Hoe hoort een leren pak te zitten?

TinusOnline

Rookie
31 mrt 2003
16
0
Alphen aan den Rijn
Hallo, misschien een beetje lompe vraag maar ik heb echt geen idee en ik wil niet op een verkoper af gaan:

Hoe hoort een (nieuw) leren sport-pak te zitten? Als je op de fiets zit, tot hoever moeten dan de broekspijpen bijv. komen? En in hoeverre moet de jas sluitend om je lichaam zitten? Ik heb er ééntje gepast waar ik denk ik niet met meer dan een t-shirt (trui bijvoorbeeld) in zou kunnen. En in hoeverre zet zo'n pak zich nog en wordt het leer soepelen?

Groetjes

Martijn
 
D'r zijn heel veel topics over dit onderwerp geschreven, dus het beste kan je de zoekfunctie even gebruiken...

Maar in het kort komt het er op neer dat de protectie op de juiste plaats moet zitten en er niet te veel ruimte moet zijn. Mijn pak zat in het begin aardig strak maar na een aantal rijuren ging ie best lekker zitten. Op dit moment kan ik er met moeite een rugprotector onder dragen. Op de motor zit het nu als gegoten. Kortom, het rekt nog een beetje op maar niet onbeperkt.
Ennuh, de pijpen moeten natuurlijk in je laarzen zitten.
 
Ik heb een nieuw-2e hands aangeboden gekregen waarvan de broek dus netaan in de laarzen komt, verder als gegoten. Ik twijfel, IXS gloednieuw voor €200 . .
 
als je met -hoge- laarzen er net wel/niet in kan hmm.....

Volgens mijn ervaring zit er meer rek in de breedte dan in de lengte.

Pak van me kon ik eerst alleen aan als ik me adem inhield bijna.

Nu als gegoten :)
 
Ik heb een nieuw-2e hands aangeboden gekregen waarvan de broek dus netaan in de laarzen komt, verder als gegoten. Ik twijfel, IXS gloednieuw voor €200 . .

En als het er nu om spant.... dan maak je aan de pijpen onderaan breed elastiek (zoals bij sommige jogging- en sportbroeken) die onder je voet doorgaan. Dat is dan net genoeg om de broek ook netjes ín de laars te houden. Anders kruipen ze er wellicht net uit.
 
probeer zeker een stuk of 5 merken en moddelen te passen. je zult zien dat je zeker verschil merkt. het pak zal idd wat oprekken maar als je er bij het passen al amper inkomt moet je toch een maatje groter proberen. ik draag mijn pak pas 2 weken en kan al wel merken dat ie wat beter zit. ik denk nog wel dat het leer stukken soepeler zal gaan worden. verder sluit ie bij mij overal goed aan terwijl het niet knelt. neem ruim de tijd met passen.
 
let er gewoon goed op dat alle beschermstukken op de juiste plaats zitten, zoniet is dat erg vervelend rijden. probeer inderdaad verschillende merken uit want elk pak is anders. verders altijd ff op een motor gaan zitten !
 
En er zijn jassen met dubbele ritssluiting. De ene rits (buitenste) gebruik je als er enkel een t-shirt onder zit. De andere (binnenste) als er een trui onder moet. Past het altijd.
 
Ik stond ook voor de keuze : een 52 waar ik een halve dag werk aan had om erin te geraken of een 54 die net dat stukje ruimer zat. Ben voor de 54 gegaan, het comfort mag ook wel vond ik Heb nu een beetje over onder de jas zodat ik een rugbeschermer eronder kan dragen. In de lengte zit ie verder als gegoten. Bij de 52 had ik een sterke vervelende druk op de schouders. Zet niet echt uit omdat daar net die harde protectoren zitten.

Hangt ook van persoonlijke voorkeur af vertelden ze me bij Termaat. De één heeft het liever super-strak en worselt graag een beetje, de ander heeft graag net die ene cm over zodat hij er keurig in en uit kan. Te groot is in ieder geval niet goed.

Btw ik ben 1m92, weeg 85kg en heb een Alpinestars V4 maatje 54.
 
Zie http://www.martijnjongen.com/nld/html/zzr.htm de bovenste foto. Dat is het pak dat ik gekocht heb. Zit nog wel een beetje krap hier en daar. Is maat 52, de broek is iets aan de korte kant maar ik heb dan ook wat lage laarzen. Broek komt er ca 3 cm in als ik goed op de fiets zit. Bedankt voor de tips!

p.s. let ff niet op die enorm smerige motor, inmiddels is ie weer blinkend schoon.
 
Is echt een kwestie van proberen in de winkel. Nadat ik een halve argentijnse (dode weliswaar) veestapel in broekvorm aangepast had, zat mijn leren alpinestar broek ineens als gegoten !!! Let op dat je het niet gelijk te ruim koopt want leer rekt nog een beetje. Daarnaast is het handig om te kijken of er pakken zijn waar op strategische plaatsen nog een beetje stretch (stof of leer) ingebouwd is zoals bijv enkels, kruis, knieen etc. Je kan natuurlijk altijd een pak op maat laten maken...........kweetniet wat je budget is :?
 
och...dave ist er ook nog :)

ik moet mezelf ook nog een pak aanschaffen maar ik weet niet of ik de komende 2 jaar nog veel zal groeien. Ben verder heeeeeel mager en hoop dat ze pakkies hebben voor dit soort mensen :)

wat gaat dat ong. kosten? hoorde van wouter(woeter) dat hij in totaal ong. 750 kwijt was...alles inc. helm/pak/laarzen/alles...
 
Ehr...19 jaar. Reken maar dat jij de komende 2 jaar wat gaat groeien ehhh... uitzetten :+

Laarzen vanaf 150 - 350
Handschoenen vanaf 50 - 250
Pak 2e hands vanaf 150 - 2500

Ik was € 750,- kwijt. Pak 2e hands.
 
Laatst bewerkt:
En als het er nu om spant.... dan maak je aan de pijpen onderaan breed elastiek (zoals bij sommige jogging- en sportbroeken) die onder je voet doorgaan. Dat is dan net genoeg om de broek ook netjes ín de laars te houden. Anders kruipen ze er wellicht net uit.

Ninja heeft de laatste 20 jaar geen leren motorpak aangehad,anders had hij geweten hoe een broek naar beneden toe om de kuit heen geritst word en niet zomaar uit je laars floept.
 
Hallo, misschien een beetje lompe vraag maar ik heb echt geen idee en ik wil niet op een verkoper af gaan:
Die weten er namelijk niks van. Die verkopen die pakken namelijk dagelijks.

Gelukkig hoef ik je geen informatie te geven en hebben die andere mensen die je info geven dat ook maar uit zichzelf, die zijn ook nog nooit op de adviezen van een verkoper afgegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan