Hoe extreem kan je gaan met tandwielen?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Ik heb nu bijvoorbeeld 15 voor en 42 achter. Standaard is 15/40.
Ik merk die 2 tandjes achter maar een beetje en vraag me dus af hoe extreem je kan gaan met tandwielen?
Is 14/42 een groot verschil t.o.v. 15/42?
Verlies van topsnelheid vind ik geen enkel probleem. Gaat mij om een behoorlijke verbetering van accelleratie.
 
14 42 kan je best doen, das ongeveer 't zelfde als 2,5 tot 3 tandjes meer achter.
Let er wel op dat het handiger is om achter groter te nemen (dus 15/45) ipv voor kleiner, je voortandwiel slijt dan nl veel harder met 1tandjes verlies.

Ik denk wel dat je dit verschil moet gaan merken, zeker omdat je al 2 tandjes groter had achter
 
15/40 = 0.375
15/42 = 0.357

Je nieuwe overbrenging ligt 5% lager, wat eigenlijk inhoud dat je bij eenzelfde snelheid 5% meer toeren zal draaien.
Zowel je max koppel en max vermogen aan het achterwiel zal bij lagere snelheden bereikt worden (lagere achterwieltoerentallen, om zo maar te zeggen)

Ik heb wel gehoord van 20% reductie maar dat is niet meer comfortabel: je schiet door je versnellingen en let op je rode gebied (vooral in je hoogste versnelling want daar zit je zo....)

Ikzelf ben bij mijn duc van een 37 achterwiel naar een 42 gegaan. Geen probleem maar wel voorzichtig gassen bij wegrijden ;)
 
Als je te ver gaat zal hij uiteindelijk ook minder goed trekken. Je motor heeft nl zn tijd nodig om het vermogen af te geven, als dit te kort is.. dan zul je harder bezig zijn met het maken van meer toeren, dan met het overbrengen van vermogen op het asfalt :) (klinkt een beetje wazig, maar is wel zo)

Ik houd zelf aan 1 a 2 tandjes voor verschil, niet veel meer... :)
 
Ik heb nog even gebeld met Pajic (kawa tuner) en hij raadt aan 15/43 evt. nog 15/44 maar niet extremer want dan blijf je schakelen en loop je het risico dat je m op het circuit in een bocht moet opschakelen.
 
mijn fiets is standaard 15:44 nu door naar 15:48
En dat is goed te merken.

Maar als je echt naar extremen wil moet je maar eens naar de fiets van deathwish kijken. zijn achter tandwiel is net zo groot als een grote pizza...
 
mijn fiets is standaard 15:44 nu door naar 15:48
En dat is goed te merken.

Maar als je echt naar extremen wil moet je maar eens naar de fiets van deathwish kijken. zijn achter tandwiel is net zo groot als een grote pizza...
:^
Hahaha 15/16 groter dan normaal dacht ik :?
Maarre die wil wel..alleen de top is ietsje lager :+
 
je kunt redelijk ver gaan

27789PANA0033-thumb.JPG


zie ook dit filmpje: http://servinitup.com/videos/motard_stunts.wmv
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan