Hoe en wat motorrijles?

ach in den goeden ouden tyd toen ik mijn motorrijbewijs haalde, was rijbewijs B tevens geldig als theoriecertificaat voor A. Dus heb ik geen theorie te hoeven doen.
Het praktijkgedeelte was ongecompliceerd (niks AVB of AVD shit).
Gewoon eerst de verrichtingen en pas als die OK (max. 2 pogingen) waren mocht je afrijden.
Mijn rij-examen duurde 1 uur en een kwartier, omdat ik de laatste was die dag.
De examinator (een motoragent die als bijbaantje examinator erbij deed...) deelde me voor de rit al mee dat als ik het waagde om precies 50 te rijden, ik meteen gezakt was.
Het was lekker weer, de motor liep lekker en het rijden ook. Dus ongeveer een uur en een kwartier nadat we waren vertrokken, stonden we weer handenschuddend op de parkeerplaats. Geslaagd in 1 keer, na 6 lesjes van een uur.

Wellicht wel een voordeel dat ik jaren schakelbrommervliegtuig gereden had....
 
In Be krijg je na drie lessen al je voorlopige rijbewijs (geldig voor een jaar) en veel plezier ermee.
Ken tientallen mensen die op die manier hun rijbewijs hebben behaald en die hebben helemaal geen voorval gehad. Integendeel, ze zijn zich meestal juist bewuster van de gevaren en durven veel meer leren dat degenen die na 30 lessen denken dat ze het kunnen, "want de examinator heeft het gezegd".
Maar toch.. als je nog nooit op een tweewieler hebt gezeten vind'k de basis die je daar krijgt toch echt summier..

Eigenlijk zou je alvorens het voorlopig rijbewijs te krijgen al moeten kunnen bewijzen dat je je in het komend jaar niet gaat doodrijden wegens gebrek aan basis..

Wij Belgen worden vooral "gekweekt" door ons zielig wegennet, overdaad aan verkeer, etc..
Vaak zie je Nederlanders serieus panikeren wanneer ze worden losgelaten tussen de Belgische wegmisbruikers .. :+
 
Ik ben ook tegen die pakketten en spoedcursussen.
Niet alleen vanwege het tempo maar ook vanwege de financiele kant.
Stel je voor dat je een pakket van 20 uur neemt, dan weet je zeker dat je 20 uur rijdt. Maar misschien heb je wel zoveel talent dat je met losse lessen al na 15 uur klaar was geweest. Heb je toch mooi 5 uur (á 45/50 €) zomaar over de balk gerot.

Daarnaast ben ik van mening dat stampen alleen op de korte termijn werkt. Neem de tijd om te lessen, als je dan een week later weer gaat rijden heb je een week lang de tijd gehad om over je lesstof na te denken. Ook kreeg ik tips om eens wat oefeningen in de auto te doen (binnenspiegel wegklappen en alleen op de buitenspiegels rijden bv). Maar als je alle lssen in een week doet, heb je daar geen tijd voor.

Ik ben zelf afgelopen maart begonnen met lessen en sinds afgelopen maandag klaar. Elke zaterdag een uurtje, na 18 uur heb ik mijn AVB gehaald en weer 8 uur later mijn AVD.
Dus in een goede 8 maanden tijd en 26 lessen verder heb ik m'n plasticje binnen.

Natuurlijk was ik in de zomer jaloers op iedereen die ik op de motorfiets langs zag komen.
Maar ik heb nu in het voorjaar met slecht weer gereden, in de zomer met 30+ graden, in de herfst met bladeren op de boswegen en klei op de polderwegen, en afgelopen week nog even met de gladdigheid+pekel. Als je een cursus van 2 weken volgt heb je echt niet met al deze weertypes te maken. Dan mag je dus ineens alleen en op je eigen fiets gaan ondervinden hoe het is om over een rotonde vol met klei te rijden.

Nee, voor mij geen cursussen :N
 
Maar toch.. als je nog nooit op een tweewieler hebt gezeten vind'k de basis die je daar krijgt toch echt summier..

Voor mezelf kan ik zeggen dat ik na 12 jaar autorijervaring (ook altijd heel defensief moeten rijden wegens nog nooit in een modern blik gezeten) geen les meer in verkeersinzicht nodig had. Dus zijn we voltijds op motorbeheersing verder gegaan. Behalve in de korte bochten ging alles daar prima.

Daarna heb ik gevraagd of hij vond dat ik meer lessen nodig had en het enige advies dat ik mee kreeg was "kilometers maken en heel veel bochten oefenen." Of ik daar nu voor betaal of niet, dáár gaat de ervaring in zitten.

Anders vind ik het als de persoon die komt lessen nog nooit aan het verkeer heeft deelgenomen, behalve als fietser of bromfietser. Dan moet je het hele traject van verkeersinzicht mee door. Dan raadt de Belgische rijschool ook minimaal 20 lessen aan en de meesten volgen die wel.

Vaak zie je Nederlanders serieus panikeren wanneer ze worden losgelaten tussen de Belgische wegmisbruikers .. :+

Bwoa Belgen hebben een andere levensfilosofie dan een met toegeknepen billen stipt opvolgen van een setje regeltjes (wat de Nederlanders toch iets meer hebben).
Dat uit zich ook in het verkeer.

Maar toch... ik rij in beide landen even vaak en merk uiteindelijk weinig verschil; hufters en trage omaatjes en blinde mussen heb je overal, rechts inhalen is even goed een Nederlandse sport en stevig doorraggen ook.
 
Ik ben ook tegen die pakketten en spoedcursussen.
Niet alleen vanwege het tempo maar ook vanwege de financiele kant.
Stel je voor dat je een pakket van 20 uur neemt, dan weet je zeker dat je 20 uur rijdt. Maar misschien heb je wel zoveel talent dat je met losse lessen al na 15 uur klaar was geweest. Heb je toch mooi 5 uur (á 45/50 €) zomaar over de balk gerot.
Als ik minder lessen nodig had dan had ik het geld terug gekregen (als ik niet ziek was geworden had ik 17 van de 18 lessen gebruikt maar goed). Kan natuurlijk zijn dat hij je dan lekker dat volle aantal lessen laat rijden (voor de zwart kijkers onder ons). Maar ik heb dat idee niet echt bij mijn ex-instructeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan