Hoe bepaal je wat jouw 'ding' is qua motorfiets?

GooneyBird

Rookie
22 jun 2019
7
2
Hi allen, ik heb me zojuist aangemeld omdat ik nu al een tijdje met een prangende vraag rondloop, en hier het volgens mij dé plek is voor dat soort kwesties.

Ik heb nu een maand of 2 mijn (volledige) A-rijbewijs, na 15+ jaar bromfiets te hebben gereden. Ik heb besloten mijn A te halen omdat het stelselmatig bromfietsers steeds lastiger gemaakt wordt door ons in onmogelijke verkeerssituaties te forceren (fietspad op, fietspad af, grapje; fietspad weer op), en navigeren steeds lastiger werd. Het ene moment kan je prima de fietsbordjes volgen, en dan sta je ineens op een kruispunt met links een verplicht fietspad (waar je niet op mag) en rechtsaf een 80 km/h weg. Sja...

Maar goed, terug naar mijn kwestie. Ik heb (een beetje in een opwelling) een Aprilia Leonardo 250 motorscooter gekocht. Prima ding, en een goede vervanger voor mijn bromscooter. Mijn vrouw rijdt op een Honda CBF500, dus we kunnen ook leuk samen toeren. Maar ik merk dat ik niet helemaal zeker weet wat nou precies mijn 'ding' is qua motorfiets. De scooter is leuk, en ongelofelijk praktisch, maar je voelt je zo onvoorstelbaar nietig op 100+ wegen, en als je 120 rijdt zit je op volgas en gilt het blokje het uit. De Honda heeft dat probleem niet, die rijdt zonder issues 140+, maar...sja... Neem maar eens wat mee. De Aprilia draagt zonder issues een volle tas boodschappen. Succes op de CBF om dat heel mee te krijgen.

Dus, voors en tegens.
Op zich voel ik wel wat voor motorscooters. Het gemak spreekt me aan, en je zit niet te hannesen met versnellingen en kettingen die gesmeerd/gespannen moeten worden. Maar je merkt dat 'echte' motorrijders je volledig links laten liggen, en auto's denken dat je een snorfiets bent en ze er dus nog wel effe voorbij kunnen. Ik heb een tijdje op een Peugeot Elyseo gereden (een 50cc), en die reed prima. Ik had alle ruimte, zowel voor mezelf als bagage, en je kon nog eens gaan verzitten op lange ritten. Maar, evenals de Aprilia stond dat op 12 inch banden en werd dus onstabiel op snelheid. Ik gok dat de meeste motorscooters op kleinere wielen dit probleem hebben? (Ervaring, iemand?)

Dan de naked bike van mijn vrouw. Prima op de snelweg, maar voelt wel erg lomp aan op binnenwegen. Ik heb het gevoel dat ik de helft van de tijd in de verkeerde versnelling zit, en bagageruimte=vergeet het maar, doe maar rugzak. In tegenstelling tot de scooter heeft dit ding 0 windbescherming, dus hoewel de Honda technisch geen issue heeft met lang hoge(re) snelheden aanhouden wapper je zo'n beetje van het ding af.

Vorig weekend heb ik een rondje gereden op de BMW K1200RS van mijn vader. Zit super-lekker, en alles voelt enorm degelijk. Knopjes voelen alsof je ze nog een half miljoen keer kan indrukken voordat ze ook maar een krimp geven, hij veert rustig, en niets rammelt of kraakt. Maar oh man wat een vermogen. Je kan 1200rpm bij 45 km/h doen, een keertje een hobbeltje pakken waardoor je hand iets verplaatst en ineens rij je 60 km/h. Plus, hij's wel erg groot en zwaar. Ik ben zelf niet de kleinste, maar ik had echt het idee bij het verplaatsen in de achtertuin van het ding dat als ie ook maar iets verkeerd over een hobbeltje zou rollen we allebei (motor en ik) om zouden liggen/het hek van de buurman een meter opschuiven.

Lang verhaal kort; hoe zijn jullie bij jullie huidige fietsen gekomen? En hoe hadden jullie bepaald wat je schwung qua motorrijden is? Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?

Groetjes en tot zwaaiens!
 
