Hoe geanondiseerde laag verwijderen??

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
Randje achterhoek - Zutphen
Ik ben bezig met de bouw van een streetfighter en wil daarvoor mijn bovenste kroonplaat polijsten.

Nu is deze plaat geanodiseerd en dus zal die laag er eerst af moeten, is er misschien iemand met handige/chemische/illegale tips om dit te doen??

Groeten,

Gixxer
 
Ik ben bezig met de bouw van een streetfighter en wil daarvoor mijn bovenste kroonplaat polijsten.

Nu is deze plaat geanodiseerd en dus zal die laag er eerst af moeten, is er misschien iemand met handige/chemische/illegale tips om dit te doen??

Groeten,

Gixxer

He Gixxer, effe zoekfunktie gebruiken "anodiseren" en je komt mij overal tegen.


1) mechanisch polijsten over ano laag heen.

2) anodiseerbedrijf benaderen en ano-laag laten wegbeitsen d.m.v. glansbeits.
Daarna polijsten.

3) anolaag laten wegbeitsen d.m.v. glansbeits , daarna polijsten en opnieuw laten anodiseren.

Waar op letten met beitsen en anodiseren:

beitsduur en badparameters. Je kroonplaat is waarschijnlijk een gietdeel. De anodiseur heeft echter niet de axacte legeringssamenstelling ter beschikking dus moet ie "gokken" welke parameteters hij moet instellen. Questie van opletten en rustig aan met de stroom/spanning.

Passingsgaten/schroefdraadgaten: laten maskeren of achteraf maatvast laten anodiseren (wat er eerst wordt afgebeits wordt er daarna weer bij-geanodiseerd)

Mocht je vragen hebben mail me maar.
 
Laatst bewerkt:
Schuren is een optie, heb deze zelf meerdere malen toegepast. Anderzijds, jij bent op zoek naar de-anodiseren. Anodiseerbedrijven kunnen ook deanodiseren, dwz de opgebrachte laag op chemische wijze verwijderen. ALs je een goed adresje nodig hebt, ik moet deze winter ook nog wat delen laten de-anodiseren,en ik ken een prima adres hiervoor, dus...
 
Schuren is een optie, heb deze zelf meerdere malen toegepast. Anderzijds, jij bent op zoek naar de-anodiseren. Anodiseerbedrijven kunnen ook deanodiseren, dwz de opgebrachte laag op chemische wijze verwijderen. ALs je een goed adresje nodig hebt, ik moet deze winter ook nog wat delen laten de-anodiseren,en ik ken een prima adres hiervoor, dus...


Heee, klinkt goed.
Ik heb echter alleen maar die kroonplaat, verder volgens mij niets.
We hebben toch nog contact over het coaten, dan bespreken we dit ook wel.
(nog niets gehoord, alles ligt bij de coater nu)
 
Je kunt thuis wel deanodiseren, maar dat moet electrolythisch.. dus het is nogal wat gepruts.
Ik heb ergens een pdfje waar gewoon anodiseren in staat, hoe je dat thuis kunt doen.. misschien is er met een simpel (omgekeerd :? ) proces dit ook ongedaan te maken :)
 
Bikefreak, dat "gewone" beitsbad zal dan een erg lekker mengseltje wezen dat in feite het metaal oplost dus wacht je te lang dan is je werkstuk verdwenen.
Misschien iets op blauwzuur-basis of salpeterzuur met zoutzuur (koningswater); interessant-dodelijke dampen ook, zelfs door je huid heen. Die stofjes horen echt in zwaarbewaakte fabrieks-processen thuis en niet in keuken of garage.
 
Bikefreak, dat "gewone" beitsbad zal dan een erg lekker mengseltje wezen dat in feite het metaal oplost dus wacht je te lang dan is je werkstuk verdwenen.
Misschien iets op blauwzuur-basis of salpeterzuur met zoutzuur (koningswater); interessant-dodelijke dampen ook, zelfs door je huid heen. Die stofjes horen echt in zwaarbewaakte fabrieks-processen thuis en niet in keuken of garage.


;)

je moet wel af en toe een gokje durven nemen natuurlijk

Ik zal zorgen dat het raam open staat voor ventilatie :+
 
Bikefreak, dat "gewone" beitsbad zal dan een erg lekker mengseltje wezen dat in feite het metaal oplost dus wacht je te lang dan is je werkstuk verdwenen.
Misschien iets op blauwzuur-basis of salpeterzuur met zoutzuur (koningswater); interessant-dodelijke dampen ook, zelfs door je huid heen. Die stofjes horen echt in zwaarbewaakte fabrieks-processen thuis en niet in keuken of garage.

Dat klopt. Moderne anodiseerlijen zijn dan ook gesloten systemen. Ik heb er gewerkt. Moest zo nu en dan met klanten een rondleiding maken. Toen ik er pas werkte liep ik dan over het bordes langs de baden. Totdat ik een keer mijn pak terugkreeg van de stomerij: de gaten zaten erin. Daarna alleen nog maar van afstand de baden laten zien |(

Heb ook al eens een been van iemand gezien die uitgegleden was en met een been in een van de baden terecht kwam. (door lomp doen) Nou dat ziet er heel erg fraai uit. :r
 
Misschien heel fijn zandstralen?
En dan waterproof schuren met korrel 1000, 1200 en 1500.
Dan langs de polijstschijf.
Dan met de Belgom Alu d'r op, en je bent een gevaar in't verkeer met die rijdende spiegel! *D

Greetz, SoeF!
 
De-anodiseren hoeft niet electrolytisch, het is gewoon een beitsbad
Dat vind ik niet deanodiseren, dat vind ik gewoon beitsen :)
En aangezien hij het er niet af wil polijsten oid, dan zal beitsen helemaal geen optie zijn (btw, beitsen is erg leuk als je vlak bij passingen etc bezig bent.. dus waar je vork in komt.. ) zou ik dus lekker niet doen :)

Ik denk toch dat ff licht opschuren en polijsten de beste oplossing is hoor! (Waarom wil je niet schuren btw? :v )
 
Misschien heel fijn zandstralen?
En dan waterproof schuren met korrel 1000, 1200 en 1500.
Dan langs de polijstschijf.
Dan met de Belgom Alu d'r op, en je bent een gevaar in't verkeer met die rijdende spiegel! *D

Greetz, SoeF!


Ik denk dat het gewoon ff schuren word, zal wel moeten.
ff met waterproof en dan daarna goed polijsten.
 
schuren lijkt me wel het makkelijkste en zeker snel resultaat.

heb zelf alles met de hand gedaan van een superbike stuur tot de balhoofdsplaten, de gepoedercoate wielen etc etc.

kost je ff een paar uurtjes maar denk dat als je m wegbrengt dat je m langer kwijt bent, de laag eronder moet je sowieso dan nog na polijsten dus betwijfel dan wat slimmer is ;)
 
Met caustic soda moet het lukken.
Doe als volg: Neem voor de oplossing 125 gram soda op 1 liter water. Doe voorzichtig de soda kristalen in het water. Roeren, wanneer de kristalen gaan oplossen en er een chemische reactie plaats vindt wordt de oplossing warm. Dit is het moment om de delen welke ge-de-anodiseerd moet worden, voorzichtig, in de vloeistof te doen.
De reactie laat zich horen, gesis en zien, wat er af komt zie je als een laagje op de vloeistof. Na 5 minuten moet het werkje "schoon" zijn. Wanneer je het eruit haalt ziet het zwart van de gevormde oxide. Werkje goed afspoelen met koud water.
Daarna poetsen met belgum of anders (b.v. autosol).
Let op! veilig werken, handschoenen, gelaat scherm en in een goed geventileerde ruimte. Gassen welke vrij komen kunnen in een te hoge concentratie explosie gevaar geven. Dus geen frame of achtervork in de badkuip in de badkamer dompelen! Succes en groeten ;)
 
Met caustic soda moet het lukken.
Doe als volg: Neem voor de oplossing 125 gram soda op 1 liter water. Doe voorzichtig de soda kristalen in het water. Roeren, wanneer de kristalen gaan oplossen en er een chemische reactie plaats vindt wordt de oplossing warm. Dit is het moment om de delen welke ge-de-anodiseerd moet worden, voorzichtig, in de vloeistof te doen.
De reactie laat zich horen, gesis en zien, wat er af komt zie je als een laagje op de vloeistof. Na 5 minuten moet het werkje "schoon" zijn. Wanneer je het eruit haalt ziet het zwart van de gevormde oxide. Werkje goed afspoelen met koud water.
Daarna poetsen met belgum of anders (b.v. autosol).
Let op! veilig werken, handschoenen, gelaat scherm en in een goed geventileerde ruimte. Gassen welke vrij komen kunnen in een te hoge concentratie explosie gevaar geven. Dus geen frame of achtervork in de badkuip in de badkamer dompelen! Succes en groeten ;)


Hmm, dit had ik dus al eens geprobeerd.
Toen lukte het niet, ongeveer een volledig zak Soda in een emmer gemikt.

Ik zal nog eens een poging wagen. :+

Koud of warm water gebruiken??
 
Als je toch een lui varken ben, slik, kun je dan niet beter ,,gewoon,,een nieuwe aftermarket kroonplaat met risers scoren die al gepolijst is?
Heb er laatst een voor de vrouw gekocht passend op een rsv mille voor 129 euro.
En dan praat ik nog niet eens over ontploffingsgevaar en ander onheil bij die mengsels om te deanodiseren...

Groeten,
Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan