Hoe hou ik mijn motor goed?

-hannes-

Die hard MF'er
10 aug 2004
298
0
Tilburg
Nou naar aanleiding van mijn welke SM maakbare motor topic heb ik dus de KTM gs 350 lc4 gekocht van zapp hier op het forum.
Ben er erg blij mee ding is ook nog erg goed, rijdt prima en kickt in 1x aan. Maar nu is dus het probleem. Ik word pas 27december 18, dan moet ik nog mijn motorrijbewijs gaan halen en dan vriest het meestal nog gruwelijk erg. Kortom echt rijden zit er pas in rond februari dat duurt nog een half jaar. Wat kan ik nu het beste met de motor doen? Hij staat gewoon warm en droog bij mij in de garage. Gewoon een half jaar totaal niet laten draaien? Of toch elke week gewoon even rondje woonwijk, want meer zit er ook niet in zonder rijbewijs natuurlijk.
En nog even wat vraagjes, als ik eenmaal mag rijden. Waar moet ik op letten, hoe weet ik wanneer ik olie moet bijvullen en welke olie. Ketting smeren hoevaak? KVS bijvullen? Ik weet er allemaal niks van af, en mijn ervaring met brommers is als je er niet goed mee omgaat sterven ze vrij snel.

Bijlage: ktm 001.JPG
 
Gewoon lekker stil laten staan of een flink stuk rijden, even starten en een klein blokje om maak je je blok mee kapot. Maar zo'n 350 zal wel zo'n 30pk hebben, mag je dus niet op rijden met 25kw rijbewijs... ook al staat ie op kenteken misschien lichter. Maarja, geen zin om dat nog es 10x te gaan zeggen eigenlijk.
Ze moeten gewoon niet zeiken bij offroads, gewoon alles toestaan.


Wat betreft een brommer die snel sterft, waarschijnlijk ja, maar een motor niet zo snel. Mn broer heeft zn motor ruim een jaar mishandeld en die leeft nog, zij het nu bij een andere eigenaar waar ie hopelijk een beter onderkomen heeft.
 
Volgens mij moet je juist niet gaan rijden, dat trekt vocht aan. Ergens gelezen een keer, maarja je leest zo veel he :)
 
Ja, dan krijgje 'mayonaise' op je olie, dat vocht gaat er dus uit als je een lang stuk rijd, als ie goed op bedrijfstemperatuur komt. Zeg 20 a 30km met zo'n blokje. Misschien ook wel wat minder, maar een rondje om het huis is echt slecht.
 
Of stl laten staan, tank geheel vullen, en carbs aftappen, eventueel effe warm laten lopen en olie verversen.
Eventueel een paar druppels olie op je zuiger.
Wil je rijden, dan moet je zorgen dat die goed warm wordt voordat je hem weer stil zet, dus minstens een half uur rijden.
 
Maar zo'n 350 zal wel zo'n 30pk hebben, mag je dus niet op rijden met 25kw rijbewijs... ook al staat ie op kenteken misschien lichter. Maarja, geen zin om dat nog es 10x te gaan zeggen eigenlijk.
Ze moeten gewoon niet zeiken bij offroads, gewoon alles toestaan.
Ja dat het niet mag met 25kw dacht ik al wel. Hoe los ik dit BTW goedkoop en goed op? Een klein beetje soemelen ben ik opzich niet vreemd van, ook met een duits 80cc blokje altijd en nog steeds op de brommer aan het rondtouren.
 
hee

ja het zal je vast zelf lukken om m onder de 25 kw te krijgen, maar het moet ook op je kentekenbewijs staan...

als het goed is opnieuw laten keuren bij t RDW ? zoiets iig.

suc7
 
Ik denk dat ik hem gewoon de verzekering in knal zo. Maar dit 25kw verhaal even terzijde, wat kan ik het beste komende 6maanden doen met de ktm?
 
uit elkaar jenzen en opfleuren :)

desnoods je blokje op je kamer zetten..zoals martijn...en dan je frame leuk kleurtje geven en je plastic
daar heb jij weer mazzel mee....kun je gewoon rustig aan doen, hoeft je hele blok niet te reviseren.
zet dat apparaat gewoon in zn bdp in de compressieslag, krijg je iig geen lamme klepveren (weet ook niet hoe snel zoiets gebeurt, maar wss is het beter om alle kleppen gesloten te hebbne.
Komt er ook geen verse lucht in je cilinder :) en zuurstof is de oorzaak van alle oxidatiecrap.
 
Of benzinetank helemaal vol dan wel helemaal leeg, carburateur leeg en eventueel de zuiger bijna boven, bougie er even uit en eetlepeltje olie naar binnen gieten en bougie weer terug. Uiteraard maak je de motor goed schoon voor je hem wegzet en als ie goed droog is lekker "alles" inspuiten met WD-40. Tenzij je garage geïsoleerd, verwarmd en kurkdroog is kan ik je wel aanraden er een motorhoes over te doen met eronder een vochtvreter. Rust roest namelijk. Na de winter even olie plus oliefilter vervangen. Komt jouw KTM echt wel de winter mee door. Tussendoor rijden is niet nodig.
 
maakt allegaar geen reet uit als je hem zeker weten na x km verder met dat ding inruilt bij een dealer die er een rotprijsje voor geeft of aan een partikuklier weet te verkopen die er nog tig weet op internet weet te staan die veel goedkoper zijn. :+
 
Maar zo'n 350 zal wel zo'n 30pk hebben, mag je dus niet op rijden met 25kw rijbewijs... ook al staat ie op kenteken misschien lichter.

30pk mag je wel rijden met 25kw rijbewijs!
25kw is namelijk 34pk, nu alleen nog onder die 0,16kw/kg zien te blijven :z
Dus bij 30pk moet ie minimaal 156,25KG wegen (in de papieren!)
 
nou mischien ben ik te zinnig maar als benzine ouder is als 6 week dan gebruik ik het niet meer in de motor. dan lust de auto het wel. zal niet in 6 weken bederfen maar uiteindelijk word het er niet beter op.
 
btw...
waarom tank vol?
is toch een plastic tank?


Macht der gewoonte.

Overigens heb ik "net" een nieuwe tank, een mooie transparante en die ga ik deze winter maar netjes laten leeglopen. Wie weet vergeelt ie dan minder en blijven de stickers mooier.
 
full


die is wat kleiner en dus sneller te downloaden en gelijk scherper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan