Hoe gevaarlijk zijn deze scheurtjes?

flaviusbura

Rookie
25 mrt 2017
4
0
Dilbeek
Hallo,
Ik ben een beginner wat betreft motor rijden en heb onlangs een tweedehands motor gekocht. Na 80 km rijden vertoont mijn achterband een fijne scheur over de hele lengte van de band. Ik vraag me af hoe gevaarlijk is het om zo te rijden, wat is de kans dat de band gaat ontploffen? (ik ben sowieso van plan om ze te vervangen alleen het zou kunnen binnen een maand). De banden zijn 6 jaar oud en kmstand 1200. Vorige eigenaar beweerde dat de motor altijd binnen heeft gestaan.
Bekijk link hieronder voor de foto.
https://postimg.org/image/sfxdonm5n/55b02b79/
Alvast bedankt.
 
Ja een profiel is netjes afgewerkt een scheur niet en kan hier door verder scheuren.

1mm kan geen kwaad zolang het daar bij blijft en niet groter of erger word.
Hoe weet je dat?
Ik heb honderden slicks opgesneden totdat je de draaden kon zien maar nooit problemen mee gehad.
De gordel voorkomt dat je band scheurt, niet het rubber.
 
Iedereen heeft zijn eigen idee, maar ik ben mee met Vdv. Geen paniek, kijken hoe serieus de scheur echt is. Eventueel in de gaten blijven houden, voor een stukje gemoedsrust. En als het de scheiding is tussen de verschillende compounds misschien contact opnemen met de fabriekant en informeren. En nagaan of er een mogelijkheid is dat de band in een bepaalde richting eens zwaarder dan normaal is belast dmv een wielklem en/of vervoer op een karretje ofzo.
 
Zit het antiestatische koordje in en lijkt idd op een snee over de gehele lengte.
Michelin????
Geen probleem, lekker oprijden.
Oja banden haal je via internet en als je een kerel bent monteer je ze gewoon zelf, of je gaat naar een motorzaak en laat het gewoon even doen.
 
Laatst bewerkt:
als het een 160/60-17 of een 150/60-18 is zou ik er zeker niet meer mee rijden !
en om zeker te zijn dat je het niet doen kom ik hem persoonlijk demonteren.

geen dank :W
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij gewoon op een gevalletje gas geven op zachte ondergrond, scherp steentje oid trekt een streepje. als ie niet lek is is die scheur in het profiel ook geen probleem.

vorig jaar vonden een paar ettertjes het leuk om figuren in mijn band te snijden met een zakmes. na 2000km was dat er ook wel weer uit.

geen aardbevingen ondervonden ;)
 
Hoe weet je dat?
dat soort kleine scheurtjes ook wel eens gehad meerdere malen in verschillende banden.
waarvan ik 1 keer heb gehad dat het wel verder scheurde dan die 1mm en het bleef doen.
Band was (nog) niet lek maar toen toch laten vervangen door dat het scheurtje toch verder bleef uitlopen.

Of iets dus is afgewerkt (profiel) of niet (een scheurtje) maakt daar voor mij wel een verschil in.
Of iets er expres is gemaakt of dat het komt door een beschadiging maakt gewoon een verschil.
 
In mijn beleving is het gewoon een kras (scheur klinkt verschrikkelijk, maar ik denk niet dat dat het is).

Ik heb altijd wel ergens zo'n krasje in mijn band als ik op een parkeerterrein of boerenland weggetje wat (basalt)split tegen kom.
 
dat soort kleine scheurtjes ook wel eens gehad meerdere malen in verschillende banden.
waarvan ik 1 keer heb gehad dat het wel verder scheurde dan die 1mm en het bleef doen.
Band was (nog) niet lek maar toen toch laten vervangen door dat het scheurtje toch verder bleef uitlopen.

Of iets dus is afgewerkt (profiel) of niet (een scheurtje) maakt daar voor mij wel een verschil in.
Of iets er expres is gemaakt of dat het komt door een beschadiging maakt gewoon een verschil.
Het zal nooit dieper scheuren dan tot aan de gordel. Ik zie nog steeds geen probleem.
Wat je ook kan doe is aan het einde van de scheur een gaatje boren ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit het antiestatische koordje in en lijkt idd op een snee over de gehele lengte.
Michelin????
Geen probleem, lekker oprijden.
Oja banden haal je via internet en als je een kerel bent monteer je ze gewoon zelf, of je gaat naar een motorzaak en laat het gewoon even doen.
Ik hoorde gisteren in de Action twee mensen over het monteren van een fietszadel.. we kunnen deze wel kopen, maar daarna moeten we even langs de fietsenmaker rijden. _O- _O-

Ontopic.. lijntje heb ik ook, maar iets dichter bij het midden. :? :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan