Hoe hou ik 't vol?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Leuk topic.
Weet iemand ook hoe die laser extreme uitlaten stiller te krijgen zijn?
Ik heb zo'n 'setje' gekocht en op mijn SV650 gezet. Naast dat ik het er erg leuk en stoer vind uitzien die korte pijpjes hebben ze ook een E-keur dat mooi van pas komt met Duitsland en Oostenrijk op het programma de komende zomer.
Toen ik de spullen erop had met de dB-killers erin, en de motor stationair liet lopen wist ik al genoeg. Veel te veel geluid.
Met een beetje gas bijgeven heel erg mooi, maar ook heel erg luid. De 82+2 dB die de SV mag maken wordt ruimschoots overschreden. Daar hoef ik niet eens voor te gaan meten. En dan kun je nog zo leuk een E-keur hebben. Geen agent die er met gescheurde trommelvliezen in trapt en na een geluidsmeting ben je alsnog de Sjaak. Echt het ziet er supergaaf uit en het klinkt geweldig, maar waarom zo'n herrie? Omdat een SV een tweecilinder is?
Iemand nog tips om 'm stiller te kunnen krijgen. Ik heb wel eens iets gehoord over een geperforeerde conus (frietzakje) met de punt naar de motor toe in de toevoerpijp. Werkt dat?
full
 
Laatst bewerkt:
Geen db-killers beschikbaar voor deze uitlaat? Had je het niet van te voren kunnen weten dat zo'n uitlaat oncomfortabel hard zou zijn?
 
Geen db-killers beschikbaar voor deze uitlaat? Had je het niet van te voren kunnen weten dat zo'n uitlaat oncomfortabel hard zou zijn?
Toen ik de spullen erop had met de dB-killers erin, en de motor stationair liet lopen wist ik al genoeg. Veel te veel geluid.
Wel dus. Zonder dB killers is ie zeker niet legaal. Dat weet ik.
Maar met dB killers zou ie dat wel moeten zijn. Dat laatste blijkt echter op het gehoor zeker niet het geval.
De uitlaat is een tweedehandse, maar de dB killers zijn wel in de originele staat , dus zijn niet 'aangepast' waardoor het er aan de buitenkant nog wel legaal uitziet, maar het stiekem niet meer is..
Ze bestaan uit de einddop met het pijpje, aan de binnenkant een geperforeerde pijp en demperwol tussen dat pijpje en de buitenmantel. Er is niets aan te zien dat niet origineel zou zijn.

full

full


Ik weet dat hele hordes SV-rijders en andere motorrijders het hele jaar rond met veel te veel geluid rondrijden. Niets mis mee, dat doe ik normaal ook, maar juist in Duitsland heb ik geen zin in gez**k, dus daarom wilde ik iets legaals (met E-keur dus) en met een legaal geluid.
De Laser Extreme maakt nog meer geluid met de dB killers dan mijn E-keur loze pijp die ik er normaal in NL op heb met een 'aangepaste' dB killer. :?
Als ik 'm niet stiller ga krijgen zit er niets anders op 'm maar weer ven de hand te doen, hoe mooi ie ook is.
Voor mijn doel lijkt ie vooralsnog niet echt geschikt. :?

Iemand nog tips?
 
Laatst bewerkt:
Er zat een set van die jongens op de
SP die ik kocht. Met db killer, 105dba....
En uiteraard met e-keurmerk op de pijpen. Hahahahahaha
Dus van
full


Naar

full


Want ook al zou et nieuwe demperwol inkomen, het zou nooit legaal worden

Je gaat never nooit 82dba (+2 speelruimte) halen.. denk ik...
dat er een e keur op staat jeukt niet, je moet voldoen aan wat er op je frame staat
 
Een 11 jaar oud topic omhoog schoppen van een user die al 9 jaar niet online is geweest..

Trap ik er weer in. ..
 
Een 11 jaar oud topic omhoog schoppen van een user die al 9 jaar niet online is geweest..
Trap ik er weer in. ..
Zolang er motoren zijn en benzine nog verkrijgbaar zal dit blijven gebeuren. ;)
Je gaat never nooit 82dba (+2 speelruimte) halen.. denk ik...
dat er een e keur op staat jeukt niet, je moet voldoen aan wat er op je frame staat
Ja en nee. De motor mag niet meer dB maken dan wat op de typegoedkeuring staat vermeerderd met 2 dB, dus voor de meeste motoren zo'n 82+2 dB. In Nederland is dat voldoende, een E-keur is niet verplicht. Al heb je zelf iets gemaakt of de uitlaat van een VW-Golf aan de motor hangen, als er geen scherpe onderdelen aan zitten, de uitlaat over de volle lengte gasdicht is en je niet meer dan 84 dB produceert is er NIETS aan de hand.
Maar . . . . In Duitsland is dat anders.
Als je daar rijdt met een nette uitlaat die niet meer dan 84 dB produceert, maar die pijp is niet voorzien van E-keur kun je TOCH een bekeuring krijgen. Vraag me niet waarom, want in feite doe je niets fout, maar het feit dat er geen E-keur op staat is bij onze Oosterburen voldoende voor een prent.

Wel vreemd dat een uitlaat met een E-keur dan nog veel te veel lawaai maakt. Dan is dat E-keur dus helemaal niets waard. Al weet ik wel dat het een E-keur is voor een motoren waarvoor dit is getest en montage op een andere motor kan resulteren in meer geluidsproductie, maar dan nog.
Waarom hechten de Duisters er dan zoveel waarde aan. Het blijkt totaal geen garantie voor een legaal geluid, net zo min als een uitlaat zonder E-keur ook niet zomaar betekent dat de uitlaat teveel geluid maakt.
Beetje misleidend dan. Koop je een uitlaat met E-keur in de veronderstelling dat je er legaal Duitsland mee in mag, heb je nog niets... :N

Nou ja, voor de liefhebber die niet binnen de geluidsgrens wilt blijven . . . een mooie Laser Extreme GP te koop.
 
Laatst bewerkt:
Zolang er motoren zijn en benzine nog verkrijgbaar zal dit blijven gebeuren. ;)Ja en nee. De motor mag niet meer dB maken dan wat op de typegoedkeuring staat vermeerderd met 2 dB, dus voor de meeste motoren zo'n 82+2 dB. In Nederland is dat voldoende, een E-keur is niet verplicht. Al heb je zelf iets gemaakt of de uitlaat van een VW-Golf aan de motor hangen, als er geen scherpe onderdelen aan zitten, de uitlaat over de volle lengte gasdicht is en je niet meer dan 84 dB produceert is er NIETS aan de hand.
Maar . . . . In Duitsland is dat anders.
Als je daar rijdt met een nette uitlaat die niet meer dan 84 dB produceert, maar die pijp is niet voorzien van E-keur kun je TOCH een bekeuring krijgen. Vraag me niet waarom, want in feite doe je niets fout, maar het feit dat er geen E-keur op staat is bij onze Oosterburen voldoende voor een prent.

Wel vreemd dat een uitlaat met een E-keur dan nog veel te veel lawaai maakt. Dan is dat E-keur dus helemaal niets waard. Al weet ik wel dat het een E-keur is voor een motoren waarvoor dit is getest en montage op een andere motor kan resulteren in meer geluidsproductie, maar dan nog.
Waarom hechten de Duisters er dan zoveel waarde aan. Het blijkt totaal geen garantie voor een legaal geluid, net zo min als een uitlaat zonder E-keur ook niet zomaar betekent dat de uitlaat teveel geluid maakt.
Beetje misleidend dan. Koop je een uitlaat met E-keur in de veronderstelling dat je er legaal Duitsland mee in mag, heb je nog niets... :N

Nou ja, voor de liefhebber die niet binnen de geluidsgrens wilt blijven . . . een mooie Laser Extreme GP te koop.

Klok heb je gezien en zelfs een stukje klepel.
Geluid 82 (+2) dB is wellicht voor JOUW motor de waarde, maar ik heb er staan die 96, 91, 87, en 94dB mogen maken.
Zelfs met hetzelfde merk/type kunnen er verschillen zijn.
De enige waarde die je aan kunt houden staat op je frameplaatje en op je kentekenbewijs.

En het is niet zo vreemd dat je uitlaat met E keur teveel lawaai maakt, het is nl een universeel stukje rond metaal. Goedgekeurd om in Europa gebruikt te worden. Maar dat wil niet zeggen dat hij op elke ( of zelfs op 'een') motor het geluid dusdanig dempt dat je onder de limiet blijft.

Daarom is het zo fijn dat de politie in Nl eigenlijk helemaal niet naar dat E-keur kijkt maar effectief een geluidsmeting uitvoert.
In Duitsland kijkt men nogal eens naar E-keur maar niet naar hoeveel geluid er daadwerkelijk geproduceerd word.
Naar mijn idee is de NL manier toch echt de eerlijkere van die twee.
 
Een 11 jaar oud topic omhoog schoppen van een user die al 9 jaar niet online is geweest..

Trap ik er weer in. ..

Ook weer waar.

Roger_SV, je reply's zijn mooi en duidelijk, maar achteraan een dood topic hangend schiet ook niet op.

Wellicht kun je ze even copy/pasten en een nieuw topic aanmaken ?

Gaat deze op slot :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan