Hoe houden jullie de helm droog?

Een balaclava is nix voor de zomer, hooguit prima voor de winter.
Gebruik deze alleen bij temps beneden de 5'C.
Dat is dan vooral om de ijzige wind van mijn hals af te houden. Maar een buff voldoet dan ook.
Ik heb een balaclave onder mijn helm en masker als ik een brand in moet of een brand moet blussen in een oefencentrum.
Op de motor ook standaard een balaclave onder de helm. rij woon-werk en wil niet al die gel eind van de dag in mijn helm smeren.

warm.jpg
 
Vooral regen natte bende, dan vochtvreterzakjes. Helpt prima. Verder bijna altijd met balaclava rijden. Is niet warm, geeft juist extra adem.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook balaclava. Heb er verschillende; warmere voor de winter en dunne, ademende voor de zomer. Scheelt geurtjes en viezigheid in de helm.

Daarnaast, als je je woon-werkverkeer rijdt heb je meer ventilatie aangezien je meer snelheid maakt dan tijdens je rijlessen.
 
Tijdens AVB vang je weinig tot geen rijwind. Weinig snelheid etc. Dat je dan met warme dagen zweet kijk ik niet raar van op.

Veelal zul je straks veel minder gaan zweten als je gewoon aan het verkeer deelneemt.
Op echte warme dagen zijn dan de stoplichten je grootste vijand qua zweetmomenten, echter dat zal waarschijnlijk starten op je lichaam.
Ik kan er in het algemeen best mee omgaan, met een beetje warmte.
Maar ik weet nog dat in op Sicilië met richting 45'C in de volle zon stilstond voor een stoplicht. 🥵 🥵 🥵 🥵 🥵 🥵
Je gedachte is dan: Ga op groen/ ga op groen/ ga op groen!! Wat ben je dan blij als er weer vaart komt in de motor!
Bij die temps lijkt het motorblok wel op een smeltoven waar je dan direct bovenop zit. Wat een hitte komt er vanaf!!
Dat voelt de temp-sensor van het koelsysteem ook. De fan gaat op volle kracht blazen.
Die blaast de motor-hitte regelrecht over je benen heen, en die hadden 't al zo warm!:X

Paar weken terug was ik in Frankrijk waar het ook zo vreselijk heet was.
Tijdens het rijden heb ik wel eens aan beide zijden onder me gekeken of het motorblok mss in de fik zou staan. Pfffffff .................
 
ik wil best wel redelijk snel zweten op mijn hoofd, maar vreemd genoeg zweet ik zelden onder mijn helm als ik dan een tijdje in de stad gereden heb in een hete zomer dan is het zo weinig dat mijn helm er aan de binnenkant nauwelijks nat van wordt en binnen een kwartier weer kurkdroog is; wat ik wel merk is dat het materiaal waarvan de binnen voering van de helm is gemaakt een belangrijke rol speelt; als ik wel eens een ander merk helm probeer heb ik al een natte kop voordat de kinband vast zit.....en ja, ik heb geen integraal maar een jet helm en dat zal ook best wel schelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan