hoe en waar rijden in de drukte/ file

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.213
5.576
Ik zie veel motorrijders in de spits op de linker kant van de linker strook rijden. Volgens mij is dat niet verstandig. De mensen op de rechter of middelste baan zien je dan namelijk niet in hun spiegels. Zolang de auto voor mij niet naar rechts kan blijf ik dus achter zijn rechter achterwielen rijden, zodat ik in de spiegels van de mensen op de andere baan zit.

Blijf nooit achter een hoge auto, zoals een bestelbus o.i.d rijden! Als het zooitje voor je plotseling in de ho-ijzers gaat zie je het niet aankomen.

Ik rij vrijwel altijd op de linkerbaan, omdat ik dan bijna alleen de voorkant in de gaten hoef te houden.

Bij het begin van een file gaan de pedaalemmer coureurs vaak nog ff van baan wisselen, dus dan moet je dubbel uitkijken.

In de file is het zaak om zoveel mogelijk in de spiegels van de slaapkoppen te rijden, dus niet bij een stukje ruimte erin duiken, maar in het midden blijven rijden, met zoveel mogelijk licht signalen.
De ochtend en avond file kun je vrij hard doorheen, omdat 99% van die mensen dagelijks file rijden. Een file op zondag moet je veel rustiger doorheen rijden.
 
Laatst bewerkt:
twee baans in het midden, 3 baans tussen 2 en 3 in, groot licht aan, knippers en 1 versnelling te laag... horen/zien ze je zeker!
 
Ik blijf het lastig vinden.
Als je teveel rechts blijft bij het inhalen kom je ook een moment in een dode hoek.
Mocht de betreffende auto besluiten naar links te gaan op dat moment, is er geen uitwijkmogelijkheid meer.
Teveel links daarentegen geeft het probleem dat je zelf al schetst.
[edit]typo
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het lastig vinden.
Als je teveel rechts blijft bij het inhalen kom je ook een moment in een dode hoek.
Mocht de betreffende auto besluiten naar links te gaan op dat moment, is er geen uitwijkmogelijkheid meer.
Teveel LINKS daarentegen geeft het probleem dat je zelf al schetst.

Juist wel. Je uitwijk mogenlijkheid is meer meters. Jouw tijd om te reageren echter wel korter. Dat is gelukkig niet zo'n probleem, mits je als een motorrijder rijd en niet als een slapende koekblik bestuurder. Bovendien zit je vergelijkbaar met een auto in zijn spiegel en dat is hetgeen waar ze rekening mee houden. Ik rij elke dag op deze manier 150 km. door de randstad en wordt door de dagelijkse spitsrijder altijd gezien. Ik moest laatst op een drukke zaterdag ergens heen en dan is het andere koek.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal binenkort (als ik weer kan rijden, want ik zit nou al 5 weken op een stoel) beide mogelijkheden toch eens wat beter uit gaan proberen.
 
Waar ik mij veel over verbaas is dat sommige motor rijders vaak naast een vrachtwagen blijven rijden als deze ingehaald word door een andere! stel dat die vrachtwagen nu ook eens gaat inhalen????? Persoonlijk laat ik eerst de inhaalende vrachtwagen inhalen en pas als ik er in 1 ruk langs kan haal ik hem in, verder rij ik met dag licht altijd met groot licht, het irriteerd sommige koekblik coureurs maar ze hebben mij dan wel gezien!:p
 
Rechts in de linkerbaan is inderdaad het handigst, zeker als de file in snelheid varieert. Wat mij trouwens ook laatst opviel is een aantal 'naked bike' rijders die vlak achter vrachtwagens reed [waarschijnlijk om uit de wind te blijven?]. In hun geval zou ik toch maar een kuipje nemen.
 
Nog even toevoegen (de meesten weten dat wel, maar het kan maar gezegd zijn).
Ook als je op de autosnelweg inhaalt, doe dat dan snel, en als dat niet mogelijk is, wacht dan even tot je de ruimte hebt, maar vermijd ten alle tijde dat je naast een auto blijft hangen.

Voor de rest is het bij stormweer wel handig om vlak achter een vrachtwagen te bljven hangen hoor (als je ooit in echt stormweer gereden hebt, snap je wel wat ik bedoel). Maar hierbij moet je af en toe even komen "piepen" vanachter de vrachtwagen, zodat de chauffeur weet dat je er bent (en door dat stormweer weet hij ook waarom je daar bent) en zodat je ziet wat er voor de vrachtwagen is. Pas wel op bij op-en afritten.
 
..., verder rij ik met dag licht altijd met groot licht, het irriteerd sommige koekblik coureurs maar ze hebben mij dan wel gezien!:p

Ze weten wel da je der bent, maar kunnen totaal je afstand nie inschatten omda je hen verblindt.
Als er iets met grootlicht in mijn spiegel verschijnt (trouwens even goed ambetant op de moto) zie ik dat (auto of moto) altijd van kweenieoever in de verte, da zit dan 5 minuten in mijn spiegels mij te ambeteren en tegen dat het mij effectief voorbijsteekt ben ik het al gewend en verwacht ik het ook juist minder omdat ik zoals gezegd totaal nie door heb dat het opeens al zo dicht zit omdat ik de afstand nie meer kan inschatten.

Los van t feit dat het gewoon asociaal is...

Overdag wel minder ambetant, maar k heb het snachts ook al genoeg meegemaakt
 
In de file rij ik met groot licht, knippertje aan naar links (laten zien dat ik aan het inhalen ben) en als ik denk dat men mij niet gezien heeft ff tussengas geven.
Verder bedank ik de bestuurders ff die bewust voor mij aan de kant gaan
 
Nog even toevoegen (de meesten weten dat wel, maar het kan maar gezegd zijn).
Ook als je op de autosnelweg inhaalt, doe dat dan snel, en als dat niet mogelijk is, wacht dan even tot je de ruimte hebt, maar vermijd ten alle tijde dat je naast een auto blijft hangen.

Voor de rest is het bij stormweer wel handig om vlak achter een vrachtwagen te bljven hangen hoor (als je ooit in echt stormweer gereden hebt, snap je wel wat ik bedoel). Maar hierbij moet je af en toe even komen "piepen" vanachter de vrachtwagen, zodat de chauffeur weet dat je er bent (en door dat stormweer weet hij ook waarom je daar bent) en zodat je ziet wat er voor de vrachtwagen is. Pas wel op bij op-en afritten.

Daar ben ik het niet mee eens. Als er een boom of een plaat o.i.d. de weg opwaait zie je hem niet aankomen. Pas op het moment dat het onder de vrachtwagen vandaan komt zie je het. Bovendien kun je veel vreemdere wervelingen verwachten achter een auto, dan dat je de ruimte hebt. Flink tegen de wind leunen kan heel leuk zijn, mits je de ruimte hebt.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Als er een boom of een plaat o.i.d. de weg opwaait zie je hem niet aankomen. Pas op het moment dat het onder de vrachtwagen vandaan komt zie je het. Bovendien kun je veel vreemdere wervelingen verwachten achter een auto, dan dat je de ruimte hebt. Flink tegen de wind leunen kan heel leuk zijn, mits je de ruimte hebt.
Tegen de wind leunen lukt inderdaad, maar niet als het stormweer is met rukwinden.
Dan waai je wat teveel weg (ik heb het dus eigenlijk over die paar dagen op een jaar dat het feitelijk onverantwoord is om buiten te komen).
En is het niet zo dat als er iets vanonder een vrachtwagen komt, je er overheen kan rijden ? (grote bomen worden imho beter geschept door de vrachtwagen dan door je motor).
En die wervelingen vallen heel goed mee, als je er vlak (op eigenlijk onveilige afstand, maar met dat weer beter) achter rijdt.
 
Tegen de wind leunen lukt inderdaad, maar niet als het stormweer is met rukwinden.
Dan waai je wat teveel weg (ik heb het dus eigenlijk over die paar dagen op een jaar dat het feitelijk onverantwoord is om buiten te komen).
En is het niet zo dat als er iets vanonder een vrachtwagen komt, je er overheen kan rijden ? (grote bomen worden imho beter geschept door de vrachtwagen dan door je motor).
En die wervelingen vallen heel goed mee, als je er vlak (op eigenlijk onveilige afstand, maar met dat weer beter) achter rijdt.

ook die paar dagen blijf ik uit de buurt van vrachtwagens. Rukwinden zijn makkelijk te beheersen als je weet hoe je moet sturen.
 
ook die paar dagen blijf ik uit de buurt van vrachtwagens. Rukwinden zijn makkelijk te beheersen als je weet hoe je moet sturen.
zeg maar... (ik wil altijd bijleren)
stuur niet krampachtig vasthouden weet ik ook nog wel.
 
Bij een plotselinge rukwind van rechts, moet je de rechter stuurhelft van je af duwen en de motor schuin onder je houden. Verdwijnt de wind, dan de linker stuurhelft van je af duwen en weer rechtop rijden. Op deze manier gebruik je maximaal 1 a 1,5 meter van de weg, mits je reaktie snelheid niet belabbert is.
 
In de file rij ik met groot licht, knippertje aan naar links (laten zien dat ik aan het inhalen ben) en als ik denk dat men mij niet gezien heeft ff tussengas geven.
Verder bedank ik de bestuurders ff die bewust voor mij aan de kant gaan

Zoals hierboven al is aangegeven is groot licht niet slim. Dan zien ze je knipper ook niet meer. En afstand inschatten is moeilijker. Bovendien niet erg sociaal en lokt het alleen maar agressief gedrag uit.
Laat alarmlichten monteren.
 
Ik zie veel motorrijders in de spits op de linker kant van de linker strook rijden. Volgens mij is dat niet verstandig. De mensen op de rechter of middelste baan zien je dan namelijk niet in hun spiegels. Zolang de auto voor mij niet naar rechts kan blijf ik dus achter zijn rechter achterwielen rijden, zodat ik in de spiegels van de mensen op de andere baan zit.

Blijf nooit achter een hoge auto, zoals een bestelbus o.i.d rijden! Als het zooitje voor je plotseling in de ho-ijzers gaat zie je het niet aankomen.

Ik rij vrijwel altijd op de linkerbaan, omdat ik dan bijna alleen de voorkant in de gaten hoef te houden.

Bij het begin van een file gaan de pedaalemmer coureurs vaak nog ff van baan wisselen, dus dan moet je dubbel uitkijken.

In de file is het zaak om zoveel mogelijk in de spiegels van de slaapkoppen te rijden, dus niet bij een stukje ruimte erin duiken, maar in het midden blijven rijden, met zoveel mogelijk licht signalen.
De ochtend en avond file kun je vrij hard doorheen, omdat 99% van die mensen dagelijks file rijden. Een file op zondag moet je veel rustiger doorheen rijden.

In druk verkeer rij ik altijd tegen de middenstreep en wel hierom:
1. Ik heb zo een veel beter overzicht vooruit. Ik kan zien wanneer de auto's afremmen op de linker- en de rechterbaan. Het is voor mijzelf dus gewoon comfortabeler
2. Zoals je al zei: beide rijbanen zien mij. Ook de rechterbaan want de zogenaamde dode hoek bestaat voor veel automobilisten niet. Let maar eens op: zolang je het gezicht van de automobilist voor je ziet, kan hij jou ook zien
3. Mocht er wat gebeuren, dan kan ik veel beter naar de andere rijbaan uitwijken, zonder daarvoor wilde bewegingen te hoeven maken.

En hard door de file? moet je helemaal zelf weten, maar dan ook niet klagen als je plat gereden wordt door die ene onervaren automobilist of Duitser in de file.
 
Duitsers die zich slecht gedragen in de file? Dinsdag waren het nou juist de duiters die zich voorbeeldig gedroegen toen ik er aan kwam tussen de auto's door. Bij m'n landgenoten zaten er nogal wat die waarschijnlijk nog slaap uit de ogen zaten te wrijven, ipv op te letten .......
Wel makkelijk, om zo op ze af te geven. Hoe is dit trouwens in duitsland, gelden daar ook dit soort regels voor files vs. motorrijders? Als dit niet zo is, kun je ze het ook niet kwalijk nemen dat ze er niet mee vertrouwd zijn als ze bij ons rijden. Terwijl de nederlandse koekblikrijder dat wel ondertussen zou moeten zijn.

Mijn ervaring is dat er geen peil op te trekken is wie wel en niet zit op te letten. De ene keer is het zo'n f(*&^(*%%ing aannemersbusje, de andere keer een huisvrouwtje, dan weer een zakenmannetje in een dure leasebak. Maar even zovele keren letten hun 'soort'genoten wel goed op.
 
Duitsers die zich slecht gedragen in de file? Dinsdag waren het nou juist de duiters die zich voorbeeldig gedroegen toen ik er aan kwam tussen de auto's door. Bij m'n landgenoten zaten er nogal wat die waarschijnlijk nog slaap uit de ogen zaten te wrijven, ipv op te letten .......
Wel makkelijk, om zo op ze af te geven. Hoe is dit trouwens in duitsland, gelden daar ook dit soort regels voor files vs. motorrijders? Als dit niet zo is, kun je ze het ook niet kwalijk nemen dat ze er niet mee vertrouwd zijn als ze bij ons rijden. Terwijl de nederlandse koekblikrijder dat wel ondertussen zou moeten zijn.

Mijn ervaring is dat er geen peil op te trekken is wie wel en niet zit op te letten. De ene keer is het zo'n f(*&^(*%%ing aannemersbusje, de andere keer een huisvrouwtje, dan weer een zakenmannetje in een dure leasebak. Maar even zovele keren letten hun 'soort'genoten wel goed op.

Mijn ervaring in Nederland is dat vakantievierende Duitsers alle tijd hebben, de weg niet weten en veel om zich heen kijken. Ze zwalken van links naar rechts. Ik woon aan de Noord-Hollandse kust, dus daar barst het van de Duitsers. Ik heb verder geen hekel aan ze, het valt me alleen op. Ik weet van mijn ritten in Duitsland dat ze daar heel nerveus rijden in files en vaak van baan wisselen.

Het grappige is dat ik afgelopen weekend in de Eiffel precies het omgekeerde meemaakte: men gaat keurig netjes opzij als je achterop komt rijden. Zal dus wel met de vakantie te maken hebben.
 
In duitsland mag je niet tussen de file doorrijden...dus niet gek dat ze niet zo opmerkzaam zijn.

Overigens heb ik vrijwel alleen maar goede ervaringen het duitse bestuurders, vooral op binnenwegen. Heb zelfs wel es gehad dat ze zo ongeveer de berm ingingen om me er langs te laten :} . Zijn vaak bijzonder hoffelijk in het verkeer (al zitten er natuurlijk altijd wel klootzakken tussen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan