Hoe en hoelang moet een motor warmgereden worden?

southice

MF'er
21 apr 2015
107
94
Gelderland
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?
 
Als de olie en de lagers op bedrijfstemperatuur zijn. Minimaal 80 graden. En als je de olietemperatuur echt in het carter meet, dan valt dat op temperatuur komen ook met deze hitte nog vies tegen.

Nou worden olietemperatuurmeters al jaren nergens standaard meer op gemonteerd, dus het blijft wat koffiedik kijken, of zelf wat op je motor bouwen.
 
Het heet bedrijfstemperatuur of werk temperatuur. naar mijn idee bij elke motor iets verschillend . Ook de banden moet op temp zijn alvorens sportiever te rijden.
 
Een kilometer of 50 in de zomer, 100 in de winter. Behalve als het een luchtgekoeld blok is, dan zal ie in de winter nooit warm worden, behalve als je rondjes rijdt in de verwarmde garage.

Ok. Je bent er nog? Starten en gelijk wegrijden, niet heel ver doortrekken, niet volgas optrekken en dan is hij zo warm. Koude start doet meer schade dan warme start, maar het kan er bij normaal onderhoud en gebruik gewoon tegen.

Koud onbelast laten lopen is funest, net als onbelast in de toerenbegrenzer jagen.
 
Als ik de koelvloeistoftemperatuur van de tiger moet geloven is hij al op temperatuur binnen een paar kilometer.

In mijn seat leon dieselblik zit ook een olietemperatuutsensor, daar kan het wel eens 20 km duren voordat die op niveau is.

Zelf houd ik dus 20km aan, maarja, appels en peren etc.
 
Onbelast draaien zorgt juist voor extra slijtage dacht ik altijd. Ik doe daarom juist altijd starten->rijden.
Tsja... kan... nog nooit problemen mee gehad.
Je staat ook lang zat voor stoplichten en dergelijke.
En voor onderhoud/troubleshooten moet hij ook wel eens (langdurig) draaien.
"Extra" slijtage geloof ik (dus) niet echt. En als het al extra slijtage is, kan ik me niet voorstellen dat dit significant is.
(ja, uitgezonderd het apparaat onbelast vaak veel toeren laten draaien, dat wil ik nog wel geloven)
 
starten met choke, na 5 seconde choke eraf, naar het begin van de sessie (soms een minutje stationair), één rondje op 70%, evt. nog een half rondje op 90% en dan in alle gangen het gas tegen het stopje..... Ik kijk alleen op mn olietemp meter om te checken of het ding niet TE warm wordt en dat is netjes in het carter gemeten.

Als het zo niet goed is had het ding 36 jaar geleden maar geen motorblok moeten worden :P
 
Een kilometer of 50 in de zomer, 100 in de winter. Behalve als het een luchtgekoeld blok is, dan zal ie in de winter nooit warm worden, behalve als je rondjes rijdt in de verwarmde garage.

Ok. Je bent er nog? Starten en gelijk wegrijden, niet heel ver doortrekken, niet volgas optrekken en dan is hij zo warm. Koude start doet meer schade dan warme start, maar het kan er bij normaal onderhoud en gebruik gewoon tegen.

Koud onbelast laten lopen is funest, net als onbelast in de toerenbegrenzer jagen.
Het is geen vrachtwagen met 30L 40L olie😂
 
Laatst bewerkt:
Tsja... kan... nog nooit problemen mee gehad.
Je staat ook lang zat voor stoplichten en dergelijke.
En voor onderhoud/troubleshooten moet hij ook wel eens (langdurig) draaien.
"Extra" slijtage geloof ik (dus) niet echt. En als het al extra slijtage is, kan ik me niet voorstellen dat dit significant is.
(ja, uitgezonderd het apparaat onbelast vaak veel toeren laten draaien, dat wil ik nog wel geloven)
Koud onbelast warm draaien is iets ouds.
(Net als vroeger de vrachtwagen even laten rusten voor je hem uit zette en het voorgloeien hoeft in moderne diesels ook niet meer)

Gewoon starten en normaal wegrijden.
 
Als ik de koelvloeistoftemperatuur van de tiger moet geloven is hij al op temperatuur binnen een paar kilometer.

In mijn seat leon dieselblik zit ook een olietemperatuutsensor, daar kan het wel eens 20 km duren voordat die op niveau is.

Zelf houd ik dus 20km aan, maarja, appels en peren etc.

Kijk dat vind ik een nuttige.
Ik zelf hou op de motor 10km aan. Auto heeft grofweg dubbel zoveel olie dus duurt wat langer.

10km en dan is het niet gelijk overal en alles voluit maar dan let ik er niet meer op.
 
Waarom is onbelast draaien zo slecht, vraag ik me af. Ik start, doe m’n helm en handschoenen aan en na een halve minuut rij ik weg. Rustig en dat zeker de 1e kilometers.

Volgens mij heeft dat niet-stationair draaien verhaal (waarmee ik niet zeg dat het niet waar is) zijn oorsprong in het niet-warm laten draaien van je auto in de winter, milieu enzo. Dat is andere koek, alhoewel ik daar in sommige situaties ook mijn bedenkingen bij heb. Kan me niet voorstellen dat een blok het fijn vindt om 1 seconde na starten vermogen te moeten leveren. Effe een minuutje wachten tot de olie overal zit, lijkt me niet zo heel erg verkeerd.
 
Zo doe ik het ook, alles staat klaar, behalve me helm en handschoenen doen ik aan na starten. nou zit die olie binnen luttle seconden overal volgens mij.
Als ik trouwens op een terras gezeten heb en de motor staat ernaast dan doen ik het andersom , eerst motor in juiste richting zetten , alles aan en dan starten en metteen rustig wegrijden.
 
Tsja... kan... nog nooit problemen mee gehad.
Je staat ook lang zat voor stoplichten en dergelijke.
En voor onderhoud/troubleshooten moet hij ook wel eens (langdurig) draaien.
"Extra" slijtage geloof ik (dus) niet echt. En als het al extra slijtage is, kan ik me niet voorstellen dat dit significant is.
(ja, uitgezonderd het apparaat onbelast vaak veel toeren laten draaien, dat wil ik nog wel geloven)

Dan nog ist gewoon takke irritant voor je buren. ;)

Starten en direct rustig wegrijden. Daarna gewoon de eerste paar km niet te gek doen.
 
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?

Starten daarna kan je al meteen het maximale toerental aanspreken. Warm rijden is juist slecht !
 
Dan nog ist gewoon takke irritant voor je buren. ;)

Starten en direct rustig wegrijden. Daarna gewoon de eerste paar km niet te gek doen.
Misschien voor jouw buren? :+ Mijn buren zijn pensionado's waar ik fijn contact mee heb :)
Dus starten, dopjes in, helm op, wegrijden voor mij ;)
En als ze er wel iets van zouden zeggen opper ik dat zij de hele week er geen last van hebben en maar 30 seconden in het weekend als ik op de motor stap.
En dat ik onderhoud doe aan mijn motoren (en dus ze in de garage wel eens warm moet draaien) snappen ze ook en vinden ze totaal niet erg.
Dus nee, is niet irritant voor de buren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan