Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.552
36.039
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
Leidingen naar het woonhuis en (grote) pelletkachel in de schuur/garage. Kan de CV (op den duur) uit, en is de schuur vorstvrij.

Ben je trouwens bekend met de huidige subsidies voor energie besparing?
Subsidie energiebesparing eigen huis voor VvE | RVO.nl

Is dat gewoon de cv water leiding die je op die kachel moet aansluiten?

Zal er met pc eens door heen neuzen!


Veel te veel bijvullen/schoonmaken terwijl ik weinig thuis ben.
 
Laatst bewerkt:
Roy krent!!! Gierige hollander dat je bent.

Zet je spul in de woonkamer :p je bent toch nooit thuis zeg je zelf, he eet onderweg gehaktballen bij de pomp en anders bij moekes.

Topic is nog dubbel ook o:) gebruik jij geen zoekfuncte?

hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Racen is duur dat moet jij toch ook weten!

Het zou passen maar wil niet dat er iemand anders op mijn motoren zit aan gezien de bank dan lastig word :P



Ah! Wel gezocht, niet gevonden.
 
Ik vind het lastig om te reageren op dit soort dingen. Je het over ontoereikende kennis maar bent blijkbaar niet op de hoogte dat als je bijv een Tado thermostaat hebt hangen een precies dezelfde thermostaat aan het systeem kan toevoegen. Of dat nou aan een systeem met bedrade thermostaat is of een draadloze met extensiekit. Software doet de rest. Verder heb ik nergens gezegd dat je met 'even een thermostaatje kopen' er bent en heb ik een situatie geschetst met bijbehorende knoppen. Als je €120 over hebt kan je in je schuur ook een thermostaat op hangen maar dat heeft weinig zin want de vereiste functionaliteit zit in dat geval al in de radiatorknop.
Je bent echt problemen aan het zoeken die er niet zijn.
hij heeft gewoon gelijk, aan elke lezer om zijn post een toevoeging te vinden of niet. jij vind het kennelijk geen toevoeging maar dat doet niets af aan zijn gelijk.
ALS er inderdaad meerdere thermostaten aan 1 systeem geknoopt worden bij het TADO systeem dan nog is maar 1 van die kastjes een thermostaat. Die staat namelijk als enige in verbinding met de ketel, de rest zal als slave aan het systeem moeten hangen en gaan lullen met de master. Dat het kastje wel de mogelijkheid heeft om als master/thermostaat te gebruiken wil dat nog niet zeggen dat het dat dan ook is.

TS, kijk eens naar honeywell evohome, een pakket met 4 zone’s bijvoorbeeld. Dit pakket bestaat uit een bedienscherm en 4 radiatorknoppen. Deze knoppen zijn in staat om (via het bedienscherm dus) de ketel aan te zetten. Groot voordeel hiervan is dat je geen warmte krijgt waar je hem niet nodig hebt.
Als je namelijk voor de CV oplossing kiest maar alleen maar thermostaat knoppen monteert is het al gauw ergens iets te warm. Met dit systeem gaat de radiator gewoon (bijna) dicht als het warm genoeg is.

Mijn systeem, ik heb 12 radiatoren in 9 ruimtes hangen,
Hiervan heb ik op 2 slaapkamers, 1 van de radiatoren in de woonkamer en in de douche een evohome knop. Ik kan nu dus de douche koud laten en de woonkamer overdag wel verwarmen. De douche radiator zet ik pas aan als ik de ruimte in stap. De radiator is 3 x het benodigde wattage dus warm word het er best snel. S’nachts kan ik de slaapkamer op temperatuur houden zonder de woonkamer te verwarmen.
Als je een thermostaatknop in de douche hebt is de douche altijd warm of nooit warm. Immers bij het binnenstappen aan de knop draaien doet niets. Dit betekend dus dat je kosten bespaart.

Dus, kies je voor de CV oplossing dan kun je dit overwegen. Het zal veruit de grootste kostenpost zijn maar in huis krijg je er ook comfort voor terug.
Ik stel dan voor dat je in de garage 2 knoppen installeert, 1 in de 15+ ruimte en 1 in de 5+ ruimte. Sluit zoveel mogelijk radiatoren aan als je kwijt kunt in de ruimte en zet ze in serie.
De andere 2 knoppen kun je 1 in de woonkamer en 1 in de douche installeren.
Als je helemaal om bent kun je volgens mij in totaal 12 zones installeren. Ook ik wil dit compleet gaan doen, ook de radiator in de garage maar dat is beide voor mij nog even een natte droom.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet verstandiger om eerst je schuur te verwarmen?

Met zo'n ruimte zou je daar tijdelijk in kunnen wonen.
Zodoende heb je meer tijd om je huis te verbouwen en leef je niet in een verbouwing.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet verstandiger om werst je schuur te verwarmen?

Met zo'n ruimte zou je daar tijdelijk in kunnen wonen.
Zodoende heb je meer tijd om je huis te verbouwen en leef je niet in een verbouwing.

Doe ik niet en schuur staat vol ;)

Woon bij mijn ouders, inboedel is opgeslagen, schuur is nog van mijn ouders zolang hun nieuwe schuur nog niet staat.
 
Piepschuim doet al bijna geen fluit (of je moet echt naar 10 cm gaan ofzo)
En verder vrij nutteloos met een ongeisoleerd dak.

Dit is een laagdrempelige oplossing waarbij het grootste warmtelek wordt aangepakt en die weinig kost.
Heb al meerdere deuren op deze manier aangepakt met polystyreen of pur platen.
Het grote voordeel is dat je temperatuur verschil tussen nacht en dag verkleint, waardoor je minder vlug condens krijgt.

L-waarde piepschuim is 0,035 dit is beter dan de meeste isolatie materialen, pur platen zijn nog beter met 0,025.
Ts geeft aan dat hij tzt de garage geheel wil aanpakken.
 
Dit is een laagdrempelige oplossing waarbij het grootste warmtelek wordt aangepakt en die weinig kost.
Heb al meerdere deuren op deze manier aangepakt met polystyreen of pur platen.
Het grote voordeel is dat je temperatuur verschil tussen nacht en dag verkleint, waardoor je minder vlug condens krijgt.

L-waarde piepschuim is 0,035 dit is beter dan de meeste isolatie materialen, pur platen zijn nog beter met 0,025.
Ts geeft aan dat hij tzt de garage geheel wil aanpakken.

Alles is te veel, als de rest van de schuur ongeisoleerd is

Grootste warmtelek is waarschijnlijk zijn dak.
 
Laatst bewerkt:
In zoverre het dak... de ruimte en het dak zijn wel nog gescheiden door een laagje hout. Maar door beide zal ik veel verliezen en ik doe of beide goed of niets. Zoals ik al zei, op het moment (deze winter) nog geen noodzaak omdat ik alle motoren in een vorstvrije stalling heb staan.

Komend jaar zullen ze gewoon thuis staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan