand?)
Dan de naked bike van mijn vrouw. Prima op de snelweg, maar voelt wel erg lomp aan op binnenwegen. Ik heb het gevoel dat ik de helft van de tijd in de verkeerde versnelling zit, en bagageruimte=vergeet het maar, doe maar rugzak. In tegenstelling tot de scooter heeft dit ding 0 windbescherming, dus hoewel de Honda technisch geen issue heeft met lang hoge(re) snelheden aanhouden wapper je zo'n beetje van het ding af.
Vorig weekend heb ik een rondje gereden op de BMW K1200RS van mijn vader. Zit super-lekker, en alles voelt enorm degelijk. Knopjes voelen alsof je ze nog een half miljoen keer kan indrukken voordat ze ook maar een krimp geven, hij veert rustig, en niets rammelt of kraakt. Maar oh man wat een vermogen. Je kan 1200rpm bij 45 km/h doen, een keertje een hobbeltje pakken waardoor je hand iets verplaatst en ineens rij je 60 km/h. Plus, hij's wel erg groot en zwaar. Ik ben zelf niet de kleinste, maar ik had echt het idee bij het verplaatsen in de achtertuin van het ding dat als ie ook maar iets verkeerd over een hobbeltje zou rollen we allebei (motor en ik) om zouden liggen/het hek van de buurman een meter opschuiven.
Lang verhaal kort; hoe zijn jullie bij jullie huidige fietsen gekomen? En hoe hadden jullie bepaald wat je schwung qua motorrijden is? Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?
Groetjes en tot zwaaiens!