Hoe houden jullie het een beetje leuk?

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Wellicht voor anderen hier ook een herkenbaar thema. Sinds 2015 heb ik m'n A, en in de afgelopen jaren heb ik behoorlijk veel gereden. Bijna alleen plezierritjes, geen woon-werk. Maar nu ik bijna 6 jaar motor rijd, is de nieuw er wel een beetje af en heb ik alles in de omgeving zo'n beetje gezien. Als ik weer eens op de motor stap, is het vaak druk op de weg waardoor doorrijden niet echt een optie is. Dat tempert de lol behoorlijk. Maar als ik dan weer eens een mooie route rijd en een beetje door kan gassen, vind ik het altijd wel weer erg leuk. Toch zijn dat soort ritten tegenwoordig wel minder frequent.

Ik heb ook weleens aan een andere motor gedacht. Misschien iets lichters en wat speelser. Ik rij ook nog altijd bromscooter, en dat vind ik best leuk. Een motorscooter dan? Maar ik denk dat ik ook weer spijt zou krijgen als ik de B12 weg zou doen. En met een andere motor heb je evengoed last van de drukte op de weg.

Is dit een herkenbaar verhaal, en hoe houden jullie het rijden een beetje leuk?
 
Wellicht voor anderen hier ook een herkenbaar thema. Sinds 2015 heb ik m'n A, en in de afgelopen jaren heb ik behoorlijk veel gereden. Bijna alleen plezierritjes, geen woon-werk. Maar nu ik bijna 6 jaar motor rijd, is de nieuw er wel een beetje af en heb ik alles in de omgeving zo'n beetje gezien. Als ik weer eens op de motor stap, is het vaak druk op de weg waardoor doorrijden niet echt een optie is. Dat tempert de lol behoorlijk. Maar als ik dan weer eens een mooie route rijd en een beetje door kan gassen, vind ik het altijd wel weer erg leuk. Toch zijn dat soort ritten tegenwoordig wel minder frequent.

Ik heb ook weleens aan een andere motor gedacht. Misschien iets lichters en wat speelser. Ik rij ook nog altijd bromscooter, en dat vind ik best leuk. Een motorscooter dan? Maar ik denk dat ik ook weer spijt zou krijgen als ik de B12 weg zou doen. En met een andere motor heb je evengoed last van de drukte op de weg.

Is dit een herkenbaar verhaal, en hoe houden jullie het rijden een beetje leuk?

Het motor rijden is in Nederland niet (meer) zo leuk inderdaad; het is te vol (en druk) overal, een beetje vlot doorrijden wordt meer en meer beloond met een "fijne" brief uit Leeuwarden (het CJIB); het frustreert dat je continu maar op je tellertje moet letten in plaats van op de omgeving en andere weggebruikers (!!), maar ik heb wel een paar tips:
  1. Zorg ervoor dat je met een groep(je) gelijkgestemden gaat rijden; dat is zoveel leuker dan alleen
  2. Schaf een lichte motor (erbij) aan; die pak je makkelijker, en het gooien en smijten ermee is erg leuk
  3. Doe het onderhoud zelf; ook een deel van de hobby
  4. Ga ermee meerdere dagen aaneengesloten weg; kun je verder van huis, en is de omgeving vaak heel anders
 
Ik heb 5 jaar motor gereden, voornamelijk woonwerk ofja, ik had geen ander vervoer, maar elke rit was plezier. Het is sowieso veel leuker als autorijden en natuurlijk is het soms afzien met regen, kou etc, maar desondanks met plezier gedaan en ben ook druk aan het sparen voor een andere motor tzt.
 
Nee, het is geen herkenbaar verhaal. Ik rijd 39 jaar motor, alleen voor de lol.
:^

Alleen dan 26 jaar, en meer w/w kilometers dan plezier ritjes..
Dus van ieder plezier ritje is het toch wel weer 'genieten'.

Moet wel bekennen dat het met meer dan 1 rijden 'plezieriger' is dan ook maar zo alleen in je eentje.
 
Ik herken je verhaal wel. Zelf heb ik 6,5 jaar mijn A (waarvan een jaar of 3-4 mijn volle A).

Ik probeer vaak een rondje door de week of 's avonds (na het eten) te doen. Dan is het veel rustiger op de leuke routes. Daarnaast ben ik blij dat ik een allroad motor heb. Soms ga ik eens onverharde paden verkennen. Ja, sommigen zijn ook druk met wandelaars/fietsers, maar lang niet allemaal (zeker niet op de voornoemde tijden).

Het is in ieder geval eens wat heel anders dan wegrijden qua technieken en uitzichten, dus dat kun je lekker afwisselen. Heb je nog niet eens een speciale motor voor nodig, al is valbescherming en carterbescherming aan te raden (en als het echt nat is dan zijn goede all/offroad banden wel een must).

Ook rijden met een andere motorrijder (zeker als je communicatie hebt) is erg leuk. Vaak kennen anderen toch net wat andere routes dan die wat jij normaal rijdt.
 
Ik ken het hoor, ik rijd pas 5 jaar motor, maar soms verveelt het ook. Dit komt bij mij door het steeds rijden in dezelfde omgeving. Dat het soms ook enorm druk is in het verkeer helpt ook niet bepaald mee...........
 
In 78 gestart met oefenvergunning, met zware 2takten etc gereden, ik doe tegenwoordig gewoon rustig aan en probeer niet te storen, heb ook nog een vespa LX50 staan en altijd wel een zundapp of een fs1 van Yamaha erbij gehad vind brommer rijden ook nog steeds erg leuk, in Suzuki GT club gezeten, XT500 club enz, samen beetje praten en elkaar helpen waar je kan met onderhoud, in vorige crisis eea moeten verkopen maar nu kun je nog steeds voor een redelijk bedrag veel fraais kopen, al heel wat leuks opgeknapt in de jaren
 
Wehe, wisselende berichten, dat was ook wel te verwachten.

Ik denk dat ik kwaliteit boven kwantiteit moet gaan verkiezen. Een leuke buitenlandreis bijvoorbeeld als het weer eens kan.
 
Af en toe een circuitdagje/cursus. Meer naar het buitenland, leuke ploeg vrienden/motorrijders zoeken. Lekker rijden voor gezelligheid, wat lullen en koffie drinken doen we meestal in NL.
 
Misschien eens heel wat anders proberen, zoals offroad.

Ik heb een paar jaar geleden, na uitsluitend wegervaring, een offroadmotor gekocht om eens te proberen en dat heeft me volledig gegrepen.
Inmiddels ook weer een wegmotor erbij gekocht. Ook leuk maar dat haalt het qua funfactor niet bij offroadrijden.
 
Ik denk dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen is "welke aspecten vind ik leuk in het motorrijden??".
Ik merk bij mezelf dat dat na 25+ jaar en een ton of wat aan kilometers gewoon andere dingen geworden zijn. Toen ik net begon met rijden vond ik de "achtbaansensatie" van hard accelereren en hard rijden leuk, maar met meer ervaring ging ik kleinere en lichtere "gooi en smijt fietsjes" met (aanzienlijk) minder vermogen en gewicht steeds meer waarderen. Daarnaast is andere vormen van rijden proberen (hier boven gaf iemand al affroadrijden aan) ook leuk. Zelfs al is het maar voor een keer. Verschillende motoren rijden(of alleen maar proberen) geeft ook een leuke variatie of toertochten naar een andere omgeving. Ik zou zeggen: probeer eens iets "anders dan dat je standaard al doet".

En om over na te denken in het geval het je om het (voor voorkomende) gevoel van snelheid/controle gaat: Als als je alleen rijdt en op straat is snelheid in absolute zin een vrij nutteloos gegeven. Het gaat om de beleving die je er zelf bij hebt. Het zal niet voor iedereen opgaan, maar ik zelf krijg een stuk meer van die beleving van een minder strakke fiets die in vlotte bochten een beetje "schuivelt en deint". Als prettige bijwerking kun je dan "hard rijden" op veel lagere (en legale) snelheden.
 
Laatst bewerkt:
ik rijd alleen nog maar voor de fun, en dan meteen een overdosis.
In Vlaanderen is er ook niks meer aan, dus ik ga +/- 1x per maand in de week naar de ardennen. op een half uur ben ik in Walonie en in de week is er dan geen kat en dus ook geen politie. dan is heel walonie "circuit des ardennes" O-)
 
Er zijn meer hobby's naast motorrijden, als je het niet meer leuk vindt ga je toch iets anders doen. Iets op het water ofzo. Dan koop je een B12-supplement bij de drogist.
 
Ik heb tijdens het motorrijden met mijn gtr 1400 vooral last van het cjib,
de oplossing daarvoor is gewoon meer naar het buitenland.
Hopelijk 1 juni weer naar de Alpen, maar dat word misschien wat lastig.

Met mijn mt-01 heb ik last van nee-knikkende mensen want die is te luid.
De oplossing daarvoor is betere db-killers laten maken bij pajic.

Verder is het hier meestal veel te druk om overdag lekker door te rijden.
De oplossing is( hoop ik) een Honda monkey, binnenkort proefrit. Ik hoop dat hij zo grappig rijdt als iedereen zegt.
 
Ik ben in 1982 begonnen met een oefen-rijbewijs op GT550, 3 cil tweetakt. Vanaf die tijd altijd een motor op naam gehad. De eerste jaren met vrienden (voor ons tenminste) bizarre zaken uitgespookt. Nu komt het bekende verhaal, vrienden gaan verhuizen en groep valt uit elkaar. Het rijden was nooit meer zo leuk. Door de jaren heen verschillende fietsen gehad opzoek naar het gevoel, helaas nooit terug gevonden. 1000 km per jaar was soms veel. Tot januari 2020, ik heb toen een TDM 900 gekocht. Ik ben weer helemaal terug, afgelopen jaar 13k km gereden. Ook aankomend seizoen heb ik er weer flink zin in. Ik rij nu hoofdzakelijk alleen, het bevalt met erg goed. CJIB heb ik geen last van, ben m'n wilde haar wel kwijt inmiddels.
 
20210109_183714.jpg
 
ik rij nu pakweg 6 jaar motor, en herken het wel.
voornamelijk in de weekends en halverwege de werkdagen (spits uren buiten beschouwing gelaten) is het drukker
op de weg, wat soms het plezier vergalt.
vandaag reed ik achter een treintje auto's aan, waarvan de voorste (mercedes) hooguit 60 reed, terwijl de max er 80 was.
zoieso zit je dan niet comfi, zo helemaal achteraan, en inhalen ging door de drukte ook niet.
een tip is om je ritten (en dan met name de tijden) beter te timen als je voor plezier rijdt.
net na de spits-uren (als iedereen op kantoor is en de files opgelost) is het in verhouding het rustigst.
maar ook de hoofdwegen vermijden lijd voor mij al vaak tot vlotter door kunnen kachelen.
 
Is dit een herkenbaar verhaal, en hoe houden jullie het rijden een beetje leuk?
Zeker herkenbaar, na 10 jaar rond gecrosst te hebben (zowel plezier als ww) motor verkocht. Mede ook door de komst van kinderen (minder tijd), maar ik had er gewoon geen plezier meer in.

Dit was 6 jaar geleden, onlangs weer een FJR gekocht en rij af en toe naar werk (uurtje) en voor de rest plezier (al m'n vrienden en familie zitten op een uur afstand). Het begon toch weer te kriebelen :)
 
Ik rij nu 5 jaar motor. Ik herken het wel, maar weet ook waar het aan ligt bij mij.
Inderdaad telkens dezelfde stukken wordt saai. Ik rij eigenlijk altijd wel met een maatje, dat is tip 1.

Ook zou ik me dit kunnen bedenken:
  1. Werk aan geavanceerde technieken, zoals trail breaking (Zoek op: twist of the wrist, veel geavanceerde technieken).
  2. Een lang weekendje buitenland is prima te doen in een hotelletje en kost de kop niet, ook met een maatje gaan.
  3. In de zomer is het 's avonds lekker rustig op de weg, iedereen ligt bij het water of zit in de tuin. Mooi moment om te gaan rijden (En erg verfrissend met een doorwaai pak)
  4. Doordeweeks is het ook rustiger op de weg, als je vakantie dagen over hebt is dat nog is de moeite waard
  5. Doe mee aan de vele challenges hier op het forum. Bijv een fles die je moet vinden en verstoppen, of een foto van je motor maken als opdracht
 
Ik lees vooral veel beginnende rijders die het al na een paar jaar saai vinden? Is het “nieuwe” er soms vanaf?
Ik rij nu zo’n 30 jaar, alleen plezier ritjes maar in mijn ogen te weinig.
Het liefst alleen of met hele goeie bekende, heb geen zin in mannetjes die zo nodig moeten laten zien hoe goed ze wel niet kunnen rijden.
Kies eens een ander soort motor, ga wat verder weg dan het rondje om de kerk, neem een rijvaardigheids of circuit training.
 
Ik lees vooral veel beginnende rijders die het al na een paar jaar saai vinden? Is het “nieuwe” er soms vanaf?
Ik rij nu zo’n 30 jaar, alleen plezier ritjes maar in mijn ogen te weinig.
Het liefst alleen of met hele goeie bekende, heb geen zin in mannetjes die zo nodig moeten laten zien hoe goed ze wel niet kunnen rijden.
Kies eens een ander soort motor, ga wat verder weg dan het rondje om de kerk, neem een rijvaardigheids of circuit training.
Of stop er gewoon mee, motorrijden is niet verplicht. Hoe minder hoe beter zelfs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan