Hoe en hoelang moet een motor warmgereden worden?

southice

MF'er
21 apr 2015
107
94
Gelderland
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?
 
Bedankt voor jullie antwoorden ;) Uit de wisselende reacties kan ik een beetje naar voren halen dat de motor een aantal seconden tot een minuut stationair dient te draaien voordat je wegrijdt en dat je ongeveer de eerste 5 tot 10 km rustiger aan rijdt door op maximaal de helft van de toeren te rijden :t
 
Bedankt voor jullie antwoorden ;) Uit de wisselende reacties kan ik een beetje naar voren halen dat de motor een aantal seconden tot een minuut stationair dient te draaien voordat je wegrijdt en dat je ongeveer de eerste 5 tot 10 km rustiger aan rijdt door op maximaal de helft van de toeren te rijden :t
Dat kan natuurlijk nooit. De een heeft gelijk, en de ander niet. Dan kan je niet middelen.
 
Op de meeste huidige motoren heb je de broek vol en je voorwiel in een auto geparkeerd als je bij het gemiddelde huis het gas open trekt.

Die ga je echt niet te zwaar belasten al start je m aan een sleeptouw op de snelweg. 130 is net boven stationair in de hogere versnellingen van veel motoren.

Heb je een motor die nog van meneer Harley zelf is geweest of haal je je olie voorraad bij de lokale motorhandel die nog zeldzame busjes olie uit de jaren 70 heeft van toen frituurvet en motorolie nog dezelfde spec sheet hadden heb je gelijk met warmrijden.
Indien niet van toepassing, gas dr op.
 
Bedankt voor jullie antwoorden ;) Uit de wisselende reacties kan ik een beetje naar voren halen dat de motor een aantal seconden tot een minuut stationair dient te draaien voordat je wegrijdt en dat je ongeveer de eerste 5 tot 10 km rustiger aan rijdt door op maximaal de helft van de toeren te rijden :t

Om iedereen hier tevreden te houden, moet je eigenlijk afwisselend je motor tussen de 30 seconden en 10 minuten laten warmdraaien. In de winter starten en direct gas er vol op, want sinds WW2 schijnt dat te mogen. Gemiddeld zit jij in ieder geval helemaal ok.
 
Ik rijd regelmatig met een Peugeot 206XS (16 kleppen en 110pk) van Grootebroek naar Hoorn en dat is ongeveer 15 km. De KV temperatuur staat al op 80 graden na een paar kilometer en de olietemperatuur is halfweg al 90 graden. Dus zeg na een kilometer of zes a zeven is de motor goed op temperatuur.

De Mazda MX5 heeft alleen een KV temp metertje en die staat al na een kilometer op de plek waar hij zal blijven, al rijd ik nog 1000 km.
 
Met wat oudere auto's met turbo na flink gassen even het blok laten lopen voor je dit uitzet. Oliedruk
En ze hebben meestal een vrij laag specifiek vermogen. Worden dus niet op de limiet belast, zeker niet bij "normaal" rijden.

Hoor uit duitsland wel verhalen dat de C350e en 330e turbo's iets vaker kapot gaan dan normaal. Vinden het niet zo leuk dat de startstop er in klapt bij de eerste keer stilzetten onderaan de aflag terwijl je net een uurtje 200+ hebt geblazen.

Start / stop systeem is het eerste wat ik uitzet na het starten van mijn auto.
Vind het een vervelend systeem.

Zit wel enige intelligentie in, neem aan dat de RPM's van de turbo's hier ook in mee genomen worden.
 
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?
De motor is warm genoeg als de oliedruk omlaag is/gaat
 
Laatst bewerkt:
Een kilometer of 50 in de zomer, 100 in de winter. Behalve als het een luchtgekoeld blok is, dan zal ie in de winter nooit warm worden, behalve als je rondjes rijdt in de verwarmde garage.

Ok. Je bent er nog? Starten en gelijk wegrijden, niet heel ver doortrekken, niet volgas optrekken en dan is hij zo warm. Koude start doet meer schade dan warme start, maar het kan er bij normaal onderhoud en gebruik gewoon tegen.

Koud onbelast laten lopen is funest, net als onbelast in de toerenbegrenzer jagen.

Mijn blok, kop en cilinders worden 's winters 125 graden, zomers 135
 
Op de meeste huidige motoren heb je de broek vol en je voorwiel in een auto geparkeerd als je bij het gemiddelde huis het gas open trekt.

Die ga je echt niet te zwaar belasten al start je m aan een sleeptouw op de snelweg. 130 is net boven stationair in de hogere versnellingen van veel motoren.

Heb je een motor die nog van meneer Harley zelf is geweest of haal je je olie voorraad bij de lokale motorhandel die nog zeldzame busjes olie uit de jaren 70 heeft van toen frituurvet en motorolie nog dezelfde spec sheet hadden heb je gelijk met warmrijden.
Indien niet van toepassing, gas dr op.

Meer dan 5000 rpm is bijna stationair? :?
De mijne is redelijk laagtoerig voor een 4 cilinder, draait net boven de 3500rpm bij 100km/h, das een 1250cc
 
M'n 1 cylinder ktm exc400f met 1 liter aan motorolie komt vrij snel op bedrijfstemperatuur. Alvorens flink gas te geven geef ik hem minimaal 5 minuutjes de tijd, liefst meer, nooit lekkages mee gehad.

M'n vn800 heeft iets meer dan 3 liter aan olie, en 2 x groter blok, geef ik dus minimaal 10 minuten de tijd.

Het is trouwens beter om motoren niet teveel op een jiffy stationair te laten lopen. Oliedruk is minimaal en de oliepomp kan door de helling vaak niet optimaal z'n werk doen, hoe schuiner hoe ongunstiger.
 
Ik vind 5 tot 10 km erg weinig tenzij het 5 of 10 hele langzame kilometers zijn.

Als ik smorgens de motor heb gestart ben ik met 3 minuten op de snelweg. Na 10 km snelweg is de temperatuurmeter nog geen eens 85 graden. Lijkt me sterk dat de olie het dan al wel is.

Het zal wel uitmaken hoe je de afstand aflegt.
 
Ik vind 5 tot 10 km erg weinig tenzij het 5 of 10 hele langzame kilometers zijn.

Als ik smorgens de motor heb gestart ben ik met 3 minuten op de snelweg. Na 10 km snelweg is de temperatuurmeter nog geen eens 85 graden. Lijkt me sterk dat de olie het dan al wel is.

Het zal wel uitmaken hoe je de afstand aflegt.
Dat klopt, een motor koelt juist af op de snelweg. Maar dat is niet erg.
 
Ik vind 5 tot 10 km erg weinig tenzij het 5 of 10 hele langzame kilometers zijn.

Als ik smorgens de motor heb gestart ben ik met 3 minuten op de snelweg. Na 10 km snelweg is de temperatuurmeter nog geen eens 85 graden. Lijkt me sterk dat de olie het dan al wel is.

Het zal wel uitmaken hoe je de afstand aflegt.

10 minuten is geen 10 kilometer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan