hoe heb ik zo stom kunnen zijn!!!

Erik01

Rookie
19 jan 2002
27
0
Eefde
Wat is nog belangrijker dan regelmatig de banden spanning controleren? Juist... Het oliepijl controleren. En dat ben ik met mijn stomme kop vergeten. |( Ik kwam er achter toen mijn tweede versnelling versleten was. Bij doorschakelen naar twee hoor je de tandwielen over elkaar schrapen wanneer ik gas bij geef. Ik verwacht dat dit een duur grapje wordt. Wie weet hoe en waar ik dit het best kan oplossen? Het gaat over een Suzuki GSX 600F
 
ik heb met mijn gs ook een aantal km\'s met HEEL erg weinig olie rondgereden.
gevolg: de motor rammelt een beetje tussen de 4000 en 6000 toeren...
sindsdien al 2.000 km\'s afgelegd en de motor rijdt zoals voorheen, maar dan met iets meer lawaai.

ook ratelt de versnellingsbak af en toe en soms schiet die uit versnelling (en dan weer in, kan gevaarlijk zijn :( )
dat was ook al voor de zonder-olie-stommiteit, maar lijkt nu iets erger te zijn geworden

alleszinds, ik kan het best begrijpen, het overkomt de beste :)
 
ik heb met mijn gs ook een aantal km\'s met HEEL erg weinig olie rondgereden.
gevolg: de motor rammelt een beetje tussen de 4000 en 6000 toeren...
sindsdien al 2.000 km\'s afgelegd en de motor rijdt zoals voorheen, maar dan met iets meer lawaai.

ook ratelt de versnellingsbak af en toe en soms schiet die uit versnelling (en dan weer in, kan gevaarlijk zijn :( )
dat was ook al voor de zonder-olie-stommiteit, maar lijkt nu iets erger te zijn geworden

alleszinds, ik kan het best begrijpen, het overkomt de beste :)
Maar de Sufferds het eerst :P :P :P :P :P
 
Je hebt niet met een auto te maken, maar met een motor.

Dus het niveau van alle vloeistoffen en bandenspanning controleren moet gewoon een routineklusje zijn.
Ik controleer het oliepeil ongeveer om de 500 km. Dan heb je ook eerder in de gaten als de motor olie gaat gebruiken. Maar normaal hoef ik tussen twee beurten door niet bij te vullen. Heb wel altijd een fles olie op de plank staan.

Maar laat in ieder geval de oude olie eruit lopen, vervang het filter en doe er nieuwe olie op. Kijk dan ook meteen of er metaaldeeltjes in de afgelopen olie zit (filteren).

Nog iets: gebruik nooit een magnetische olieplug. Eventuele metaaldeeltjes hopen zich hier op en kunnen in een keer losraken van de plug en een oliekanaaltje verstoppen.
 
Toevallig had een vriend van mij hetzelfde probleem. Je gsx600f schakelt wel naar z\'n twee, maar als je dan gas geeft hoor je een ratelend geluid en ga je niet harder. De andere versnellingen werken wel goed.

Als je nu blij bent omdat ik jouw probleem juist omschreven heb, moet ik je toch teleurstellen. Die vriend van me rijdt wel weer, maar er zitten ook twee nieuwe tandwielen en een schakelvork in z\'n blok. Met pakkingen erbij zit je op fl. 700,- aan onderdelen. Als je een beetje handig bent is het wel zelf te doen. Blok uit je frame, carters splitsen, tandwielen en schakelvork vervangen, en weer in elkaar! In een werkplaatshandboek staat alles netjes beschreven.

Misschien een troost, waarschijnlijk ligt het niet aan een te laag oliepeil maar aan een verkeerd afgestelde koppeling.

groetjes Danny
 
Laatst bewerkt:
kijk eens of er in de oliefilter koperen deeltjes te vinden zijn.

ook dan slecht nieuws want dan zijn de lagers van de kruskas (of de schalen, ben zeker geen expert) geraakt.

dus naar het schijnt: vind je koper in je oliefilter HEEL slecht nieuws, zou wel eens nieuwe krukas kunnen worden ...

(bij mij zat er wat fijne koperdeeltes op, maar ben blijven doorrijden en dus zoals gezegd ik rij nog steeds rond *D )
 
Kijk, dat bedoel ik maar... Aan iemand als Danny heb ik wat. Hartstikke bedankt. Ik zal er een handboek op na slaan en dan bekijken of het voor mij zelf te doen is. Nogmaals allemaal bedankt. Groetjes, :}
Erik
 
Inderdaad erik(je) hoe heb je nou zo stom kunnen zijn, mijn 250 cc tje loopt nog harder dan jou 600 cc, 6-bak die nu in een 5- bak gertransformeerd is...:J

Was maar een geintje hoor, kan de beste gebeuren. Tot straks.

Groeten, je broert (je) :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan