Hoe bougies vervangen yamaha r6 2000

Dumo YZF R6

MF'er
23 mei 2010
84
0
Belgie
Hallo kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik mijn bougies moet vervangen van mijn R6 ? Indien mogelijk met filmpie of foto's er bij


Mvg
 
Gast,
Niet lullig bedoeld, maar in een vorig topic heb ik je nog uitgelegd waar je je luchtfilter kunt vinden.
Straks ga je die dingen vervangen en draai je ze te strak in of weet ik veel wat. Met als gevolg
dat je allerlei ellende op je hals haalt en de kosten wel even wat duurder uitpakken. Zit je denk ook niet op te wachten.

Breng dat ding gewoon weg en betaal er een paar duiten voor. Is ie weer goed en kun jij zorgeloos rijden.
 
Ja mee eens, als je wilt gaan sleutelen maar je hebt nog weinig idee van hoe en wat, begin dan bij een oud wrak en niet bij een knappe R6 :)
Als je toch zelf gaat lopen knoeien dan heb je kans dat dat zich gaat vertalen in beschadigde schroefdraad -> helicoil of zo... of gebroken bougies.
Helemaal als je het bougie type hebt met een konische aansluiting (dus zonder ring) die kun je echt het beste met een momentsleutel vastzetten, en die heeft niet iedereen, zeker niet een beginner.

Zoveel duurder is het denk ik niet als je het laat doen.
 
niemand is geboren met verstand van motoren toch? :?
iedereen heeft het moeten leren.
met een werkplaatshandboek kom je een heel eind.
hou er wel rekening mee, vast is vast :Y

516EA8tH%2B3L._SL500_AA300_.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik mijn bougies moet vervangen van mijn R6 ? Indien mogelijk met filmpie of foto's er bij


Mvg

Hier kun je veel vinden :)
How-To Quick Link List - R6Messagenet.com

En een werkplaats handboek :Y
http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf

R6 Service/Maintenance/Repair Manual - R6Messagenet.com

Heb het zelf een tijdje terug ook voor de eerste keer gedaan en er kan weinig fout gaan.
Ook 0 komma 0 verstand van motoren en sinds ik mijn motor heb toch een aantal kleine dingen gedaan (olie en filter vervangen, luchtfilter schoonmaken, 12v aansluiting maken en aansluiten, bougies vervangen etc). Als je rustig wat howto's doorneemt moet je best een aantal klusjes zelf kunnen doen :Y
 
Laatst bewerkt:
Leuk is als je als monteur aan dit soort 'doe het zelf' fietsen moet gaan sleutelen.

Meestal zijn de boutjes, moertjes, kruiskopjes en noem maar op vakkundig vern**kt door verkeerd gebruik van gereedschap of door het niet hebben van goed gereedschap.
Zo iets van 'het past wel niet goed, maar het gaat toch?'
 
Fijn spul hier!
Probeer er ienmand iets op te steken mbt motorfiets-techniek,....wordt hij meteen afgezeken.

TS....koop een werkplaatshandboek van jou motor en ga er eens rustig voor zitten.
Gemak dient de mens en kijk goed naar aangegeven en beschreven gereedschap.
Zorg dat het goed gereedschap is en past!

Je kunt mbv zoek-functie ook het één en ander vinden hier.
..of middels google...uiteraard.....

--> voorbeeld link ;)

De bougie's zitten vrij diep in de schacht.
Als je er geen passende bougie-sleutel voor hebt,...--> aanschaffen.
Er uit halen/inzetten kan ook mbv een plastic stukje pijp wat je warm stookt over de zeskant.

(eigen maaksel..)
full
 
niemand is geboren met verstand van motoren toch? :?
iedereen heeft het moeten leren.
met een werkplaatshandboek kom je een heel eind.
hou er wel rekening mee, vast is vast :Y

[afbeelding]

Nee niet iedereen is geboren met verstand over motoren, maar je moet natuurlijk wel technisch onderlegd zijn van jezelf. Ik doe het meeste wel zelf,maar ik was al aan het sleutelen toen ik een jaartje of 8 was aan de crosbrommers/motors.

Je moet ook geinteresseerd zijn in de techniek en het snappen, als je het puur wilt doen voor de kosten ben je in mijn ogen verkeerd bezig en kun je hem beter naar een motorzaak brengen.
 
Laatst bewerkt:
Fijn spul hier!
Probeer er ienmand iets op te steken mbt motorfiets-techniek,....wordt hij meteen afgezeken.

TS....koop een werkplaatshandboek van jou motor en ga er eens rustig voor zitten.
Gemak dient de mens en kijk goed naar aangegeven en beschreven gereedschap.
Zorg dat het goed gereedschap is en past!

Je kunt mbv zoek-functie ook het één en ander vinden hier.
..of middels google...uiteraard.....

--> voorbeeld link ;)

De bougie's zitten vrij diep in de schacht.
Als je er geen passende bougie-sleutel voor hebt,...--> aanschaffen.
Er uit halen/inzetten kan ook mbv een plastic stukje pijp wat je warm stookt over de zeskant.

(eigen maaksel..)
[afbeelding]

Ik geloof niet dat dit in de verste verte iets met afzeiken te maken heeft. Ondanks dat dit wellicht soms zo overkomt. Maar als iemand die toch al lang geen puber meer is gaat vragen waar de bougies zitten zet ik toch vraagtekens bij zijn technisch vermogen of interesse. En die interesse moet eigenlijk al aanwezig zijn op het moment dat je in staat bent een schroevedraaier vast te houden, niet nadat je eindelijk besloten hebt motor te gaan rijden.
Wat mij betreft mag iedereen (ver)prutsen aan zijn fiets zoveel als ie wil, zolang mijn fietsen daarvan gevrijwaard blijven vind ik alles best, al zijn er tien handboeken en komplete gereedschapskasten- en kisten ter beschikking. Daar haal je nl geen sleutelgevoel uit. En ook geen inzicht of ervaring. Ik ben het dus met alle andere ''afzeikers'' eens, ga niet prutsen aan een mooie fiets maar koop een oud barrel om te klooien. Als dan blijkt dat je het leuk vind of denkt het te kunnen wens ik veel sleutelplezier. Maar nog steeds niet aan mijn fietsen...
 
Ik geloof niet dat dit in de verste verte iets met afzeiken te maken heeft. Ondanks dat dit wellicht soms zo overkomt. Maar als iemand die toch al lang geen puber meer is gaat vragen waar de bougies zitten zet ik toch vraagtekens bij zijn technisch vermogen of interesse. En die interesse moet eigenlijk al aanwezig zijn op het moment dat je in staat bent een schroevedraaier vast te houden, niet nadat je eindelijk besloten hebt motor te gaan rijden.
Wat mij betreft mag iedereen (ver)prutsen aan zijn fiets zoveel als ie wil, zolang mijn fietsen daarvan gevrijwaard blijven vind ik alles best, al zijn er tien handboeken en komplete gereedschapskasten- en kisten ter beschikking. Daar haal je nl geen sleutelgevoel uit. En ook geen inzicht of ervaring. Ik ben het dus met alle andere ''afzeikers'' eens, ga niet prutsen aan een mooie fiets maar koop een oud barrel om te klooien. Als dan blijkt dat je het leuk vind of denkt het te kunnen wens ik veel sleutelplezier. Maar nog steeds niet aan mijn fietsen...

Eerste deel is onzin.
voorbeeldje....
30 jaar geleden waren er nog geen huis-PC's,...nu zitten Oma web-pagina's te maken waar menige gamende-computer-volgegoten-puber nog niet aan kan tippen....
En zo is het met alles.

Hij komt niet aan jou 'fiets' dus niet zeuren. :Z
Als hij aan een "mooie" motor wil sleutelen is dat idd zijn zaak.
Gaat het mis,....dan leert hij nog wat sneller.
:W
 
Eerste deel is onzin.
voorbeeldje....
30 jaar geleden waren er nog geen huis-PC's,...nu zitten Oma web-pagina's te maken waar menige gamende-computer-volgegoten-puber nog niet aan kan tippen....
En zo is het met alles.

Hij komt niet aan jou 'fiets' dus niet zeuren. :Z
Als hij aan een "mooie" motor wil sleutelen is dat idd zijn zaak.
Gaat het mis,....dan leert hij nog wat sneller.
:W

:? :? Ik zeur helemaal niet en wat een PC of jouw oma hiermee te maken heeft ontgaat me helemaal. En als iemand zonder ervaring of kennis een fiets wil vernaggelen vind ik prima. Meer of minder heb ik niet gezegd.
 
Maar helaas sommigen kunnen een werkplaatsboek lezen tot ze een ons wegen, ze zullen het nooit leren.
Zou jammer zijn als je een R6 verknoeid door de bougie`s lam te draaien, als je de vraag al stelt hoe je de bougie`s moet verwisselen, kun je beter eerst even leren sleutelen op een oude brommer of zo iets. Meestal leer je door schade en schande, daar is zo`n R6 je toch te mooi voor.
Heeft niks met zeuren te maken, gewoon de waarheid.
 
Was de vraag of er iemand aan jou fiets wil sleutelen?

www. begrijpend lezen!!

Het is onbegrijpelijk dat jij steeds weer iedereen probeert af te zeiKen terwijl een gewone vraag "nooit een domme vraag is"

Niemand is alwetend en als jij je ergerd aan simpele vragen en steeds weer begint over leeftijden is het misschien verstandig lid te worden van het afzeikclubje elders op internet!

Gelukkig zijn er wel motorijders die fatsoenlijke tips kunnen geven, wat is er mis mee om zaken over de fiets waarmee je rondtuft te weten te komen.




Ik geloof niet dat dit in de verste verte iets met afzeiken te maken heeft. Ondanks dat dit wellicht soms zo overkomt. Maar als iemand die toch al lang geen puber meer is gaat vragen waar de bougies zitten zet ik toch vraagtekens bij zijn technisch vermogen of interesse. En die interesse moet eigenlijk al aanwezig zijn op het moment dat je in staat bent een schroevedraaier vast te houden, niet nadat je eindelijk besloten hebt motor te gaan rijden.
Wat mij betreft mag iedereen (ver)prutsen aan zijn fiets zoveel als ie wil, zolang mijn fietsen daarvan gevrijwaard blijven vind ik alles best, al zijn er tien handboeken en komplete gereedschapskasten- en kisten ter beschikking. Daar haal je nl geen sleutelgevoel uit. En ook geen inzicht of ervaring. Ik ben het dus met alle andere ''afzeikers'' eens, ga niet prutsen aan een mooie fiets maar koop een oud barrel om te klooien. Als dan blijkt dat je het leuk vind of denkt het te kunnen wens ik veel sleutelplezier. Maar nog steeds niet aan mijn fietsen...
 
Tja, iedereen bepaalt zelf wat ie doet, al wil iemand z'n dure fiets de sloot inrijden......

Maar als iemand hier nog moet vragen hoe hij de bougies moet wisselen, liefst met een filmpje er bij, dan dénk ik dat het slimmer is om van het gereedschap af te blijven....
 
Verwacht niet teveel op dit forum. meestal word je afgezeken door bepaalde gefrustreerde figuren hier (uitzondering daargelaten) je moet hier alwetend zijn als het om je motorfiets gaat en o. wee als je in sommige hun ogen even niet weet hoe het in elkaar steekt.
De 1 heeft meer verstand van techniek en de ander weer van omgaan met emoties zo heeft ieder zijn mindere dingen dat maakt juist de mens uiniek.

Ben je het zat om hier afgezeken te worden probeer eens een ander forum (motormaatje ofso)

Succes

Hallo kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik mijn bougies moet vervangen van mijn R6 ? Indien mogelijk met filmpie of foto's er bij


Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan