Hoe check ik het olie-peil van een Virago 535

inspec

Rookie
31 aug 2004
28
0
Zutendaal
Het is misschien een domme vraag :? ,
maar ik weet dus niet hoe ik het olie-peil van mijn Yamaha Virago 535 kan controleren. Onderaan de motor is er wel een kijkvenstertje van de olie, maar moet deze half vol zijn als er genoeg olie in zit, of volledig vol? Want bij de remvloeistof moet het kijkvenstertje half vol zitten hebben ze me wijs gemaakt.

Kan iemand me hierop een antwoord geven? 8-)

Bedankt alvast,
groetjes
Inspec
 
Als het goed is zitten er op dat venstertje ook 2 streepjes. Eentje onderin (voor minimum) en eentje bovenin (voor maximum). Zorg ervoor dat je motor niet loopt of net heeft gelopen. Geef de olie een half uurtje om uit het blok terug te lopen en zet je motor recht, dus niet op de jiffy.

Kijk dan of het oliepeil tussen die 2 streepjes zit, bij mij komt het net iets boven de max uit.

De rem/koppelingsvloeistof zit bij mijn motor trouwens helemaal vol (intruder)
 
En het is handiger als je dit met iemand anders samen doet. Je moet wel heel erg acrobatisch aangelegd zijn als je op je motor zit en hem recht moet houden en dan ook nog eens links van je motor naar beneden moet buigen om het venstertje te zien.
 
En het is handiger als je dit met iemand anders samen doet. Je moet wel heel erg acrobatisch aangelegd zijn als je op je motor zit en hem recht moet houden en dan ook nog eens links van je motor naar beneden moet buigen om het venstertje te zien.

Ik ga meestal op mijn knieen naast de moter zitten en dan trek ik hem een stuk naar me toe. Als je gewoon je stuur naar links laat staan kun je hem altijd gecontroleerd terug laten zakken op de jiffy.
 
Ik heb zelf een Virago 750 en hetzelfde probleem.
Ik zet hem meetsal op de middenbok om te kijken.
Maar wat ik ook doe ik kan dat glaasje niet aflezen hoor.
Heb er zelfs een halogeen zaklampje voor gekocht om erop tye schijnen, maar ik zie geen bal!
Of ik nu vul of niet, ik zie niks.
Zijn er geen meetstokjes verkrijgbaar???
 
Laat hem dan eens helemaal leeg lopen. Ik dacht eerst ook dat ikniets zag totdat iemand me er op wees dat hij dan wel eens helemaal vol zou kunnen zitten |(

Dit bleek dus het geval en ik heb eerst een boel olie er uit laten lopen voordat ik weer de achter kant zag. Dat is een aluminium kleurig plaatje met 3 gaten erin, dit zal wellicht bij idereen anders zijn maar ik zag duidelijk contrast toen ik hem helemaal leeg had laten lopen.
 
Idd, je ziet het pas als je het verschil bekijkt voor en na het starten. Voordat je start, moet eigenlijk het gehele venstertje donker zijn. Dat betekent dat er voldoende olie aanwezig is. Nadat je de motor hebt gestart, zie je echt een verschil in het venstertje, het is alu-kleurig. Behoorlijk wat olie is dan het blok in gezogen.
 
Hellow,
Oliepeilchecken bij een Virago die op de middenbok staat (700 - 1100) of zomaar in je eentje (535) kan je wel vergeten. Dit is een klus die je met z'n tweetjes doet ........ ik doe dar inmiddels alleen :-)
Op de middenbik krijg je een onjuistbeeld van het peil
 
Hey Ducati

ik zou het zelf ook niet weten wat het exacte verschil is tussen de twee soorten oliën. Hopelijk kan iemand daar wel een antwoord op geven.

Groetjes
Inspec
 
hallo

ik ga er half synthetische 15w40 motor olie ingooien
automotorolie wel te verstaan.
ik weet dat er andere dopes in zitten maar een auto motor wordt net als mijn virago 535 niet met extreem hoge toeren (8000+) belast.

groet theun
 
Terug
Bovenaan Onderaan