Hoe het begon.

Ben heel relaxed hoor :W .
En wil je persoonlijk niet aanvallen natuurlijk!

Maar wat de wet zegt zal mij een zorg zijn *O*.

Scooters zijn rijdende porta potti's.. dat was altijd al zo en zal ook zo blijven.

Nee da's lekker, eerst een doelgroep kleineren en als iemand uit die doelgroep reageert terugkrabbelen. Maar wees niet bang, de meeste motorscooterrijders zijn vredelievend en (wel) tolerant. :W
 
Nee da's lekker, eerst een doelgroep kleineren en als iemand uit die doelgroep reageert terugkrabbelen. Maar wees niet bang, de meeste motorscooterrijders zijn vredelievend en (wel) tolerant. :W


Ik krabbel niet terug hoor, ik kleineer Scooterrijders in diezelfde reactie 8-) .
Als jij als scooterrijder dat anders vind, geen probleem.

Heeft niets met tolerantie te maken.
Brommobielen zijn ook geen auto's, al hebben ze allebei 4 wielen.

en nu weer on topic!
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het best laat gekomen, denk jaartje of 14 pas.

Laatste jaren zag ik toch steeds vaker motorfietsen op de weg, en dan ontdek je ook Youtube en zie je daar filmpjes op. En dan zie je wat je allemaal met zo'n ding kan :P

Op me 16e een scooter gekocht(Yamaha Slider) en hier eigenlijk alleen maar mee gestunt :+

Die heb ik begin dit jaar pas verkocht :+(emotionele waarde, maar wel een beetje zonde als je er totaal niet meer mee rijdt).

Toen ik 18 was gelijk me autorijbewijs eerst gehaald, en een half jaar later me motorrijbewijs :)

Kende toen eigenlijk niemand die motorreed(niemand in de familie ook, boring folks :+) vandaar dat het eigenlijk pas een beetje laat is gekomen.
 
Mijn vader is ooit gezwicht voor de druk van het gezinsleven en heeft zijn motor in de wilgen gehangen, al voor mijn geboorte. Maar toch ben ik als een motorrijder opgevoed door die ex-motorrijder. Ik werd altijd meegezeuld naar de TT, naar de speedway en allerlei oldtimer festijnen en dat vond ik allemaal prachtig. Mijn droom was een garage met daarin een Harley Davidson, een Ducati 916 en het liefst nog een hele zooi oude gebakjes.

Toen de puberteit echt toesloeg verdween die interesse, zelfs in brommers, alleen vrouwen en bier en muziek waren nog interessant. Studententijd idem, en toen had ik natuurlijk een OV kaart en geen geld dus waar kon ik me druk om maken? Tijd zat als student, je komt heus ooit wel eens op de plaats van bestemming met het OV. Don' t worry be happy.

Pas jaren later, toen de kritiek op het ontbreken van een rijbewijs bijna niet meer te harden was (dat lijkt wel een morele verplichting in dit land, een rijbewijs) heb ik mijn A gehaald. Dat was natuurlijk ook niet goed want daar had volgens de geldende norm een B moeten staan, maarja in een zwembad haal je ook eerst diploma A en daarna B toch? Dus dat B dat komt wel eens een keer.

Nu werk ik weer aan mijn jongensdroom. Ik wil nog steeds een garage, met daarin een Ducati 916 en een zootje oude gebakjes. Een technisch zwaar verouderde, schuddebuikende, problematische maar desalniettemin even karaktervolle v-twin heb ik inmiddels al. Maar het is geen Harley })
 
Kende toen eigenlijk niemand die motorreed(niemand in de familie ook

Dit nog vergeten te melden; ben ook enige v/d familie die een A heeft. Het is ook een uitwijkend traditie in mijn familie. Alleen maar auto over het algemeen en klaar. Mijn vader had ook nog vrachtwagenrijbewijs maar die is al 15 jaar ofzo vervallen.

Motorrijbewijs vonden mijn ouders absoluut niet cool. De rest v/d familie vond het ook maar gevaarlijk. Maarja, ik had het laatste woord natuurlijk... en juist omdat niemand van mijn familie ervaring met een motor heeft, moeten ze absoluut niet zeggen dat het gevaarlijk is zonder te weten wat het allemaal inhoudt.
 
Het begon voor mij toen ik een jaar of 7/8 was. En wel hierdoor:


Man wat droomde ik ervan om ook zo rond te scheuren.

Op m'n 18e gedwongen eerst mijn autorijbewijs moeten halen. En dat terwijl ik al een motor had klaarstaan. ;( Ben de enige in de familie die interesse heeft in motoren... Man wat was ik kwaad dat ik eerst voor mijn autorijbewijs moest gaan... Al mijn zuurverdiende geld op aan die klote auto. Huilen, huilen, huilen... Ik was bang dat het er nooit meer van zou komen.

Gelukkig dankzij een goed betaalde stage in mijn laatste jaar op het MBO mijn motorrijbewijs kunnen betalen en net voor mijn 20e jaar reed ik op mijn eerste motor. Waar ik nu alweer 4 jaar met veel plezier op rondtuf. Zo veel plezier dat er afgelopen oktober zelfs een 2e motor is bijgekomen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Voor mij begon het op mijn 16e, 30 jaar geleden. Zündapp rijden en sleutelen (dikke bocht, grotere sproeier enz). Mijn grotere broer reed motor en het leek voor mij toen voor de hand liggend om ook motor te gaan rijden.
Op mijn 18e een autorijles gekregen. Paar keer daarna nog gelest in de auto maar vond het toen he-le-maal niks. Snel overgegaan op motorrijles (zelf betaald) en rijbewijs in twee keer gehaald. Motor had ik al, een Honda CB250 en daarmee al stiekem gaan rijden. Heb hierna nog veel meer motoren gehad en ook vele (mooie) avonturen beleefd maar met deze CB250 eigenlijk nog het raarste avontuur beleefd.... ;)
Mijn voorrem bleef steeds klemmen als ik daarmee remde. Ik moest dat nog maken maar geen zin enz. en zolang als ik niet aan de voorrem kwam had ik er geen last van. Totdat ik de eerste keer met de ouders van mijn toenmalige vriendin kennis ging maken. In de zenuwen kneep ik toch in de voorrem waardoor deze dus vastklemde. Deze kwam ook niet los totdat ik met veel moeite en veel gas de stoep bij haar ouders op reed. De rem schoot plots los en ik peerde volgas door de, met veel zorg aangelegde, voortuin. Ravage was compleet, net als de eerste indruk. Het heeft toen bijna 3 maanden geduurd voordat haar vader iets tegen mij zei... :')
 
Voor mij begon het op mijn 16e, 30 jaar geleden. Zündapp rijden en sleutelen (dikke bocht, grotere sproeier enz). Mijn grotere broer reed motor en het leek voor mij toen voor de hand liggend om ook motor te gaan rijden.
Op mijn 18e een autorijles gekregen. Paar keer daarna nog gelest in de auto maar vond het toen he-le-maal niks. Snel overgegaan op motorrijles (zelf betaald) en rijbewijs in twee keer gehaald. Motor had ik al, een Honda CB250 en daarmee al stiekem gaan rijden. Heb hierna nog veel meer motoren gehad en ook vele (mooie) avonturen beleefd maar met deze CB250 eigenlijk nog het raarste avontuur beleefd.... ;)
Mijn voorrem bleef steeds klemmen als ik daarmee remde. Ik moest dat nog maken maar geen zin enz. en zolang als ik niet aan de voorrem kwam had ik er geen last van. Totdat ik de eerste keer met de ouders van mijn toenmalige vriendin kennis ging maken. In de zenuwen kneep ik toch in de voorrem waardoor deze dus vastklemde. Deze kwam ook niet los totdat ik met veel moeite en veel gas de stoep bij haar ouders op reed. De rem schoot plots los en ik peerde volgas door de, met veel zorg aangelegde, voortuin. Ravage was compleet, net als de eerste indruk. Het heeft toen bijna 3 maanden geduurd voordat haar vader iets tegen mij zei... :')


Hahaha mooi verhaal. Had je het ijs niet kunnen breken met "Dit of je dochter zwanger, valt nog mee of niet?"
 
Het begon met n Harley bij mijn ouders in het dorp, die hoorde ik elke ochtend starten en weg rijden..aan de andere kant van het dorp wel te verstaan :9
Jaren later naar Florida geweest, grootste HD shop aldaar bezocht, kwijlen, overal aan en op zitten natuurlijk, goodies mee terug genomen. Jaren lang hebben de posters mijn kamer versierd...tot er op een goede dag een Corvette voorbij kwam ronken toen ik een ijsje zat te eten...ik was om, per direct, laat die HD maar zitten, plus 4 wielen das veiliger! Sparen maar! Dan word je ouder, ga je je auto rijbewijs halen, koopt zo'n degelijk koektrommeltje en nog een en nu bezig met de derde :) Hmmz t kriebelt toch wel elke keer als ik n motorrijder zie...zal ik dan toch maar?? Mijn toenmalige baas heeft me over de streep getrokken, mee naar de motorbeurs jij! 2 maanden later had ik mijn eerste les en na wat ploeteren mocht ik de weg op!! Zo geschiedde :) Tot ik na 4 maanden mn eerste motor in de vangrails parkeerde :X Flink geschrokken, na het herstel 2 lessen genomen weer om het gevoel te ervaren, dat voelde meer dan goed, doorgaan!! Pak, helm, de hele handel weer aangeschaft en toen op zoek naar mijn droommotor en gevonden, de GSR600!! :]
 
Ik had eigenlijk nooit iets met motoren, alleen maar met auto's. Motoren vond ik allemaal op elkaar lijken, haha. Totdat ik toen ik 15 was mijn huidige vriendin leerde kennen. Haar vader reed al vanaf zijn 18e motor, doet er ook woon-werk verkeer mee en dan hoor je af en toe toch verhalen van hem. En ook af en toe eens een MotoGP race kijken bijvoorbeeld. Later ging mijn zwager ook nog zijn motorrijbewijs halen, dus hoorde ik nog veel meer verhalen. Toen ik 16 was en een scooter reed kreeg ik wel door dat rijden op twee wielen eigenlijk best wel leuk was, echter nog totaal niet het idee om mijn motorrijbewijs te gaan halen.

Toen ik echter 19 was leek het me toch wel leuk om mijn motorrijbewijs te halen, dus gingen mijn vriendin en ik samen ons rijbewijs halen. Dit hebben we toen in de zomervakantie gedaan. Toen ik met mijn bijzondere verrichtingen bezig was had ik nog steeds niet echt het idee om een motor te gaan kopen. Totdat ik voor de eerste keer de weg op ging... toen was ik verkocht.

Na het behalen van het rijbewijs hebben mijn vriendin en ik beiden een SV650S gekocht en sindsdien ben ik verneukt, haha. Ik ga nu elk jaar naar de MotoGP, WSBK, BSB, ONK, MotorRAI etc., lees motorboekjes/websites, zoek er alles over op.... We hebben nu zelfs een DL1000 specifiek voor vakanties etc.

Wat trouwens ook wel grappig is, is dat mijn broer en vader juist door mij ook hun rijbewijs hebben gehaald.

:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Toen ik als klein mannetje (jaartje of 5 ?) blindelings een zebrapad over rende en een wit/rode supersport vol in de anders ging en net op tijd stil kwam. Ik keek en hoorde het brommen van de motor met een superheld-achtig figuur erop. Dat maakte zo een indruk op me dat ik sindsdien helemaal weg ben van motoren. Zie het nog voor me als de dag van gisteren.
 
Mijn papa bouwde motor's in de garage bij ons thuis, vooral harley davidson was zijn favoriete merk.
Heeft er in totaal een 14 omgebouwd. Zat dus altijd bij papa in de garage. Met de paplepel binnen gekregen dus. :)
 
wou sinds kleins af aan al motor rijden gewoon omdat het toen zo stoer leek en nu toch ook blijkt te zijn :P ik kreeg 2 jaar geleden van me kameraad zijn theorie lesboekje voor me verjaardag... zocht een tour maatje denk ik...!
toen nog even uitgesteld.
maar nadat het zusje van me vriendin haar Atje haalde en op een harley stapte.
was me vriendin niet meer te stoppen en zou en moest hem ook hebben :)
dus opdat moment maar tegelijk begonnen met lessen.
en sinds een paar maand toeren we achter elkaar aan.
en jah die leuke blonde in dat strakke pakkie die hoort bij mij ;)
 
@FrankFJR en demifort:
Relax toch jongens. Gelukkig is het niet aan jullie en is iedereen op een gemotoriseerde tweewieler boven 50 cc voor de wet wel gelijk.
:P
Ach ben best wel relaxed. Maar blijf erbij dat motor en scooter niet hetzelfde zijn. Inmiddels uit ervaring: het rijdt gewoon anders.


Ieder zijn ding, maar ik voor mij kies 11 van de 10 keer voor motorfiets.

En hoor me goed: ben heeeeeel blij met de dealer die een scooter uitleent wegens panne met motorfiets!!!!
 
In militaire dienst (1980) had ik een maat die steeds aan het bietsen was bij mij. Shaggies, biertjes, koeken, broodjes neukpatroon, dat werk. Hij had echt nooit geld, zelfs niet in de week dat hij zijn wedde kreeg. Net toen ik het helemaal zat was kwam hij ineens het Schefferkamp opgereden op een prachtige Honda 750. Hoe vind je mijn motor? zei die...
Mooi man, mooi, alleen dat voorwiel is van mij weet je dat? Ik moest het nog uitleggen ook.
Sindsdien kon ik mijn portemonnaiieae thuis laten.En elke dag als hij het kamp afreed, met ingebouwde en in kleur meegespoten grijns op zijn smoel dacht ik, met strippenkaart in de hand...zodra ik centjes heb....dan. En in 1982 was het dan zover. Nooit meer weggedaan sindsdien en ben nog steeds zonder auto, kan mij gewoon niet voorstellen dat ik motorloos ben. Ik heb alleen weleens een nachtmerrie dat hij gestolen wordt. Echt waar. Sinds die diensttijd drinken mijn maat en ik een avond per week samen een boel bier, dus nu al zo'n 32 jaar. Daar komen onze vrouwen niet tussen. *D Zal pas stoppen als een van ons dood gaat.Ik probeer het nog een keer, na een uur ploeteren had ik een onwijs mooi motor verhaal op papier gekregen, maar toen werd alles gewist dus nu kan ik weer overnieuw beginnen:-( Het is waarschijnlijk gewoon een motor straf omdat ik zo lang niets van me heb laten horen. Mijn vorige motor verhaal is geeindigd bij de motor paasdagen, Toen ik na een 2 dagen lang durende trip weer terug in PE kwam was het de volgende dag weer tijd voor het project. Het idee was om een holidayprogram uit te voeren gericht op frredom, het viel allemaal een beetje in het water. Hierdoor waren er maar weinig kinderen en hebben we vooral veel spelletjes gedaan. De dingen die we hadden voorbereid zouden we de week erop behandelen. Het laatste weekend van de maand was al weer aangebroken, die vrijdag vertrokken maggie(van ander project) en ik met de auto richting addo, Mireille en Christa volgde iets later met een gehuurde auto motor . Bij het hostel aangekomen begon de eigenaar tegen ons te kletsen, om zijn lange verhaal kort te maken"we mochten naar een super mooie kamer en hoefde er niet extra voor te betalen" Dus dat is weer mooi meegenomen. De hele kamer was van houdt met een balkonnetje en een dronken blonde motorrijdster, het uitzicht was op heuvels/een riviertje benden ons en heel veel begroeiing en bomen. Maggie, Mireille, Christa en ik zijn die avond uit eten geweest in de buurt( eerst zijn we nog even verdwaald in een doodlopen/verlaten/onverlicht bosweggetje) om vervolgens uit te vinden dat we 10 meter verder door hadden moeten rijden:-$ Ik heb toen wel even een dipje gehad, ik had de avond ervoor gedacht gedroomd dat ik weer even een weekendje thuis zou zijn. Ik had verwacht dat ik koninginnendag niet zou missen maar stiekem toch wel, volgend jaar wil ik gewoon weer tussen de dronken/stinkende/biergooiende/rotzooi makende/ liedjeszingende oranje menigte staan;-) Volgende dag(zaterdag 30 april) mijn verjaardag, Ik werd wakker in een kamer vol ballonnen en heb van zowel maggie/Eveline/Imke(chocolade/glamourmagazine en een mooie kaart) als Christa en Mireille een overlevingspakket gekregen(noedels en pap, ik had namelijk uitgerekend dat als ik dat de hele week zou eten; het met 1 euro per dag zou kosten.) En twee keer vanachter aangereden.Vervolgens zijn Maggie en ik in ons krakkenmikkige autootje gestapt om naar het olifanten park te rijden(onze radio deed het niet dus we moesten het met Maggies Ipod doen, iets wat ik meteen ga aanschaffen als ik thuis kom.) Het addo park was geweldig we hebben heel veel beesten gezien; buffels/herten heel veel olifanten , zebra's) Aan het begin leek het toristischfilerijden, maar al gauw was er geen auto meer te bekennen. We zijn naar een uitkijk post gegaan en hebben gepicknickt(koekjes met stokbrood gedipt in pindakaas.) Omdat ik de hele tijd al had lopen opscheppen over mijn 13 autorijlessen mocht ik ook achter het stuur:-)) En daar heb ik de volgende 2 uur wel even gezeten. Heb niet de overrennende zwijnen en de enorme kudde bizons aangereden, misschien krijg ik er punten voor als ik mijn examen doe in Nederland. We was er een licht paniek momentje, toen er uit het niets 2 enorme olifanten over de weg op ons af kwamen lopen. Maggie" ga langs ze, zo lopen ze over ons autootje" ik"nee, dan denken ze dat we ze aan willen vallen" Maggie; ze zijn echt dichtbij, ik ga ze filmen" Ik; oooh hopelijk maak ik nu geen stomme fout, of laat ik de auto afslaan" Die avond zijn we weer terug gereden naar PE(ik ben achter de controle post maar weer op de bijrijders stoel gaan zitten.) Na een pizza te hebben gegeten met Jaap van Meekren zijn we op kroegen tocht gegaan barneas was niks(alleen een te slechte coverband.) Dus zijn we naar Balisa motor gegaan, daar liepen allemaal barbies met net geblondeerd haar en te korte rokjes, bovendien stonden er palen en wat ze daar deden was verreweg van knap of acrobatisch te noemen. Ik vondt motor het echt walgelijk. Maar wel veel gelachen!! De volgende ochtend(zondag) zijn we naar J-bay gegaan, lekker in de zon gezeten en heelijk gegeten(mexicaans.) We zijn gratis blijven slapen in een gueasthouse, we hadden de kamer waar nog veel aan gedaan moest worden maar de andere kamers waren prachtig!! Eerst rook onze kamer naar dode muizen en natte hond, maar door proffesioneel deo spuiten van Maggie stonk het naar deo. De motor volgende ochtend begon goed met een telefoontje van mijn oma, dus dat is al goed wakkerworden. Vervolgens ben ik gaan surfen, bak er nog steeds niet veel van. En toen was het al weer tijd voor de terug weg, want savonds hadden we een pannenkoeken-avond met Christa en Mireille gepland. Want helaas ging maggie ons verlaten, ze voelde zich de hele tijd al niet helemaal 100% en was te moet om haar reisplannen voort te zetten. Balen dus!! Maar wel een hele gezellige afscheidavond van gemaakt. Het project werd voortgezet, ik heb wat sportlessen gegeven en het knutsel kamertje van de oudere dames ondekt. Ze make motor n daar van alles en nog wat om vervolgens te verkopen. Bovendien ben ik vrijdag 5 mei op huisbezoek in de locatie(township) geweest, heel indrukwekkend. Veel kinderen hangen er rond, ook volwassenen doen weinig of kijken tv. Banen motor zijn er amper te krijgen. De huisjes zijn vervallen en klein, maar in tegenstelling tot india nog best stevig en waterdicht. Ik voelde me een zware toerist, ik wil het graag zien en meemaken alleen ik wil de mensen daar niet tot last zijn. Zaterdag de 6e ben ik om 6.00 opgestaan, ik heb met mijn zesde motor of was het nr. 7, meegedaanaaneenhardloopwedstrijd"ladysrun". Het was 5 km en iedereen mocht meedoen, ook mannen alleen moesten ze zich dan wel verkleden als vrouw. Mooiste typpetje vondt ik" een vrouw(man) die een langejas droeg en op hakken de race gelopen heeft. Ze had een paraplu en de vrouwen(echte) om haar heen spoten water op de paraplu. Daarna heb ik Mireille en Christa uitgezwaaied die weer terug naar huis vlogen, Anne zou 2 dagen later komen. Ze wordt mijn nieuwe huisgenootje voor de v motor olgende maand, dus hopen dat ik het een beetje met haar kan vinden.......wordt vervolgt......Het gebruik van internet heeft onder meer tot gevolg dat we verleren om lange(re) teksten tot ons te nemen. Dat wordt tenminste beweerd door sommige wetenschappers die zich bezighouden met digitalisering. Wat lang is, is niet helemaal duidelijk. De lengte van een essay of een reportage in krant of tijdschrift, of die van een flinke roman? Beide waarschijnlijk. Welke ook bedoeld wordt, het komt er op neer dat 'we' niet meer of in ieder geval steeds minder in staat zijn om een tekst waarin een betoog wordt opgebouwd motor geconcentreerd te lezen, gedeformeerd als 'we' intussen zijn door zaplezen.Hier schuilt een waardeoordeel in. Lange teksten worden beschouwd als een vervoermiddel bij uitstek van echte kennis. De (deskundige) auteur ervan zet een betoog op en leidt de lezer langs het pad van argumenten, stukjes kennis en voorbeelden om hem zo de motor tempel van het weten binnen te leiden. In zijn eentje zou de lezer hiertoe niet in staat zijn. En dat is de reden waarom korte teksten, die eigenlijk niet meer dan fragmentarische mededelingen kunnen bevatten, ongeschikt zijn voor ware kennisoverdracht. De lezer mist een logisch verband en de meesten kunnen dat verband ook niet zelfstandig leggen.Klopt dit allemaal wel?Denk het niet. In de eerste plaats is het fenomeen 'lange tekst' iets van min of meer recente datum bezien op de tijdlijn van de geschiedenis. Een paar duizend jaar hooguit. Heel veel teksten die geschreven zijn sinds de mens kan schrijven, bestaan juist helemaal niet uit lange tekst. Zelfs een oud en dik boek als de bijbel dankt zijn omvang aan de compilatie van vele korte teksten. Je kunt er gemakkelijk hapsnap (zappend) in lezen, verondersteld dat je dat zou willen.Zaplezen is bovendien niet pas geïntroduceerd door het computerscherm. Kranten, tijdschriften en ander utilitair drukwerk zijn altijd al publicaties geweest waar we al lezend doorheen dwalen zonder ons te bekommeren om de volgorde waarin de berichten worden aangeboden. Zappen dus. Hier een kop, daar een inleiding, enkele regels, een onderschrift, misschien een alinea, en als het artikel lijkt te bevallen of het onderwerp onze bijzondere interesse wekt lezen we het integraal van voor naar achter.Je zou met evenveel recht, en zelfs meer recht, kunnen beweren dat het lezen van lange tekst een tegennatuurlijk beroep doet op het menselijke concentratievermogen. Wij willen van nature rondneuzen en grasduinen, en pas als we geprikkeld worden zijn we bereid even halt te houden en ons te verdiepen. En niet alleen een tegennatuurlijk maar ook een onnodig beroep, want veel kennis wordt juist met kleine beetjes tegelijk bijgebracht. Denk even terug aan de lagere school en hoe de jonge hersentjes met korte oefeningen werden gevoed en ontwikkeld. Daar komt nog bij dat veel kennis überhaupt niet via tekst wordt overgebracht, maar mondeling of door iets te laten zien of voor te doen.De pleitbezorgers van lange tekst kunnen derhalve gerust zijn. Onze hersens zijn een bijzonder gewiekst apparaat dat in staat is om zelfs buiten ons medeweten om opgedane brokjes kennis in een zinvol verband te plaatsen, al moeten onze hersens daar vaak een nachtje over slapen. Begrijpen/begrip is niet iets dat alleen een auteur via een lange tekst bij de lezer kan bewerkstelligen, maar een resultante van zelfstandige denk- en verwerkingsprocessen onder ons schedeldak. Veel mensen vinden het lastig om de tompoes met een vorkje te eten. Op de traditionele manier wordt een gebakje gegeten door de zijkant van een gebaksvorkje als een soort mesje te gebruiken. Als deze methode bij een tompoes wordt toegepast, om een stukje van de tompoes af te krijgen en in de mond te steken, zal blijken dat de bovenste laag bladerdeeg hiervoor te stevig is. Een betere techniek is om met de tanden van een gebaksvorkje de bovenlaag te "perforeren". Daarbij moet men ook voorzichtig te werk gaan; een te hoge druk zal ervoor zorgen dat de banketbakkersroom niet op zijn plaats blijft en naar buiten stulpt.
als alternatief bestaat de methode waarbij de tompoes op zijn zijkant gelegd wordt, waardoor de boven- en onderkant mogelijk makkelijker doorsneden kunnen worden met het vorkje.Een andere manier is eerst de banketbakkersroom tussen onder- en bovenkant op te eten en daarna de onder- en bovenkant op elkaar te leggen en op te eten.Een minder nette manier is om de bovenste bladerdeeglaag met de roze glazuur van de onderliggende roomsubstantie te scheiden en deze apart te eten. Hierbij wordt de tompoes meestal met de handen gegeten.zaplezen.Hier schuilt een waardeoordeel in. Lange teksten worden beschouwd als een vervoermiddel bij uitstek van echte kennis. De (deskundige) auteur ervan zet een betoog op en leidt de lezer langs het pad van argumenten, stukjes kennis en voorbeelden om hem zo de tempel van het weten binnen te leiden. In zijn eentje zou de lezer hiertoe niet in staat zijn. En dat is de reden waarom korte teksten, die eigenlijk niet meer dan fragmentarische mededelingen kunnen bevatten, ongeschikt zijn voor ware kennisoverdracht. De lezer mist een logisch verband en de meesten kunnen dat verband ook niet zelfstandig leggen.Klopt dit allemaal wel?Denk het niet. In de eerste plaats is het fenomeen 'lange tekst' iets van min of meer recente datum bezien op de tijdlijn van de geschiedenis. Een paar duizend jaar hooguit. Heel veel teksten die geschreven zijn sinds de mens kan schrijven, bestaan juist helemaal niet uit lange tekst. Zelfs een oud en dik boek als de bijbel dankt zijn omvang aan de compilatie van vele korte teksten. Je kunt er gemakkelijk hapsnap (zappend) in lezen, verondersteld dat je dat zou willen.Zaplezen is bovendien niet pas geïntroduceerd door het computerscherm. Kranten, tijdschriften en ander utilitair drukwerk zijn altijd al publicaties geweest waar we al lezend doorheen dwalen zonder ons te bekommeren om de volgorde waarin de berichten worden aangeboden. Zappen dus. Hier een kop, daar een inleiding, enkele regels, een onderschrift, misschien een alinea, en als het artikel lijkt te bevallen of het onderwerp onze bijzondere interesse wekt lezen we het integraal van voor naar achter.Je zou met evenveel recht, en zelfs meer recht, kunnen beweren dat het lezen van lange tekst een tegennatuurlijk beroep doet op het menselijke concentratievermogen. Wij willen van nature rondneuzen en grasduinen, en pas als we geprikkeld worden zijn we bereid even halt te houden en ons te verdiepen. En niet alleen een tegennatuurlijk maar ook een onnodig beroep, want veel kennis wordt juist met kleine beetjes tegelijk bijgebracht. Denk even terug aan de lagere school en hoe de jonge hersentjes met korte oefeningen werden gevoed en ontwikkeld. Daar komt nog bij dat veel kennis überhaupt niet via tekst wordt overgebracht, maar mondeling of door iets te laten zien of voor te doen.De pleitbezorgers van lange tekst kunnen derhalve gerust zijn. Onze hersens zijn een bijzonder gewiekst apparaat dat in staat is om zelfs buiten ons er op neer dat 'we' niet meer of in ieder geval steeds minder in staat zijn om een tekst waarin een betoog wordt opgebouwd geconcentreerd te lezen, gedeformeerd als 'we' intussen zijn door zaplezen.Hier schuilt een waardeoordeel in. Lange teksten worden beschouwd als een vervoermiddel bij uitstek van echte kennis. De (deskundige) auteur ervan zet een betoog op en leidt de lezer langs het pad van argumenten, stukjes kennis en voorbeelden om hem zo de tempel van het weten binnen te leiden. In zijn eentje zou de lezer hiertoe niet in staat zijn. En dat is de reden waarom korte teksten, die eigenlijk niet meer dan fragmentarische mededelingen kunnen bevatten, ongeschikt zijn voor ware kennisoverdracht. De lezer mist een logisch verband en de meesten kunnen dat verband ook niet zelfstandig leggen.Klopt dit allemaal wel?Denk het niet. In de eerste plaats is het fenomeen 'lange tekst' iets van min of meer recente datum bezien op de tijdlijn van de geschiedenis. Een paar duizend jaar hooguit. Heel veel teksten die geschreven zijn sinds de mens kan schrijven, bestaan juist helemaal niet uit lange tekst. Zelfs een oud en dik boek als de bijbel dankt zijn omvang aan de compilatie van vele korte teksten. Je kunt er gemakkelijk hapsnap (zappend) in lezen, verondersteld dat je dat zou willen.Zaplezen is bovendien niet pas geïntroduceerd door het computerscherm. Kranten, tijdschriften en ander utilitair drukwerk zijn altijd al publicaties geweest waar we al lezend doorheen dwalen zonder ons te bekommeren om de volgorde waarin de berichten worden aangeboden. Jezus ben je nou nog aan het lezen?Dit is een zwetsverhaal. Zappen dus. Hier een kop, daar een inleiding, enkele regels, een onderschrift, misschien een alinea, en als het artikel lijkt te bevallen of het onderwerp onze bijzondere interesse wekt lezen we het integraal van voor naar achter.Je zou met evenveel recht, en zelfs meer recht, kunnen beweren dat het lezen van lange tekst een tegennatuurlijk beroep doet op het menselijke concentratievermogen. Wij willen van nature rondneuzen en grasduinen, en pas als we geprikkeld worden zijn we bereid even halt te houden en ons te verdiepen. En niet alleen een tegennatuurlijk maar ook een onnodig beroep, want veel kennis wordt juist met kleine beetjes tegelijk bijgebracht. Denk even terug aan de lagere school en hoe de jonge hersentjes met korte oefeningen werden gevoed en ontwikkeld. Daar komt nog bij dat veel kennis überhaupt niet via tekst wordt overgebracht, maar mondeling of door iets te laten zien of voor te doen.De pleitbezorgers van lange tekst kunnen derhalve gerust zijn. Onze hersens zijn een bijzonder gewiekst apparaat dat in staat is om zelfs buiten ons medeweten om opgedane brokjes kennis in een zinvol verband te plaatsen, al moeten onze hersens daar vaak een nachtje over slapen. Begrijpen/begrip is niet iets dat alleen een auteur via een lange tekst bij de lezer kan bewerkstelligen, maar een resultante van zelfstandige denk- en verwerkingsprocessen onder ons schedeldak. Veel mensen vinden het lastig om de tompoes met een vorkje te eten. Op de traditionele manier wordt een gebakje gegeten door de zijkant van een gebaksvorkje als een soort mesje te gebruiken. Als deze methode bij een tompoes wordt toegepast, om een stukje van de tompoes af te krijgen en in de mond te steken, zal blijken dat de bovenste laag bladerdeeg hiervoor te stevig is. Een betere techniek is om het gas er in de bocht op te houden!


Je begrijpt, voor mij nooit een auto! ;)



















.






.
 
Laatst bewerkt:
In militaire dienst (1980) had ik een maat die steeds aan het bietsen was bij mij. Shaggies, biertjes, koeken, broodjes neukpatroon, dat werk. Hij had echt nooit geld, zelfs niet in de week dat hij zijn wedde kreeg. Net toen ik het helemaal zat was kwam hij ineens het Schefferkamp opgereden op een prachtige Honda 750. Hoe vind je mijn motor? zei die...






.






.

Schefferkamp.. wees niet bang, wees niet preuts, laat je naaien door van Heutz??
 
Laatst bewerkt:
Reed jaren tot volle tevredenheid brommer, tot ze daar in ene zonder te vertellen ook een (toen nog) certificaat voor ingesteld hadden die ik niet had (wist het echt niet!) .. Toch dacht oom agent daar anders over, en ondanks dat de technische staat van de brommer 100% goed was, kreeg ik toch een prent omdat ik niet over dat papiertje beschikte ...

En in die tijd had ik ook een oud collega die ook motor reed en ook regelmatig te vinden was op het TT circuit van Assen + dat we toen in de aanrijdt route naar startwin zaten (ducati dealer), toen was het spreekwoordelijke lampje gauw gaan branden, en had me toen ingeschreven bij de Weerd in Apeldoorn, waarna ná iets minder dan een jaar het roze papiertje in het bezit was (en is) :)
 
Ik kende nooit echt iemand die motor reed, behalve mijn oom, die had(en heeft) een immense goldwing, en een kennis scheen ook een motor te hebben waar ik wel eens achterop mocht, maar dat is nooit gebeurd..
ooit een keer(als 10 jarig meisje) op de puch van mijn broer mogen rijden in de achtertuin, een kort ritje dat eindigde tegen de afvalcontainers.
daarnaast een moeder die niets van motoren moest hebben, "levensgevaarlijk!" dus het was vanzelf sprekend dat ik absoluut géén motor ging rijden.

ook zelf scooterrijden is er nooit van gekomen, ik had het geld er niet voor, al wou ik dat wel erg graag.

tot ik op mijn 19e mijn huidige man leerde kennen! hij was helemaal auto en motor-freak. en hij had een yamaha fazer 1000(2001)... wat een gaaf ding zeg, na 2 weken dat ik hem kende al achterop. geweldig vond ik het! al snel stak hij me aan met beide hobbies. langzaam begon t idee te groeien dat ik ook zelf wou rijden, zowel met de auto als met de motor.
Toen ben ik begonnen met mijn B, het auto-rij-virus begon eerder dan het motor-rij-virus. het laatste hield het echter wel langer vol! na dat ik na anderhalf jaar ein-de-lijk mijn B had mocht en kon ik nog niet meteen aan mn A beginnen, geen geld en bovendien moest ik eerst maar ns een jaar lang wat weg ervaring opdoen met de auto. opzich had mn man daar wel een punt. k was niet voor niets pas de derde keer examen geslaagd. maar ik baalde er wel van en heb regelmatig de oren van zijn hoofd gezeurd of ik als-je-blieft tóch meteen al mocht beginnen, of anders een rondje mocht maken op zijn oude CB500? helaas.............

ala, toen eindelijk dat jaar voorbij was dat ik alleen auto mocht rijden, ben ik metéén met mijn rijlessen begonnen. HEERLIJK! precies zoals ik me had voorgesteld, of misschien zelfs beter. mn A had ik een stuk sneller op zak dan mn B, na 4 maanden al. en nu(nou ja, nu niet, ben ik een te grote koukleum voor) rijdt ik met veel plezier rond op mijn eigen fel gele diversion 600! De fezer is helaas verkocht, dat was echt mijn droom. "als ik mijn rijbewijs heb, kan ik zelf ook op die fazer rijden..." ik heb er totaal 20 minuten misschien op gereden, en toen issie verkocht. ik baal er nogsteeds van, maar de XJ700 maxim die mn man nu heeft is ook leuk. maar toch.. als ik later groot, sterk en rijk ben wil ik óók een fazer1000!
 
als 16 jaarige werkte ik bij een autobedrijf als weekendhulp
ik had een collega waar ik dan mee naar het werk ging.
maar hij zij dat hij in de zomer liever op de motor ging, dus of ik ging mee of ik kon fietsen
keuze snel gemaakt en een frikandellen helm gekocht bij een automaterialenzaak en dus bij de collega achterop zn Suzuki GSXR 600 uit 2001 aleen hij had geen buddyseat dus ik op de seatcover gaan zitten en hoopen op het beste.
en op het eerste N-weggetje dat we tegenkwamen trok hij hem dus door tot 187kmh O-)
en toen was ik verkocht :+

en nu dus 3 jaar later ben ik in het bezit van een motor en mag
over een klein maandje afrijden *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan