Hoe glimrandjes afrijden ?

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.240
493
Belgie (Gent)
Ik zit dus nog met iets van 0.3 a 0.5 cm achteraan en ik krijg dat niet afgereden. Het gaat om Dunlop D207 op een Fazer600.
Tot nu toe weet iedereen het antwoord wel al maar nu komt het eigenlijke probleem: ik rij zowel links als rechts de voetsteunen tegen de grond, en eens ze de grond raken heb ik niet veel zin meer om dieper te gaan (en zeker niet als ik nog wat marge over heb en ik dus de bocht goed kan halen).
 
Ik zit dus nog met iets van 0.3 a 0.5 cm achteraan en ik krijg dat niet afgereden. Het gaat om Dunlop D207 op een Fazer600.
Tot nu toe weet iedereen het antwoord wel al maar nu komt het eigenlijke probleem: ik rij zowel links als rechts de voetsteunen tegen de grond, en eens ze de grond raken heb ik niet veel zin meer om dieper te gaan (en zeker niet als ik nog wat marge over heb en ik dus de bocht goed kan halen).
Vaak ligt het ook aan de band.
Hoe rond ie is.
De ene is wat ronder dan de ander.
Ik reed bij mijn Dunlopt wel het randje eraf (204)
Nu heb ik BT's en rij net niet op het randje.
En als je je stepjes op de grond rijdt leg je hem
goed plat.
 
Heb je de lefboutjes al van je stepjes gehaald?

Neen, maar ik weet niet of dat aan te raden is, ik wil nu ook niet over het randje rijden, en krijg wel liefst een aanduiding wanneer ik echt diep zit (moesten er nu circuitbanden opzitten, dan ja, maar nu vrees ik dat hij dan gaat glijden terwijl hij nu juist superstabiel aanvoelt).
 
Misschien handig om http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=5771 (hier) verder te praten?

slotje.gif
 
Misschien handig om http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=5771 (hier) verder te praten?

slotje.gif

niet zeveren jong, dat gaat over een voorband, hier gaat het over een achterband in combinatie met voetsteunen.
Of maw, alle topics over banden: 1 reuzetopic, alle topics over afstellingen: 1 topic, en zo kan je nog veel verder gaan.
En het is bovendien motor-gerelateerd en niet politiek, dat die samen gaan, ok, maar over motorgebied vind ik dat het wel wat meer in detail mag gaan, tenzij het echt over hetzelfde gaat (bvb. BT-10).
 
niet zeveren jong, dat gaat over een voorband, hier gaat het over een achterband in combinatie met voetsteunen.
Of maw, alle topics over banden: 1 reuzetopic, alle topics over afstellingen: 1 topic, en zo kan je nog veel verder gaan.
En het is bovendien motor-gerelateerd en niet politiek, dat die samen gaan, ok, maar over motorgebied vind ik dat het wel wat meer in detail mag gaan, tenzij het echt over hetzelfde gaat (bvb. BT-10).
:^ :}
 
niet zeveren jong, dat gaat over een voorband, hier gaat het over een achterband in combinatie met voetsteunen.
Of maw, alle topics over banden: 1 reuzetopic, alle topics over afstellingen: 1 topic, en zo kan je nog veel verder gaan.
En het is bovendien motor-gerelateerd en niet politiek, dat die samen gaan, ok, maar over motorgebied vind ik dat het wel wat meer in detail mag gaan, tenzij het echt over hetzelfde gaat (bvb. BT-10).
Als je dat topic hebt gelezen dan zou je toch Johns verhaal ook gelezen moeten hebben...
Banden moeten inderdaad normaal eerst achter van rand tot rand gereden worden voordat de voorband van rand tot rand gereden kan worden. Dit heeft te maken met de constructie van de wang van de band. Bij achterbanden zie je dat het profiel veel minder ver doorloopt over de zijkanten van de band als de voorband, nu kan je al gauw denken dat je de achterband over het randje heen rijdt, maar daar komt de wang van de band. De wang van de achterband is zo slap dat de band met het kantelen van de motorfiets meedraait. Oftewel de wang aan binnekant stuikt in.
De wangen van de voorband moeten echter zodanig sterk zijn dat de band bij voluit remmen nog zijn vorm behoudt, als de voorband dan zou deformeren kan je niet meer insturen omdat je dan in wezen met een autoband rijdt.

Je probleem kan dus zijn dat de achterband teveel deformeert en de voorband te weinig. Controleer daarom de bandenspanning en de compressie demping.

john.
 
Neen, maar ik weet niet of dat aan te raden is, ik wil nu ook niet over het randje rijden, en krijg wel liefst een aanduiding wanneer ik echt diep zit (moesten er nu circuitbanden opzitten, dan ja, maar nu vrees ik dat hij dan gaat glijden terwijl hij nu juist superstabiel aanvoelt).
Het schijnt makkelijk te kunnen, al weet ik niet wat er dan als eerste aan de grond komt. Anders iets kortere boutjes monteren? Ze zijn nl. wel erg lang, al heb ik ze nog nooit aan de grond gekregen '( ;(
 
Op woensdag 08 mei 2002 10:21 schreef Kubiekdriehoekje het volgende:Als je dat topic hebt gelezen dan zou je toch Johns verhaal ook gelezen moeten hebben...

Ik kan toch maar moeilijk alle reacties in alle topics over banden gaan doorspitten en dan ook nog direct de link leggen met mijn probleem.
Ook niet teveel verwachten van mij hoor ;) .


En het enig wat ik uit Johns verhaal opmaak is dat ik de bandendruk eens zou moeten controleren, want mijn achterban zou kunnen vervormen en daardoor niet tot de rand te rijden zijn. Mijn bandendruk is echter ok, en het topic waarin John antwoordde ging erover dat de voorband al aan de rand zat en de achterband niet terwijl zijn voetsteunen de grond nog niet eens raakten.
Mijn banden slijten normaal af en ik zit wel al relatief diep. Dus dat verhaal levert de oplossing niet volgens mijn bescheiden mening.

[edit] eerste zin John: "Achterbanden moeten normaal eerst van rand tot rand gereden worden, dan pas de voorband."
Dit lukt dus niet bij mij (eerste gedeelte zin John) en de voorband komt er niet bij te pas.
 
Laatst bewerkt:
Het laten zakken (en viseversa) van de poten in de kroonplaten zou wel wat invloed moeten hebben. Ik heb zelf ook zo'n 3mm over, maar daar moet ik gewoon een blik extra lef voor opentrekken...

EDIT: Ik zie net dat dat niet in die quote staat, eerst lezen dan posten, nu eerst koffie...
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt waarschijnlijk het volgende verhaal:


Op dinsdag 07 mei 2002 00:06 schreef jonas het volgende:
heb je voor nog een rand over, en achter niet, dan is het een kwestie van de voorpoten iets te laten zakken dat de motor wat meer op zijn neus staat. Zodoende worden beide banden ten volle benut en stuurt het wat scherper.

Is er achter meer over dan vooraan, dan zou het omgekeerde zou helpen, maar er zullen waarschijnlijk mensen op het forum meer afweten van dit soort afstellingen...
eerder een vraagje voor de echte racers.

Dit is echter niet direct van toepassing aangezien ik op beide banden nog wat over heb. (vooraan iets meer dan achteraan maar daar voel ik me wel een stuk geruster bij).


[edit] en nu wat champagne gaan drinken voor de geboorte van een collega zijn dochter :9

 
Laatst bewerkt:
Gewoon die schroeven eruit draaien; (ik heb ze ook niet) en je kan gewoon weer platter. Rijd je dan weer je stepje en/of uitlaat aan de grond dan wordt het tijd om er naast te gaan hangen. Ben ik zelf ook pas sinds kort achter! Je moet wel je bandenspanning in de gaten houden. Ik rijd zelf 2.2 Bar voor en achter met D207RR's.
 
Ik had op mijn ZZR 600 BT's en Dunlops (205 geloof ik). Bij stepjes aan de grond, had ik achter smalle glimrandjes. De BT's gaven grotere randen dan de Dunlops, vooral bij de voorband gebruikte ik bij de BT's heel weinig rubber. Als je echt de glimrandjes wilt wegrijden moet je gewoon een racer kopen, veel meer grondspeling..echt aan te raden je kunt dan zeker 20% harder door de bocht. Wat dat referentie punt betreft, gebruik je knie als referentie. Goed naast je machine hangen geeft veel meer controle over je fiets en rijdt veel stabieler omdat je zwaartepunt veel beter komt te liggen.
 
1: Je rijdt met je motor plat zat

2: Koop een sportievere motor

3: Zet je achterkant hoger (veervoorspanning)

4: Wat kan jou die schaamrandjes boeien.

5: Je hoeft doormiddel van geen schaamrandjes jezelf niet te bewijzen.

6: Koop andere banden

7: Haal de slijtboutjes eruit, of liever vervang ze door kortere.

8: Ga wat naast je motor hangen, en laat die schaamrandjes zitten.

9: Ik weet zo niet meer mogelijkheden, zoek er maar 1 of 2 uit :)
 
Laatst bewerkt:
1: Je rijdt met je motor plat zat

2: Koop een sportievere motor

3: Zet je achterkant hoger (veervoorspanning)

4: Wat kan jou die schaamrandjes boeien.

5: Je hoeft doormiddel van geen schaamrandjes jezelf niet te bewijzen.

6: Koop andere banden

7: Haal de slijtboutjes eruit, of liever vervang ze door kortere.

8: Ik weet zo niet meer mogelijkheden, zoek er maar 1 of 2 uit :)

Ik ga voor 4 en 5 :+
 
1: Je rijdt met je motor plat zat

2: Koop een sportievere motor

3: Zet je achterkant hoger (veervoorspanning)

4: Wat kan jou die schaamrandjes boeien.

5: Je hoeft doormiddel van geen schaamrandjes jezelf niet te bewijzen.

6: Koop andere banden

7: Haal de slijtboutjes eruit, of liever vervang ze door kortere.

8: Ga wat naast je motor hangen, en laat die schaamrandjes zitten.

9: Ik weet zo niet meer mogelijkheden, zoek er maar 1 of 2 uit :)

3 is ook wel makkelijk. Streffe vering rijdt vaak ook wel lekkerder bij sportief gebruik. Moet mijn vering ook nog eens goed afstellen, nu kon ik ook net aan het randje terwijl mijn stepjes vonken trekken. Als ze korter worden (gaat vanzelf) zal het wel beter gaan, al denk ik dat met de vering meer valt te bereiken.

En anders gewoon accepteren... stepjes aan de grond dan ga je best wel plat (behalve op een custom).
 
Hey Relfie,

Worden jou schaamrandjes uitgedrukt in mm, cm of decimeters? ;)

En heb je al eens een cylinder aan de grond gereden? Dat doet geen enkele sportmotor je na!
 
Jah,

met de Div600 (!) had ik geen schaamranden...
met de Thundercat een reepje '(
met de R6 een balk ;(

ik snap je probleem iig :)
 
1: Je rijdt met je motor plat zat

vind ik ook wel

2: Koop een sportievere motor

heb ik gehad, had daarmee hetzelfde voor maar nu valt het meer op

3: Zet je achterkant hoger (veervoorspanning)

zal ik eens proberen

4: Wat kan jou die schaamrandjes boeien.

ja, en iedereen zijn rijkunsten worden daarop afgerekend...
dat doet er inderdaad niet toe, maar ik vind het gewoon niet staan (net zoals een andere de originele knipperlichten maar niets vindt)

5: Je hoeft doormiddel van geen schaamrandjes jezelf niet te bewijzen.

zie antwoord hierboven

6: Koop andere banden

ze zitten er nog maar net op.

7: Haal de slijtboutjes eruit, of liever vervang ze door kortere.

ze zullen van zichzelf wel korter worden

8: Ga wat naast je motor hangen, en laat die schaamrandjes zitten.

voel ik me nog steeds niet al te gerust bij, ik hou liever meer contact met mijn motor.

9: Ik weet zo niet meer mogelijkheden, zoek er maar 1 of 2 uit :)
 
je had toch een T-cat?

persoonlijk vindt ik het idd nog "erger" dat ik schaamranden heb dan maagdelijke kneepads

(ik denk dat een MF-correlatie telefoonummer wel een succes wordt :+ )
 
ook met schaamranden krijg je je knie aan de grond en ik kan het weten. het lijkt mij overigens dat de bandenmaat er ook wel wat toe doet evenals de hoogte en grootte van je steuntjes.
lekker belangrijk overigens dat anderen denken aan je schaamranden te zien hoe jij rijdt. als je maar lol hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan