De titel geeft mijn vraag eigenlijk al aan.
Hoe groot is veiligheidsmarge in onderhoudsbeurt van een motorfiets?
Vroeger was het voorschrift van een Honda CB bijvoorbeeld: elke 2500km/3maanden olie verversen, elke 5000km klepspeling controleren/stellen.
Dat soort dingen.
Maar bij mijn niet al te recente (1992) Honda NTV controleer ik om de 20.000km de kleppen en staan ze nog steeds goed. En de volgende keer weer!.
Dat betekend dus dat ik wel 50.000km zou kunnen wachten met controleren.
Ook de (moderne semisynth.) olie ziet er na pakweg 10.000km nog fris uit.
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven, maar dat wordt een te lang verhaal.
Dus hoe groot of klein is de veiligheidsmarge die de fabrikant kiest?
Graag zou ik van jullie je mening/ervaringen willen horen.
Hoe groot is veiligheidsmarge in onderhoudsbeurt van een motorfiets?
Vroeger was het voorschrift van een Honda CB bijvoorbeeld: elke 2500km/3maanden olie verversen, elke 5000km klepspeling controleren/stellen.
Dat soort dingen.
Maar bij mijn niet al te recente (1992) Honda NTV controleer ik om de 20.000km de kleppen en staan ze nog steeds goed. En de volgende keer weer!.
Dat betekend dus dat ik wel 50.000km zou kunnen wachten met controleren.
Ook de (moderne semisynth.) olie ziet er na pakweg 10.000km nog fris uit.
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven, maar dat wordt een te lang verhaal.
Dus hoe groot of klein is de veiligheidsmarge die de fabrikant kiest?
Graag zou ik van jullie je mening/ervaringen willen horen.