Hoe extreem kan je gaan met tandwielen?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Ik heb nu bijvoorbeeld 15 voor en 42 achter. Standaard is 15/40.
Ik merk die 2 tandjes achter maar een beetje en vraag me dus af hoe extreem je kan gaan met tandwielen?
Is 14/42 een groot verschil t.o.v. 15/42?
Verlies van topsnelheid vind ik geen enkel probleem. Gaat mij om een behoorlijke verbetering van accelleratie.
 

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.846
1
Hardinxveld
14 42 kan je best doen, das ongeveer 't zelfde als 2,5 tot 3 tandjes meer achter.
Let er wel op dat het handiger is om achter groter te nemen (dus 15/45) ipv voor kleiner, je voortandwiel slijt dan nl veel harder met 1tandjes verlies.

Ik denk wel dat je dit verschil moet gaan merken, zeker omdat je al 2 tandjes groter had achter
 

scottie

MF veteraan
19 okt 2002
1.889
0
Eindhoven
Kleiner voortandwiel kan ook zorgen voor minder vermogen, door wrijvingsverliezen in de ketting. (kortere bocht)
Beter is dus het achtertandwiel vergroten
 

Bandito Bob

MF veteraan
21 mei 2002
2.519
0
47
Zoetermeer
ff beter lezen :P
Met 14/42 neemt ie tov origineel 1 tand voor kleiner en 2 tanden achter groter. Dit lijkt mij geen probleem hoor.
 
7 okt 2004
4
0
zutphen
15/40 = 0.375
15/42 = 0.357

Je nieuwe overbrenging ligt 5% lager, wat eigenlijk inhoud dat je bij eenzelfde snelheid 5% meer toeren zal draaien.
Zowel je max koppel en max vermogen aan het achterwiel zal bij lagere snelheden bereikt worden (lagere achterwieltoerentallen, om zo maar te zeggen)

Ik heb wel gehoord van 20% reductie maar dat is niet meer comfortabel: je schiet door je versnellingen en let op je rode gebied (vooral in je hoogste versnelling want daar zit je zo....)

Ikzelf ben bij mijn duc van een 37 achterwiel naar een 42 gegaan. Geen probleem maar wel voorzichtig gassen bij wegrijden ;)
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
Als je te ver gaat zal hij uiteindelijk ook minder goed trekken. Je motor heeft nl zn tijd nodig om het vermogen af te geven, als dit te kort is.. dan zul je harder bezig zijn met het maken van meer toeren, dan met het overbrengen van vermogen op het asfalt :) (klinkt een beetje wazig, maar is wel zo)

Ik houd zelf aan 1 a 2 tandjes voor verschil, niet veel meer... :)
 

poema

Die hard MF'er
16 mrt 2003
447
0
Den haag
Ik stond hier ook wel eens aan te denken maar vroeg me dan of de rubberen geleider op de achterbrug niet een stuk sneller zal slijten met een kleiner voortandwiel
 

Lange Harry

MF'er
20 jun 2002
248
0
Nijmegen
Nooit een kleiner voortandwiel monteren.
De ketting slijt harder, daar de hoek van de tanden groter wordt, zodat de kettingrol minder steun kan vinden.
 

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Ik heb nog even gebeld met Pajic (kawa tuner) en hij raadt aan 15/43 evt. nog 15/44 maar niet extremer want dan blijf je schakelen en loop je het risico dat je m op het circuit in een bocht moet opschakelen.
 

Kaasszje

MF veteraan
25 okt 2002
4.729
0
38
Zoetermeer
www.fam-krijgsman.nl
mijn fiets is standaard 15:44 nu door naar 15:48
En dat is goed te merken.

Maar als je echt naar extremen wil moet je maar eens naar de fiets van deathwish kijken. zijn achter tandwiel is net zo groot als een grote pizza...
 

Jessy

MF veteraan
10 feb 2003
6.609
0
mijn fiets is standaard 15:44 nu door naar 15:48
En dat is goed te merken.

Maar als je echt naar extremen wil moet je maar eens naar de fiets van deathwish kijken. zijn achter tandwiel is net zo groot als een grote pizza...
:^
Hahaha 15/16 groter dan normaal dacht ik :?
Maarre die wil wel..alleen de top is ietsje lager :+