Haha je zit in een motor identiteitscrisis periode,heb ik ook jaren last van gehad,vandaar dat ik al 100 motoren verder ben,
ik heb nu na 40+ jaar motorrijden 1 van de zwaarste motoren die je kan vinden de Goldwing,en ik vermaak mij er prima mee,
bagage ruimte waar een paard nog de hik van krijgt en zit lekker warm achter een enorme kuip,voorlopig heb ik het naar mijn zin,
maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,er zal best wel weer een moment komen dat ik weer wat anders wil,en zo gaan we maar door.
Kortom ga gewoon op wat verschillende motoren proefrijden en met een beetje geluk vind je er 1 die aan je wensen voldoet.
Bereid je verder voor op een golf van aanbevelingen op het forum,probeer daar het nuttige uit te filteren,maar ga vooral je eigen weg,
want er zijn maar weinig mensen die precies het zelfde gevoel en wensen hebben wat motorrijden betreft.
;)
 
Inderdaad verschillende motoren rijden. Dan merk je vanzelf wel wat bij je past.

Meeste mensen hebben overigens wel een motor in hun hoofd waar hun voorkeur naar uit gaat wanneer ze hun rijbewijs halen (allroad, super sport, chopper, scooter, enz.). Als ik je verhaal zo lees lijkt een Honda Deauville met topkoffer mij een prima optie. Niet zo zwaar, niet spannend, cardan en bergruimte. Of gewoon een zwaardere motorscooter.
 
Los van hoe ik bij mijn keuze ben gekomen, moet ik bij jou verhaal gelijk denken aan een Honda NC700/750 x of s. De bagageruimte van een scooter (de tank zit namelijk achter en de "tank" aan de voorkant is bagageruimte), hij heeft genoeg vermogen om mee te kunnen komen, maar niet zoveel dat het je verrast. Hij is relatief licht en wendbaar en met een ruitje heb je ook nog redelijk wat windbescherming. 1 op 25 loopt hij met gemak.
 
Ik ben er ook nog niet uit. Ik begon in het midden. Eerst een Hornet, daarna een Versys (en tweecilinder) en dat bevalt al beter. Ben ook nog heel benieuwd naar een lichte cruiser. Kortom, blijf ontdekken en houd jezelf niet voor dat de perfecte motor bestaat. :)
 
Ach, als je begint met motorrijden koop je een fiets die je aanstaat. Na een tijdje (jaar ofzo) weet je welke beperkingen het ding heeft en koop je een andere, die de beperkingen wegneemt... als je zo een paar jaar doorgaat kom je uiteindelijk bij de voor jouw passende fiets uit en kun je een lijstje met wensen bijhouden waar je 2e fiets :X aan moet voldoen, want eerlijk is eerlijk, elke fiets heeft gewoon z'n beperkingen. Een lichte wendbare (stads)fiets rijdt niet fijn op de snelweg. Een stevige toerfiets rijdt fijn op de snelweg (en secundair) maar is minder handig in de stad vanwege zijn grootte en gewicht....
 
De ideale oplossing:
Een motorscooter voor in de stad, plus een zware motor voor de snelweg.

Of niet. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken, het makkelijkste is middels proefritten maar vooral zoals hier al vermeld wordt, koop de fiets die je wilt, en koop daarna de fiets die je denkt dat beter bij je past. Zo blijf je altijd in ontwikkeling.

Met een proefrit weet je niet of het 'je ding' is. Dat had je toch zeker ook met je huidige vrouw? Die bent je toch ook niet direct getrouwd? Je hebt eerst proefritjes gemaakt op verschillende modellen tot je jezelf tot een specifiek model ging hechten. En over tien jaar ruil je haar toch weer in voor een breder/slanker/sportiever model. *O*
 
persoonlijk ben ik pragmatisch te werk gegaan het is voor mij een vervoersmiddel en geen emotie. ik heb een lijst opgesteld van dingen die ik belangrijk vond, dingen die ik fijn vond, nadelen waar ik mee kon leven en nadelen waar ik niet mee wil leven. en toen heb ik een motor gezocht die bij mijn lijstje paste. en daar heb ik een tijd op gereden en kwam toen achter dingen die op mijn lijstje hadden moeten staan en die heb ik toen toegevoegd en ben weer gaan shoppen en heb een andere motor gekocht die zo goed mogelijk aan het lijstje voldeed en dat was 2004 en die motor rij ik nog steeds met veel plezier. alle dingen die me niet bevielen of beter konden heb ik aangepast of heb er mee leren leven en als deze het ooit een keer opgeeft gebruik ik waarschijnlijk het zelfde lijstje weer.
en er staan best nog wel wat "nise to have's" op het lijstje die ik nu niet heb maar ik kan ook prima leven zonder heel veel geld aan een nieuwe motor uit te geven voor een paar opties die fijn zouden zijn en een berg aanpassing die dan weer nodig zijn want geen motor is perfect.
 
Ik wou als kind al een supersport, en dat moest het worden. Of het qua bagage of pasagier altijd even fijn/handig is...absoluut niet maar het moest een racer worden;)

Nu ik wat langer rijd al komt de interesse in ander types af en toe ook wel, maar of het gelijk een motor word om te kopen niet echt dan hou ik liever deze, alleen een keer op een naked rijden of een SM bijv lijkt me wel mooi. Heb eens dagje harley gereden pff wel erg leuk maar zou hem never ever willen bezitten.
 
Kijk, dit zijn reacties waar ik wat mee kan. Blij om te horen dat ik niet als enige een tweewielige identiteitscrisis heb. ;)

Vandaag heb ik twee testritjes gedaan bij de lokale Motoport. Een Suzuki Burgman 200 en een Suzuki V-Strom 250.

De Burgman reed wel lekker, hoewel ik erg moest wennen aan de hoge ruit. Ineens krijg je wind van achter in plaats van voren! Maar helaas had deze niet het vermogen om nog een partijtje mee te blazen op 100+ wegen. Bij 95 was de frut er wel een beetje uit, en hij ijlde door naar 115 met een flinke aanloop.

Dan de V-Strom. Leuk ding! Super-wendbaar, en ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de looks van zo'n net-niet-allroad. De lange veerweg is ook erg chil over de (vele...) verkeersdrempels die ons land rijk is. Qua vermogen ging het best aardig, hoewel ik de korte verzetten wel apart vond. 110 was 8200RPM in z'n 6... Het zal er allemaal wel tegen kunnen, maar toch...

Een enduro/allroad/dinges-met-snavel is nu dus ook aan het lijstje toegevoegd. M'n pa, verstokt BMW-o-fiel die ie is, kwam nog met de suggestie voor een F650GS. Ook een leuk ding!

Maar ja, een motorscooter blijft ook trekken voor het gemak en de baggageruimte. (En de acceleratie. Oh God de acceleratie uit zo'n klein blokje)
 
Lang verhaal kort; hoe zijn jullie bij jullie huidige fietsen gekomen? En hoe hadden jullie bepaald wat je schwung qua motorrijden is? Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?

Welja, ik had iets voor Sumo's, maar dat kon ik mij niet veroorloven. Daarom heb ik een allroad gekocht. Ik was verbaasd hoe goed dat wel zit en met een topkoffer achteraan, welja, daar kan je spullen in steken.
Daarna was ik noodgedwongen op zoek naar een vervanger, en kwam ik uit op de NC700X, een "allroad" die tevens ook véél opslagmogelijkheden had. Zoals onder het zadel en waar de tank normaal zit bij een normale motorfiets. Een ideale combinatie van praktisch en niet-scooter-esque.
Dan heb ik mijn A gehaald en dan wil je natuurlijk een snellere motor :+
Mijn initiële keuze lag tussen toer en allroad (Vstrom, Tracer700, FJR1300, K1200S), maar in mijn achterhoofd wou ik ook een mooi geluid (dus niet een 13-in-een-dozijn 4 cilinder), en een enkelvoudige achterbrug voor het makkelijke kettingonderhoud, en een digitale snelheidsmeter.

Ik had de keuze tussen een Triumph Sprint ST1050 of een VFR800.
Uiteindelijk werd het de VFR800 :) Daar lever ik mijn opslagplaats in, maar heb ik de gulden middenmoot bij sport-tour :)
Ik heb nog geen idee wat voor 'n motor de ideale opvolger van mijn VFR zal zijn.
 
Ik moest destijds ook persé een supersport. Fantastisch onhandig zelfs voor woon-werk verkeer. Met de Honda XR250R (~25pk) deed ik zelfs boodschappen. Doos of krat op schoot en die klem zetten tegen je tankdop en gaan. Uiteraard krast dat wel, maar ik had hem niet voor de show
 
Het is een persoonlijke gevoelskwestie. Ik heb al heel wat motoren gehad maar het meeste rijplezier heb ik nu op mijn 125cc Grom. Het trekt niet snel op, het rijd niet hard, maar o, wat heb ik een rijplezier op dat te heet gewassen nakedje :) .
 
Kijk, dit zijn reacties waar ik wat mee kan. Blij om te horen dat ik niet als enige een tweewielige identiteitscrisis heb. ;)

Vandaag heb ik twee testritjes gedaan bij de lokale Motoport. Een Suzuki Burgman 200 en een Suzuki V-Strom 250.

De Burgman reed wel lekker, hoewel ik erg moest wennen aan de hoge ruit. Ineens krijg je wind van achter in plaats van voren! Maar helaas had deze niet het vermogen om nog een partijtje mee te blazen op 100+ wegen. Bij 95 was de frut er wel een beetje uit, en hij ijlde door naar 115 met een flinke aanloop.

Dan de V-Strom. Leuk ding! Super-wendbaar, en ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de looks van zo'n net-niet-allroad. De lange veerweg is ook erg chil over de (vele...) verkeersdrempels die ons land rijk is. Qua vermogen ging het best aardig, hoewel ik de korte verzetten wel apart vond. 110 was 8200RPM in z'n 6... Het zal er allemaal wel tegen kunnen, maar toch...

Een enduro/allroad/dinges-met-snavel is nu dus ook aan het lijstje toegevoegd. M'n pa, verstokt BMW-o-fiel die ie is, kwam nog met de suggestie voor een F650GS. Ook een leuk ding!

Maar ja, een motorscooter blijft ook trekken voor het gemak en de baggageruimte. (En de acceleratie. Oh God de acceleratie uit zo'n klein blokje)
Je zit nu aan toch nog vrij kleine scooters te denken waarom niet naar de 400cc scooters kijken,dat is een mooie middenklasse
met heel wat meer een motor scooter gevoel dan de rond 200cc klasse.En vind je de 400 nog te weinig je heb scooters met nog veel meer cc,s.
Zelf vond ik de burgman 400 erg lekker rijden en met een top van rond de 150 kan je ook op de snelweg meekomen,maar ook de 650 is leuk al voel je dan weer dat het een zwaardere scooter is.Verder is de V-strom 650 een erg fijne motor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
En de x-adv van Honda dan?
Heb ik zelf geen ervaring mee maar deze sprak mij als enige scooter nog een beetje aan.
 
En de x-adv van Honda dan?
Heb ik zelf geen ervaring mee maar deze sprak mij als enige scooter nog een beetje aan.
Ik denk niet dat die veel bergruimte heeft vergeleken met een Burgman,deze behoord meer tot de categorie sportieve scooters,
net zoals de T Max van Yamaha.
1403694

1403695
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je volledig A hebt. Daar zal je een idee bij hebben gehad. Desondanks blijf je naar klein grut kijken. Dat begrijp ik niet helemaal. Het lijkt er op dat je zelfs een Honda 500 groot en lomp vindt? Wat iemand anders ook al schreef, de NC serie van Honda voldoet aan veel van je eisen, enige 'nadeel' is de ketting, maar daar zijn oplossingen voor waarbij smering je weinig moeite kost. Combineer zo'n ding met een flinke topkoffer en je kan een beste hoeveelheid boodschappen kwijt.
Zelf rijd ik een CBF1000, heel beschaafde fiets maar je kan er ook minder beschaafd mee als je dat wilt of het 'nodig' vindt. Ik deed er dagelijks 200 km woon-werk mee, dat is nu iets minder maar nog steeds een ideale fiets om naar een vergadering in de Randstad te gaan. Voor mij is het echt de ideale alleskunner. Ik zou er nu meer naar de stad kunnen, maar als ik dat zou willen kan ik ook nu opstappen en dan ben ik vanavond nog in Noord-Italië. Allebei zonder veel moeite.
Succes met zoeken en bedenk, gewicht went.
 
Nou gewicht went nooit echt,niet iedereen wil maar een zware motor,daarom is de V strom 650 een mooie tussenmaat.
een motor die je helemaal vol kan hangen met koffers en dan nog kan hij goed meekomen op de snelweg en is lekker wendbaar
in de stad.
 
Laatst bewerkt:
V-Strom 650's zijn idd ook interessant. Niet veel zwaarder dan de 250, en wel een stukje meer motor. Goeie! Ik zit ook meteen te kijken naar zoiets als een KLR650 of een DR650. Beetje zelfde idee, maar iets ouder?


Je schrijft dat je volledig A hebt. Daar zal je een idee bij hebben gehad. Desondanks blijf je naar klein grut kijken. Dat begrijp ik niet helemaal. Het lijkt er op dat je zelfs een Honda 500 groot en lomp vindt? Wat iemand anders ook al schreef, de NC serie van Honda voldoet aan veel van je eisen, enige 'nadeel' is de ketting, maar daar zijn oplossingen voor waarbij smering je weinig moeite kost. Combineer zo'n ding met een flinke topkoffer en je kan een beste hoeveelheid boodschappen kwijt.
Zelf rijd ik een CBF1000, heel beschaafde fiets maar je kan er ook minder beschaafd mee als je dat wilt of het 'nodig' vindt. Ik deed er dagelijks 200 km woon-werk mee, dat is nu iets minder maar nog steeds een ideale fiets om naar een vergadering in de Randstad te gaan. Voor mij is het echt de ideale alleskunner. Ik zou er nu meer naar de stad kunnen, maar als ik dat zou willen kan ik ook nu opstappen en dan ben ik vanavond nog in Noord-Italië. Allebei zonder veel moeite.
Succes met zoeken en bedenk, gewicht went.

Ik heb volledig A gehaald ivm mijn leeftijd. Ik zou me ook prima met een A2 redden, maar een A2-rijbewijs is letterlijk net zoveel moeite en geld als een volledig A-rijbewijs, dus werd mij aangeraden om dan maar een volledig A te halen.

De Honda voelt volgens mij zwaarder dan ie is. Ik merk dat de bok op en af mij aardig wat moeite kost, en ik heb ook het idee dat al het gewicht hoog in de motor zit waardoor er bij het lopen met de motor gevoelsmatig zo'n point of no return inzit waarbij je 'm niet meer recht kan houden. Die V-Strom 250 had dat veel minder, en voelde eerder als een grote schakelbrommer (Heb in mijn jeugd een tijdje een Zündapp GTS50 gehad). En met lomp bedoel ik dat de motor best een grote draaicirkel heeft en best onhandig is qua breedte en wielbasis om hier door de poort te wroeten.
 
Ja maar als je voor iets lichts wil gaan zal je ook moeten accepteren dat snelwegen dan niet echt fijn rijden is,
al gaat het wel,maar met een flinke tegenwind geven die fietsjes het al gauw op,die zijn meer geschikt voor
de binnenwegen.
 
Ik ken het probleem wel.
Heb sinds maar mijn rijbewijs en inmiddels motor nummer 4 en 5 in de garage staan en nummer 4 wordt spoedig vervangen door nummer 6.
Als mooi weer motor en lekker rijden ben ik helemaal erover uit dat ik een naked me prima bevalt.
Alleen was een 750 me niet relax genoeg dus vandaag de overstap naar een 1000er.

Alleen kwa vies weer / daily motor ben/ was ik wel zoekende.
CBR 600F was helemaal niks , te diepe zit en geen power onderin.
NTV 650 super motor om snel even te pakken en heel wendbaar en opzich krachtig genoeg voor dagelijks gebruik te klein voor mijn 1,82.
Nu dus een diversion 900 en bevalt tot nu toe aardig al heb ik die pas een week ofzo.

Moraal van het verhaal is eigenlijk je moet gewoon proberen , proefrijden is vaak lang niet genoeg en gelukkig verlies je redelijk weinig tot niks op een motor als je het niet lang hebt.
Scooter ala Leonardo of TPH 125/ runner 180 zou ik graag willen hebben maar bang dat deze gejat wordt bij mij in de buurt :(
 
Je ding bepaal je door veel motoren te kopen en die weer weg te doen. Als je veel geld in die bodemloze put hebt gegooid en 14 motoren verder bent, kom je er vaak achter dat die 1e motor eigenlijk het leukste was.
 
V-Strom 650's zijn idd ook interessant. Niet veel zwaarder dan de 250, en wel een stukje meer motor. Goeie! Ik zit ook meteen te kijken naar zoiets als een KLR650 of een DR650. Beetje zelfde idee, maar iets ouder?




Ik heb volledig A gehaald ivm mijn leeftijd. Ik zou me ook prima met een A2 redden, maar een A2-rijbewijs is letterlijk net zoveel moeite en geld als een volledig A-rijbewijs, dus werd mij aangeraden om dan maar een volledig A te halen.

De Honda voelt volgens mij zwaarder dan ie is. Ik merk dat de bok op en af mij aardig wat moeite kost, en ik heb ook het idee dat al het gewicht hoog in de motor zit waardoor er bij het lopen met de motor gevoelsmatig zo'n point of no return inzit waarbij je 'm niet meer recht kan houden. Die V-Strom 250 had dat veel minder, en voelde eerder als een grote schakelbrommer (Heb in mijn jeugd een tijdje een Zündapp GTS50 gehad). En met lomp bedoel ik dat de motor best een grote draaicirkel heeft en best onhandig is qua breedte en wielbasis om hier door de poort te wroeten.
Ben je niet te bang voor een wat zwaardere motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan