Hoe en hoelang moet een motor warmgereden worden?

southice

MF'er
21 apr 2015
107
94
Gelderland
Ik kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden dus ik vraag het even hier :)

Hoe lang (kilometers of minuten) en in welke toeren moet ik mijn motor warm rijden voordat ik sportiever en in hogere toeren kan gaan rijden?

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de motor rustig warm te rijden, maar wanneer is de motor nou echt warm genoeg? :?
 
Net zo als bij "hoe ketting smeren" wordt ook dit weer ondragelijk ingewikkeld gemaakt.
Starten, wegrijden, en je 5 minuten houden aan de locale Vmax.
Daarna Vmax + Mulder + Flitsmeister.

:+

Stationair warmdraaien was voor het laatst nodig bij jachtvliegtuigen in WWII
 
Net zo als bij "hoe ketting smeren" wordt ook dit weer ondragelijk ingewikkeld gemaakt.
Starten, wegrijden, en je 5 minuten houden aan de locale Vmax.
Daarna Vmax + Mulder + Flitsmeister.

:+

Stationair warmdraaien was voor het laatst nodig bij jachtvliegtuigen in WWII
En dan maar afvragen waarom motorrijders zo’n slechte naam hebben |(
 
Als ik met koude motor (gsxr1000) mijn rit start is de koelvloeistof na ca. 3-4-5 minuten op bedrijfstemperatuur.
De olietemperatuur (gemeten vanaf een temperatuursensor op de vuldop) doet er ca. 10 minuten over om op bedrijfstemperatuur te komen.
Max. toerental bouw ik op naarmate de temperatuur oploopt. Vanaf wegrijden 3-4-5000rpm, (dus ik blijf onder 50% van max.) na een paar minuten 6-7-8000rpm .... en als de olie op temperatuur is gebruik ik, indien nodig en als ik er zin in heb, het volledige toerenbereik.
 
Als ik met koude motor (gsxr1000) mijn rit start is de koelvloeistof na ca. 3-4-5 minuten op bedrijfstemperatuur.
De olietemperatuur (gemeten vanaf een temperatuursensor op de vuldop) doet er ca. 10 minuten over om op bedrijfstemperatuur te komen.
Max. toerental bouw ik op naarmate de temperatuur oploopt. Vanaf wegrijden 3-4-5000rpm, (dus ik blijf onder 50% van max.) na een paar minuten 6-7-8000rpm .... en als de olie op temperatuur is gebruik ik, indien nodig en als ik er zin in heb, het volledige toerenbereik.
Waar doe je dat dan, vraag ik me af. Ik denk dat die motor wel 150 in de eerste versnelling gaat...
 
De motor is warm genoeg als de oliedruk omlaag is/gaat

Volgens mij is bovenstaande het enige correcte antwoord. Wanneer de olie opwarmt, wordt deze dunner. Wanneer het motorblok opwarmt, veranderen de passingen in de lagers en daarmee ook de lekkage in het oliesmeersysteem, totdat alles stabiel is. Dat is het veiligste moment om het gas erop te gooien (technisch gezien, qua verkeerssituatie moet iedereen dat zelf bepalen ;-))

Iedereen die een oliedrukmeter op zijn motor heeft (gebouwd) kan dit zelf zien. In koude toestand vliegt de drukmeter naar het punt waarbij het overdrukventiel in het smeersysteem opent. Dit verschilt per motor maar zal tussen de 3,5 - 5,5 bar liggen. Als de motorolie warm wordt en de passingen stabiel zijn, dan zal de oliedruk terugzakken. Bij de twee motoren waar ik een oliedrukmeter heb gebouwd, wordt in warme omstandigheden de druk waarbij het overdrukventiel opent niet meer gehaald.


Dat klopt, een motor koelt juist af op de snelweg. Maar dat is niet erg.

Welke temperatuur bedoel je met die uitspraak? De koelvloeistof of de olietemperatuur? Ik vraag dat omdat alle drie mijn motoren met een olietemperatuurmeter juist langzaam warmer worden bij gebruik op de snelweg.
 
Welke temperatuur bedoel je met die uitspraak? De koelvloeistof of de olietemperatuur? Ik vraag dat omdat alle drie mijn motoren met een olietemperatuurmeter juist langzaam warmer worden bij gebruik op de snelweg.
Ik bedoel met name het koelwater, maar met 2 motoren waarop ik een oliethermometer had, koelde de motor ook flink af op de snelweg. Bij een luchtgekoelde Ducati, die van fabriekswege was uitgerust met een oliethermometer en een oliekoeler, was de olietemperatuur op kleine wegen vaak boven de 100 graden, en op de snelweg tussen de 60 en 80 graden.
 
Tnx voor de uitleg. Dat is best gaaf en pleit voor de efficiëntie van een oliekoeler. Mijn motoren hebben namelijk geen oliekoeler en moeten het dus hebben van het stukje carter dat in de rijwind zit. Bij de GPZ500 is dat niets, want die heeft een onderkuip(je). Nou denk ik dat ik snap waarom mijn motoren qua olietemperatuur juist langzaam opwarmen op de snelweg. De GPZ wordt binnendoor namelijk 90*C, en op de snelweg 105*C olietemperatuur.
 
Ik bedoel met name het koelwater, maar met 2 motoren waarop ik een oliethermometer had, koelde de motor ook flink af op de snelweg. Bij een luchtgekoelde Ducati, die van fabriekswege was uitgerust met een oliethermometer en een oliekoeler, was de olietemperatuur op kleine wegen vaak boven de 100 graden, en op de snelweg tussen de 60 en 80 graden.

Toen ik in de winter nog regelmatig op mijn duc reed plakte ik de oliekoeler om die reden af met ductape om de olie temp op redelijk peil te krijgen
Bij mijn harley kijk ik naar de oliedruk
 
Tnx voor de uitleg. Dat is best gaaf en pleit voor de efficiëntie van een oliekoeler. Mijn motoren hebben namelijk geen oliekoeler en moeten het dus hebben van het stukje carter dat in de rijwind zit. Bij de GPZ500 is dat niets, want die heeft een onderkuip(je). Nou denk ik dat ik snap waarom mijn motoren qua olietemperatuur juist langzaam opwarmen op de snelweg. De GPZ wordt binnendoor namelijk 90*C, en op de snelweg 105*C olietemperatuur.

Ik heb een oliekoeler op mijn brommert, en ik heb ook een temp gun, daar was ik uit nieuwsgierigheid wat mee aan het klieren, mijn koeler wordt zo'n 65 graden, dan zijn mijn cilinders zo'n 125 graden, uitlaatspruitstuk wordt zo'n 195 graden.
En eigenlijk maakt het weinig uit hoe ik gereden heb, hard of rustig, de temperturen zijn behoorlijk stabiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan