Hoe hydraulische plunjers controleren

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Mijn VT700c maakt gebruik van hydraulische plunjers tbv de klepspeling. Hoe kun je controleren of deze nog correct werken? Ik kan ze niet indrukken, maar volgens het werkplaatshandboek is dit juist goed. Hoe controleer ik of ze later nog wel in gaan zakken (zodat de klepspeling correct is)?
 
Mijn VT700c maakt gebruik van hydraulische plunjers tbv de klepspeling. Hoe kun je controleren of deze nog correct werken? Ik kan ze niet indrukken, maar volgens het werkplaatshandboek is dit juist goed. Hoe controleer ik of ze later nog wel in gaan zakken (zodat de klepspeling correct is)?

Als ze kapot zijn hebben de kleppen véél te veel speling, en hoor je ze meteen tikken.
 
Okee bedankt voor het snelle antwoord Rambabbel

Dan zit ik nog met het volgende:

Nadat de plunjers ontlucht zijn (dus in volledig uitgeschoven toestand) moet je eventuele speling opvullen met shims van 0,5mm (onder de plunjer). Eerst monteer je zonder de shims het kleppendeksel met de tuimelaars. Dan meet je de speling die eventueel nog op de tuimelaars zit. Aan de hand van die speling vul je die speling met 1 of meerdere shims.

In mijn geval zit er al geen speling meer op de tuimelaar wanneer ik geen enkele shim onder de hydraulische plunjer heb zitten. Dit scheelt nog geen 0,5mm. Op zich kan dit volgens het WPH voorkomen. Maar dit betekend ook dat ik bij de eerste start de kleppen iets open blijven staan, door de klepspeling die nog te groot is.

Is dat normaal? ik ben bang dat ik mijn kleppen mol. (ik heb hem zo gekocht met een kromme uitlaatklep vandaar)
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk hoef je helemaal niets te doen, de plunjer zal zichzelf instellen op de te korte lengte.
een hydraulische klepstoter is namelijk altijd te lang, anders zou de klepspeling buiten het stelbereik vallen van de plunjer.
probleem is nu echter dat de betreffende cilinder niet wil starten.
dit kun je oplossen door er wat olie uit de plunjer te laten lopen.
dus zeg maar voor iets meer dan de helft ontluchten.
dit is geen probleem voor de plunjer, deze stelt zichzelf weer in op de nieuwe klepspeling.
een totaal lege plunjer monteren kan de plunjer beschadigen, maar een voor ongv 70% gevulde plunjer is geen probleem.
 
Hoeveel speling is er tussen de klep en de zuiger?

Want ik kan hem ook ff op alleen de achterste cillinder laten lopen. Zodat hij zichzelf stelt. Maar als de zuiger nu de klep raakt is het spul weer kapot. (timing staat wel goed)

Ik heb namelijk al geprobeerd om wat olie uit de plunjer te drukken maar dit gaat heel erg moeizaam (vandaar dat ik dacht dat ie mogelijk kapot was?)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan