hoe heb jij je sigaretten aansteker ingebouwd?

Staelens

Banned User
6 mei 2004
168
0
peukie roken terwijl je rijd op je chopper is natuurlijk super cool 8-)
maar heb geen zin om altijd een aansteker of matches bij te hebben want die raken op

Dus dacht laat ik maar eens een sigaretten aansteker inbouwen.

Zijn ook handig voor die luchtcompressortjes op 12v, voor je banden op te pompen.

Heb gewoon 2 draadjes direct op de acu gezet en die verbonden met de sigaretten aansteker...werkt gewoon..lijkt me ook geen kwaad kunnen.


Maar met het wegbouwen zit ik te twijfelen...hij steekt momenteel gewoon onder m'n buddieseat, daar is een opbergvakje. Voor het compressortje is dat wel een voldoende oplossing omdat je niet elke dag je banden oppompt.

Maar een peukje rook je toch minstens elke dag dus wil hem toch wat toegankelijker inbouwen.

Ik kan hem waarschijnlijk wel kwijt door een gat te boren aan de voorkant van 1 van m'n zijkapjes maar ik weet niet of dat er nu wel mooi uit zou zien...

Hoe hebben julie je sigaretten aansteker weggebouwd?
 
Ik heb ook zo'n soort plug. Iets kleiner dan een sigarettenaansteker, maar ik gebruik hem ook alleen voor de druppellader.

De mijne is een plug met waterdicht dekseltje, en ik heb hem gewoon in het zijbladje geboord. Je kan er dan altijd bij, en het is niet storend in het aanzicht.

Ik weet alleen niet of het ook waterdicht is als je er een sigarettenaansteker in zou doen. Kortsluiting lijkt me lastig als je het zonder zekering rechtstreeks op je accu hebt zitten.
 
Das waar, maar helaas weet je dat niet altijd van tevoren. En ook hetgeen je er op aansluit (aansteker, compressor, etc.) kan sluiting veroorzaken. Het is dus wel raadzaam om een zekering in het circuit op te nemen.

bedankt voor de tip

Hoe doe ik dat dan percies?

Gewoon naar elektronica zaak gaan en zekeringetje vragen...en die dan tussen acu en sigaretten aansteker inbouwen?
 
Ik heb ook zo'n geval ingebouwd op mn motor. Bij mij zit ie gewoon onder de buddy omdat het toch alleen dient om mn telefoon op te laden of om een discman op aan te sluiten als ik op vakantie ben.

Een zekering ertussen is weldegelijk belangrijk!

Iets anders wat ik belangrijk vond is dat er alleen stroom op dat stopcontact staat op het moment dat de motor draait, dit om leegtrekken van de accu te voorkomen. Dat is vrij eenvoudig te realiseren door het geheel via een 12V relais te schakelen. Deze is bij mij zo ingebouwd dat de schakelaar gesloten wordt op het moment dat het achterlicht brandt (in België moet je altijd je lichten aan hebben).

Succes (en bouw toch maar die zekering er tussen)!
 
Bij mij zit de sigaretten-aansteker precies geklemd tussen:
- mijn radio/CD speler links,
- de automatische airco rechts,
- de bediening van de buddyseat-verwarming boven
- en het navigatiesysteem onder.




----------------------
:+ sorry, kon het niet laten
 
als je nou nog carburateurs en een open demper hebt, gewoon ff de dodemansknop omzetten tijdens het rijden en dan je sigaret ff bij je demper houden als je de knop weer terugzet :+
 
Hoi,

Zo'n pluggie kan handig zijn als je iets aan wilt sluiten wat op 12 V werkt.
Maar een zekering er tussen is nodig.
Gewoon een zwevende zekering kopen van bijv 5 Ampere, die kan d'r zo tussen.
Vindt het nog niet eens zo'n gek idee, voor opladen van een telefoon of een accu van een digitale camera of een lampje en dergelijke klusjes, die vaak wel via een 12 V adapter gaan.
Mooi voor licht werk, a.d. andere kant, motor heeft maar 12 AH accu, da's niet veel en ik denk dat 't ook niet echt veel bijlaadt (ouwe honda CB 650 Z, opvolger van de CB 550...), en je rijdt tegenwoordig altijd met de lamp aan.
Het pak van een electrische deken voorzien met aan 't eind zo'n 12 V plug of een koffer ombouwen tot koelkast met een peltier element lijkt mij dus niet zo slim.

mytime
 
Ik heb ook zo'n geval ingebouwd op mn motor. Bij mij zit ie gewoon onder de buddy omdat het toch alleen dient om mn telefoon op te laden of om een discman op aan te sluiten als ik op vakantie ben.

Een zekering ertussen is weldegelijk belangrijk!

Iets anders wat ik belangrijk vond is dat er alleen stroom op dat stopcontact staat op het moment dat de motor draait, dit om leegtrekken van de accu te voorkomen. Dat is vrij eenvoudig te realiseren door het geheel via een 12V relais te schakelen. Deze is bij mij zo ingebouwd dat de schakelaar gesloten wordt op het moment dat het achterlicht brandt (in België moet je altijd je lichten aan hebben).

Succes (en bouw toch maar die zekering er tussen)!


Hoi, thx voor het advies, heb er een zekering tussen gebouwd...maar ik wist niet dat een sigaretten aansteker stopcontact stroom wegtrekt van de accu ook als hij niet gebruikt wordt?

Want waar gaat de stroom dan naartoe als er geen apparaat aan staat?
 
Hoi, thx voor het advies, heb er een zekering tussen gebouwd...maar ik wist niet dat een sigaretten aansteker stopcontact stroom wegtrekt van de accu ook als hij niet gebruikt wordt?

Want waar gaat de stroom dan naartoe als er geen apparaat aan staat?

:+

Natuurlijk trekt dat stopcontact geen stroom als er geen apparaat aan hangt, het ging meer om een dergelijk scenario:

Lekker op vakantie, je hebt een discman aangesloten op dat stopcontact om onderweg een beetje muziek te hebben. Ook handig dat dan gelijk de batterijen van dat apparaat opgeladen zijn voor 's avonds op de camping. Heel eind gereden, kom je aan op de camping - tent opzetten, matrasje opblazen, hapje eten, pfft moe - slapen. Je laat die discman dus aangesloten zitten (vergeten). Volgende ochtend: tent opruimen, alles inpakken en opladen op je motor. Pak aan (lekker warm), opstappen, contact aan, startknop in...niks! De accu is leeg omdat je discman heel de nacht van de motoraccu heeft geladen, gevolg: wel muziek, niet rijden. Moet je dus in dat warme pak een zwaar beladen motor aanduwen. Niet echt ideaal lijkt me :?

Andere reden om er iets van een schakelaar tussen te zetten, is dat er dan geen kortsluiting kan optreden terwijl de motor geparkeerd staat. Een beetje water dat tot bij het stopcontact geraakt tijdens een hoosbui is dan al voldoende....maar ja, dat kan je onderweg natuurlijk ook gebeuren.
 
Of een afterburner op je uitlaat....

Ik heb twee boordspanningsaansluitingen (het kleine formaat,
dus geen aanstekerfunctie + wij roken niet...)

Zekering is gewoon op te nemen in de bekabeling, knijp-krimp verbinding.
(automaterialenzaak of motorwerkplaats)
 
:+

Natuurlijk trekt dat stopcontact geen stroom als er geen apparaat aan hangt, het ging meer om een dergelijk scenario:

Lekker op vakantie, je hebt een discman aangesloten op dat stopcontact om onderweg een beetje muziek te hebben. Ook handig dat dan gelijk de batterijen van dat apparaat opgeladen zijn voor 's avonds op de camping. Heel eind gereden, kom je aan op de camping - tent opzetten, matrasje opblazen, hapje eten, pfft moe - slapen. Je laat die discman dus aangesloten zitten (vergeten). Volgende ochtend: tent opruimen, alles inpakken en opladen op je motor. Pak aan (lekker warm), opstappen, contact aan, startknop in...niks! De accu is leeg omdat je discman heel de nacht van de motoraccu heeft geladen, gevolg: wel muziek, niet rijden. Moet je dus in dat warme pak een zwaar beladen motor aanduwen. Niet echt ideaal lijkt me :?

Andere reden om er iets van een schakelaar tussen te zetten, is dat er dan geen kortsluiting kan optreden terwijl de motor geparkeerd staat. Een beetje water dat tot bij het stopcontact geraakt tijdens een hoosbui is dan al voldoende....maar ja, dat kan je onderweg natuurlijk ook gebeuren.
Als je vergeet je discman los te koppelen dan vergeet je net zo goed de schakelaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan