Hoe geglaspareld aluminium mooi houden?

Hornix

MF veteraan
5 sep 2005
4.321
1
Voor mijn XS400 Koffiesjezerproject heb ik naast een hoop poedercoatwerk, ook wat spullen laten glasparelen. Bekje viel open toen ik m'n oude verweerde bovenste kroonplaat weer in handen kreeg:
full

:9~ :9 :Y
Ligt nu veilig binnen, waar het lekker warm en droog is......maar dat is niet buiten. heeft iemand enig idee hoe dit te behandelen zodat het een beetje tegen de weersinvloeden kan? Zat al aan blanke lak te denken, maar ik ben bang dat dan de ruwe oppervlak vol gaat zitten en dat het ineens gaat glanzen. Om de 3 dagen in de wd40 zetten dan maar? :P
Tips??
 
zal lastig zijn ivm weersinvloeden,als je het naturel wil houden misschien toch blanke lak mat uitvoering
 
Ik heb wel Hammerite vd Gamma gebruikt,bleef prima zitten op carterdeksels.Zonder primer uit een spuitbus.
 
Nadeel is dat je met parelstralen de porie van het materiaal open maakt.
Aluminium met een open porie wordt razendsnel aangetast, dus om de look te behouden is eigenlijk de enige optie (idd) matte blanke lak, omdat je dan dezelfde look redelijk behoud.

Gaat trouwens alleen met professionele 2K lak, spuitbusje valt er na een maand weer af.
Zelfs pro blanke lak hecht niet 100% omdat je op alu eigenlijk een etsprimer moet zetten.
 
Geanodiseerd alu ziet er niet uit als geglaspareld alu.
Had het net zo goed direct gepoederd kunnen worden.
 
Anodiseren is vrij prijzig lijkt me, ik zal eens op zoek gaan naar een 2k matte blanke lak. bedankt voor de tips zo ver. :)
 
Wat ik altijd doe: messing borstel in de boormachine en het objekt helemaal borstelen. Dat levert een gladder oppervlak op zodat vuil e.d. minder snel hecht. En daarna regelmatig dun in de silliconenspray zetten, dan blijft het mooi.
 
Ik heb weleens een tip gekregen het voorwerp na het glasparelen onder te dompelen in diesel. De diesel trekt dan in de porien en houd alles vettig.
Maar ik moet zeggen dat ik het nog nooit geprobeerd heb.
 
Topic kan op slot, heb besloten mijn kroonplaat in alumiliumniumfolie te wikkelen en in de koelkast te leggen })

dat anodiseren is ook wel creatief, was op school altijd wel in voor wat natuurkundig geëxpirimenteer.
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk hoor dat zelf anodiseren, zit je in de achtertuin met zwavelzuur, oxaalzuur en gelijkstroom te spelen.. Goede combi voor de minder ervaren DHZ-er |(
 
Mwoah iig niet met een zwavel en oxaalzuur brouwsel dat onder stroom gezet moet worden :? :?
 
Ja, t moet natuurlijk wel spannend blijven!! Goede tip is idd buiten of op een heel goed geventileerde plek te werken (onder de afzuigkap?) die dampen kunnen namelijk nooit goed voor je zijn O-)
 
Ik heb ooit eens gehoord dat ze bij Ferrari de carters in de verf spoten en direct erna een lap thinner erover haalden.
Geen idee of het klopt en heb het al helemaal niet geprobeerd.
 
Als bovenstaand correct is dan zou je ook converter met verharder erop kunnen spuiten..
(Dat zijn de basisbestanddelen van verf, zonder de verf zelf a.h.w).
 
Terug
Bovenaan Onderaan