hoe groot is veiligheidsmarge in onderhoudsbeurt

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
146
63
Tiel
De titel geeft mijn vraag eigenlijk al aan.
Hoe groot is veiligheidsmarge in onderhoudsbeurt van een motorfiets?
Vroeger was het voorschrift van een Honda CB bijvoorbeeld: elke 2500km/3maanden olie verversen, elke 5000km klepspeling controleren/stellen.
Dat soort dingen.
Maar bij mijn niet al te recente (1992) Honda NTV controleer ik om de 20.000km de kleppen en staan ze nog steeds goed. En de volgende keer weer!.
Dat betekend dus dat ik wel 50.000km zou kunnen wachten met controleren.
Ook de (moderne semisynth.) olie ziet er na pakweg 10.000km nog fris uit.
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven, maar dat wordt een te lang verhaal.
Dus hoe groot of klein is de veiligheidsmarge die de fabrikant kiest?
Graag zou ik van jullie je mening/ervaringen willen horen.
 
Hallo allemaal,

Ik rij en sleutel al jaren aan zeventiger jaren Japanse motorfietsen. Ik rij dus op verschillende merken en modellen van april tot oktober.
Elke 2 jaar doe ik een beurt bij elke motorfiets , dus olie en filter en elke 5 jaar groter onderhoud, kleppenstellen en dergelijk.
Doe ik jaren zo en gaat helemaal goed. Sommigen hebben al km standen over de 100.000! ( 2 kawasaki z types ).
Bij intensief gebruik met 1 motor zou ik dit wellicht elk jaar doen.
 
Hallo allemaal,

Ik rij en sleutel al jaren aan zeventiger jaren Japanse motorfietsen. Ik rij dus op verschillende merken en modellen van april tot oktober.
Elke 2 jaar doe ik een beurt bij elke motorfiets , dus olie en filter en elke 5 jaar groter onderhoud, kleppenstellen en dergelijk.
Doe ik jaren zo en gaat helemaal goed. Sommigen hebben al km standen over de 100.000! ( 2 kawasaki z types ).
Bij intensief gebruik met 1 motor zou ik dit wellicht elk jaar doen.
Klopt Jan en ik kennen elkaar al 36 jaar en we doen niet anders.
 
Dan zou ik een andere garage zoeken...

Als die niet begrijpen dar remvloeistof hygroscopisch is en het slechtste punt (die niet te meten is) bij je remklauwen zit.....
Vuil en troep hoopt zich daar op. Met vervangen krijg je een deel weg, maar das niet het hoofddoel ervan.
Ik vervang het elke 2 jaar bij mn klanten, en mn motor elk jaar
Ik heb het wel bij meerdere autogarages gehad.
Nooit geen remvloeistof wisselen.
Kom je het overeen, bij het ophalen hebben ze toch maar de banden achter voor laten gaan qua kosten. 8)7
Mijn vriendin had een paar keer vooruit ingeparkeerd denk ik. Wat slijtage aan de zijkant. Profieldiepte ruim in orde.
Die mag voortaan alleen in haar eigen auto rijden. :+

Ook een aandrijfriem wilden ze niet vervangen omdat die nog goed was.
Het jaar daarna stond ik erop, en de nieuwe riem begaf het na 300 kilometer.
Blok naar de klote. :')
 
Welke zaken bezoek jij joh :+
Garage erikli, jetz Cars :P
Jet Cars ben ik in 2002/2003 tot op vijf meter buiten de poort genaderd en toen omgedraaid.
Ik durfde niet verder. _O-

Het waren gewoon normale bedrijven.
Van de riem zelfs de enige Fiero expert van Nederland.
Na een verhuizing moet ik wel eens naar wat anders.
Geen zin om de bodemplaat onder mijn (hybride)auto te schroeven om de olie te verversen langs de openbare weg. ;)
Het lampje brand al een maand of vijf.
 
Ruim boven maximum....?
Is het een diesel..of benzine? En wat voor soort hybrid?
Kapen we het topic niet?
Een Suzuki Baleno smart hybrid.
Staat meestal zes tot acht weken stil en dan 70 km in ene keer.
En vorig jaar twee keer naar Assen met de motor op de aanhanger.
Dus altijd 'als'tie rijdt' gelijk goed warm. ;)
PSX_20210426_192907.jpg

PSX_20210515_200240.jpg

Verbruik dwars door NL met de motor er achter. :t

Olie volgens mij een halve tot hele centimeter boven max. op vijf centimeter min/max. Bijzonder met voorheen Suzuki dealeronderhoud.
De laatste beurt november 2020 en overgenomen in januari vorig jaar.

Dus ik dacht november tot februari te overbruggen en dan de APK met beurt.
Maar de APK is pas 2023.
Dus maar eens bellen onderhand. :z ;)

Ik heb twee maanden geleden al eens onder de auto gelegen om de carterplug los te draaien, maar de bodemplaat lossen hield mij tegen.
Dan is een brug wel makkelijker.
De bodemvrijheid is kleiner dan bij mijn vorige koekblikken.
Zulke lange armen heb ik niet. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan