Hoe houd ik mijn kleding schoon

Hallo oma!
Ik heb nu 2 seizoenen een grijs/wit/zwarte Alpinestars Andes jas met lekker veel lichte vlakken. Alleen die worden niet meer zo licht...
Waar vorig jaar de Nikwax Techwash nog prima hielp tegen het vuil van een seizoen met ongeveer 14.000 pretkilometers, lijkt het nu niet meer te helpen. Nu heb ik afgelopen jaar ook nog iets meer pretkilometers gehad, ongeveer 22.000 maar toch. Ik heb al de ouderwetse handwas in de badkuip geprobeerd zoals vorig jaar en nu ook de wasmachine op het handwas programma zonder centrifugeren. Dat hielp dus niet, de jas ziet er bijna even smerig uit als ie erin ging. Hebben jullie nog tips om de jas wat toonbaarder te maken zonder het membraam te slopen?
 
Haha, inderdaad gemakkelijker op het oog schoon te houden ja. Sterker nog: daar heb ik er ook nog eentje van die ik vooral bij koeler weer en in de winter gebruik, die ziet er weer uit als nieuw na een wasbeurtje. En nog een zwart leren jack om de motorjassencollectie af te ronden, helemaal easy schoonhouden! Maar m'n zwarte jassen voelen in de zomer ook altijd warmer dan deze lichte als de zon erop staat. Zeker met 30+ graden voelt deze lichte echt lekkerder.
 
Tot nu toe heeft een zachte spons + schuurspons, handborstel, lauw water, drupje afwasmiddel en een voorzichtige hand mijn motorkleding heel netjes gehouden. Kost wat handwerk maar werkt bijzonder goed om goed oppervlakkig schoon te maken. Een uurtje in de volle zon hangen is effectief tegen zweetlucht. Ik doe hetzelfde met bokshandschoenen.

Ik heb het hier over een leren outfit met textielen stretch-zones.
 
groene zeep, lekker warm sopje maken, en met een borstel flink boenen,
volgens mij moeten lichte stoffen dan ook wel weer enigszins schoon worden.

Maar op een gegeven moment zit het zo diep in de stof, dan helpt niks meer.
 
Ik krijg af en toe es van die info mails van de Motor kleding Center in Hazerswoude-Rijndijk. Ze hebben af en toe van die dagen dat ze een onderhoudsdag opgetuigd hebben voor de motorkleiring. Wellicht is dat iets?
 
Dasty
Zal volgens de geleerden wel uit den boze zijn maar ik heb het al meerdere keren op lichte motorkleding gebruikt en het werk prima. Het wordt niet brandschoon, maar dat krijg je het waarschijnlijk nergens meer mee.
 
Dasty
Zal volgens de geleerden wel uit den boze zijn maar ik heb het al meerdere keren op lichte motorkleding gebruikt en het werk prima. Het wordt niet brandschoon, maar dat krijg je het waarschijnlijk nergens meer mee.
Ik heb niet doorgeleerd in de motorkledingreiniging, maar dat spul lijkt me te agressief. Ik gebruik meestal speciaal wasmiddel voor membranen, maar daar worden de lichtgekleurde oppervlakken niet meer netjes van. Liever een jas die niet helemaal schoon is en nog wel waterdicht, dan andersom.
 
Dat mijn textiel pak extreem goor was, wasmiddel voor zwarte was gebruikt in een metselkuip.
( eerst de extreem vette delen schoongemaakt met afwasmiddel )

Daarna met de tuinslang afgespoten, en een paar dagen buiten laten drogen.

Wonderbaarlijk wat voor een massagraf aan vliegjes en andere meuk van zo'n pak komt bovendrijven in die kuip :)


Beetje zorg dragen met afspuiten , ik had het niet goed genoeg gedaan .. Eerste ritje in de regen stond het schuim er op.
 
Volgens mij kan Dreft geen kwaad om eens te proberen.
De tip bij goretex schoenen is om deze eens in de zoveel tijd vol te zetten met lauw water met een druppeltje Dreft erin. Dit weekt de zweet resten e.d. eruit.
Met inzepen en (snel) weer uitspoelen zou dan ook geen kwaad moeten doen aan het membraam lijkt mij.
 
Update: 3 uur regen bij de laatste rit verwijdert al een hoop zooi, dus al minder te stellen met insectenlijkjes dan bij @Stefan666 ;) Maar wel olieachtige meuk, wat teermeuk en andere vette ellende van een jaar rondrijden. Ook wat jeans vlekken op het rugpand, ik vermoed door motorjeans die afgegeven heeft van iemand achterop, anders gene idee hoe dat er komt. Eerder niet echt aan de groene zeep gedurfd, want het kan toch dingen aantasten (niet goed voor rubbers bijvoorbeeld). Maar het schijnt wel te kunnen bij dit spul, dus een poging gewaagd. Groene zeep en een paardenhaar borstel voor de cabrio heeft alweer een hoop meer verwijderd. Nog wat vlekken over, maar in ieder geval een stuk beter. Na het voorzichtige(!) schrobben met de vezel mee nog even in de wasmachine op standje spoel om de resten zeep weg te spoelen. Ruikt prima en ziet er aardig uit. Niet meer als nieuw, maar ook niet meer alsof er 500.000km aan vettigheid op zit. :+ Zelfs de jeansvlekken op het rugpand lijken minder erg. Even kijken hoe het er droog uit ziet, anders eventueel nog langs topcleaning. De Dasty durf ik toch niet aan @Frazer , bang dat daarmee op termijn het membraan toch minder wordt, de Alpinestars Drystar kleding schijnt op dat vlak toch een stukje kwetsbaarder te zijn dan Alpinestars Goretex en Dasty is nu eenmaal niet bepaald mild.
 
Tja..
Poetsen enzo is niet mijn hobby.

Twee zwarte textile jassen, geen goretex ofzo, en van beide alleen de binnenvoeringen heel af en toe gewassen.
Buitenkant regent wel schoon (ik ben veel te vaak doorweekt gegaan...) of je spuit het eens af met een tuinslang.
zolang het niet gaat stinken ... is er niets aan de hand, toch ?

OT: Benieuwd of die impregneer-opspuit-dingen echt waterdicht kunnen maken (waterafstotend? pareltjes? laat me niet lachen).
Een motorjas is geen wandel-jack of tent, bij 120+/u drukt het water volgens mij wat harder...
Bij mij duurt dat hoogstens een maand, en dan slaat het weer door in de ellebogen en aan frontzijde (geen volle kuip, geen groot scherm, wel veel lange ritten rijden... )
Uiteindelijk helpt alleen een Zeer Goed Regenjack (aparte discussie)

terug op topic: schoonhouden...
Gele "laminaat"jas (Damen, dus geen echt laminaat, maar wel Waterdicht!)
Geel moet je vaak afspuiten en borstelen, want op geel zie je die smurry direct, ziet er Niet Uit op kantoor.
Verder lekere stevig aanvoelende jas.

Grijs = Ideaal.
Nu al 11mndn met een grijze Segura leren jas (was aanbieding bij RAD, impulsaankoop en Heeeel tevreden mee).
Heb ik vrijwel continue gedragen sinds Feb 2019. Af en toe ingevet met lederbalsem of zadelzalf, en houd zich prima.
Vliegen regenen er bij volgende bui weer af, of je kan ze na flinke bevochtiging en 10min wachten afpoetsen.
Is Gelukkig Waterdicht tot ongeveer 2uur (en dan nog vnl vanwege inloop hals, mouwen en een klein beetje via de front-rits)
nadelen..? hm: goed invetten is "veel werk", 1x een drukknop stuk maar gefixed door schoenwinkel.
Opletten: Vertikale zijzakken moet je goed dichtritsen. 1) kunnen inregenen = direct nat!, en 2) ik riskeer dat de telefoon er een keer uitvalt. En dat vind ik het Grootste Punt, als je vergeet die rits dicht te trekken kan je mobiel er uitvallen...

nb: poolse collega heeft zelfde leren jas, maar dan net een amerikaans motormerk op de rug
Zelfde fabricage (Vietnam), zelfde model, zelfde ritsen en knoppen, zelfde labels, maar wel 3x prijs bij zijn merkdealer. hehehe.
 
Ik was mijn motorjas en broek om de drie maanden. Textiel. Niet waterdicht. Licht regenbuitje kan wel, maar heel de woon werk rit van 56km met zelfs lichte regen resulteert in natte armen, schouders en borststreek. Voor regen heb ik dan ook altijd een regenoverall bij in mijn rugzak.

Omdat ik in weer en wind rijd, vind ik om de drie maand wassen wel interessant. De beschermstukken eruit, binnenvoering ook, en los mee de machine in. Van waterdichtheid hoef ik mij dus niks aan te trekken. De afloop van de wasmachine uit nieuwsgierigheid eens in de badkuip gehangen ... gewoon zwart ondoorzichtig water kwam eruit na de winter, toen nog een tweede keer meteen erachter gewassen, en ook toen nog zichtbaar vuil grijzig water. Pak voelt letterlijk als nieuw!

Dus ja, ik was het bewust driemaandelijks.
Doe ik met vloeibaar wasmiddel, geen idee welk, die waarvan mijn vrouwtje zegt "use this!".
De gele delen van mijn jas zijn na drie jaar wel bleker dan een twee weken buiten liggend stuk chesterkaas, maar na die drie jaar is het meestal wel tijd om te vervangen, dus ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan