Hoe carbs synchroon stellen?

michelblade

Die hard MF'er
29 jul 2010
295
0
nijmegen
hallo,als ik de carbs wil syncroomstellen moet ik dan de stelschroefjes helemaal in of uitdraaien om een begin te maken???????????????????????
 
lol...

Ik zou beginnen bij hoe ze staan. Tenminste, als je 1 schroef helemaal in/uit draait gaat ie me toch een partij beroerd lopen... Maar dat zou ik doen, ik raad jou aan gewoon iemand met verstand van motoren te zoeken ;)
 
Eerst en vooral zou je eens moeten vertellen om welke motor het hier gaat .
bij een tegenwoordige constant vacuum carb heb je drie stelschroeven .
je MOET steeds beginnen met de middelste . deze stelschroef regelt cilinder twee en drie .
deze stelschroef moet je zo regelen dat de vacuum van cilinder twee en drie gelijk staan .
Dan pas begin je aan de eerste stelschroef , deze regelt cilinder èèn . deze zet je gelijk aan de waarde van cilinder twee en drie . daarna regel je de derde schroef welke cilinder vier vertegenwoordigd . deze zet je eveneens op dezefde waarde dan de andere cilinders .
anders is als je een mikuni vm carb hebt . deze werden meest gebruikt in verschillende modellen eind jaren 70 . hier moet je bij elke carb bovenaan een dekseltje loshalen en kun je elke cilinder appart regelen . hier begin je met cilinder èèn dan twee enz .
je draait aan cilinder èèn de schroef tot dat je het meeste vacuum bereikt . dan regel je cilinder twee naar cilinder èèn zodat deze samen gelijk komen , dan drie en dan vier .
het is hier zeer mogelijk dat tijdens het regelen het toerental ver oploopt en zelfs blijft oplopen tot cilinder drie maar eens je dan cilinder vier gelijk zet zal het toerental terug op normale waarde komen . hou èèn ding altijd voor ogen bij syncroniseren . indien je een luchtgekoelde motor gaat syncroniseren , hou aub je temperatuur in de gaten .
als je niet echt ervaring hebt en de motor een half uur stationair laat draaien word het blok veel te warm omdat het geen koeling meer krijgt . Ik werk op mijn testbank altijd met een serieuze ventilator voor het blok als ik deze werkzaamheden uitvoer .
 
Ik zou er zelf niet teveel aan draaien als ik jou was. De kans dat je er op achteruit gaat is groter dan de kans dat je een verbetering kunt bewerkstelligen.
Dit soort dingen kun je beter laten doen door iemand die er de spullen en de kennis voor heeft. En als het dan goed is: niet meer aankomen!!
 
Unruled schreef op 07 september 2010 @ 21:01


Da's niet waar. Je hebt (op een viervoeter) 3 stelschroeven, maar je kunt elke cilinder apart stellen. Elke schroef slaat op de verhouding tussen de twee naastliggende cilinders...~[/quote]

Kijk dit is duidelijke taal . Als je dit niet snapt . :N
 
Da's niet waar. Je hebt (op een viervoeter) 3 stelschroeven, maar je kunt elke cilinder apart stellen. Elke schroef slaat op de verhouding tussen de twee naastliggende cilinders...

Als je iemand verbetert, zorg dan wel dat je dat goed doet.... :W

De drie schroeven zijn om carb 1 en 2 gelijk te stellen, de ander voor 3 en 4, en de laatste om de combinatie 1 & 2 en 3 & 4 gelijk te stellen.
 
Als je iemand verbetert, zorg dan wel dat je dat goed doet.... :W

De drie schroeven zijn om carb 1 en 2 gelijk te stellen, de ander voor 3 en 4, en de laatste om de combinatie 1 & 2 en 3 & 4 gelijk te stellen.

Dus jij hebt er vijf...

Drie om 1 & 2 gelijk te stellen

1 voor 3 & 4

En een aanvullende om de combinatie 1&2 en 3&4 gelijk te stellen..

ne_nau.gif


Sorry Mods.... Ik kon het ff niet laten...
 
Laatst bewerkt:
Als je iemand verbetert, zorg dan wel dat je dat goed doet.... :W

De drie schroeven zijn om carb 1 en 2 gelijk te stellen, de ander voor 3 en 4, en de laatste om de combinatie 1 & 2 en 3 & 4 gelijk te stellen.
:')


Als je het goed wil doen volg je inderdaad een logisch systeem, maar je kunt elke cilinder individueel anders instellen als je dat om welke reden dan ook zou willen. Je kunt 1 en 4 bijvoorbeeld net iets lager stellen dan 2 en 3, wat bij bijvoorbeeld mijn motor moet. Een cilinder anders instellen dan de andere 3 slaat nergens op, maar het kan nog steeds. Als je de schroef tussen cilinder 1 en 2 iets vaster draait, en die tussen 2 en 3 iets losser krijg je in je synchapparaat zo'n verhouding: i I i i, de tweede slaat hoger uit. Of juist lager (I i I I), dat ben ik ff kwijt. Hoe dan ook, je kunt ze individueel instellen, als je dat wil.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik zou, als ik jou was, eens serieus door iemand die er verstand van heeft naar mijn motor laten kijken. Dit is niet het eerste topic dat je vanwege deze problemen (sinds 9 augustus) hebt geopend:
afstelling luchtmengselschroef ZXR 750
afstelling stationair mengsel afstel schroef ZXR 750
inlaatrubber
valse lucht???

Mijn tip: Naar laten kijken, en als 'ie eenmaal fatsoenlijk loopt, AFBLIJVEN! Ik weet vrijwel zeker dat dit al eerder geopperd is.


Wauw, wat ben jij goed bij de zaak zeg… ;)
 
Ik heb ook een synchroonmeter maar dan voor een 2 cylinder en na onderhoud en kleppen stellen/controleren is het synchroniseren echt het kersje op de appelmoes.
Daarna loopt ie mooier stationair en pakt goed op in de lage toerentallen.
Echt zijn geld waard als je zelf wilt sleutelen.
Volgens mij heb je deze echt nodig:[afbeelding]



http://www.louis.de/_403ff088d5b995...p?IMG=10034217_910_DET01_FR_10&TITLE=10034217
Echt niet.....die Louis dingen zijn veel te onnauwkeurig.

Je moet deze hebben:

 
Beste Vmax-idioot.
Daar heb je werkelijk een perfecte meter om je carburateurs te synchroniseren.
De kwik kolom meter is werkelijk veel nauwkeuriger dan vacuum meters. Maar het is met vacuum meters wel te doen. Zonder 1 van deze 2 meters kan je carburateurs (in mijn geval 4) NIET synchroniseren. !!!!
Maar de kwik kolom meter is redelijk duur en voor 1 maal gebruik dus niet rendabel en kan je het beter even laten doen. Daarna hoef je eigenlijk je carburateurs nooit meer te synchroniseren mits je bij demontage van de carburateurs ze niet afzonderlijk van elkaar af haalt.
De vriendelijke groeten van Doolttle
 
Beste Vmax-idioot.
Daar heb je werkelijk een perfecte meter om je carburateurs te synchroniseren.
De kwik kolom meter is werkelijk veel nauwkeuriger dan vacuum meters. Maar het is met vacuum meters wel te doen. Zonder 1 van deze 2 meters kan je carburateurs (in mijn geval 4) NIET synchroniseren. !!!!
Maar de kwik kolom meter is redelijk duur en voor 1 maal gebruik dus niet rendabel en kan je het beter even laten doen. Daarna hoef je eigenlijk je carburateurs nooit meer te synchroniseren mits je bij demontage van de carburateurs ze niet afzonderlijk van elkaar af haalt.De vriendelijke groeten van Doolttle

:? :? :?
 
Beste Vmax-idioot.
Daar heb je werkelijk een perfecte meter om je carburateurs te synchroniseren.
De kwik kolom meter is werkelijk veel nauwkeuriger dan vacuum meters. Maar het is met vacuum meters wel te doen. Zonder 1 van deze 2 meters kan je carburateurs (in mijn geval 4) NIET synchroniseren. !!!!
Maar de kwik kolom meter is redelijk duur en voor 1 maal gebruik dus niet rendabel en kan je het beter even laten doen. Daarna hoef je eigenlijk je carburateurs nooit meer te synchroniseren mits je bij demontage van de carburateurs ze niet afzonderlijk van elkaar af haalt.
De vriendelijke groeten van Doolttle

Nooit meer??, ik doe het toch bij iedere grote beurt, er zit meestal weinig verschil in maar toch vaak iets.
Ik beschouw het als afronding, olie en filter vervangen, bougies, luchtfilter, kleppen nakijken/stellen, alles lekker schoonmaken omdat je nu overal goed bij kan.
Airfilterbox schoonmaken, alle draaipunten smeren.
Bekabeling/stekkers nakijken op beschadigingen corrosie.
Belangrijke bouten en moeren natrekken.
En dan als laatste ; starten, warmdraaien of liefst rijden, en dan nog even de vacuüumeters er aan pluggen en zo nodig na regelen.
Dan is tie helemaal af.

Het kersje op de appelmoes.

Dus, nooit meer?, net zoiets als kleppen stellen, dat hoeft ook vaak bijna niet, maar als je alles controleert dan hoort synchroniseren er ook bij.


Vaak als je aan de stelschroef gaat draaien zie je de wijzers al overeen komen en gaat de motor mooiere stationair lopen.

Zo'n meter is het zeker waard om bij je gereedschap te hebben.
 
Beste Vmax-idioot.
Daar heb je werkelijk een perfecte meter om je carburateurs te synchroniseren.
De kwik kolom meter is werkelijk veel nauwkeuriger dan vacuum meters. Maar het is met vacuum meters wel te doen. Zonder 1 van deze 2 meters kan je carburateurs (in mijn geval 4) NIET synchroniseren. !!!!
Maar de kwik kolom meter is redelijk duur en voor 1 maal gebruik dus niet rendabel en kan je het beter even laten doen. Daarna hoef je eigenlijk je carburateurs nooit meer te synchroniseren mits je bij demontage van de carburateurs ze niet afzonderlijk van elkaar af haalt.
De vriendelijke groeten van Doolttle

Een paar opmerkingen:
De carbtune (of het moet de héle oude versie zijn) is géén kwikkolommeter. Hij werkt met metalen (rvs) staafjes.
Overigens is een kwikkolommeter ook niets anders dan een vacuümmeter, dat vacuüm moet je immers meten......
Een kwikmeter kun je ook niet meer nieuw kopen, is namelijk verboden.....
Dat je carbs maar éénmalig zou hoeven te synchroniseren is onzin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan