Hoe gevaarlijk zijn deze scheurtjes?

flaviusbura

Rookie
25 mrt 2017
4
0
Dilbeek
Hallo,
Ik ben een beginner wat betreft motor rijden en heb onlangs een tweedehands motor gekocht. Na 80 km rijden vertoont mijn achterband een fijne scheur over de hele lengte van de band. Ik vraag me af hoe gevaarlijk is het om zo te rijden, wat is de kans dat de band gaat ontploffen? (ik ben sowieso van plan om ze te vervangen alleen het zou kunnen binnen een maand). De banden zijn 6 jaar oud en kmstand 1200. Vorige eigenaar beweerde dat de motor altijd binnen heeft gestaan.
Bekijk link hieronder voor de foto.
https://postimg.org/image/sfxdonm5n/55b02b79/
Alvast bedankt.
 
De scheur in het profiel ziet er niet zo fris uit eerlijk gezegd.
Maar als de motor zo weinig bereden is en de banden er al die tijd opzitten zou ik ze zo snel mogelijk vervangen voor vers rubber.
Waarom een maand wachten en het risico van een klapper lopen?
 
De scheur in het profiel ziet er niet zo fris uit eerlijk gezegd.
Maar als de motor zo weinig bereden is en de banden er al die tijd opzitten zou ik ze zo snel mogelijk vervangen voor vers rubber.
Waarom een maand wachten en het risico van een klapper lopen?

Ik rijd op banden van 50 jaar oud.
 
De scheur in het profiel ziet er niet zo fris uit eerlijk gezegd.
Maar als de motor zo weinig bereden is en de banden er al die tijd opzitten zou ik ze zo snel mogelijk vervangen voor vers rubber.
Waarom een maand wachten en het risico van een klapper lopen?
Hoeveel kost een nieuwe set banden ongeveer + montage? Moet ik dat bij de dealer doen of is dat mogelijk bij een bandencentrale ook?
 
Die kras geeft zover ik het kan zien helemaal niks.
Als die motor al die tijd binnen heeft gestaan en niet in volle zon dan is die 6 jaar ook geen probleem. Ik zou ze gewoon op rijden.
 
Moet je eerst ff kijken welke banden je wilt hebben.
Het is vaak het goedkoopst om je banden online te bestellen en vervolgens een adresje te zoeken om ze erop te laten leggen.
Bel de bandencentrale op en je weet of ze ook motorbanden doen.
 
Hey, er is hier op het forum een bandentopic.
Als je daar het merk/type van je motor geeft en om advies vraagt, krijg je van echte kenners een setje banden aangeraden wat het best bij jouw motor past.
Even een kleine investering en je bent van een hoop onzekerheid en zo af.
Denk er aan dat nwe banden 'glad' zijn en je ze even moet inrijden..
 
Ik rijd op banden van 50 jaar oud.
De verleiding is groot wanneer het om een klassieker gaat, ook ik twijfelde (CB450 K0'66 met originele banden). Maar na een paar ritten toch vervangen door BT45's. Afgezien van het profiel een zoveel betere band, zoveel meer grip en vertrouwen gevend. Inmiddels aan m'n derde setje toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Ik ben een beginner wat betreft motor rijden en heb onlangs een tweedehands motor gekocht. Na 80 km rijden vertoont mijn achterband een fijne scheur over de hele lengte van de band. Ik vraag me af hoe gevaarlijk is het om zo te rijden, wat is de kans dat de band gaat ontploffen?

edit
oh loopt over de hele lengte van je band. dan weet ik het niet :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook regelmatig dat soort krassen op mijn voorband. Waar het door komt weet ik niet, maar het heeft niets met ouderdom te maken, bij mij vaak al binnen een maand na nieuwe banden. Er loopt niets aan op mijn motor en het is zo'n nette kras dat het mij niet zou verbazen als het iets te maken heeft met verschillende compounds op loopvlak en zijkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan