Hoe een nokkenasketting stellen GSF1200 bandit '98

CZ75

MF'er
25 mrt 2004
39
0
Hey allemaal,

Bij het draaien met een koude motor heb ik het idee dat m'n nokkenas ketting een beetje slap staat van m'n Suzuki GSF1200 uit '98. Het lijkt soms wel of ie een slagje haast overslaat maar alsnog net optijd mee pakt....beetje vreemde uitleg misschien, maarja.....

Heb al van diverse mensen gehoort dat het waarschijnlijk m'n nokkenas ketting kan zijn. Er staat inmiddels haast 40.000Km op de teller.....

Hoe kan ik 'm stellen? Ik heb een werkplaatshandboek maar hier staat het niet echt duidelijk in vermeld. Moet ik eerst de bout lossen van m'n spanner en daarna weer vastdraaien zodat de spanner weer gereset wordt? Draaiende motor of stilstaande motor?

Wie kan me helpen?

Groeten,
CZ75
 
je kan het boutje van de kettingspanner eruit halen, dan met een dun schroevendraaiertje in het gat zacht druk uitoefenen.
Het best gaat dit als je met de hand de krukas ronddraaid(met de klok mee!), je zal dan 1 tik horen op het slapste punt. Forceer niets! als het niet lukt is het waarschijnlijk niet je ketting.
 
Hey allemaal,

Bij het draaien met een koude motor heb ik het idee dat m'n nokkenas ketting een beetje slap staat van m'n Suzuki GSF1200 uit '98. Het lijkt soms wel of ie een slagje haast overslaat maar alsnog net optijd mee pakt....beetje vreemde uitleg misschien, maarja.....

Heb al van diverse mensen gehoort dat het waarschijnlijk m'n nokkenas ketting kan zijn. Er staat inmiddels haast 40.000Km op de teller.....

Hoe kan ik 'm stellen? Ik heb een werkplaatshandboek maar hier staat het niet echt duidelijk in vermeld. Moet ik eerst de bout lossen van m'n spanner en daarna weer vastdraaien zodat de spanner weer gereset wordt? Draaiende motor of stilstaande motor?

Wie kan me helpen?

Groeten,
CZ75
tot op heden heb ik nog nooit gehoord dat er problemen zijn met de nokkenassenketting spanner. de spanner is een automatische spanner. het systeem staat onder veerspanning en heeft een 1 richtingverstelling er is geen weg terug(of je moet de spanner demonteren)
als je toch de spanner wil demonteren dan eerst die grote dopbout eraf en dan pas de spannerhuis. maar dat is nergens voor nodig, denk ik.
en als de motor warm is heeft ie dan nog steeds last van het 'overslaan'?

als je een betere omschrijving kan geven van het 'overslaan' zou dat welkom zijn.

is het probleem met veel of zonder choke. stationair toerental.
als het neutraal lampje aanstaat zie je dit 'overslaan' ook in het even uitgaan(doven) van het lampje.
 
Ik moet zeggen als ik het toerental iets opschroef (gewoon gasgeven) dan heb ik het niet meer. Ik ben er zelf niet 100% zeker van dat het iets mechanisch is.....

Het doet zich ook voor (in veel mindere mate) bij een warme motor. Hoewel ik het ook dan niet altijd hoor......

Wat zou het anders kunnen zijn? Volgens mij is haast 40.000Km echt niets voor dat blok......moet makkelijk veel meer kunnen lopen zonder groot onderhoud toch?

Groeten,
CZ75
 
Ik moet zeggen als ik het toerental iets opschroef (gewoon gasgeven) dan heb ik het niet meer. Ik ben er zelf niet 100% zeker van dat het iets mechanisch is.....

Het doet zich ook voor (in veel mindere mate) bij een warme motor. Hoewel ik het ook dan niet altijd hoor......

Wat zou het anders kunnen zijn? Volgens mij is haast 40.000Km echt niets voor dat blok......moet makkelijk veel meer kunnen lopen zonder groot onderhoud toch?

Groeten,
CZ75


ik heb een soez gsx1100f blok met 90k en loopt nog als een tierelier
 
Hey allemaal,

Bij het draaien met een koude motor heb ik het idee dat m'n nokkenas ketting een beetje slap staat van m'n Suzuki GSF1200 uit '98. Het lijkt soms wel of ie een slagje haast overslaat maar alsnog net optijd mee pakt....beetje vreemde uitleg misschien, maarja.....

Heb al van diverse mensen gehoort dat het waarschijnlijk m'n nokkenas ketting kan zijn. Er staat inmiddels haast 40.000Km op de teller.....

Hoe kan ik 'm stellen? Ik heb een werkplaatshandboek maar hier staat het niet echt duidelijk in vermeld. Moet ik eerst de bout lossen van m'n spanner en daarna weer vastdraaien zodat de spanner weer gereset wordt? Draaiende motor of stilstaande motor?

Wie kan me helpen?

Groeten,
CZ75


Als die een echt slagje heeft overgeslaan dan hoor je dat direct en krijg je een soort turbinegeluid..

Ik had een keer een ouwe gsx1100r gekocht en dat pokkeding liep voor geen meter..maar een herrie dat die maakte..dus ik denk toch ff nog even de nokkenasketting checken...was die 1 schakel versprongen (en geen kleppen krom) Hoppa even uitgemeten en GOGOGOGOGO. Dit was mijn beste koop aller tijden

Echter of jouw nieuwere blok dit aankan...lijkt me niet dus take care, trek ff de klepdeksel eraf (tel de schakels, merktekens van de nokkenas naar buiten en vergelijken met wph) en check de tandwielen...

Maar als die dat niet aan kan en dan lag dat blok allang in puin.

Kun je "slagje overslaan" beter specificeren?

Wellicht moet je gewoon ff je carbs synchroniseren..
 
"het" is net of m'n zuiger een slag gaat missen maar dan als nog een "schop" krijgt en alsnog meekomt. Het is een laag frequente, lichte soort, van tik die je hoort.......dus na een enkele sec. hoor je weer een soort tik. Het lijkt er dan ook op alsof m'n blok even inhoudt?


Begin ook steeds meer te denken dat het m'n carbs zijn......

Sorry dat ik niet zo duidelijk ben..... O-)

CZ75
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen als ik het toerental iets opschroef (gewoon gasgeven) dan heb ik het niet meer. Ik ben er zelf niet 100% zeker van dat het iets mechanisch is.....

Het doet zich ook voor (in veel mindere mate) bij een warme motor. Hoewel ik het ook dan niet altijd hoor......

Wat zou het anders kunnen zijn? Volgens mij is haast 40.000Km echt niets voor dat blok......moet makkelijk veel meer kunnen lopen zonder groot onderhoud toch?

Groeten,
CZ75

40.000km is idd niet veel. mijn teller staat nu op 78.200km en geen probleem met de kettingspanner.
luister, voel, kijk, warm/koud, weer type, ect wanneer dat 'overslaan' voordoet.
via stekst is het belangrijk om het goed en duidelijk te omschijven.
laat me even weten of wat dat neutraal lampje doet.
mijn bandit heeft als hij, metname, koud is van het overslaan van een verbranding/vonk, wat misschien lijkt op jouw omschrijving. ik zie het altijd in het neutraal lampje.
 
"het" is net of m'n zuiger een slag gaat missen maar dan als nog een "schop" krijgt en alsnog meekomt. Het is een laag frequente, lichte soort, van tik die je hoort.......dus na een enkele sec. hoor je weer een soort tik. Het lijkt er dan ook op alsof m'n blok even inhoudt?

Sorry dat ik niet zo duidelijk ben..... O-)

CZ75

Ik zou rustig aan beginnen maar als een motor anders reageeert...1 gouden regel nokken met rijden voordat je het weet draai je jezelf in de soep of anderen of je motor.

Wellicht moeten er gewoon kleppen gesteld worden? Maar ja het kan van alles zijn..

Hang anders ff een flinke schroevedraaier tegen het blok en oor tegen het handvat en laat dat ding ff op zijn hoofdstandaard draaien en probeer de tik te lokaliseren...

Je topictitel vind ik ook niet kloppen je stelt zelf de diagnose al..terwijl je niet weet wat het is.
 
Sorry van de titel......ik had al diverse reacties van kennissen ontvangen.....dus vandaar de titel........niet slim ik weet het..... :?

Dat neutraal lampje is inderdaad iets minderfel voor een tel......maar het dooft zeker niet...


CZ75
 
Sorry van de titel......ik had al diverse reacties van kennissen ontvangen.....dus vandaar de titel........niet slim ik weet het..... :?

Dat neutraal lampje is inderdaad iets minderfel voor een tel......maar het dooft zeker niet...


CZ75
doven in de zin dat ie echt een aantal sec niet brand bedoel ik niet. meer een snelle vermindering van licht opbrengst.
als het neutraal lampje iets minderfel voor een tel is dit gelijk/synchroon met het 'overslaan' van de motor?
 
mooi. niks aan doen zolang het bij warme motor niet of nauwlijks optreed.
bij mij weet ik niet beter en er staat al 78.200km op de teller.
persoonlijk denk ik dat het mogelijk de gelijkrichter(/spanningsregelaar)is of een arme afstelling van 1 van de carb's temaken heeft.
gelijkrichter(/spanningsregelaar) is bij mij dus danig goed dat de accu minimaal 4jaar in zit en maximaal 7jaar. dus geen oplaad problemen, zelfs met elektrisch verwarmde handschoenen extra aangesloten(in de winter)
 
dat lichtelijk dimmen van je lampje komt waarschijnlijk omdat je blok stationair dan een x-aantal touren minder maakt waardoor de geleverde spanning van de dynamo ietswat daalt :)

@lexe: waarom rij je bandit en heb je een SV icoon :?
 
dat lichtelijk dimmen van je lampje komt waarschijnlijk omdat je blok stationair dan een x-aantal touren minder maakt waardoor de geleverde spanning van de dynamo ietswat daalt :)
is mogelijk. maar het lijkt meer op dat heel even de spanning totaal weg valt.
net alsof de motor heel even stopt/stokt met draaien. lijkt op de hik bij een mens(als omschrijving)

@lexe: waarom rij je bandit en heb je een SV icoon :?
dat is een goeie voor heen was dat een bandit 1200. moet ik gaan wijzigen.
bedankt voor de aanwijzing.
 
@CZ75
gisteren/vandaag had ik vanwege wat werkzaamheden de accu geheel verwijderd.
de volgende dag reed mijn vriendin op de motor voor mij en zag dat het achterlicht, dat net zoals het neutraal knipperde, dat niet meer deed. bij terug komst heb ik zelf gekeken naar het neutraallampje of het nog knipperde en dat de motor even inhield. maar plotseling was dat allemaal voorbij. de toerenteller blijft nu ook rustiger bewegen. ook het inhouden van de motor is weg.
moest ik even aan jouw (en anderen) laten weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan