Hoe harder ik rij, hoe beter die schakelt

tommylee

MF veteraan
12 nov 2003
2.279
21
Hoi,

Ik had een vraag, ik heb een kawa GPX750r uit 90´.
Als ik op mijn motor rustig rij dan schakelt die een beetje stroef in de bak
(volgens mij hebben alle kawa´s dit) en telkens als ik dan de koppeling loslaat dan hapt die een beetje.
maar als ik het gas een beetje erop hou en pas boven de 6000k schakel dan gaat dit heel lekker soepel.

Iemand enig idee of dit type/merk gebonden is of dat alle machines/kawa´s dit hebben.
 
Hoi,

Ik had een vraag, ik heb een kawa GPX750r uit 90´.
Als ik op mijn motor rustig rij dan schakelt die een beetje stroef in de bak
(volgens mij hebben alle kawa´s dit) en telkens als ik dan de koppeling loslaat dan hapt die een beetje.
maar als ik het gas een beetje erop hou en pas boven de 6000k schakel dan gaat dit heel lekker soepel.

Iemand enig idee of dit type/merk gebonden is of dat alle machines/kawa´s dit hebben.

Ik rijdt nu mijn tweede Kawa, 8 jaar met een ZZR600 gereden en sinds dit jaar een ZX-12R en heb er geheel geen last van. Schakelen gaat en ging bij alle toerentallen soepel. Bij het in de eerste versnelling zetten hoor ik wel een stevig "klak", maar dat heb ik ook bij andere motoren ervaren.

Af en toe moet ik wel een paar keer heen en weer schakelen om de vrijstand te vinden, maar ook dat hadden andere motoren ook.
 
zit er net een nieuwe (imitatie) koppelingslamellensetje in ofzo ?
 
zit er net een nieuwe (imitatie) koppelingslamellensetje in ofzo ?

Nee dat is al weer een kilometer of 7000 geleden, en of daar toen zon
(imitatie) koppelingslamellensetje in is gezet weet ik niet, hoezo??

@zx12-r Rob, ja zon nieuwere zx12 heeft dat niet, zon ding heeft een vriend van mij ook en die schakelen net zo soepel, maar mijn zwager heeft een zxr en die
schakelt ook een beetje stroef, ten aanzien van andere merken, yamaha b.v
 
Volgens mij schakelen de meeste motoren wel wat beter (soepeler, hoe je het ook wilt noemen) als je over de helft van het max toerental schakelt of ? :?
 
bij alle motoren die ik heb gehad, had ik dat. Als je laag in snelheid/toeren schakelt hoor je gewoon een duidelijke klak. Trek je 'm wat verder door gaat het allemaal soepeltjes en zonder geluiden. Vraag me alleen niet waarom..
 
Hoi,

Ik had een vraag, ik heb een kawa GPX750r uit 90´.
Als ik op mijn motor rustig rij dan schakelt die een beetje stroef in de bak
(volgens mij hebben alle kawa´s dit) en telkens als ik dan de koppeling loslaat dan hapt die een beetje.
maar als ik het gas een beetje erop hou en pas boven de 6000k schakel dan gaat dit heel lekker soepel.

Iemand enig idee of dit type/merk gebonden is of dat alle machines/kawa´s dit hebben.
Doe mij zo'n motor :9~ Dan kun je ver doortrekken :} Helemaal van 1500 toerem naar 6 miljoen :+

Die van mij schakelt alleen wat minder soepel als ik koud en onder de 2k opschakel :)
 
Heb het met me er-5 best wel, hoe hoger ik in de toeren rijd hoe vlotter ie schakkeld. Maar bij lage toeren heb ik er niet heel erg veel last van het is soms.
 
Ik heb juist vaker als ik hard wegtrek dan hij de versnelling niet echt pakt. Maar ik zal dan wel niet goed genoeg doorduwen!

Maar de mijne schakelt altijd even soepel
 
Moraal van het verhaal...ff doortrekken en schakelen bij 7000 toeren.

Vreemde vogel die daar rouwig om is ;)

Edit. Niet dat ik weet wat hoge toeren zijn :?
 
Laatst bewerkt:
Oke ben blij dat het er meer zijn die dit hebben, heb zelf ook ff gezocht
en waarschijnlijk komt dit omdat het olie in de carter beter verspreidt
wordt dus soepeler (correct me when i am wrong)

en euh vincent mag niet tot de 7K doortrekken kom ik boven de 110 decibel
en krijg ik last met de cops ;)
 
Als je weet hoe een motorversnellingsbak werkt, dan weet je ook waarom hij altijd beter schakelt naarmate het toerental hoger ligt.

Er wordt een tandwiel dat schuivend op een as gemonteerd zit met z'n nokken in een naastgelegen tandwiel gedrukt, dat met een iets ander toerental draait. Pas als de nokken tegenover elkaar zitten floept hij erin, en hou hoger het toerental, hoe sneller de nokken "elkaar vinden" en hij erin schiet.


Doen alle motoren in principe
 
Als je weet hoe een motorversnellingsbak werkt, dan weet je ook waarom hij altijd beter schakelt naarmate het toerental hoger ligt.

Er wordt een tandwiel dat schuivend op een as gemonteerd zit met z'n nokken in een naastgelegen tandwiel gedrukt, dat met een iets ander toerental draait. Pas als de nokken tegenover elkaar zitten floept hij erin, en hou hoger het toerental, hoe sneller de nokken "elkaar vinden" en hij erin schiet.


Doen alle motoren in principe

Ja dat kan best kloppen ja snap het principe, thanks voor de theorie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan