Hoe druppellader aansluiten

WalterBE

Rookie
12 okt 2009
16
4
Sint-Agatha-Berchem, België
Hallo,

Ik heb een Yamaha Tricity 125, zo eentje met twee wielen vooraan. Toen de batterij onlangs plat was wegens te lang niet gebruikt was die snel weer gestart met hulp van de pechverhelping.

Onder het zadel is een kabel naar de bougie direct zichtbaar en bereikbaar. De wegenwachter gaf voeding door daar positief op aan te sluiten en negatief op het frame. De batterij zelf benaderen vereist enige demontage.

Nu wil ik een druppellader aansluiten. Ik heb geen 12V aansluiting voor accessoires.

Wat ik mij afvraag;
Moet ik die echt aansluiten op de batterij zelf? .... wat niet echt handig is
Of mag ik die ook aansluiten op dezelfde wijze als bij het starten met de jump-kabels; via de bougie en frame?
 
Ik vermoed dat je het over de batterij hebt i.p.v. over de bougie.
Je mag dat inderdaad doen zoals de wegenwachter.
Bij sommige druppelladers zit ook een laadkabel met stekker,die kan je op de batterij aansluiten en dan moet je geen klemmen gebruiken maar gewoon de stekker insteken als je wil laden.
 
Toch nog een aangename alhoewel niet relevante toevoeging;

De reden waarom ik juist nu bezig ben met die druppellader is omdat ik het terug voorhad. Batterij een 2de keer plat. Wou gisteren een ritje gaan doen om te voorkomen dat de batterij terug plat ging zijn maar die wou niet meer starten. En ik was eigenlijk ook te beschaamd om terug de pechverhelping te bellen.

Na het posten van bovenstaande post naar mijn machien gaan zien om te zien hoe ik die kabeltjes aan de batterij zou kunnen aansluiten en doorsteken naar waar ik onder het zadel er aankan. Probeerde toch maar nog eens te starten, eigenlijk zonder enige hoop. En die startte!

Had ik totaal niet verwacht. Met draaiende motor in mijn garage die gesloten om snel mijn motorbroek en laarzen aan te gaan trekken. Ben juist terug. Een twee uur op mijn gemak zitten rondrijden naar nergens. Moet iets van een 70 km geweest zijn. Hoogstwaarschijnlijk veel meer dan nodig maar ik was zo blij dat die wou starten en het was al lang geleden natuurlijk ook. Mooi weer om te rijden hier in Brussel. Redelijk veel andere motorrijders tegengekomen die mij groette. Leuk, zeker als je met een bescheiden driewiellige scooter op de weg bent!

Ga wel verder met mijn druppellader-projectje.
 
Ik kan er niet helemaal uit opmaken hoe lang je accu het volhoudt op momenten dat je je motor niet gebruikt maar zo ver ik begrijp te kort om je accu nog te vertrouwen.
Hier in (west) Nederland word een beetje met Argusogen naar de scooteraars gekeken, en met name die met een MP3 en een Roof-Boxer. Het schijnt dat die veel meer mogen of juist niet hoeven doen dan een gewone motorrijder. Als ze beginnen te groeten groet ik terug, anders groet ik ze wel heel hartelijk in de kroeg, zonder MP3
 
Wel, pré-corona gebruikte ik mijn scooter minimaal meerdere keren per maand. In de niet-winter vaak een twee, drie keer per week (heen&terug).

Sinds half maart is dat volledig stilgevallen. 100% thuiswerk. Ik heb in juni 2020 nog eens met mijn scooter gereden. En einde november was de batterij plat. Toen heb ik een paar keer wat gereden.

En nu wou ik gisteren rijden en was die terug plat. Maar blijkbaar toch iets minder plat dan in november aangezien ik vandaag toch heb kunnen starten.

Wat misschien wel een verschil kunnen maken met het groeten is dat ik er steeds uitzie als een motorrijder. Laarzen, motorbroek, motorjas, gesloten helm, handschoenen. Ik heb het ook niet erg hoog op met scooterrijders die in korte broek, t-shirt en teensletsen rondrijden (al is het daarvoor nog wat te vroeg, maar je weet wat ik bedoel)
 
@WalterBE Aansluiten op de beide accupolen ligt voor de hand natuurlijk en dat is meestal ook nog eens de handigste en makkelijkste oplossing. Kan vrijwel niet fout gaan, zolang je rood en zwart kan onderscheiden, komt het goed.
Maar als je accu wat lastig te bereiken is, of -zoals bij mijn motor- er eigenlijk geen nette manier is om het kabeltje direct op de accu aan te sluiten, is er weinig op tegen om de aansluiting op het frame en de juiste draad aan te sluiten. Dat laatste is even zoeken, een schema en de kennis om een schema te lezen zijn dan wel nodig. Zo ben ik op zoek gegaan naar een connector waar altijd 12V op staat, ook bij uitgeschakeld contact. En die was er. Connector besteld, werkt prima en netjes.
Vergeet je bougiekabel, daarmee laadt je geen accu op.

@Rob RD MP3’s zijn hier populair bij een bepaalde groep, die de goede naam (kuch!) van de motorrijders niet bepaald verbeterd. Dat zal er wel mee te maken hebben. In bv. Parijs is het dan weer gewoon een normaal vervoermiddel waarmee je lekker vlot door de drukte komt.
Zelf heb ik vooral een grondige hekel aan de zgn. Can Am’s, ook 3 wielers met de acceleratie van een leuke motor. Worden nogal eens verhuurd aan mensen zonder motor-ervaring en dat gaat geregeld net goed, of soms totaal mis met fatale afloop. Ik zag er vandaag ook weer 2, als malloten racend door de rest van het verkeer.
 
Laatst bewerkt:
MP3’s zijn hier populair bij een bepaalde groep, die de goede naam (kuch!) van de motorrijders niet bepaald verbeterd.
En dan zijn er plannen dat ze mss ook nog een motor-RBW (<125cc?) gaan geven aan mensen met een B-RBW.
Dat zijn dus auto-bestuurders. Helaas krijg je dan nog meer petjes (=looser) op 2/3 wielen......................:X
 
Laatst bewerkt:
Sinds half maart is dat volledig stilgevallen. 100% thuiswerk. Ik heb in juni 2020 nog eens met mijn scooter gereden. En einde november was de batterij plat. Toen heb ik een paar keer wat gereden.

En nu wou ik gisteren rijden en was die terug plat. Maar blijkbaar toch iets minder plat dan in november aangezien ik vandaag toch heb kunnen starten.

Deze accu is nu dus 2 x helemaal leeg geweest.
En daarmee is je accu nu ook gewoon kapot.

Accu's houden er niet van diep ontladen te worden. Met een lader kun je ze wel weer vol krijgen, maar ze houden de energie gewoon niet meer vast, 1 x starten en hij is weer leeg.

Je kan er nu een acculader aanhangen, iedere keer opnieuw.... maar beter koop je eerst een nieuwe accu, dat is eigenlijk onvermijdelijk.
 
Gelukkig valt dat blijkbaar nog vrij goed mee zo'n nieuwe batterij. Eerst eens zien wat de batterijlader te zeggen heeft over de batterij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan