hoe hebben jullie je scooter ingereden?

jason

MF veteraan
18 apr 2004
6.604
1
Ik vraag mij af hoe iedereen zijn of haar scooter heeft ingereden...wat is goed en wat is slecht, lange afstanden volgas lijkt mij niet echt goed....
 
Bij een fatsoenlijk merk staat ook in het instructieboekje hoe je hem in moet rijden.... })

Veel verschillende rijomstandigheden, en de eerste paar honderd km niet teveel toeren maken, heel af en toe als hij goed warm is, eventjes in de toeren jagen....dat is het beste.
 
Laatst bewerkt:
Er is in dit forum al heel veel over geschreven.
In de herhaling,
gedurende 60minuten blok heel goed warm rijden en dan gewoon gassen.
 
goed, alles doorgelezen op MF , conclusie, gewoon niet teveel eraan hangen.. :+ :+
 
Omdat je blijft aandringen zal ik er nog een keer op in gaan.

Zelf heb ik het nog niet toegepast, de laatste scooter kocht ik met 44.000 Km... Die was al ingelopen. ;)
Er zijn net zoveel meningen over als over het al dan niet plakken van banden; hier mijn mening als technicus.

Het gaat om twee zaken, de zuigerveren op de cilinderwand (dit zijn afdichtingen en die mogen niet lekken) en anderzijds de gewone glijlagers (die moeten vooral soepel draaien).
Motoman beweert dat voor de zuigerveren de eerste 80 Km heel belangrijk zijn, dan moeten de veren goed onder druk inlopen op de cilinderwand. De zuigerveren worden op de cilinderwand aangedrukt door de gasdruk in de cilinder, dus de gasdruk die de zuiger naar beneden perst.
Het is dus zaak die af en toe goed hoog te hebben zonder dat je de rest overbelast. Het idee hierbij is dat een goede zuigerveer afdichting minder gas doorlaat en dus veel rendement haalt uit de brandstof. Het zou een lekker felle motor moeten opleveren en als ik Gerrit2 zo hoor lijkt het te kloppen.

Allereerst moet het blok door en door warm zijn, dit is heel belangrijk en dat lees je niet echt af aan de koelvloeistof.... Dus eerst rustig aan en pas als ie lekker warm is steeds veel gas geven zonder het toerental te hoog te laten oplopen. Het gaat immers om de gasdruk, dus acceleratie; niet om een hoog toerental, dat geeft alleen maar een grote mechanische belasting.

Dus veel gasgeven en weer minderen, dit wissel je af. Niet te hoge toerentallen draaien en steeds toerentallen wisselen.
Volgens de motoman theorie is het inlopen van de zuigerveren dus met zo'n 80 km gebeurd, dat wil niet zeggen dat het daarmee klaar is. De rest van de (glij)lagers zullen nog een te nauwe speling hebben; als je de zaak dan al langdurig vol belast kan het te heet worden, smering loopt terug, wordt nog heter, de zaak loopt vast.

Vermijd dus langdurige zware belastingen (een hoog toerental is voor een krukaslager ook een hoge belasting); vermijd langdurig draaien op één vast toerental. Neem de eerste 1000 Km gewoon liever een bochtig dijkweggetje dan een lege snelweg.
De eerste keer olie verversen moet relatief snel om metalen slijpsel uit het systeem te krijgen.

Als ik nog eens een nieuwe scooter koop ga ik het ook zo doen... Maar wie weet wordt dat wel een Vectrix...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne precies zo ingereden als je beschrijft, Hybride, en ik heb nu inderdaad een lekker fel motortje dat altijd start en meteen mooi rondloopt als ie koud is. Olieverbruik is minimaal. En ja, die Vectrix gaat er bij mij ook komen, als mijn motorscooter een beetje afgeschreven is. En als er dan een wat mooiere Vectrix is natuurlijk!
 
Zoals Hybride en Kenneth beschrijft, kan ik alleen maar beamen.
Motor loopt soepel, is vinnig, geen olie verbruik. *D
Ik heb de eerste keer olie na 300 km. vernieuwd om de ergste vervuiling al af te tappen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan