Hoe duikuitrusting meenemen op de motor?

6 mrt 2011
58
0
Groningen
Ik moet eerst nog beginnen met een proefles en stel dat het mij bevalt en ik inderdaad ergens....ooit een motorrijbewijs zal halen.
Je kan met de motor ook op vakantie, maar hoe neem je dan je bagage c.q. eventueel een duikuitrusting mee, dat je 2 hobby's combineert?
Deze vraag mede,omdat we vrijwel altijd wel op pad zijn om te duiken ;)
 
Ik moet eerst nog beginnen met een proefles en stel dat het mij bevalt en ik inderdaad ergens....ooit een motorrijbewijs zal halen.
Je kan met de motor ook op vakantie, maar hoe neem je dan je bagage c.q. eventueel een duikuitrusting mee, dat je 2 hobby's combineert?
Deze vraag mede,omdat we vrijwel altijd wel op pad zijn om te duiken ;)
dan neem je toch een klein karretje mee?
image009.jpg
 
auto met trekhaak.
daar doe je een aanhangwagen achter,en de motoren doe je daar op
 
'Vraagje' > 'Hoe duikuitrusting meenemen op de motor?'
 
Er zijn dus wel mogelijkheden en had er ook wel antwoord erop verwacht.
Ik neem aan dat je dan ook vast zit aan een bepaald soort motor die dit aankan.
Verder zie ik mij nog niet op een racer ;) Eerst moet ik nog zien of ik het wel leuk ga vinden....
Voor mij is alles nieuw en door mijn partner, die het geweldig lijkt, dat we ook samen rijden, ben of ga ik mij er verder in verdiepen. Hij rijd trouwens een racer.
Ik bekijk niet alleen de leuke kant ervan, maar ook de praktische ;) aleer ik mij op deze sport ga storten.
 
'Vraagje' > 'Hoe duikuitrusting meenemen op de motor?'

Zo had ik het misschien beter kunnen formuleren ;)
Heb vernomen van mijn partner dat ik dit niet kan veranderen.
Wat wel een voordeel is misschien, dat ik meer reactie's krijg door de nieuwsgierigheid van de leus ...vraagje _O-

Oeps....sorry ;)
 
Heheheh, tja... da's een heel goeie vraag.
Tot nu toe doen wij (m'n vrouw en ik) het gewoon nog gescheiden. Met z'n tween een goedkope vakantie naar de Rode Zee boeken in de winter (zeker nu lekker lage prijzen :X ) En in de zomer met de motorfiets rondtoeren.
Wij rijden allebei sportieve motorfietsen en dan nog eens dat extra gewicht en volume van een duikuitrusting mee (±15kg) naast een complete kampeeruitrusting, dat gaat em niet worden. Niet op de motor zelf althans.

Maar als je een wat rustigere rijstijl hebt en een geschikte motor dan is de aanhanger een optie.
4599.jpg

D'r gaat een hoop in zo'n aanhangertje en als je van pension naar pension rijdt dan is dat misschien wel te doen.

Kortom:
Met aanhanger kun je meer meezeulen, zonder kampeeruitrusting heb je meer ruimte, en natuurlijk heel belangrijk: hoe zo'n kouwkleum ben je? Een dubbel 7 neemt natuurlijk significant meer ruimte in beslag dan een 3mm shorty! *D
 
Ligt er maar net aan waar je wilt gaan duiken en wat je nodig hebt. Ga je de fles op locatie huren? Heb je een droogpak nodig, een dik wetsuit of heb je aan een shorty genoeg? Wil je verder nog meer dan 1 onderbroek meenemen?

Een beetje normaal weg gaan is zonder duikuitrusting op zich al lastig genoeg, je moet gewoon even goed nadenken over wat je mee wilt nemen. Iets lomps als een neopreen pak past daar niet echt in.
 
auto met trekhaak.
daar doe je een aanhangwagen achter,en de motoren doe je daar op


Deze vind ik goed, alleen een beetje omslachtig.....
Ligt er maar net aan waar je wilt gaan duiken en wat je nodig hebt. Ga je de fles op locatie huren? Heb je een droogpak nodig, een dik wetsuit of heb je aan een shorty genoeg? Wil je verder nog meer dan 1 onderbroek meenemen?

Een beetje normaal weg gaan is zonder duikuitrusting op zich al lastig genoeg, je moet gewoon even goed nadenken over wat je mee wilt nemen. Iets lomps als een neopreen pak past daar niet echt in.

Dat hebben we jaren geleden ook al moeten doen voor een duikvakantie, maar dan in een vliegtuig, gewoon het hoognodige meenemen en we zaten al iets over het gewicht.
Op schiphol hebben wij er bij voor moeten betalen, op de terugreis niet.
Dat zegt ook wel wat over de normen en waarden van de maatschappijen.
Daar kunnen we ons wel in schikken, desnoods vaker naar wasserij of iets dergelijks ;)
 
Ik heb een speciale rugtas voor mijn vinnen, bril en snorkel. Die gebruik ik dus voor de binnentrainingen.

Als ik trimvest etc erbij mee moet nemen ga ik toch maar overstag en bel mijn buddy of ik mee mag rijden in zijn auto :+
En heel soms neem ik mijn eigen wagen mee. Maar dat is zooooooo saai. :X :X :X
 
ik zou niet kunnen bedenken waarom een aanhanger niet op sportievere motoren kan... zelfs ee supersporter moet dat kunnen.
je moet dan wel begrijpen dat er van echt lekker rijden niets komt...
een sporter is niet de meest geschikte partner ervoor, maar een allroad al een beetje meer denk ik... maar ik heb er geen verstand van hoor :D
 
Koffers of bagagerol oid. Alleen een gasdruk fles is niet echt een geweldig idee
De fles kan je ter plekke vullen dus minimale druk tegen condens en je fles is ineens gewoon bagage.
Daarbij ligt het zoals eerder gezegd vooral aan wat voor uitrusting je hebt, een dubbele 5 is makkelijker mee te nemen dan een enkele 10.
Binnen het bereik voor een motor, als je tenminste niet 2 van de 3 weken vakantie wilt verspelen aan de heen en terugreis, is het water denk ik te koud voor een shorty maar een droogpak is ook niet nodig maar 5mm neopreen neemt toch nog aardig wat ruimte in beslag.
Flippers heb je ook in vele soorten en maten en de jacket zal ook niet erg klein zijn maar daar heb je ook minimalistische uitvoeringen van die licht zijn en erg klein op te vouwen.
Kortom, met een beetje creativiteit moet het te doen zijn maar waarschijnlijk moet je dan wel wat extra gear aanschaffen om het haalbaar te maken.
 
:') Had moeite me in te houden tot ik zag dat het al gepost was, hoef ik het niet meer te doen. _O-
 
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar dit lijkt me toch wat ambitieus. Twee duikuitrustingen nemen echt veel ruimte in en dan is er nog het gewicht. Duik je met nat of met droogpak? Wij hebben twee auto's een kleinere en een grote stationwagen. En als we gaan duiken nemen we toch echt wel die grote. Dat wordt dus een Goldwing met zijspan en aanhanger.
 
Ik denk zelf dat de aanhanger met motoren erop beste idee is.
Ook wel lekker tegen regen, anders kom je straks zeiknat aan ;)
 
Je krijgt op de motor nooit een complete duikuitrusting voor 2 personen mee, inclusief pakken, wings, automaten, lood, flessen, duikbrillen, vinnen etc. Je moet dus sowieso een deel van de uitrusting huren. Het lijkt me beter dan meteen alles te huren dat kost ook niet veel meer. Zo doe ik het zelf ook voor recreatieve duiken. Voor diepere duiken naar wrakken zou ik nooit gehuurd materiaal gebruiken, dat soort duiken kun je dan ook beter niet tijdens een motorvakantie maken.
 
toevallig stond er op de motorbeurs Utrecht een toko die motorreizen en duikvakantie ging combineren.
Maar wie het waren weet ik natuurlijk niet meer :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan