hoe corrigeer je bochtensnelheid

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
ik ben een tijd geleden onderuit gegaan, en ik kan me niet echt herinneren wat ik heb gedaan om dat te proberen te voorkomen. Als je je bochtensnelheid wilt aan passen, omdat je naar buiten drijft, is remmen niet echt een goed idee. Dus moet je met je gas werken, maar kun je je gas helemaal dichtpleuren om je lijn weer strak te krijgen, of is de remmende kracht van de motor dan zo groot dat je hetzelfde effect krijgt als met remmen?
I
k weet niet meer wat ik gedaan heb, volgens mij heb ik gas geminderd, maar niet helemaal dicht gedraait. Wat kun je het beste doen ( als je voelt dat het mis gaat)?
1 helemaal dicht gooien
2 flink gas minderen maar nog wel een beetje openhouden
 
volgens mij als je je gas dicht gooit ben je hem ook kwijt.

Mij hebben ze geleerd om dan met je achterrem te remmen en er zo wat snelheid uit te halen. Ook kun je je motor wat platter leggen (niet te plat :P ) om zo toch de bocht te halen.

[wijsneusmodus]
nog beter is het om je bocht beter in te schatten en van te voren te remmen zodat je met de juiste snelheid door de bocht gaat O-)
[/wijsneusmodus]
 
In <Twist of the Wrist> staat een heleboel beschreven hoe je moet remmen...of niet in een bocht.....
 
gas dicht kan, remmen ook (op vakantie vaak nodig gehad... :X :P )

Probeer niet in paniek te raken (makkelijker gezegd dan gedaan) en gewoon de bocht af te maken door goed door de bocht te kijken en niet zoals ik...naar de vangrail, berm e.d O-) .

Of als een slappe keutel de bocht in en dan gas bijgeven :]
Deze methode hanteer ik het meest en werkt het best. :P
 
Rem een beetje bij met de achterren en met de voorrem.

Dan haal ik het wel ;) .
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven bevestigd is zie hieronder de beschrijving uit A twist of the Wrist
full
 
Om in een bocht te corrigeren als je te wijd gaat moet je proberen licht te remmen met voor en achterrem. Tegelijk moet je de motor de bocht in drukken, dus platter leggen.
Tis het makkelijkst dit eens een keer te oefenen, en dit met oplopende snelheid. Dan weet je hoe je moet handelen en hoe je motor aanvoelt als je een keer een bocht écht moet corrigeren.
 
en vooral blijven kijken waar je wél heen wilt gaan.
Ik noem dit het rijden op theorie als de praktijk tussen je oren een beetje over is.
Het kan namelijk net je laatste strohalm zijn die je de bocht wel door krijgt.
 
In vier stappen?
1 Remmen met voorrem (kan veel harder dan je denkt, als je maar weet hoe)
2 Tegen sturen (motor richt zich op met remmen in een bocht)
3 Kijken waar je heen wilt (misschien wel het belangrijkst)
4 Als je stap 1 t/m 3 hebt overleeft en je zit nog op je fiets, dan gaaaaaas
erop en naar de volgende bocht. :]

Veel oefenen met iemand zodat je weet wat je te wachten staat de volgende keer.
Suc6
 
De meeste motoren kunnen veel platter dan je denkt voordat ze onderuit schuiven. Als je gas terugneemt wil niet alleen je motor overeind gaan staan, maar je motor zakt ook dieper in zijn vering, waardoor de grondspeling minder wordt.
Dus gas erop houden, de bocht doorkijken en platter leggen.
 
Volgens mij is het kijken inderdaad je grootste probleem.
Op het moment dat je ff te snel (lijkt?) te gaan heb je de neiging te kijken waar je NIET heen wilt. Je motor volgt automatisch waar je kijkt..... Dwing jezelf je hoofd te draaien naar het einde van de bocht aan de binnenkant.

Ik had het heus wel goed geleerd maar.... op een zeker moment had ik steeds het gevoel dat de motor naar buiten driftte. Ik zocht het probleem bij de motor. Na een dagje VRO1 kwam ik er achter dat het probleem bij mij lag. Het sluipt er als het ware in. Niets zo goed als een rondje circuit om dat soort fouten te vinden.

De truc is natuurlijk om sneller een bocht uit te komen dan je er in gaat. Dus pas je snelheid goed aan en zorg dat je "klaar" bent. Als je de bocht ingaat zit je dus in de goeie versnelling en leunt naar voren om meer druk op het voorwiel te hebben. Je kijkt "door de bocht heen".
Heb je een beetje te veel snelheid dan kun je de achterrem "slepend" gebruiken. Daardoor richt de motor zich niet op en kun je gewoon je lijn blijven volgen.
Heb je écht te veel snelheid dan zit er maar één ding op en dat is overeind komen en remmen. Zodra je vol remt kun je vrijwel niet meer bijsturen.
Zodra je denkt dat je voldoende snelheid kwijt bent is het weer kijken en gaan.
 
In vier stappen?
1 Remmen met voorrem (kan veel harder dan je denkt, als je maar weet hoe)
2 Tegen sturen (motor richt zich op met remmen in een bocht)
3 Kijken waar je heen wilt (misschien wel het belangrijkst)
4 Als je stap 1 t/m 3 hebt overleeft en je zit nog op je fiets, dan gaaaaaas
erop en naar de volgende bocht. :]
:^ Lees bij punt 2: je motor naar beneden blijven drukken

Gewoon gaan oefenen op een rustig stukje weg!
 
nou ik weet niet wat jullie rijden, maar op mijn supersport gebruik ik de achterrem zo min mogelijk (laat staan om in een bocht te corrigeren)...

Het komt naar mijn idee neer op kijkgedrag (waar je heen kijkt ga je naar toe) dus ver blijven kijken dan corrigeert je lichaam de fiets ook. Verder zou ik het gas er niet af halen (althans, niet dichtgooien)
 
Meneer Twist of the wrist denkt daar anders over, zie: Post van swetty in topic 'hoe corrigeer je bochtensnelheid'

Vraag is nu: wat is de juiste manier ;)

ok dank voor de reacties. iemand zin om uit te testen wie er gelijk heeft? :+

Bij dit bewuste ongeval deed ik alles verkeerd wat je maar verkeerd kan doen, inclusief kijken, en dat wist ik ook wel. :( Het ging mij er meer om wat te doen als je gewoon bruutweg te hard een bocht in gaat, hij knipt dicht oid. want hoe schuin je hem ook kunt leggen, op een gegeven moment houdt het toch echt op. iig bedankt vor de tips, ik ga van de zomer met droog wegdek eens voorzicjht oefenen.

[me]baka baka hoopt tenminste 1 zomer te kunnen rijden zonder brokken :] [/me]
 
achterrem beetje bijpakken, want als je gas lost ga je ook naar buiten ondervind ik. En desnoods een klein tikje naar binnen geven met de moto, maar is wel een risico natuurlijk :)
 
Wat mij opvalt is dat eenieder (ogenschijnlijk) met z'n hoofd stuurt.
Hoewel dit natuurlijk erg belangrijk is moet je de functie van " met je lichaam sturen " niet onderschatten.
Met het schuin hangen in de bocht richt je zoveel mogelijk alle onwikkelde krachten naar de grond want het afvoeren van deze krachten voorkomt dat je eruit vliegt.
Middelpunt vliedende kracht.
Alle acties gericht op het verminderen van deze krachten (bv remmen enz) zal resulteren in het verminderd afvoeren van de ontwikkelde krachten richting de grond en zal de kracht naar buiten toe (richting de vangrail) versterken.
Bij het ingaan van een bocht is het altijd handig een marge achter de hand te houden om het mogelijk verkeerd inschatten van deze bocht te kunnen corrigeren dmv het gas bijgeven (krachten richting de grond).
Maar dit is theorie en ik realliseer me dat de praktijk altijd anders is, hetgeen niet wegneemt dat naar mijn mening gas bijgeven de enige manier is om te voorkomen dat je een bocht uitvliegt.
Het enige wat hierbij belangrijk is " heb je een marge geresserveerd bij het ingaan van deze bocht ".
 
Corrigeren van je verkeerd ingeschatte snelheid is heel goed mogelijk.
De gebruikte technieken zijn makkelijk te leren en niet afhankelijk van omstandigheden.
Wat wel belangrijk is is dat je iedere bocht neemt op de "ideale lijn", dan heb je namelijk overal marge om correcties uit te voeren en kun je de bocht altijd zo ver mogelijk overzien.
Op het moment dat je instuurt laat je normaal gesproken de voorrem los en heb je de lijn die je gaat rijden in de bocht al uitgezet.
Blijkt je snelheid nu te hoog dan kun je ook gewoon door blijven remmen terwijl je instuurt, een iets wijdere lijn kiezen en niet op het gas gaan.
Als je onverhoopt halverwege de bocht ontdekt dat je snelheid te hoog is mis je het "clipping point" en corrigeer je alleen door niet of minder op het gas te gaan.
Belangrijk bij alles wat je doet is dat je altijd blijft kijken naar waar je uit wilt komen en dat je alles vloeiend probeert te doen.
Dit soort situaties kun je in gedachten heel goed trainen, je zult dan zien dat je als het werkelijk gebeurt je op de juiste manier reageert.

Groet,

Sander
 
Da's nog een punt inderdaad.
Overdenk dit soort situaties regelmatig "in je hoofd". Denk na wat je gaat doen als bepaalde zaken zich voordoen.
Mentale training kan je nét die "fatale seconde" schelen als de situatie werkelijkheid wordt. En het werkt dus écht......
 
Wat wel belangrijk is is dat je iedere bocht neemt op de "ideale lijn", dan heb je namelijk overal marge om correcties uit te voeren en kun je de bocht altijd zo ver mogelijk overzien.

Dit is niet helemaal waar... je kunt op de openbare weg en helemaal als je de weg niet kent en de bocht is niet duidelijk overzichtelijk misschien beter een verlate lijn rijden... je wacht langer voor je instuurt waardoor je meer van de bocht ziet voor je er in duikt, daarnaast komt de apex zo later waardoor je veel meer ruimte aan de buitenzijde hebt om in uit te lopen, het is misschien niet zo snel als de ideale race lijn maar misschien wel ff een stukkie handiger als je niet precies weet hoe hard je de bocht kan nemen... (of je gewoon in je snelheid hebt verslikt)
 
Hmja, die "ideale lijn" werkt uitstekend op het circuit maar zeker niet in het normale verkeer.
Of je moet alleen 's nachts rijden en zéker weten dat er niks aankomt.....

Aan de andere kant... is het wel de ideale methode om dat remmen in bochten "wat vaker" te oefenen.......
 
Als je naar buiten drijft zijn er volgens mij niet zo veel opties meer.

Je moet alle grip die je kan hebben gebruiken voor de bocht. Dit betekent geen grip "verspelen" door te versnellen of te vertragen. Oftewel koppeling intrekken en meer de bocht in gaan hangen.

Dat is volgens mij alles, dat je kan doen als je niet gelovig bent(anders zijn er meer opties :) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan