Hoe bereken je de afschrijving?

Eddy76

Rookie
18 okt 2004
16
0
Velsen
Hallo,

Als ik de waarde vergelijk van wat ik voor mijn motor betaald heb jaren geleden en wat hij nu ongeveer waard is kom ik op een afschrijving van ongeveer 10% per jaar. Klopt dit getal een beetje? Zijn er misschien officiele formules voor om dit te berekenen?

Cheers,

Eddy
 
Hallo,

Als ik de waarde vergelijk van wat ik voor mijn motor betaald heb jaren geleden en wat hij nu ongeveer waard is kom ik op een afschrijving van ongeveer 10% per jaar. Klopt dit getal een beetje? Zijn er misschien officiele formules voor om dit te berekenen?

Cheers,

Eddy

nee, is net wat de markt doet en de gek er voor geeft.
Ook zijn bepaalde type's waardevaster als andere type's

Officieel gaan natuurlijk de eerste jaren het hardst
 
Natuurlijk klopt dat niet. In het eerste jaar schrijf je het meeste af maar naarmate de motor ouder wordt gaat dat ineens een stuk langzamer.
 
Natuurlijk klopt dat niet. In het eerste jaar schrijf je het meeste af maar naarmate de motor ouder wordt gaat dat ineens een stuk langzamer.
:^ En het is maar net wat de gek er voor geeft, de dealer geeft vaak minder terug dan particulier etc.
 
Hallo,

Als ik de waarde vergelijk van wat ik voor mijn motor betaald heb jaren geleden en wat hij nu ongeveer waard is kom ik op een afschrijving van ongeveer 10% per jaar. Klopt dit getal een beetje? Zijn er misschien officiele formules voor om dit te berekenen?

Cheers,

Eddy

Nieuwwaarde - inruilwaarde = afschrijving. Deel je dat door het aantal jaren, dan heb je afschrijving per jaar. Deel je het door het aantal km, dan heb je de afschrijving per kilometer. :+ :+ :+
 
Ff zonder gekheid. Afschrijving is een te verwachten kostenpost. Bij bedrijven betreft het activa die over een van tevoren bepaalde termijn tot een bepaalde restwaarde worden afgeschreven. Bij verkoop heb je een eventuele correctie als extra positief / negatief resultaat. Het is dus een manier waarop waardevermindering wordt uitgesmeerd.

Als particulier met in dit geval een motorfiets als object, is het veel lastiger, daar de waardevermindering van meerdere factoren afhankelijk is: gereden kilometers, onderhoud dat eraan is gepleegd, kleine / grotere schades, slijtage aan koppeling/remmen/banden/rubbers (handvatten/steps), enz. enz. Een officiële formule is dus niet te geven. Je moet dus een redelijke schatting maken van wat je er over xx jaar voor wilt vangen. En dat is veelal lager dan dat je zou willen ;(
 
ja die formule die jij geeft is een berekening van afschrijving voor bedrijven. Zo heb je ook afschrijvingspercentage per jaar. Het hangt er maar net vanaf hoelang het duurzaam productie middel (dpm) mee gaat. Economisch en technisch gezien.
Dit heeft volgens mij vrij weinig te maken met de waarde daling van motoren.
Ik denk dat dit van vraag en aanbod afhangt.
 
Ok, ik snap dat het inderdaad niet zo simpel in een formule te vatten is.

Ik vraag het omdat ik bij de dealer mijn motor wilde inruilen, deze pakten er een tabel bij. En vertelde mij dagt mijn motor niks meer waard was. Maar omdat hij nog goed reed en winig kms had (en uit liefdadigheid) wou die er nog wel net iets meer dan niks geven :o Ik laat haar natuurlijk niet zomaar beledigen B|
 
motor: BMW r1100rt
bouwjaar 1998
aanschaf 2004
aanschafprijs: 10.000
km stand bij aanschaf: 20.000

ik ga er zelf van uit dat ik de motor inruil met 200.000 km op de teller. ik rij 40.000 km/jaar, dus dat is over ruim 4 jaar. verder ga ik er van uit dat deze dan minimaal 3.000 euro oplevert. (k1100lt uit 92 is 4 a 5.000 euro waard) een tien jaar oude BMW met 2 ton op de teller is nu ongeveer

snel rekenen: (10.000 - 3.000) / 4 = 1.750 euro per jaar

omdat ik veel rij, kijk ik puur naar de kilometerstand. hoge kilometerstanden leveren hoge reparatienota's op.

doe ik hetzelfde geintje met een nieuwe r1150rt, maar dan in 5 jaar in plaats van 4 en een 5 jaar oude r1100rt vind je niet onder de 5.000

(17.500) - 5.000 / 5 = 2.500 euro / jaar

dan ga ik er dus wel vanuit dat ik hem zowat "op" rij. maar ook een 3 jarige r1150rt met een ton op de teller moet te verkopen zijn voor 10.000 euro
 
Je kan niet niet zeggen 10% per jaar afschrijving!!

het is een stijgende daling of een afnemende daling!! :?

In het eerste jaar 20% afschrijving
daarna 15 %
daarna 11 %
daarna 9 %

Enz. Je motor houd altijd een bepaalde waarde dus de afschrijving stagneerd!!

als ik eht goed hgeb
 
Als jij de RT over 4 jaar wilt inruilen (dan is die 10 jaar oud) met 2 ton op de teller, dan zou ik overwegen hem in het geheel af te schrijven. Alles wat je er dan nog voor vangt is meegenomen.
 
Afschrijving? Het is gewoon wat je moet bijbetalen voor een nieuwe.
Nix meer en nix minder. Dus ook de prijsverhogingen meerekenen en leges en afleveringskosten en alle onzin die er verder bij komt. Daar zijn geen formules voor. :)
 
Hallo,

Als ik de waarde vergelijk van wat ik voor mijn motor betaald heb jaren geleden en wat hij nu ongeveer waard is kom ik op een afschrijving van ongeveer 10% per jaar. Klopt dit getal een beetje? Zijn er misschien officiele formules voor om dit te berekenen?

Cheers,

Eddy
cool, mijn motor is dertig jaar oud en kostte toen zo'n 8000 gulden...

afschrijving 10 % per jaar is 30x800=24.000 gulden.......

dus als ik nou weer zo'n ding ga kopen krijg ik 24.000-8.000 gulden is 16.000 gulden mee volgens jouw theorie ipv dat ik moet betalen...
(we houden het ff in guldens want daarin is die motor toen ook betaald)

niet echt goed opgelet bij economie lijkt mij ?
 
Hangt helemaal van de motor af, merk zowel als type.

Toen ik na talloze problemen mijn Buell wilde verkopen na 1 jaar en 25.000 km had niemand interesse, zelfs niet toen ik minder dan de helft van de nieuwwaarde vroeg (goddank niet verkocht, sindsdien zelf onderhoud gedaan ipv de debieler, uuh, dealer en gaat sindsdien al 50.000 km goed).

De meeste Harleys daarentegen zijn juist super waardevast.

Van mijn BMW's waren RT's altijd makkelijk te verkopen, maar K-RS en 2-kleps GS'en heb ik best veel op moeten inleveren.
 
cool, mijn motor is dertig jaar oud en kostte toen zo'n 8000 gulden...

afschrijving 10 % per jaar is 30x800=24.000 gulden.......

dus als ik nou weer zo'n ding ga kopen krijg ik 24.000-8.000 gulden is 16.000 gulden mee volgens jouw theorie ipv dat ik moet betalen...
(we houden het ff in guldens want daarin is die motor toen ook betaald)

niet echt goed opgelet bij economie lijkt mij ?

Ik bedoelde natuurlijk niet 10% per jaar van de nieuwwaarde. Een motor van 8000 gulden zou met een afschrijving van 10% na 30 jaar ongeveer 340 gulden waard zijn.

Mijn motor is uit 88 ik betaalde in 2001 ongeveer 5500 euro. En nu zie ik ze te koop staan voor rond de 4000. laat dat nou net 10% per jaar zijn. Voor de motor die ik op het oog heb klopt de formule ook precies. die was nieuw 11000 uit 1992 en die staat nu te koop voor 3500.

Zo gek is het misschien nog niet.
 
Ik wilde net een excel modelletje plakken maar dat verspringt alle kanten op.
Maar het komt op het volgende globaal neer:

De afschrijving rekend wat ik met 3 jaar terug krijg via het Safe plan en Motoport.
Die afschrijving hou ik als basis aan.
Dit verhoog ik met een bijtelling van inflatie wat over 3 jaar mijn motor zou kunnen kosten nieuw.

Daarbij tel ik kleding, helm, onderhoud, verzekering e.d. bij.
Plus het aantal km wat ik per jaar rij met verbruik, zodat ik ook weet wat de brandstof kosten zijn.

Alles opgeteld en gedeeld komt mijn motor op een km prijs van 35 cent per km bij 20.000 km per jaar all-in.


Wil ik dus over 3 jaar nieuw rijden met een potje voor benzine moet ik dus voor elke km die ik rij 35 eurocent opzij leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan