Hoe houden jullie het een beetje leuk?

Ik rij zo'n 16 a 17 jaar motor. Eerste jaren met name met mooi weer naar het werk en weekenden met vrienden.
De laatste 10 jaar rij ik bijna het jaar rond woon-werk, tenzij de temp echt onder 0 schiet.
Voor mij is het nog altijd een plezier. Zelfs woon-werk verkeer. Naar huis is soms ineens 2 a 3 keer zo lang dan de heenweg.
Waar ik in het begin graag met anderen reed, van tempo hield, rij ik tegenwoordig graag alleen. Kan heerlijk genieten van ventwegen, 60km zones etc. Heerlijk de beide cilinders laten stampen in een zo hoog mogelijke versnelling. Genieten van de omgeving.
Ergens onderweg stoppen met een thermosje koffie... vaak zelfs wat extra benzine mee, omdst ik niet altijd in de gaten hou of ik nog direct een pomp kan vinden. Met anderhalf of 2l kun je weer een eind komen.

Ik rij en zie vanzelf waar ik uit kom. Ik heb de TomTom mee om uiteindelijk een pomp te vinden, en om te zien hoe een weg loopt. Rij eigenlijk best weinig een route voor m'n plezier. Voor m'n werk gebruik ik de navi wel.

Ofwel mijn manier van genieten is met name veranderd.

Wat het overigens ook leuk houdt is af en toe een motor huren. Geeft vaak weer een hele andere ervaring.
 
Ik rij alles bij elkaar nu ongeveer 30 jaar motor. Maar ik heb het altijd voor de lol gedaan en alleen met goed weer en temperatuur hoger dan 15 graden. Ik ga geen armoede lijden op een motor, heb ook nog een auto. Voor mij is het pure ontspanning en het ene jaar rijd ik meer als het andere jaar. Vorig jaar had ik mijn Diversion 900 verkocht, vond dat een fijne motor. Vorig jaar zonder motor en begon het te missen. Maand of 2 geleden een FJR1300 aangeschaft, vind het leuk speelgoed. Ik rijd nagenoeg altijd alleen, zelf routes maken en soms gewoon bekende wegen. En ja, soms heb ik er ook geen zin in. Nou en? Maar vandaag weer ongeveer 120 Km gedaan en het kan goed weer een paar weken duren dat ik weer rij. Weet ik niet, ik heb hem "voor de heb", de lol en ontspanning. En het zelf onderhoud sleutelen vind ik leuk.
 
Wat trouwens ook een leuke bezigheid is...puur op kompas rijden. Zal in de ardennen ongetwijfeld veel leuker zijn dan in de randstad.
 
Wat trouwens ook een leuke bezigheid is...puur op kompas rijden. Zal in de ardennen ongetwijfeld veel leuker zijn dan in de randstad.
Een echt kompas of het innerlijke kompas? Zelf vind ik het leuk om op richtinggevoel naar plaatsen te rijden en dan de weg weer terug te zoeken.
 
Een TomTom maakt het rijden ook een stuk leuker inderdaad.
Je komt dan op plaatsen waar je nooit bent geweest, maar waar je vlakbij woont..
Rijden op navigatie snap ik niet, nooit gedaan, je rijdt toch waar je rijden wil? Waarom is dat leuker? Is het dan prettig om op een scherm te kijken. Misschien moet ik het toch eens proberen.
Ik heb een oude Garmin 550, alleen voor een bestemming of adres die ik niet ken.
Ga het binnenkort toch eens proberen.
 
Onderhand rij ik ook al bijna 30 jaar motor, het grote verschil met toen en nu is is eigenlijk wel de snelheid, je kon vroeger gewoon veel makkelijker lekker doorgassen zonder dat je gelijk je rijbewijs kwijt was.
In plaats van snelle sportmotoren heb ik nu een wendbaar oud kuiploos 2-pittertje voor in de buurt waarbij je bij 120 al ge gevoel hebt dat je al heel hard gaat.
Voor de grotere afstanden en tochten met m’n vrouw achterop staat er nog een lekkere grote toerbak maar daarop is de snelheidsbeleving wel totaal anders.
 
Een echt kompas of het innerlijke kompas? Zelf vind ik het leuk om op richtinggevoel naar plaatsen te rijden en dan de weg weer terug te zoeken.
Nee een echt kompas...ik rijd dan ongeveer zuidwest en na een aantal uur kom ik over ongeveer noordoost terug, zo kom ik op plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. Sla links of rechts weggetjes in waar het me leuk lijkt, dat gaat gemakkelijk omdat mijn motor licht en wendbaar is. Is echt genieten. Uiteindelijk kom ik wel weer ergens vertrouwd uit...
 
Half jaar geleden ben ik verhuisd naar Flevoland... lange rechte en meestal lege wegen als je de goede pakt. Men heeft dus op dit soort wegen besloten om trajectcontroles uit te voeren.

Spijt hebben als haren op mijn hoofd dat ik niet meer in Twente woon :)
Waar dan in Flevoland?
Hier bij Dronten en omgeving niks van trajeccontroles te zien.
Kan gewoon hier nog af en toe flink optrekken en flink gas geven hoor.
Files tja nou niet echt bekend hier zo .
Uitlaat geluid hoor ik wel bij motoren hierzo ,maar niemand gilt en klaagt erover.
Wel bij lelystad die kant op dat weer wel controles in leystad overal 70 op de ring ,maar verder niet hier.
In noord oost polder marknesse etc niks van traject controles of cameras ook te zien.
Ook mooie dijkjes daar waar je nóg mag komen met de motor en mensen je niet meteen verjagen als motorrijder.
Dat is meer bedeeld aan randstad etc die camera's en traject controles.

Almere ook flevoland tja daat staat het wel de a6 heeft daar rondom 100 km en camera's,maar dat komt omdat ze het zelf verkloot hebben daar.
Sommige zagen even terug nog die a6 daar als racebaan en knalden er met 200+ over heen.
Motoren maar vooral veel auto,s echt veel autos die daar raceden.

Verder wel rustig hier in flevoland in vergelijking met de randstad waar ik ook vandaan kom.
Heeft ook wel wat nu kan ik gewoon om 17:15 motorrijden en sta dan niet meteen in 1 of andere file.
 
Laatst bewerkt:
Ben aan mijn 50 e jaar bezig, rijd veel minder natuurlijk vanwege allerlei kwaaltjes die met de jaren komen (net 68 geworden). Maar ondanks het minder rijden staan er toch nog i.i.g. 4 motoren in de huiskamer, waar ik elk moment van de dag van kan genieten. Vaste prik wel nog steeds TT Isle of Man, inmiddels 16 keer geweest. Helaas dit jaar de tweede keer op rij gecanceld i.v.m. Covid-19. Overtochten voor 2022 wel al geboekt. Laatste keer was 2019 hier geparkeerd (Belgische nummerplaat) in Ramsey (Parlement Square).
 

Bijlagen

  • 9BE9C8CD-62A8-41BF-BAF3-99936DCC12D6.jpeg
    9BE9C8CD-62A8-41BF-BAF3-99936DCC12D6.jpeg
    197,6 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Rij ook al weer 34 jaar motor.
Ook in clubs gedaan maar nu niet meer.
Rij vaak alleen bevalt goed en ik bepaal me eigen route.
Soms ook met vriendin achterop die vind het ook lekker op de motor.
Verder heb ik een hekel aan mensen die mij na 34 jaar even willen uitleggen hoe ik wel moet rijden en bochten moet maken,etc.
Vaak jonge gasten die 2-3 jaar hun rijbewijs hebben en al schade gemaakt hebben ,en ik niet in me 34 jaar.
Dat irriteerde me in de laatste club zo erg die dachten alleen met hard rijden ben je de bink daarzo.
En rij je rustiger ,lees beschaafd zodat je mede weg gebruikers niet schrik aanjaagt en niet te veel herrie maakt vonde ze je een softie.
Ben daat weg gegaan ,dat paste niet bij me
Rij Soms met nu wel met een buurman die rijd op,zijn ktm950 en nu een 1190 ook wel relaxed,
En ik erbij op mijn gsxr maar ik pas me aan .
Hard rijden kan iedereen maar is niet altijd leuk ..en fijn.
Vind het lekkerder hele tijd lekker rustig te rijden dan als een gejaagd iemand overal volgas vandaan te moeten gaan.
En motor rijden werkt voor mij nog steeds ontspannend .
Na een goede rit voel ik me altijd wel voldaan ,alsof alle stres van de wereld van me af is door mijn motorrit waardoor ik even heerlijk mezelf kan zijn.
En ik geniet er nog steeds van ook de techniek en het poetsen van de motor dus tja .ik blijf doorgaan met motorrijden en alles erom heen tot dat me lichaam zegt het kan niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit van mij uit overal een goed half uurtje rijden vandaan, Sauerland/Westerwald/Eifel en de Ardennen. Gezien m'n werk valt m'n weekend vaker doordeweeks en kan ik heerlijk rustig daar 'cruisen', in het weekend blijf ik daar weg , te druk m.i. maar voor velen nog helemaal geweldig 👍
 
Rijden op navigatie snap ik niet, nooit gedaan, je rijdt toch waar je rijden wil? Waarom is dat leuker? Is het dan prettig om op een scherm te kijken. Misschien moet ik het toch eens proberen.
Ik heb een oude Garmin 550, alleen voor een bestemming of adres die ik niet ken.
Ga het binnenkort toch eens proberen.

Garmin ken ik niet, maar TomTom heeft een zogenaamde "kronkelroute" functie. Dat komt er eigenlijk op neer dat je een plaats prikt op de kaart, en de navigatie maakt een mooi rondje naar die plaats en weer terug.
Dan word je langs allerlei weggetjes gestuurd waar je normaal nooit zou komen.
En als je onderweg een leuke weg ziet kun je gewoon van de route af gaan, de navigatie past je route dan gewoon aan.
En je hebt ook een app waarin je routes kunt maken, of routes die anderen hebben gemaakt in de TomTom laden.
Ik vind het echt wel wat toevoegen, zonder navigatie ga je op een gegeven moment toch vaak dezelfde (bekende) routes rijden.
 
Ik heb ook een oude Garmin 550. Ik gebruik kurviger.de om routes te maken. Rijd super leuk!
 
Wellicht voor anderen hier ook een herkenbaar thema. Sinds 2015 heb ik m'n A, en in de afgelopen jaren heb ik behoorlijk veel gereden. Bijna alleen plezierritjes, geen woon-werk. Maar nu ik bijna 6 jaar motor rijd, is de nieuw er wel een beetje af en heb ik alles in de omgeving zo'n beetje gezien. Als ik weer eens op de motor stap, is het vaak druk op de weg waardoor doorrijden niet echt een optie is. Dat tempert de lol behoorlijk. Maar als ik dan weer eens een mooie route rijd en een beetje door kan gassen, vind ik het altijd wel weer erg leuk. Toch zijn dat soort ritten tegenwoordig wel minder frequent.

Ik heb ook weleens aan een andere motor gedacht. Misschien iets lichters en wat speelser. Ik rij ook nog altijd bromscooter, en dat vind ik best leuk. Een motorscooter dan? Maar ik denk dat ik ook weer spijt zou krijgen als ik de B12 weg zou doen. En met een andere motor heb je evengoed last van de drukte op de weg.

Is dit een herkenbaar verhaal, en hoe houden jullie het rijden een beetje leuk?
Ga eens een mooie bochtenroute in Duitsland rijden. Met de motor ben je het meest wendbaar op de weg van allemaal, so enjoy 😊😊

Als je dan weer in je logge auto gaat rijden voelt altijd wel apart 😂😂
 

Laatste tijd veel politiecontroles op snelheid rondom Dronten. Het heeft me al een paar CJIB brieven opgeleverd.
Heel raar ik rij er ook vaak maar ik heb gelukkig nooit iets van het cjib ontvangen ,maar ik zal er op letten gaan.
 
Heel raar ik rij er ook vaak maar ik heb gelukkig nooit iets van het cjib ontvangen ,maar ik zal er op letten gaan.

Ik rijd daar ook vaak, neem van me aan dat ze werken O-)

Flevoland is lekker rustig, maar er zijn ook niet veel leuke wegen, of in elk geval niet veel bochten..
 
Hoe ik het een beetje leuk houd? Ik reed 60 jaar geleden al motor, was mijn enige vervoermiddel, een NSU Max en zo een heb ik nu weer. Ik zie hem vanuit de woonkamer, samen met de twee brute Honda Supermagna's. Ze staan met z'n drietjes onder de grote overkapping en ik zie ze door de grote schuifpui staan.

De 64 jaar oude Norton Dominator staat in de woonkamer, dus aan de binnenkant van die schuifpui en de 52 jaar oude Jaguar staat in de garage en die zie ik ook vanuit de woonkamer want de voorkant van de garage is voornamelijk van glas.

En naast die Jag is een vrij breed stuk, dus als ik morgen denk: ik ga vandaag met Honda nummer twee, dan rijd ik langs de Jag naar buiten, laat de roldeur zakken met de afstandbediening en geef gas.

Is dat leuk of niet?
 
Hoe ik het een beetje leuk houd? Ik reed 60 jaar geleden al motor, was mijn enige vervoermiddel, een NSU Max en zo een heb ik nu weer. Ik zie hem vanuit de woonkamer, samen met de twee brute Honda Supermagna's. Ze staan met z'n drietjes onder de grote overkapping en ik zie ze door de grote schuifpui staan.

De 64 jaar oude Norton Dominator staat in de woonkamer, dus aan de binnenkant van die schuifpui en de 52 jaar oude Jaguar staat in de garage en die zie ik ook vanuit de woonkamer want de voorkant van de garage is voornamelijk van glas.

En naast die Jag is een vrij breed stuk, dus als ik morgen denk: ik ga vandaag met Honda nummer twee, dan rijd ik langs de Jag naar buiten, laat de roldeur zakken met de afstandbediening en geef gas.

Is dat leuk of niet?
👌🏻👌🏻😂😂
 
Paar tips om "het leuk te houden".
Rij een rustige motor voor op de openbare weg. Een racemonster komt niet tot zijn recht op de openbare weg en je bent jezelf alleen aan het inhouden (of idiote risicos aan het nemen).

Is al genoemd maar kan ik beamen: doe zelf onderhoud. Lekker sleutelen en daarna plezier hebben van je eigen verrichte onderhoud of nieuwe gadget op de motor is de helft vd lol.

Rij met een bestemming, stop onderweg bij een verre vriend bijvoorbeeld. Of rij met een vriend samen, ook gezellig.

Zoek andere mogelijkheden op, zoals flattrack, offroaden, VRO trainingen etc etc. Vaak kan je hier gigantisch veel van leren ook.

Doe een meerdaagse trip naar buitenland, met 1 of 2 vrienden. Lekker tuffen in een nieuwe omgeving, échte mooie wegen, en savonds een welverdiend biertje bij de bbq is goed leven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan