hoe droog starten?

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hoi

Ik heb een hoop gelezen over eerst droog starten zodra je de motor na lange tijd weer voorzien hebt van alle vloeistoffen ed zaken. Nu lees ik over droog starten dat je eerst t blok moet laten draaien zonder starten omdat die zuigerveren kunnen vastzitten. Hoe doe je dit? Ik las iets over in zn 2 zetten maar je moet m toch niet starten |( :? Wie kan en wil t me uitleggen? Ik heb gezocht maar ik werdt er niet wijzer van
 
Officieel door een dop op je krukas te zetten via dat kleine dekseltje aan de koppeling zijde.

Dan draai je de motor rond.

Via de versnellingsbak moet ook lukken. Maar wel met minder gevoel.

Haal de bougies eruit voor de compressie.

Maar, zet je dat ding weg zonder vloeistoffen? Dan staat er toch een centimeter roest overal in je blok of ben ik nou gek?

Edit: interpreteer ik dit nou helemaal verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Ik heb een hoop gelezen over eerst droog starten zodra je de motor na lange tijd weer voorzien hebt van alle vloeistoffen ed zaken. Nu lees ik over droog starten dat je eerst t blok moet laten draaien zonder starten omdat die zuigerveren kunnen vastzitten. Hoe doe je dit? Ik las iets over in zn 2 zetten maar je moet m toch niet starten |( :? Wie kan en wil t me uitleggen? Ik heb gezocht maar ik werdt er niet wijzer van

Voordat we verder gaan: wat is lange tijd? Hoe is de boel 'opgeslagen' of weggezet, met vloeistoffen, of echt droog en gedemonteerd?
 
iinderdaad. Gaat trouwens om een supermagna die 2 jaar stilgestaan heeft waar ik zo ff ga kijken maar weet niet in wat voor staat die is en of die met vloeistoffen weggezet is ja of nee. Groot onderhoud is 1 ding wat zeker is maar idd, hoe start je m droog. Hij heeft een winterseizoen vol buiten gestaan '( en de rest binnen. MAar komt uit de familie dus heb er wel wat plannen mee aangezien hij er weinig meer mee doet. Wil alleen weten hoe ik t blok moet laten draaien zonder te starten en t blok mogelijk naar de haaien te helpen
 
Laatst bewerkt:
iinderdaad. Gaat trouwens om een supermagna die 2 jaar stilgestaan heeft waar ik zo ff ga kijken maar weet niet in wat voor staat die is en of die met vloeistoffen weggezet is ja of nee. Groot onderhoud is 1 ding wat zeker is maar idd, hoe start je m droog. Hij heeft een winterseizoen vol buiten gestaan '( en de rest binnen. MAar komt uit de familie dus heb er wel wat plannen mee aangezien hij er weinig meer mee doet. Wil alleen weten hoe ik t blok moet laten draaien zonder te starten en t blok mogelijk naar de haaien te helpen

ohw 2 jaar, dat lijkt me niet zo'n probleem.
m'n sportmotor staat ook gewoon in weer en wind buiten.
accu aan de druppellader..en na 5 maanden geen vuiltje aan de lucht.

Dat droog draaien...zal allemaal wel.

Al je vloeistoffen vervangen (incl. evt. ouwe benzine).
Frisse accu eraan...en gaan
 
Zo is het. Eerst een beetje kruipolie in de bougiegaten spuiten, bougies weer gewoon terug.

Benzine aftappen, ook van de vlotters, nieuwe benzine er in met moto forte I.

Laat de olie nog maar even zitten, wel checken of er voldoende in zit.
Desnoods in de twee zetten, en dan rennen met koppeling in en even op laten komen. Dan maken de zuigers een slag of wat. Weet je in ieder geval dat die los zitten.

Dan accu goed laden, of een nieuwe.

Dan benzine kraan op on, choke aan, drie keer droog gas geven, en starten maar.
Heb je mazzel, dan slaat de boel aan. Heb je pech, dan is er teveel aanslag in je carbs en moeten die schoongemaakt worden.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan