Hoe herken ik Organische/ gesinterde remblokken?

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
173
62
Dordrecht
Hallo allemaal,

De remblokken van mijn Yamaha R1 2000 zijn toe aan vervanging. Ik ben dus opzoek naar nieuwe. Het verschil tussen organische en gesinterde wordt elders op dit forum uitgebreid beschreven. Dat is dus duidelijk.

Ik kan alleen niet kiezen. Over mijn huidige remblokken ben ik gewoon tevreden, dus ik dacht ze te demonteren om te kijken of het organische of gesinterde zijn en aan de hand daarvan mijn keuze te maken. Ik heb ze er dus afgehaald en ik kan melden dat ze van het merk Nissin zijn. Voor de rest is er niks meer leesbaar en ook google kan mij niet verder helpen.

Is er een manier om organische blokken van gesinterde te onderscheiden (kleur/ hardheid ofzo)??? Ik kan eventueel een foto maken als dat zou kunnen helpen?
 
al deel ik je mening mis ik wel een motiviatie richting TS. :)

Zelf zou ik ook voor gesinterde kiezen, ze hebben wat meer bite dat organische, nadeel is dat je schijven iets sneller slijten.



Hoe weet je dat dat je schijven sneller slijten van gesinterde remblokken?????
Eigen ervaring of klakkeloos overgenomen wat je ergens had gelezen van een voor jou totaal onbekende??? :?
 
Bedankt voor de reacties!

Mwaaah geld maakt nu ff niet zoveel uit. Als je toch bezig bent, dan maar gelijk goed doen. Ik ben gewoon tevreden over het materiaal wat er nu in zit (zowel wat betreft remvermogen als slijtage), dat is de reden dat ik graag wilde weten van welk materiaal mijn Nissin-blokken zijn gemaakt! Dan is de keuze een stuk makkelijker:D
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je dat dat je schijven sneller slijten van gesinterde remblokken?????
Eigen ervaring of klakkeloos overgenomen wat je ergens had gelezen van een voor jou totaal onbekende??? :?

Ik kan het me verbeelden...
Het voorwiel in mijn motor had ik los gekocht tijdens de verbouwing, de schijven zaten er wel op/bij, schijven zijn niet echt mooi, zaten groeven in, tijd terug gesinterde blokken in gezet, en nu na een paar duizend kilometer lijkt het wel of de schijven minder gegroeft zijn...
 
tinypic plaatje bekeken, ziet eruit als organische remblokken. Vrij groffe korrel en wat poreuze gaatjes te zien.

Wat Harry88 zegt ben ik het dus niet mee eens:
- die metalen stukjes zitten al sinds de oertijd in remvoeringen
- de foto's die je ziet van gesinterde blokken zijn ook meestal een veel fijnere korrel en over het gehele materiaal een metaalachtig uiterlijk.
 
tinypic plaatje bekeken, ziet eruit als organische remblokken. Vrij groffe korrel en wat poreuze gaatjes te zien.

Wat Harry88 zegt ben ik het dus niet mee eens:
- die metalen stukjes zitten al sinds de oertijd in remvoeringen
- de foto's die je ziet van gesinterde blokken zijn ook meestal een veel fijnere korrel en over het gehele materiaal een metaalachtig uiterlijk.

Een organisch remblok, ook wel Platinum Pad genoemd, is gemaakt van cellulose achtige materialen, dit is een soort gemalen karton. Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol. Dit zorgt voor een hitte-bestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen. Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar sinds de aanmerking van asbest als kankerverwekkende stof wordt tegenwoordig Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.

Zoals de naam het al zegt worden gesinterde remblokken gemaakt van gesintered metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren beketekend het samenpersen van gemalen, versnipperd of verguid metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa. Veel gebruikte metalen zijn koper, brons of een mix. Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straat gebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen. Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegvoegd
 
Tja, sinteren zegt meer iets over het proces dan het materiaal. Niet metalen kun je ook sinteren.

Als het om remblokken gaat, moet je je afvragen wat je d'r eigenlijk mee wilt doen. Met de motor dus. Ook het type motor kan uitmaken. Op een Honda Goldwing met rijder Amerikaans postuur zou je wellicht beter af zijn met gesinterde blokken. Heb je een licht keffertje en rij je alleen met 25 celsius richting je favoriete winkelcentrum zijn organische uitstekend.

Maar goed, genoeg pro's hier die je dat haarfijn beter kunnen uitleggen.

Oh ja, herkennen doe je gesinterde over het algemeen aan de glimmende metaaldeeltjes tussen het materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Bendankt voor de uitleg. Op de foto (http://nl.tinypic.com/r/2hcoxld/8) van mijn remblok is het misschien niet helemaal goed te zien, maar ik zie wel koperkleurige stukjes in de voering. Dat zou dan gesinterd moeten zijn?

Ik kan zelfs in de Yamaha Catalogus niet vinden met welke soort blokken een R1 in 2000 van de band rolde...
 
Maar ik snap het probleem niet helemaal.

Wil je dat het goed remt? Sinter.
Moet het lang meegaan? Sinter.
Moet het van nieuw tot versleten even goed blijven remmen? Sinter.
Waar rolde dat ding mee van de band? Waarschijnlijk ook sinter.

Als er ergens in de afgelopen 10 jaar nog organische blokken werden gebruikt in een motorfiets is dat in de achterrem.
 
Laatst bewerkt:
ik zie wel koperkleurige stukjes in de voering. Dat zou dan gesinterd moeten zijn?

In de remblokjes van mijn Yamaha XJ900 uit het jaar kruik zag je ook metaalachtige stukjes zitten. dat er in de "mix" metaaldeeltjes zitten wil nog niet veel zeggen over de rest/ het bindmiddel van frictiemateriaal.

EDIT zie voor een interessant artikel uit het jaar 2000 deze link:

http://motocrossactionmag.com/news/mxas-guide-to-brake-pads

hier schrijven ze trouwens wel letterlijk "Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha use sintered metal pads". Origineel heeft je R1 dus ook gewoon gesinterde remblokken gehad zoals anderen al schreven in dit topic
 
Laatst bewerkt:
Maar ik snap het probleem niet helemaal.

Wil je dat het goed remt? Sinter.
Moet het lang meegaan? Sinter.
Moet het van nieuw tot versleten even goed blijven remmen? Sinter.
Waar rolde dat ding mee van de band? Waarschijnlijk ook sinter.

Als er ergens in de afgelopen 10 jaar nog organische blokken werden gebruikt in een motorfiets is dat in de achterrem.

Het probleem is dat TS te stronteigenwijs is om aan te nemen dat hij sinter moet monteren.
 
Ik heb gesinterde blokken gekocht en gemonteerd! Helaas nog niet kunnen rijden. Bedankt voor de reacties!

Edit: ik ben niet eigenwijs:) wil gewoon de goede kopen. Omdat ik tevreden was over de huidige wilde ik inderdaad weten wat erop zat ( precies wat Stefan zegt eigenlijk)!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan