Hoe en hoelang moet een motor warmgereden worden?

southice

MF'er
21 apr 2015
107
94
Gelderland
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?
 
Ik start de motor pas als ik klaar ben om weg te rijden en rij binnen pakmbeet 5 seconden weg. Voor ik na 500m op de snelweg ben gaat het eerste blokje van de kvs al aan en binnen 5-10km zijn er 3 aan. Voor de zekerheid rij ik dan nog 15-20km door.
 
Gewoon alles aan, opstappen, choke open en rijden. Al dat gedoe over warmdraaien. Ga echt niet elke dag om 07:00 in de tuin m'n motor staan warm draaien. "Goedemorgen buren, lekker geslapen?".

En vol aan het gas hangen is een beetje overdreven met een koud blok, maar verder. Niet teveel over nadenken
 
Het is goed voor een motor om snel op bedrijfstemperatuur te komen. Je motor stationair laten draaien kan zorgen voor meer interne vervuiling zoals op je gasklep en daarbij extra slijtage van je zuigerveren en cilinderwand, dit komt doordat met de koude start en stationair op een rijker mengsel gedraaid wordt. Door rijker mengsel krijg je onverbrande brandstof, die de olie van je cilinderwand spoelt waardoor je bewegende delen elkaar gaan raken en meer wrijving oplevert (slijtage vooral funest na lange tijd). De kans bestaat ook nog dat je brandstof zich gaat mengen met olie die daardoor dunner wordt, dit zal ook niet snel gebeuren maar op lange termijn.
Dus gewoon weg rijden nadat je gestart hebt, je oliepomp levert binnen een paar seconden oliedruk en dan zit de olie waar het zit. Stationair warm draaien kost alleen maar meer tijd en brandstof.
 
Ik vraag me even wel een paar dingen af:
Wat hopen mensen te bereiken met stationair warmdraaien etc?
Zijn mensen echt bang dat een motorblok ineens de volgende onderhoudsbeurt niet meer haalt?
Normaal gesproken (1 cilinders even genegeerd) overleefd een blok toch makkelijk de rest van de motor? Tegen de tijd dat een motorblok gereviseerd moet worden, is er meestal hetzelfde ook al gebeurd met de rest van de fiets.
 
Ik heb jarenlang mijn VW Golf toen het koud was elke morgen stationair warm laten draaien, dan waren de ramen mooi ontdooit en kon ik op me gemak ff kakken ipv krabben en kwam ik in een warme auto :) ondertussen staat er 280000 km op de klok en hij loopt nog steeds als een zonnetje

ook gaat er al 6 jaar olie van de action in, en het oliefilter is ook al 6 jaar oud. Nog nooit olie ververst want hij verbruikt iets(dit komt natuurlijk door stationair warm draaien!?!?!)

zo, ook meteen een paar andere topics ontkracht })

als een motor niet tegen normaal gebruik(lees: opstappen en rijden)kon hadden ze er wel iets van voorverwarming op gebouwd, zou er jezelf niet te druk om maken..
 
Koud onbelast warm draaien is iets ouds.
(Net als vroeger de vrachtwagen even laten rusten voor je hem uit zette en het voorgloeien hoeft in moderne diesels ook niet meer)

Gewoon starten en normaal wegrijden.

Ik laat even stationair draaien terwijl ik mijn handschoenen aandoe om de oliepomp een kans te geven even overal wat olie te krijgen, maar zeker niet om alvast "warm" te draaien..
 
Ik laat even stationair draaien terwijl ik mijn handschoenen aandoe om de oliepomp een kans te geven even overal wat olie te krijgen, maar zeker niet om alvast "warm" te draaien..
Ik denk ook dat hier de stelling van @TylerFZ1 van toepassing is:

als een motor niet tegen normaal gebruik(lees: opstappen en rijden)kon hadden ze er wel iets van voorverwarming op gebouwd, zou er jezelf niet te druk om maken..
Alleen dan niet met voorverwarming, maar een pompje die al aanslaat als je contact erop zet.
 
Ik heb lucht gekoeld dus dan moet je metteen weg. Zolang je niet vol gas in hoge toeren wegrijdt is er niks aan de hand. Heeft ook te maken geluid , feeling met een motorblok en banden .
 
Terug
Bovenaan Onderaan