Hoe carbs synchroon stellen?

michelblade

Die hard MF'er
29 jul 2010
295
0
nijmegen
hallo,als ik de carbs wil syncroomstellen moet ik dan de stelschroefjes helemaal in of uitdraaien om een begin te maken???????????????????????
 
Piccie: synchroniseren met ouderwetse kwikbuizen, voor mij beter dan die trillende metertjes. Tank op de werkbank met een verlengde benzineslang.

Oh, laagje water op het kwik zetten, voorkomt verdamping en een ongezond hoestje over 20 jaar....

grtz,
John
full
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.
Dat je de 4 carburateurs EIGENLIJK niet meer hoeft te synchroniseren haalde ik uit het werkplaatsboek van de Benelli 504 sport van 1980 en van de Honda CB550 Four K3 van 1979. Zelf controleer ik ook altijd of de carburateurs hiervan goed synchroon staan. Meestal is het overbodig maar net zoals Broos schreef is het zeer zeker het kersje op de appelmoes. Ook de kleppen controleer ik regelmatig. Voor de carburateur's gebruik ik dus 4 vacuüm meters. Deze meters heb ik in 1986 overgenomen van een motorwerkplaats omdat deze toendertijd overging op een kwikkolom meter. Maar zelf heb ik een kwikkolom meter nooit gezien, daarom dacht ik dat de meter van Vmax-Idiooit een kwikkolom meter was. Maar inderdaad heeft JanB gelijk, kwikkolom meters mogen niet meer verkocht worden evenals kwik thermometers. Maar ik dacht misschien is dit nog een oude. Het systeem met met de RVS staafjes ken ik wel ongeveer. Vroeger in de begin jaren 60 gebruikten wij in de garage een (vacuüm) meter waarin een z.g.n. aluminium zuigertje zat. Hiermee synchroniseerden wij de dubbele carburateurs van automotoren. Deze meter was zeer rustig af te lezen in tegenstelling tot de analoge vacuüm meter met wijzer. Maar deze meter was totaal ongeschikt om carburateur's van motorfietsen af te stellen.
Inderdaad zijn het eigenlijk allemaal vacuüm meters want je meet het vacuüm.
De vriendelijke groeten van Doolittle.
 
Hallo allemaal.
Dat je de 4 carburateurs EIGENLIJK niet meer hoeft te synchroniseren haalde ik uit het werkplaatsboek van de Benelli 504 sport van 1980 en van de Honda CB550 Four K3 van 1979. blabla.

Dat is wel een museumboekje zeg ;) Het is verstandig om elke motor te synchroniseren na het kleppenstellen ongeacht carburateurs of injectie, je inlaatdruk veranderd immers door het verloop van de klepspeling.
Als je een motor hebt met lange intervallen tussen het kleppenstellen (b.v. yamaha) is het ook verstandig om hem tussentijds even aan de meter te hangen. Je kent je motor niet meer terug na een synchronisatie afstelbeurtje.

Wat betreft de TS, het is echt onmogelijk om je carburateurs synchroon te stellen zonder meter.
Daar komt nog bij dat het merk en type afhankelijk is hoe je ze daadwerkelijk moet synchroniseren, de verschillende stelschroeven hebben een verschillende uitwerking, hier is niet één standaard voor
 
Beste Vmax-idioot.
Daar heb je werkelijk een perfecte meter om je carburateurs te synchroniseren.
De kwik kolom meter is werkelijk veel nauwkeuriger dan vacuum meters. Maar het is met vacuum meters wel te doen. Zonder 1 van deze 2 meters kan je carburateurs (in mijn geval 4) NIET synchroniseren. !!!!
Maar de kwik kolom meter is redelijk duur en voor 1 maal gebruik dus niet rendabel en kan je het beter even laten doen. Daarna hoef je eigenlijk je carburateurs nooit meer te synchroniseren mits je bij demontage van de carburateurs ze niet afzonderlijk van elkaar af haalt.
De vriendelijke groeten van Doolttle

Die carbtune is echt niet duur hoor. Zelfs goedkoper dan die klokjes van Louis. Kijk maar eens op de site van carbtune (Brits).
 
Piccie: synchroniseren met ouderwetse kwikbuizen, voor mij beter dan die trillende metertjes. Tank op de werkbank met een verlengde benzineslang.

Oh, laagje water op het kwik zetten, voorkomt verdamping en een ongezond hoestje over 20 jaar....

grtz,
John[afbeelding]

Meters trillen een stuk minder als je het slangetje een beetje dichtknijpt, meestal zit daar een stelschroef voor op de meters bij de slangaansluiting.
Regelmatig gedaan bij mijn voormalige Peugeot 205 rallye.

Op de V4 nog niet...
 
Ik ben een beginnende sleutelaar (sinds een jaartje of 3) en ben wel geïnteresseerd in een eigen meter! Echter heb ik een injectiemodel, maakt dat veel uit voor het type meter?
Is een carbtune daar geschikt voor en wat zou je me aanbevelen voor een hobbyist?
 
Beste Seba.
Inderdaad zijn die boekjes museum stukjes. De Benelli 504 sport heb ik verkocht aan een liefhebber (verzamelaar) Maar met de Honda rijd ik nog regelmatig. Deze Honda CB550 Four K3 met zijn 4 uitlaten is helemaal naar nieuwstaat gerestaureerd dus ik rijd nu alleen nog met mooi weer. Ik rijd nu ± 54 jaar motor, en vroeger zomer en winter door. Ik ben nu zelf dus ook al een museumstukje hà hà hà, en als zodanig behandel ik mijn motor nu ook. Maar motorrijden is een zeer prettig virus en dat raak je nooit meer kwijt.
De vriendelijke groeten van Doolittle.
 
Ik ben een beginnende sleutelaar (sinds een jaartje of 3) en ben wel geïnteresseerd in een eigen meter! Echter heb ik een injectiemodel, maakt dat veel uit voor het type meter?
Is een carbtune daar geschikt voor en wat zou je me aanbevelen voor een hobbyist?

Nee jij hebt de Injtune nodig *O* Sh*t je kan m nog gebruiken ook :P
 
Laatst bewerkt:
hoi,


heb ipv de ringen om de carb's vast te zetten gedraaid aan de stelschroeven |( :X

heb zelf wat geprobeerd maar begon extreem veel toeren te maken, toen ik motor stopte kreeg ik nog een knal na.... '(

weet iemand welke stand/hoeveel slagen/hoeveel mm deze moeten hebben, voordat ik met vaciummeters aan de slag kan? (heb ik al hier liggen)

voor de duidelijkheid, zie foto

item.JPG



alvast bedankt!
 
Ik werk al jaren met EFKA synchronisatoren. (Zeg maar het origineel waar de Louis set op gebaseerd is). Ik hoor van klanten die ze beide hebben eigenlijk altijd dat ze de EFKA boven een carbtune verkiezen omdat de EFKA vrij instelbare demping heeft. Die demping is tricky, maar als je ze "door hebt" zijn er professionele resultaten te behalen.

@TS:

Je kan het denk ik wel zelf, maar doe eerst echt goed je huiswerk.

Te hete motor tijdens het stellen = beroerd resultaat
Te lang stationair laten lopen, ook niet goed
Te veel gas geven tussentijds, ook niet goed
Synchro slangetjes die tegen een heet onderdeel aan hangen, meest voorkomende fout ;)
 
ik heb idd een EFKA set, alleen heb ik een set van 2....

ga er vanuit dat ik het slangetje dat van carb 2 naar 3 loopt even moet knijpen, aangezien hier normaal gesproken een meter op aangesloten wordt.


enig idee hoe ik carb 1 en 2 afzonderlijk kan stellen? (of hoeveel vaciumdruk ik ongeveer moet hebben)


bvd
 
ik heb idd een EFKA set, alleen heb ik een set van 2....

ga er vanuit dat ik het slangetje dat van carb 2 naar 3 loopt even moet knijpen, aangezien hier normaal gesproken een meter op aangesloten wordt.


enig idee hoe ik carb 1 en 2 afzonderlijk kan stellen? (of hoeveel vaciumdruk ik ongeveer moet hebben)


bvd
De vacuümdruk is minder belangrijk.
Punt is dat de verschillende carbs dezelfde druk moeten hebben.

Normaal gesproken kun je 1 en 2 niet afzonderlijk stellen. Je stelt 1 en 2 gelijk en daar stel je de anderen weer op gelijk.
 
wphb staat niets in?



ik heb nu carb 1&2 op 0,2 bar stationair, maar als ik gas geef stijgt de vacium in carb 2 veel sneller als in 1.

ook blijft hij na het gasgeven harder stationair lopen...

is dit normaal/te verklaren? :)
Weet je waar je mee bezig bent, of doe je maar wat?
0,2 Bar is wel bar weinig...
760mmHg is 1 bar, wat betekent dat 76cmHg ook 1 bar zou zijn....
Trek je dat door, dan is 0,1 bar gelijk aan 7,6 cmHg, wat bij jouw dus resulteert in een druk van 15,2 cmHg.

Het hoger stationair lopen duidt in mijn ogen op 2 mogelijkheden:

- de motor trekt valse lucht
of
- de motor loopt te mager (je gasklep is niet ver genoeg open)

Mijn V-Max loopt (verhoogd) stationair met 24 cmHg (centimeter kwik)


Draai de vacuümschroef van carbs 1-2 eens wat hoger, zodat je rond de 20 cmHg zit ( 0,3 - 0,4 bar) en stel dan de andere carbs hieraan gelijk. Kijk wat de motor dan doet..

Vacuüm stel je altijd af met verhoogd stationair draaiende motor ( +/- 1600 rpm).
Je stelt de carbs allemaal gelijk, totdat de motor mooi rond verhoogd stationair draait.
Tussen het stellen geef je af en toe een dot gas en kijkt of alle carbs weer op hetzelfde niveau terugkomen. Als alle carbs stationair gelijk lopen, draai je de stationairschroef weer naar normale niveau's (zal rond de 1000 - 1100 rpm liggen, al naar gelang welke motor).

Dan ben je in principe klaar met synchen.

Zorg tijdens het synchroniseren wel voor voldoende koeling van de motor (door bijvoorbeeld een dikke ventilator van voren ertegenaan te laten blazen), zeker bij luchtgekoelde motoren zeer belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Beste Seba.
Inderdaad zijn die boekjes museum stukjes. De Benelli 504 sport heb ik verkocht aan een liefhebber (verzamelaar) Maar met de Honda rijd ik nog regelmatig. Deze Honda CB550 Four K3 met zijn 4 uitlaten is helemaal naar nieuwstaat gerestaureerd dus ik rijd nu alleen nog met mooi weer. Ik rijd nu ± 54 jaar motor, en vroeger zomer en winter door. Ik ben nu zelf dus ook al een museumstukje hà hà hà, en als zodanig behandel ik mijn motor nu ook. Maar motorrijden is een zeer prettig virus en dat raak je nooit meer kwijt.
De vriendelijke groeten van Doolittle.


Zoo dan rij je langer dan ik oud ben *O* .
Heb je wel de mooiste geschiedenis mee gemaakt wat een motorman kan hebben.
Is een virus waar je niet meer van af komt en is nog besmettelijk ook.
Zondag ben ik weer bij jou om de hoek op de kartbaan te Vledderveen met mijn 11 jarige zoontje, die gaat weer pocketbike trainen :Y
 
mijn motor (XJ700S) moet 180mm Hg hebben als ie stationair loopt (carburateur vacuum druk), met synchroon stellen kan het dus zo zijn dat ze wel alle 4 gelijk staan maar allemaal te hoog of te laag staan. hoe kan ik er dan voor zorgen dat ie op de 180mm Hg komt ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan