Hoe hoort die te lopen?! (GSX750ES)

26 jul 2019
12
1
Amsterdam
Nieuw hier dus maar meteen maar even met een basis vraagje beginnen!

Ik heb onlangs een GSX750ES gekocht, had 6 jaar stil gestaan dus na flink wat werk de eerste km’s er mee gemaakt. Maar hoe hoort het te voelen? Qua blok viberaties?

Met koppeling in en geen toeren helemaal trilloos. Met toeren trilling, maar ja de motor loopt natuurlijk ook... Ik heb niet veel diverse motoren gereden en dit is de eerste 4 cylinder dus ik vroeg me af hoe hoort het te voelen, moet ik nog verder klussen?

In hoeverre heeft synchroniseren effect op trilling in het hogere toerental? Hier ben ik namelijk niet meer aan toegekomen en mijn tester ligt in me oude woonplaats. Iemand in Amsterdam die mij hier eventueel even mee kan helpen?

Ondertussen dus al de carbs gereinigd, kleppen gesteld, voorvork keeringen vervangen, remmen gangbaar gemaakt en nieuwe banden er opgelegd.
 

Bijlagen

  • 6F3D1B50-3BEC-4DE3-B845-612D141CD7E0.jpeg
    6F3D1B50-3BEC-4DE3-B845-612D141CD7E0.jpeg
    20,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Zoals op andere forums zou ts een notificatie moeten krijgen in de vorm van " welkom terug, u heeft nog een openstaande topic. Laat u aub de afloop weten alvorens te reageren in andere topics".
 
Afgedraaid vliegwiel welke niet gebalanceerd is?
Was dat een dingetje dan bij die dingen? Het vliegwiel lichter maken?

Weet je 1000% zeker dat de carbs goed schoon zijn??? ik heb hier een fzr1000 gehad daar hebben we alles 3 keer schoongemaakt en geultrasooneerd voordat-ie een keer wat ging doen... Stationairsproeierds en kanalen hardnekkig dicht...

Nou is het bij jou niet bij stationair..
Ja alle kanaaltjes zijn open.

Of een ontsteking die op 1 cilinder niet helemaal mee doet, of een slinger in je dynamo vliegwiel, of een onbalans in je koppeling.
Moeilijk te zeggen.

Roterende stuurgewichten welke ongelijk van gewicht zijn?
Met roterend bedoel je los zittend? Heb wel in het beeld van mijn spiegel een ovaal van de lampen achter mij. Dus idd een 'ronde' trilling'

Zijn de mengselschroeven er ook uit geweest?
De stationairschroef bedoel je? Alles er af gehad er er weer in.
 
Mengselschroeven zijn geen mengbuizen. Mengbuizen zitten boven de hoofdsproeiers en daar schuift de gasnaald in heen en weer.
De mengselschroeven zijn die kleine instelschroefjes met een hele scherpe punt er aan waarmee je het stationair mengsel oftewel het CO mee afstelt.
Die dingen die meestal 2 hele slagen open moeten volgens het wphb.

Sorry @Rob RD. Blijkbaar weet jij ook niet alles van carbs :P
 
Sorry @Rob RD. Blijkbaar weet jij ook niet alles van carbs :P
Onduidelijk van me. De opmerking over de mengselschroeven deed me aan de mengbuizen denken, die zitten ook wel dichtgekoekt, kostte me een stel zuigers. Dat heeft ook veel invloed op halfgas, dus keek ik even op het fototje en daar zag ik de mengbuizen liggen dus die zullen in de behandeling meegegaan zijn... Mengselschroeven vind ik niet op de foto.
Ik zal best niet alles van carbs weten.... als jij dat wil
 
Wat ook niet alle mensen weten mbt de megselschroeven is dat buiten de schroef en veer zelf er ook een (erg klein) revetje en rubberen afsluitring zit. Dan kun je afstellen wat je wilt maar er zal dan valse lucht getrokken worden als de ringen missen. Wellicht weet ts niet, kan het vanaf hier niet beoordelen. Je raakt dat spul nl makkelijk kwijt na demontage van mengselschroef .
 
Wat ook niet alle mensen weten mbt de megselschroeven is dat buiten de schroef en veer zelf er ook een (erg klein) revetje en rubberen afsluitring zit. Dan kun je afstellen wat je wilt maar er zal dan valse lucht getrokken worden als de ringen missen. Wellicht weet ts niet, kan het vanaf hier niet beoordelen. Je raakt dat spul nl makkelijk kwijt na demontage van mengselschroef .
Veertje, ringetje en rubber ringetje zijn aanwezig.
 
Effe voor de beeldvorming, hij loopt stationair, bij hogere toeren trilt hij.

Dat heeft maar héél weinig met de stationairsproeiers en de menselschroeven te maken.Tuurlijk doen die over het hele toerengebied mee.
Weet je of alle buisjes en pijpjes die tussen de carbs in zitten goed zitten, tevens de brug die de chokes bedient
 
Ook een viercilinder trilt, kan dus heel normaal zijn.
Synchroniseren is vooral voor stationair en lage toerentallen.
Leuke motor. :t
Ik heb twee viercilinder Honda's en ik heb een viercilinder Yamaha gereden en alle drie is er nauwelijks sprake van trilling, bij elk toerental.
Een GSX hoort geheel trillingloos te lopen.
Zeker bij normaal gebruik. De mega zware krukas met z'n kogellagers zorgen voor een zeer geciviliseerde loop.
Trillingen betekent een defect/afstelfout.
Ik zie het. Een ES.
Desalniettemin hoort ook deze Soes nagenoeg trillingloos te lopen.
Niet minimaal. Gewoon helemaal niet. En carburateur synchronisatie heeft daar niks mee van doen. Eerder je blok ophanging of krukas onbelans oid.

De openingsvraag was hoe hoort die te lopen: De antwoorden varieerden van helemaal niet naar nauwelijks sprake van trilling.
Er is mogelijk nog wat winst te behalen dus.

Naast alle on-topic en inhoudelijke reacties, bedankt daarvoor! Ben ik wel een beetje teleurgesteld in de toonzetting/negativiteit van een aantal, wat voor mij als nieuw lid niet perse bijdraagt in de zin om hier terug te komen.

Weet je zeker dat je terugkomt op M-F?
Om 6.30 ochtends met een post die net aan 8 uur oud was? Echt?!

Of ben je lekker onderweg en aan het trollen ;)
Ongelofelijk dat je al het advies negeert en wil geloven dat het in je carburateur zit :?
Ja, dalijk loopt-ie net als die van mij...
ook nooit meer
Lieve Twobrothers, er zijn meerdere adviezen gegeven, bij die van jou moet ik alles tot op het bot uit elkaar trekken om de krukas te checken op onbalans. Toevallig heb ik daarvoor geen gereedschap hier op de stoep staan en ben dus eerst maar even begonnen met de eenvoudige dingen die ook als advies gegeven zijn. Met een platte schroevendraaier en sleuteltje 10 voor de tank, uit het originele gereedschapsetje van de motor heb ik de instel schroeven gecheckt en iets armer gezet. Gevolg: nog beter reagerende motor en minder trilling! Bizar he! Dat met de carb instelling toch nog wat te behalen is...



Trilling is verplaatst naar met name de rechter step, elders las ik dat dit zou kunnen komen door te strakke ketting, zal deze checken met de specificatie die daar voor gegeven is. Zwager bleek een momentsleutel te hebben en daar dus de motorsteunen op het juiste moment gezet maar dat gaf helaas geen verbetering.
 
Naast alle on-topic en inhoudelijke reacties, bedankt daarvoor! Ben ik wel een beetje teleurgesteld in de toonzetting/negativiteit van een aantal, wat voor mij als nieuw lid niet perse bijdraagt in de zin om hier terug te komen.
Trek het je niet teveel aan, je zit hier niet op een site van de belasingdienst
 
Trek het je niet teveel aan, je zit hier niet op een site van de belasingdienst
Nee,het is nog erger ,de Motorforum inquisitie B| :+
Ondanks al deze mooie verhalen kan ook een 4 cilinder trillen,het mag alleen niet te erg zijn,dan moet je op zoek naar
mogelijke oorzaken,de ES is al een oud beestje,dus wees niet te kritisch wat trillingen betreft.
Wees blij dat je geen Diversion 600 heb,dat is de ultieme truttenschudder. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vele GSX750ES-en gehad en veel ww verkeer mee gedaan, ze trillen allemaal wel een beetje. De vraag is wat vind jij trillen?
Verder zijn het goede, bijna onverwoestbare motoren behalve de sr;(:X
:^

Juist, iedereen roept van alles maar niemand weet hoe de trillingen zijn/ ervaren worden...

Ik zal het proberen te omschrijven, misschien verwacht ik wel te veel van een 4 cilinder hoewel die natuurlijk veel minder trilt dan de f650 één cilinder hiervoor.

Voordat ik hem iets minder rijk heb gezet trilde met name de handvaten, doof gevoel zeg maar, na verloop van tijd. Dat als je afstapt en je bijvoorbeeld je telefoon gebruikt het voelt alsof die onder stroom staat. Nu die iets minder rijk staat is dit met name naar de rechter step gegaan en bij iets hogere snelheid komt het weer naar het stuur. Het beeld in de spiegels, lampjes werden een ovaal rondje bij ongeveer 100kmh, nu bij ongeveer 130kmh.
 
Nouja, 4-cilnders zijn tamelijk gemeengoed... Ik heb er een paar en net effe gevoeld bij mijn 1000, warme motor, en dan voel ik toch wel wat roering bij 1500 RPM, best aangenaam :P
 
Gister naar mijn gereedschap in Leeuwarden gereden, vandaag de carbs gesynchroniseerd, cylinder 4 stond er naast en dus alles gesteld. Motor loopt nog iets mooier rond nu. De vibratie die rond de 5500 toeren begint is iets minder geworden voor me gevoel maar nog steeds aanwezig, het begint ondertussen wel te wennen.

Ik vroeg me nog af of ik die ketting spanner van de nokkenassen (die achter op het blok zit) mag gebruiken om zonder het hele blokt te reviseren en uit elkaar te trekken de ketting spanning juist te zetten? Manual is daar niet zo duidelijk over.

Wat ik heb kunnen bekijken zonder de olie er uit te halen en nieuwe pakkingen nodig te hebben heb ik gedaan.
Blijft nog over het vliegwiel en de koppeling maar mijn gevoel zegt dat die juist meer trillingen moeten geven in het lage toeren segment.


Ga nu eerst maar een beginnen aan de achtervering en brug uit elkaar te trekken. Die piept en kraakt.....
 
Laatst bewerkt:
Nieuw hier dus maar meteen maar even met een basis vraagje beginnen!

Ik heb onlangs een GSX750ES gekocht, had 6 jaar stil gestaan dus na flink wat werk de eerste km’s er mee gemaakt. Maar hoe hoort het te voelen? Qua blok viberaties?

Met koppeling in en geen toeren helemaal trilloos. Met toeren trilling, maar ja de motor loopt natuurlijk ook... Ik heb niet veel diverse motoren gereden en dit is de eerste 4 cylinder dus ik vroeg me af hoe hoort het te voelen, moet ik nog verder klussen?

In hoeverre heeft synchroniseren effect op trilling in het hogere toerental? Hier ben ik namelijk niet meer aan toegekomen en mijn tester ligt in me oude woonplaats. Iemand in Amsterdam die mij hier eventueel even mee kan helpen?

Ondertussen dus al de carbs gereinigd, kleppen gesteld, voorvork keeringen vervangen, remmen gangbaar gemaakt en nieuwe banden er opgelegd.

Ik heb een GS750 gehad, nu een GS1000, een maat van mij een GSXR750 uit 2006, en ze trillen allemaal.
Van die GSXR had ik het niet verwacht, geen idee wat de oorzaak kan zijn.

Synchroniseren is voornamelijk voor het stationair gedeelte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan