Hoe heb jij je motor betaald?

ik heb mijn motor gekocht met een uitgestelde betaling bij primeline vorig jaar.
Je weet wel: nu halen pas in 2004 betalen.

Inmiddels heb ik de motor al afgekocht.

Maar wat me opvalt is: volgens de motorzaken worden de meeste motoren gekocht via een lening, maar hier zijn maar weinig mensen te bekennen die een motor geleend hebben.

iedereen mag zelf weten wat die doet met lenen, maar denk wel goed dat je elke maand 4/5 jaar lang zit te betalen aan je motor, en de meeste willen binnen 3 jaar toch weer een andere motor. Hoe los je dat op????? bijlenen?

Je moet niet boven je stand leven!
 
Ik zie hier een aantal reacties tegen lenen, maar vind dat een beetje onzin hoor. Als iemand geld wil lenen om nu motor te rijden i.p.v. later, waarom zou ie dat dan niet doen. Tuurlijk weet je dan dat je duurder uit bent, so what. Aan de andere kant heb je wel gelijk lol voor die extra centen. Anders moet je een aantal maanden/jaren doelloos rondkijken. En het huren van een motor is ook niet bepaald goedkoop. Wie wil lenen moet dat gewoon doen, zolang je de aflossing maar kunt betalen en niet een te hoge lening afsluit, zie ik het probleem niet.
:^

Ben het met je eens, ik heb ook het idee dat veel mensen hier vergeten dat er ook (bijvoorbeeld) studenten hier zitten. Ik ben er ook één van en als student heb je het nou eenmaal niet zo heel breed (tenzij je jezelf helemaal de pleuris werkt met bijbaantjes, maar die zijn op het moment vrij schaars en bovendien hou ik er ook niet voldoende tijd voor over). Punt is dus dat voor mij lenen eigenlijk de enige optie was (deel ouders, deel IBG) maar heb ook een deeltje bij elkaar gewerkt/gespaard. Komt nog eens bij dat een lening bij het IBG veel goedkoper is dan een normale lening bij de bank of whatever (rente: ± 4%).

Ik denk dat dit komt omdat veel mensen hier (correct me if i'm wrong) vaak een baan hebben vanaf hun 18e, 19e, 20e of wat dan ook. Ik zou (voordat ik überhaupt nog maar zou kunnen DENKEN aan geld opzij zetten) al rond de 26, 27 zijn (eerst baan zoeken, settelen, huis kopen/huren, inrichten etc.). Dan blijf je bezig met wachten. Dan kan ik tegen dat ik 30 ben pas een begin motortje kopen en ik vind het zonde om er zo lang op te moeten wachten, hoe dan ook.

Je kunt dan wel zeggen: ja, geleend geld is kut dit en dat... wachten tot je 30e tot je eindelijk eens kunt beginnen is ook kut, ikzelf vind het het meer dan waard om ook van mijn studententijd een leuke tijd te maken en dan is dit een mooie investering. Mijn motto is wat dat betreft nog steeds: leef vandaag alsof morgen er niet meer zou zijn, waarmee ik dus niet wil zeggen dat je je tot over je oren in de schulden moet steken natuurlijk. Wel vind ik het jammer dat veel mensen zo ontzettend negatief doen over een lening terwijl het soms ook de enige optie is als je wat leuks wilt hebben.

Het is allemaal erg leuk als je kunt sparen etc. maar ik heb er nu geen geld voor dat te doen. Kleine kanttekening hierbij: Als ik straks afgestudeerd ben mag ik verwachten dat ik ook nog wel een aardig salarisje eraan over zal houden (900/1000 per maand netto ofzo), dan moet dat toch allemaal best te betalen zijn, zeker met een rentepercentage dat zowat gelijk is aan de inflatie. Dan moet ik op dat moment maar ff krapper zitten, ik vind het het meer dan waard

Ik hoop dus dat iedereen begrijpt uit mijn verhaal dat ik ook voor sparen ben etc. maar alleen als je dat ook KAN. Als je allerlei verplichtingen hebt (huur kamer, collegegeld, boeken, levensonderhoud etc. go figure wat dat kost) en je moet dat betalen van HEEL weinig geld (studiefinanciering is ECHT weinig) dan kun je gewoon niet anders. Ik zie het lenen dus meer als een "vooruit geschoven investering in iets leuks" en daar is IMHO niks mis mee...

Just my 2 cents... :z

Grtz,
KawaNinja
 
Laatst bewerkt:
Lolz ik ben nog maar student dus als ik moet gaan sparen ben ik helemaal de lul..dan kani k me motor wel vergeten....voor een lening hebi k niet genoeg inkomsten dus dan Opa maar heel lief aankijke :P

en jahoor t begon met 1000 euro sponsering...beetje weinig opa :P en uiteeindelijk heeft ie me 1500 euro gegeven *D en voor 1400 heb ik me motor gekocht :) mooie deal vond ik dat :}
 
Heb een mazzeltje gehad met mijn motor, is namelijk de oude motor van mijn vriendje Fastblade. Uit 1988, met flinke schuifschade aan de linkerkant, dus zou weinig opgebracht hebben bij verkoop. Het enige wat ik eraan uit heb moeten geven is ongeveer 900 euro om 'm volledig rijklaar te krijgen (nieuwe accu, leidingen schoonblazen, nieuwe remblokken, nieuwe banden, noem maar op). Het is weliswaar een schademotortje, maar hij rijdt geweldig en het is tenminste betaalbaar. Ben zelf ook pas 2 jaar student-af, en heb nu ook nog maar een mager inkomen. Daar komt bij dat we zijn gaan samenwonen, dat mijn rijlessen ook niet echt goedkoop waren, en dat we aan het sparen zijn voor een trouwerij :P dus ik hou ook geen geld over voor bijv. een R6. Enne: op een ouwe fiets moet je het leren, toch? :9~ :9~
Ik ben trouwens ook geen voorstander van leningen voor m'n hobby, dan spaar ik liever wat harder vooraf. Iedere lening wordt geregistreerd, en heeft weer invloed op evt. andere (meer noodzakelijke) leningen, zoals bijv een hypotheek. :(
 
Mijn eerste motor heb ik van een lening betaald, omdat ik nog niet genoeg had gespaard, maar deze heb ik zo snel als mogelijk afbetaald.

Nu heb ik genoeg voor een nieuwe motor te kopen.
Als ik mijn oude motor heb verkocht, koop ik me een nieuwe motor.
De motor is nog te koop, zie Te koop aangeboden: Yamaha XJ 600 S Diversion
 
Tjonge wat een gezeur van die studenten...
Oh oh oh wat ben ik zielig en heb geen geld!
Dus als ik niet leen heb ik geen motor...

Zelf ben ik ook student en rij al vanaf het begin van mijn studententijd op een CB-1. Gewoon gekocht met mijn eigen geld waar ik voor heb gespaard. Als je te weinig geld hebt, koop dan geen motor en ga werken tot je er wel een kan betalen Voor 2500 euro is er al een prima fiets te koop. Het is niet de snelste en mooiste, maar dan kan je teminste wel lekker rijden.

Het motto van studenten die lenen en dat in een jaartje denken terug te verdienen: DENK NA! In het begin verdien je echt niet veel, je moet je goedkope studentenkamer uit, je lening terug betalen en al met al hou je echt niet zo veel over om te sparen voor een andere motor (de motor die je in je studententijd reed moet ook weer vervangen worden). Niet roepen dat dat niet kan; mij lukt het ook om te sparen met anderhalve dag werken in de week, geen stufi, wel stappen... Na mijn afstuderen ga ik eerst een half jaar naar Zuid-Amerika van eigen geld.

Het meest slimme is om na het kopen van je motor meteen weer verder te sparen voor de volgende motor, misschien wat minder per maand dan eerst, maar anders heb je later weer het zelfde probleem.
 
Tja, ik had gewoon het geld voor mijn eerste motor (in 1996 een 4 jaar oude VFR). Ik was een vrij rijke student. Deze heb ik vorige maand ingeruild op een Africa Twin van '99 en het bij te betalen bedrag had ik ook gewoon (goede baan....)

Anders had ik een oudere goedkopere motor gekocht... een fiets of iets dergelijks kopen op lening zou ik niet doen.
 
Als ik dit zo hoor moet ik maar dringend eens stoppen met nadenken over de "grote financiële uitgave" van een motor. Zit op dit moment een beetje gewrongen met het de gedachte dat ik EEN DEEL van m'n spaarcenten in een motor ga steken terwijl ik net ben gaan samenwonen, en binnen afzienbare tijd een eigen huis wil kopen. In het leven moet je keuzes maken en op dit ogenblik is die keuze een motor :) . Maar eerlijk gezegd, met geleend geld zou ik het nooit doen. Het is en blijft voor mij zuiver hobby! Als ik nu echt een motor nodig had voor woon-werk verkeer en de fondsen zijn niet meteen voorhanden, dan wordt het een andere zaak. Hoeveel mensen gaan er niet lenen voor het koekblik waarmee ze dagelijk naar hun werk karren.
Voor de mensen die overwegen een lening te nemen denk eens aan het volgende: Ik ben op dit ogenblik volledig lening-vrij en dat geeft immense voordelen. Ik ben aan niets gebonden en moet met niets rekening houden. Eén keer per maand huur betalen, maar voor de rest geen enkele verplichte kost! Dat geeft je een bijzonder grote vrijheid. Er mag mij héééél veel gebeuren vooraleer ik in finaciële problemen kom. M'n vriendin en ik kunnen risico's nemen op professioneel vlak want als het een keer fout gaat is het geen ramp. In die zin ben is mijn moto: als jet het niet kan betalen, koop het dan niet en als je het niet meer kunt betalen verkoop het dan!
Ik besef wel dat ik veel geluk heb met mijn situatie maar zoals iamdn hierboven als wist te zeggen: als je niet kan sparen kan je ook niet afbetalen. Probeer jezelf de discipline op te leggen om elke maand een bepaald bedrag opzij te leggen (bij mij bijvoorbeeld is dat een derde tot de helft van m'n inkomen)en dan komt die motor er echt wel.
En als je dan toch gaat lenen voor een motor probeer het dan ten minste eerst bij je ouders.
Veel succes allemaal met de aankoop jullie droom!
 
Misschien is het al beschreven, maar dan heb ik er overheen gelezen;

Daar stond 'ie' dan, naast de ingang v/d motorzaak. Ik zeg nog tegen m'n vader; "zo eentje wil ik, maar dan niet nieuw". Deze zag er namelijk zo spik en span uit dat ik dacht dat deze nieuw was, maar dat zou me 'iets' te duur worden!

Bleek na een praatje met de eigenaar / verkoper dat de fiets naast de ingang niet nieuw was, maar een gebruikte met goed onderhoud. Dus, nou dan ga je maar eens praten :9~ en van praten komt kopen... :] !

Hoe gefinancieerd:
Ik had deels zelf gespaard (+/- de helft van het aankoopbedrag) en de andere helft hebben mijn ouders me geleend (nee, het zijn geen rijkerds...!!). Uiteraard betaal ik elke maand een vast bedrag terug (meer dan me lief is, maar dan is het tenminste snel afbetaald), maar dan zonder rente die je bijvoorbeeld bij een bank wel hebt!

Waarom op deze manier:
- geen aflossingsrente
- als ik van de aflossing wil afwijken, bv. door een 'krappe' maand, zit ik niet gelijk in de problemen.
- bij een bank moet je uiteraard altijd aan deze verplichtingen voldoen!
- bij een Safe-plusplan, of alle andere vergelijkbaren, zitten te veel kleine lettertjes! LET DAAR GOED OP EN LEES JE GOED IN! Laat de voorwaarden ook aan anderen lezen!!!! En ga niet alleen op de voordelen af die de verkopers noemen.

Veel succes met je eventuele aankoop en ga niet overhaast te werk!!!!

Mazzels, Michiel
 
Mijn motortje (Cb450s uit 88) heeft me 375 euro gekost... was een wrak
Blok gescheurt enzo..

Langzaam opgeknapt.. (zit nu dus wel veeeel geld weer in voor mijn doen)
Laten airbrushen in ruil voor t zwaar tunen van een ar50..
Zelf dempers gemaakt,
ehm.. jah dat was t wel, hopelijk asap begrenzen, en dan karren met die bak :]

edit: geen geld geleend, noch gespaard dus 8-)
 
eerste motor Suzuki GSX 600 f cash betaald
tweede motor Kawasaki ZX6-r cash
derde motor Yamaha YZF R6 cash (is te koop zie gezocht gevonden R6 uit 2000)
Lenen moet ieder voor zich uitmaken zolang men zelf er niet in de problemen mee komt
 
Zelf ben ik ook een student en werk me nu ook wel de pleuris ;) . Ook had ik het geluk om 2000 dollar (1700 euro) te verdienen door het verkopen van een account van een of ander online spel. Daar kom je nog een eind mee, zelf had ik ook al wat geld gespaard. Uiteindelijk heb ik dus een ZX-6R uit 95 aangeschaft wel lichtelijk beschadigd en redelijk wat kilometers.

Maar ik moet dan ook wel zeggen dat ik niet zo heel krap zit met m'n geld en ik woon nog thuis ;) . Ook loop ik nog stage en daar krijg ik ook nog wel een maandelijkse vergoeding voor en na m'n stage heb ik vaak nog bergen met werk liggen (websites maken op freelance basis) waar ik dan tot de late uurtjes zoet mee ben. Maar nu eerst nog mijn rijbewijs en dan doorsparen voor een nieuwere motor ;)
 
Mijn vriendin heeft aan het begin van de zomer een motor gekocht. Ze had net haar rijbewijs en wist nog niet wat voor een type. Het is uiteindelijk een CBR600F geworden.
Het geld om deze (tweedehands) motor te kopen was gewoon aanwezig. Maar toch hebben we de motor via een zgn. 'leaseplan' gekocht en wel om de volgende reden.

Als we de motor cash hadden afgerekend en na een zomer rijden blijkt dat de motor niet bevalt, dan ben je altijd een duizend eurootjes aan afschrijving kwijt. Via het leaseplan betalen wij ca € 50,- rente per maand (de rest is aflossing). Als mijn vriendin aan het eind van de zomer zou zegen dat de motor niet bevalt, dan hadden we de garantie dat we de motor (zonder schade natuurlijk) zo weer bij de dealer in konden leveren en een andere uit konden zoeken voor hetzelfde bedrag. Het zou ons dan 6 maanden maal € 50,-- euro is € 300 euro kosten.
Als de motor wel bevalt, kunnen het restant van de lening ineens, zonder boete, aflossen. Een ideale oplossing voor een beginner om een fiets en zomer lang te kunnen proberen voor een gering bedrag.

Als je zeker bent van het type fiets dat je wilt hebben zou ik geen gebruik maken van zo'n plan. Je betaalt op jaarbasis al snel 10% rente, waardoor de motor in 5 jaar ruim 60 procent duurder wordt (rente op rente).

Wil je een rekenvoorbeeld, mail me dan maar eens, dan zal ik het je voorrekenen.
 
Meestal kon ik mijn kopen uit een cominatie sparen/lenen. Dat ging ooit mis met mijn Gpz750 die ik kocht met 100% geleend geld. Na een goed anderhalf jaar brandde hij af en omdat er uiteraard ook geen geld voor verzekeren was.... Na anderhalf jaar fietsen en afbetalen kon ik voor de volgende gaan SPAREN. Dat lukte trouwens ook niet helemaal. Het begon na een jaartje sparen zo vreselijk te kriebelen dat het niet meer uit te houden was. (wel WA+casco deze keer)

Trouwens, om de topic letterlijk te nemen, de laatste heb ik betaald met briefjes van €50,- En dat is met een K1200RS een héle stapel :)
 
Tjonge, als ik al die verhalen zo lees krijg ik toch wel de indruk dat ik goed lomp bezig ben '( . Schijnbaar hebben veel mensen 't er niet voor over :( . Zit nu ook serieus maar te overwegen om het spul dan maar helemaal te verkopen en desnoods dan maar te kappen met motorrijden, want zo wordt het dus helemaal niks blijkbaar :X ;( ... (probleem is alleen wel dat mijn bike door valschade, en wel deukjes in de uitlaat, waarschijnlijk niets meer oplevert) zit er nu dus aan vast :(

Eeuwig zonde, kdacht dat motorrijden een leuke hobby moest zijn waar je ook wel wat voor over mocht hebben. Schijnbaar ben ik zo´n beetje de enige die dat denkt.

En dat verhaal over studenten die zeuren etc. het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wel en niet zelf moet betalen. Als je ouders heel je studie betalen en/of als je thuis woont e.d. dan scheelt het al zo enorm in de kosten dat je geen recht van klagen hebt.

Toch vreemd, ik kreeg de laatste tijd de indruk dat sparen voor iets groots een beetje "uit de tijd was" om het zo maar even te zeggen. Dacht dat veel mensen spul dat ze niet zomaar konden betalen gewoon op een of andere manier financierden. Een huis rekent toch ook niemand cash af? Het moet niet veel gekker worden :X

Balen, blijkbaar zit ik op de verkeerde weg |( |( |( |(
Leuk, motorrijden '(
 
Balen, blijkbaar zit ik op de verkeerde weg |( |( |( |(
Leuk, motorrijden '(

No way man, niemand beweert hier dat jij op de verkeerde weg zit! Ik weet niet wat hou situatie is maar als je die motor wilt kopen met finaciering en je bent ervan vertuigd dat dit voor jouw de beste oplossing dan moet je dat gewoon doen. Je moet er ook rekening mee houden dat hier op het foum heel wat mensen rondhangen die al wat "ouder" zijn, een groter inkomen hebben en voor wie de motor het enige is waarvoor ze moeten sparen. Het huis hebben ze al, de auto is een leasebak van de baas ... Ik wil maar zeggen dat je als jonge mens ook recht hebt om van het motorrijden te genieten. En als dat moet met geleend geld en jij voelt je daar goed bij dan moet je dat gewoon doen.

Van de andere kant heb ik wel een probleem met de huidige trend waarbij kopen op afbetaling als de normaalste zaak van de wereld wordt voorgesteld. Als je niet oppast heb je zo al gauw 4 à 4 financieringen lopen. Eentje voor de auto, eentje voor de moto, een nieuwe televisie op afbetaling en ga zo maar door. Je moet gewoon kunnen kiezen. Maar het is niet omdat je één finaciering hebt lopen dat je daaro meteen slecht bezig bent.
 
Tjonge, als ik al die verhalen zo lees krijg ik toch wel de indruk dat ik goed lomp bezig ben '( . Schijnbaar hebben veel mensen 't er niet voor over :( . Zit nu ook serieus maar te overwegen om het spul dan maar helemaal te verkopen en desnoods dan maar te kappen met motorrijden, want zo wordt het dus helemaal niks blijkbaar :X ;( ... (probleem is alleen wel dat mijn bike door valschade, en wel deukjes in de uitlaat, waarschijnlijk niets meer oplevert) zit er nu dus aan vast :(

Eeuwig zonde, kdacht dat motorrijden een leuke hobby moest zijn waar je ook wel wat voor over mocht hebben. Schijnbaar ben ik zo´n beetje de enige die dat denkt.

En dat verhaal over studenten die zeuren etc. het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wel en niet zelf moet betalen. Als je ouders heel je studie betalen en/of als je thuis woont e.d. dan scheelt het al zo enorm in de kosten dat je geen recht van klagen hebt.

Toch vreemd, ik kreeg de laatste tijd de indruk dat sparen voor iets groots een beetje "uit de tijd was" om het zo maar even te zeggen. Dacht dat veel mensen spul dat ze niet zomaar konden betalen gewoon op een of andere manier financierden. Een huis rekent toch ook niemand cash af? Het moet niet veel gekker worden :X

Balen, blijkbaar zit ik op de verkeerde weg |( |( |( |(
Leuk, motorrijden '(

Een hypotheek is een algemeen erkende lening, waar een 'vaste' waarde tegenover staat (daling van de huizenprijs daargelaten).

Het is idd zo dat consumptieve leningen steeds meer worden afgesloten en dat je je tegenwoordig niet meer hoeft te schamen voor zo'n lening (in tegenstelling tot wat vroeger de gewoonte was). Maar zorg er wel voor dat de lasten je niet boven het hoofd groeien. Als jij bereid en in staat bent een bepaald bedrag aan rente te betalen voor de lening die je hebt afgesloten om een motor te kopen, dan is daar niets mis mee.
Probleem is vaak die mensen die overal een lening voor hebben (auto, motor, wasmachine, TV. e.d.) en daardoor op een gegeven moment in de financiële problemen komen als één van de apparaten stuk gaat en er dan per sé weer een nieuwe moet komen. Dan betaal je voor iets dat je helemaal niet meer hebt.
 
Bedankt, en je hebt helemaal gelijk wat dat "financieren van alles" betreft, daar ben ik het OOK niet mee eens, dat is namelijk wel overdreven en dat vind ik ook niet nodig.

Ik vind (vond?) het leuk om motor te rijden en zoals ik al zei dus ook de investering waard. Dat het dan wat moet kosten, dat is dan maar zo. Ik heb er liever (maar dat is dan weer mijn mening) NU plezier van dan dat ik dus nog zeker een tiental jaren moet wachten en dat het dan (wie weet) al niet meer kan om wat voor reden dan ook (langdurige ziekte oid).

Ik ben er ook niet echt blij mee dat ik het zaakje grotendeels moet lenen, maar het kan haast niet anders in mijn geval

"Zoek dan een bijbaantje",
1) Ik heb er één maar dat is vrij onregelmatig werken, en maar heel af en toe: lees: 3x per maand ofzo. Verder doe ik wat losse werkzaamheden/klusjes. Het zet geen zoden aan de dijk, en van het geld dat ik krijg van IBG + uit werk + wat lening (!) moet ik zelfs mijn studie en boeken etc. ook nog dokken.
2) Ik doe ook nog een studie, heb ook nog een leven (sporten, uitgaan, bestuur vereniging etc.) en dat wil ik graag zo houden. Ik heb geen TIJD om heel veel te werken

"Koop dan geen motor"
Zoals gezegd daarstraks vind ik het gewoon erg zonde dat ik dan weer een tiental jaar zou moeten wachten voor ik uberhaupt eindelijk eens een keer zo´n ding zou kunnen kopen. Veel mensen die ik ken (o.a. familie) zijn allemaal al gaan werken op 17, 18, 19 jarige leeftijd. Die hadden een inkomen, een huis(je) en kochten ook gelijk een auto etc. Ik kan dat allemaal niet, maar moet ik dan maar helemaal niks meer doen en gewoon JAREN zitten wachten, dat wordt je na verloop van tijd ook spuugzat kan ik je vertellen.

Maar goed: ik zie wel verder :( . Ik was gewoon vooral erg impressed door de reacties hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan