hoe hoog zijn de vaste lasten van een motor?

turbotje

Rookie
25 jun 2004
2
0
Leeuwarde
hey mensen allemaal,

Ik ben nog niet in het bezit van een motor en zelf nog niet van een rijbewijs. Ik ga beginnen in september aan mijn motorrijbewijs. Als ik mijn rijbewijs haal wil ik natuurlijk ook gaan motor rijden. ik wil graag weten wat iemand dan als beginnen moterrijder aan vaste lasten kwijt is per maand.

Alvast bedankt,

M.vr.gr
turbotje
 
tja...dat ligt er helemaal aan welke motor je gaat rijden (verzekeringspremie wordt oa bepaald aan de hand van de nieuwwaarde)
Ook je rijstijl, type motor enz enz...allemaal variabelen
 
Nou als we nou van een gewone degelijke motor zoals de lesmotor uitgaan. Moet ik dan denk aan 50 euro in de maand of 100 euro, ik heb echt eigenlijk geen idee. ja ik ben nog maar een Rookie:D
 
Nou als we nou van een gewone degelijke motor zoals de lesmotor uitgaan. Moet ik dan denk aan 50 euro in de maand of 100 euro, ik heb echt eigenlijk geen idee. ja ik ben nog maar een Rookie:D
Dat geld ben ik alleen aan benzine al kwijt ;)
 
Dat geld ben ik alleen aan benzine al kwijt ;)

Vaste kosten he.

Tja, ik betaal 360 euro verzekering per jaar voor Wa+ (met diefstalverzekering dus) en 59 euro per jaar aan wegenbelasting uit mijn hoofd gezegd. dus 420/12 is 35 euro per maand. En dat is voor een motor uit 1990 met 91pk voor iemand onder de 24 (belangrijk voor de prijs van je verzekering).
 
Je hebt het over vaste lasten. Dan lees ik: hij bedoelt het bedrag dat je kwijt bent als je hem heel de maand niet gebruikt. Dus: verzekering & wegenbelasting en vaste afschrijving, c'est toute. Is bij mij per jaar € 120,- voor de verzekering (WA), naar ik meen € 56,- per jaar voor de belasting en de afschrijving. En wat die is op een netjes onderhouden GS is, kan nooit veel zijn. Ik denk dat ik afgelopen jaar iets van € 500,- heb afgeschreven.

De rest is afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt: brandstof, onderhoud, bekeuringen, etc.
 
Als je wil weten wat je ongeveer kwijt zal zijn, moet je gaan speuren op inet wat een fiets +/- kost die je wil gaan rijden.

Informeren wat een verzekering kost met jouw gegevens en die van de evt.fiets.

Naar een dealer gaan en kijken wat een can olie en bus kettingspray kost.
Pak/helm/laarzen/handschoenen/kolletje, enz.

Wil je in de winter doorrijden? Kijken wat winteroutfit kost ongeveer.
Wil je tanktas blabla :?

Waar wil je je fiets laten onderhouden en wat zijn daar ongeveer de prijzen.

IK:
Fiets 5000 gulden
Kleding komt er ver boven bij mij, maar reken zeker op €1000 wil je een beetje wat hebben.
Verzekering €135 p/jr
Belasting €56 p/jr

Beurtje/banden is maar net hoeveel je rijdt en dus met welke regelmaat spul vervangen moet worden.

En dan nog je peut :P

Al met al....kies een goedkopere hobby ;)
 
volgens mij wil je weten wat het ongeveer kost om motor te rijden, niet? nou dat is vrij simpel. meer dan auto rijden. je wegenbelasting en verbruik zijn lager, maar de rest is hoger.

bij de gem. straat auto, zeg een peugeot 205, kunnen je banden bijv echt onwijs lang mee. die zijn namelijk van een veel hardere compound omdat je er a) toch 4 hebt en b) meer rubber op de weg, dus je bent voor je grip veel minder van de compound afhankelijk. een setje nieuwe sport/tour banden voor de motor kost al gauw 300+ euro en daar rij je misschien 10.000 km mee.

en zo is het eigenlijk met alle andere dingen ook. de grote ingrepen zijn duur, een setje remschijven kost bijv al gauw 500 euro, en als je ketting vervangen moet worden vervang je ook gelijk je tandwielen (zijn op elkaar ingesleten) dus ja, dat zijn best grote uitgaven.

maar.... als je een goed onderhouden fiets (kan qua jaren best wat ouder zijn) koopt kun je ook net zo goed een paar jaar rijden en misschien alleen wat olie (+/-20 euro per liter),lucht- en oliefilters (ook niet de échte bedragen) en een setje banden hoeven kopen. owja en ik vergeet kettingspray.

hmmm maar nu heb ik het tóch weer over variabele kosten. |( nou ja, kijk maar misschien heb je d'r toch wat aan.
 
bij de gem. straat auto, zeg een peugeot 205, kunnen je banden bijv echt onwijs lang mee. die zijn namelijk van een veel hardere compound omdat je er a) toch 4 hebt en b) meer rubber op de weg, dus je bent voor je grip veel minder van de compound afhankelijk.

Straks ga je 'm ook nog wijsmaken dat je met bredere banden meer grip hebt :X
 
Ja dus?

Waarom denk je dat er onder een BMW M3 bredere banden zitten dan onder een Renault Kangoo?

Waarom denk je moderne sportmotoren 180 of 190 banden hebben? Om de stuureigenschappen? Nope, omdat je dan bij het uitkomen van een bocht al lekker veel rubber op straat hebt. Meer rubber = meer grip = meer pekaas op het alfalt.

Kijk eens naar een 125 cc racer, die banden zijn echt niet breder dan 130 oid (misschien wel smaller).

Zolang het droog is heb je met bredere banden meer grip, als het nat is niet, want dan loop je een grotere kans op aquaplaning.
 
Ow... wil je me dan uitleggen "waarom" dat zo is :)
Enneuh hoelang denk je dat de banden van een Kangoo meegaan als je er 343 pk's op loslaat ;)
 
Dat wil je helemaal niet weten :X

EDIT: Oké toch maar...hier ff wat bedragen wat die motor mij op jaarbasis kost excl. benzine:

All-riskverzekering: 85 euro p/mnd
Wegenbelasting: +/- 50-60 euro p/jr
Ketting+tandwielenset: 180 euro p/2 jr. (+/- 15.000 km mee te rijden)
Grote beurt ieder jaar: +/- 500-600 euro
Nieuwe achterband: 180 euro p/jr.
Nieuwe voorband: 160 euro p/2jr

Kan zijn dat de bedragen niet helemaal kloppen maar ja tis al laat en ik haal elke maar doodleuk de pinpas erdoor heen...zolang ik maar plezier heb van mijn motor en dat geeft hij me...

 
Laatst bewerkt:
hoe zit dat dan met een brik?

hoe duur zou bijvoorbeeld een honda cb 250 / 350 zijn die 25 jaar of ouder is?
dus 25kw en geen wegenbelasting..
weinig vermorgen, zal ook niet te veel slurpen denk ik zo
onderhoud is zelf sleutelen en ook wat goedkoper denk ik dan een merk dealer fiets
 
ik reken de slijtage- en afschrijvingskosten net zo hoog of iets hoger als de benzine kosten. stel dat je per 200 km ( 1 tank ) 16 euro aan benzine kwijt bent, dan ben je net zoveel kwijt aan afschrijving en slijtage. verzekering en belasting zijn meestal niet zo duur, dus dat zie ik als afronding, aangezien ik om de dag moet tanken.
bij mij komt het neer op 16 to 18 cent per kilometer. als je nu nog weet hoeveel km je gaat rijden, kun je het zo uitrekenen.

Als je echter een goedkope motor koopt( ik heb ook een gpz500 ) dan zijn die kosten veel lager, zeg maar de helft van de benzine kosten. banden, ketting en afschrijving spelen echt een belangrijke rol bij de kosten.

als je dus niet te duur wilt gaan rijden, koop je geen supersport, of iets wat er heel fancy uitziet. meer in de klasse van gsxf of gpz ofzo

Zo dit was mijn bescheiden bijdrage aan dit topic ;)
 
Als je simpel begint zoals ik (met een cb500 dus) dan valt het allemaal wel mee denk ik. Ben 100 euro voor verzekering kwijt (WA) en 58 euro aan belasting per jaar.

Bandjes gaan hard zag ik al, maar ik reken toch voorlopig maar op 1 setje banden per jaar. 200 euro. Geld ook voor de ketting denk ik...

Voor de rest niet veel omkijken naar nog....Laatst laten vallen, koste me 17,50 aan spiegel en remhandel... :)
 
Hoi Turbotje ,

Wat je vraagt is misschien wel heel simpel te beantwoorden ; Wanneer je een nieuwe- en dure motor koopt en al het onderhoud (ook ná de garantie) door de officiële dealer uit laat voeren , zal je door de hoge verzekerings- en onderhoudskosten op een relatief dure motor rijden (denk daarbij ook gelijk aan de aanschaf van verplichte sloten en alarm en dergelijke) . Anders is het wanneer je een goedkopere (oudere) motor koopt en zèlf veel onderhoud cq reparaties kan verrichten aan de motor . Dan zullen de vaste lasten zelfs heel laag kunnen zijn (denk aan 60 euro WA-verzekering per jaar en 60 euro wegenbelasting) . De vaste lasten van een motor zijn dus minimaal 60 euro per jaar (voor een motor van 25 jaar of ouder) en maximaal mag je zelf met een calculator berekenen als je bij de nieuwe Goldwing GL1800 staat ....

Waar je echter nooit onderuit komt zijn de bijkomende kosten ; veel mensen hebben al terecht de kosten voor banden genoemd , en ga daar niet op beknibbelen ; ten eerste ben je stom wanneer je voor een paar honderd euro jouw eigen leven op het spel zet , en ten tweede zou ik je niet aardig vinden wanneer je het dan dus ook nog met het mijne doet , want goede banden zijn primair het belangrijkste . Daarnaast zal je redelijk wat geld kwijt zijn aan helmen en beschermende kleding , en daar heb je gelijk weer een post waar je simpelweg niet op moet bezuinigen , want tussen het verschil van een paar tientjes kan óók het verschil tussen leven en dood zitten .

De conclusie is redelijk simpel ; buiten de vaste lasten van de motor zal je ervaren dat je (net zoals de meesten onder ons) nog meer kwijt bent aan bijkomende kosten ..... ergo sum .... motor-rijden is een redelijk dure hobby ... zèlfs wanneer je het low-budget doet ...

Groetjes uit Brabant : Willem
 
Ja dus?

Waarom denk je dat er onder een BMW M3 bredere banden zitten dan onder een Renault Kangoo?

Waarom denk je moderne sportmotoren 180 of 190 banden hebben? Om de stuureigenschappen? Nope, omdat je dan bij het uitkomen van een bocht al lekker veel rubber op straat hebt. Meer rubber = meer grip = meer pekaas op het alfalt.

Kijk eens naar een 125 cc racer, die banden zijn echt niet breder dan 130 oid (misschien wel smaller).

Zolang het droog is heb je met bredere banden meer grip, als het nat is niet, want dan loop je een grotere kans op aquaplaning.

hoe breder de band hoe meer weerstand hoe meer dat ie gebruikt
 
Om de vaste lasten maak ik me niet zo druk.
Ik ben nu aan het lessen en dat kost me € 168.00 per 4 weken.
Denk wel dat ik daar straks de vaste lasten van kan betalen.
Kleding en alles heb ik al dus straks alleen de aanschaf van de motor.
Zo, en ik ga nu naar mijn 5de les.

Elly
 
Ik ben per maand al 96 euries voor all risk verzekering kwijt en tel daar nog maar ruim 100 bij op voor onderhoud en benzine dus kost me zeker zo 200 per maand maar dan is alles perfect. komt afschrijving nog bij.
 
- 23 e per maand verzekering (wa,diefstal,schade,passagier -> wel met eigen risico van 135 e)
- 50 e per jaar wegenbelasting (das zo'n 4 e per maand)

benzine: ik rij 1/17 ongeveer, denk dat ik zo'n 2 a 3 keer per maand tank, kost mij zo'n 45 euro

dus ik kom uit op zo'n 70 euro per maand, hoop dat je er wat aan hebt...

Ik gebruik mijn motor voor plezier trouwens, en rij ermee naar school toe...
 
afschrijfkosten
aanschaf 2886 euro minus restwaarde 500 euro gedeeld
door 196 maanden is 12,17 euro per maand
 
Terug
Bovenaan Onderaan