Hoe een blok reviseren?

PeterGS

Rookie
19 sep 2004
1
0
weesp
Ik heb een suzuki GS 400 twin uit 1979 aangeschaft en wil graag het blok reviseren
maar hoe begin je eigenlijk? wie kan me een stappenplan meegeven en waar moet ik opletten?

ik ben in het bezit van een werkplaatsboek en ben redelijk technisch onderlegt.

Bijvoorbaat dank groet Peter
 
zolang het motortje trekt en je straatjes niet met olie besmeurt gewoon poetsen /rijden en genieten je leeft tenslotte maar een keer,wat je uit moet geven aan pakkingen/onderdelen valt achteraf altijd vies tegen,het is geen brommer ofzo,op de sloop trekken ze je hele knip leeg,en dan hebben we het niet eens gehad over het spuitwerk als finishing touch :X
koop beter zo'n motor erbij die door een ringetje tehalen is,en houd je oude voor spare parts,of voor de uitlaten die je dan in de winter over kunt zetten om mooi mooi te laten blijven ;)
 
Hoi Peter, ik hoop dat de revisie ook echt noodzakelijk is. Maar ik zou 1st beginnen met een onderdelenboek op internet te zoeken. Voordeel daarvan is dat je precies de opbouw zit van zo'n motorblok en je hebt de orginele fabrieks artikelnummers. Handig om op internet onderdelen mee te zoeken.

En ja als je echt aan de slag gaat, 1st maar een complete pakkingset kopen, die heb je zo wie zo nodig. De rest weet je pas na meten of de boel nog wel binnen de toleranties valt.
 
Je hebt ook van die mafketels die reviseren hun complete blok, gewoon omdat het nu lelijk is. Dus ook al lekt er niets hoor O-)
Zou wel eerst zorgen dat je een complete pakkingen set hebt. Lagers ed. kom je vanzelf tegen. Maar inderdaad je moet wel een reden hebben om te willen reviseren, het is zonde om het te doen als het niet nodig is. Ja of je moet toch alles open hebben liggen, zoals ik
 
Zoals iedereen al aangeeft: alleen reviseren als de noodzaak daar is.
Een hoge kilometerstand zegt nix,compressieverlies/olieverbruik duidt slechts op zuiger/cylinders/veertjes.
Als er vervelende geluiden uit het blok komen (kloppen,bonken) dan is revisie pas echt noodzakelijk.
Dus schat van te voren de situatie in,zodat je weet welke pakkingset je nodig hebt.
Werk schoon en schematisch,dat scheelt een hoop geëmmer.
Succes!
 
bvwôh... een reden om te reviseren? Is de 'omdat-ik-eerst wil-weten-hoe-de-staat nu-is-en-om-zeker-te-zijn-dat-ie-goed-is-nadien-toch-maar-effe-alles-vervangen-waar-je-aan-twijfelt' *-reden ook een goeie?

kortweg, na WYSIWYG, RTFM en WPHB: OIEWWHDSNIEOZTZDIGINTMEAVWJAT
 
Ik zou inderdaad alleen het nodige repareren. Ik ben vorige week begonnen met het uit elkaar slopen van mijn motor (Suzuki GS 450L). Hij ligt nu bijna helemaal uit elkaar, straks pakkingen vervangen, schuren en spuiten.
Ik moet wel toegeven dat ik een reden had en dat was dat ie af en toe wat olie lekte, en aangezien je het hele blok hiervoor moet demonteren kan je maar beter gelijk alles ff schuren en spuiten, ja toch niet dan ;-) !!!
Met zo'n werkplaatshandboek en wat logica lukt het altijd wel.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/122201/128523504d457277bc8c6733517237c9 (Motor bijna kaal.JPG)​
 
lekker bezig,
zo
full

Dat kijkt ff makkelijker
 
Zoals iedereen al aangeeft: alleen reviseren als de noodzaak daar is.

Yep, that 's it. Bekijk eerst even de algemene staat van de motor, compressie, lekkage etc ... Maar stel vooral af. Wanneer de motor op punt staat kan je vrij snel uitsluitsel krijgen of revisie al dan niet de moeite loont. Als je echt zeker wil zijn geef je 'm gewoon binnen en vraag om op termijn van x-aantal weken een brik met een oh-zo-shitty nieuwe motor te krijgen. En dan ? Wat is een brik zonder geratel, olieverlies, kantelende zuigers, ...
Heb momenteel nog een CB 125 staan die er om en bij de 24k opzitten heeft. Drup hier, sijpel daar, geratel tot en met en wanneer 'k het onderhoud doe heb 'k de laatste tijd meer en meer vlechtwerk aan ijzerwaren dan olie die het carter uitkomen but what the hell ... Het beestje blijft brullen tegen z'n 10000 rpm en werd geproduceerd in de tijd dat een motor ... nog een motor was.
Rijden en blijven rijden tot ie vanzelf de pijp uitgaat. Let wel, met een oudere motor die netjes is afgesteld zal je wel nog een tijdje voortkunnen zonder revisie :}
 
zolang het motortje trekt en je straatjes niet met olie besmeurt gewoon poetsen /rijden en genieten je leeft tenslotte maar een keer,wat je uit moet geven aan pakkingen/onderdelen valt achteraf altijd vies tegen,het is geen brommer ofzo,op de sloop trekken ze je hele knip leeg,en dan hebben we het niet eens gehad over het spuitwerk als finishing touch :X
koop beter zo'n motor erbij die door een ringetje tehalen is,en houd je oude voor spare parts,of voor de uitlaten die je dan in de winter over kunt zetten om mooi mooi te laten blijven ;)
heb je er mischien al eens aan gedacht dat hij het wel eens leuk kan vinden om die motor op te knappen :?
 
Ik zou inderdaad alleen het nodige repareren. Ik ben vorige week begonnen met het uit elkaar slopen van mijn motor (Suzuki GS 450L). Hij ligt nu bijna helemaal uit elkaar, straks pakkingen vervangen, schuren en spuiten.
Ik moet wel toegeven dat ik een reden had en dat was dat ie af en toe wat olie lekte, en aangezien je het hele blok hiervoor moet demonteren kan je maar beter gelijk alles ff schuren en spuiten, ja toch niet dan ;-) !!!
Met zo'n werkplaatshandboek en wat logica lukt het altijd wel.

even offtopic

Hey Rob jij hier :)
Kan eigenlijk ook niet missen met een site van deze omvang :P
Greetz, je klasgenoot
 
Terug
Bovenaan Onderaan