Hoe hou je roest tegen ?

12 jul 2003
144
44
Utrecht
Hello,

Ik heb laatst mijn Suzuki GS500E ingeruild voor een Ducati Monster. De Suzuki was inmiddels aardig aan het roesten, en ik wil natuurlijk niet dat dat met de Ducati ook gebeurd.

Maar ik wil niet bij (kans op) drie druppels regen al de auto/fiets pakken. Is er een truckje om roest tegen te gaan? Vooral het frame/tank/koplamp lijken me gevoelig.
 
das wel meteen erg dramatisch.

meer voor de winter tegen pekel.
hij wil zijn monster juist mooi houden.

dan kan hij beter een busje teflonspray kopen en dat een keer per week na het wassen en poetsen op zijn motor spuiten.

:)
 
Het lijkt een sterk verhaal maar monsters zijn niet erg roest gevoelig
Ik rij ook wel s'winters maar nog steeds geen roest
Zwak puntje is de verf op het motorblok die wil nog wel eens loslaten
 
das wel meteen erg dramatisch.

meer voor de winter tegen pekel.
hij wil zijn monster juist mooi houden.

dan kan hij beter een busje teflonspray kopen en dat een keer per week na het wassen en poetsen op zijn motor spuiten.

:)

Teflonspray is toch net zo dramatisch als vaseline :?
:+
 
Gewoon een beetje vettig houden is dus de conclusie?

Bij mijn Suzuki GS500E kwam er zelfs roest door de lak van de benzinetank heen, dat is natuurlijk rampzalig. Zou het kunnen dat druppels benzine de lak aangetast hebben tijdens het tanken?
 
nee, gs500 is gewoon uit brolmateriaal vervaardigd, slecht roestbad enzo. daarom is het dus een budgetmotor

een gs begint soms zelfs te roesten als je hem gewoon 3 maanden in je garage laat staan zonder ooit regen te zien.
 
Een spuitbus met vaseline is echt de beste oplossing... 1 keer per jaar volledig inspuiten(dus ook op plekken die je niet ziet etc) en daarna regelmatig de motor schoonmaken alle roestgevoelige delen weer inspuiten.

Teflonspray is er minder geschikt voor, omdat het veel minder lang blijft zitten.
 
Een spuitbus met vaseline is echt de beste oplossing... 1 keer per jaar volledig inspuiten(dus ook op plekken die je niet ziet etc) en daarna regelmatig de motor schoonmaken alle roestgevoelige delen weer inspuiten.

Teflonspray is er minder geschikt voor, omdat het veel minder lang blijft zitten.
Vaseline lijkt me aardig veel vuil aanhechten bij gebruik op lakwerk? Op zich wel prima voor minder opvallende plaatsen, gebruik het al jaren.
Een middel als ACF50 werkt erg goed en houdt weinig vuil vast. Maar als je niet van plan bent om veel winter-kilometers te maken is gewoon met enige regelmaat een sopje met was-shampoo meer dan prima. ACF50 gebruik ik zelf alleen in de winter (behandeling in november, rond april was ik het weer af). Suzuki is enigzins berucht voor roestgevoeligheid op bepaalde modellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan