Hoe ik mijn versnellingsbak vervangen heb..

MasterP

MF veteraan
11 mei 2004
1.657
1
Breda
Hoi medemotorliefhebbers !

Ik heb onlangs mijn versnellingsbak van mijn motor vervangen en wilde dit graag met jullie delen. Ik heb alles zelf gedaan, dit terwijl ik geen geoefende sleutelaar ben. Ik wilde laten zien dat je met een beetje lef en verstand een heel eind kan komen.


Ongeveer een jaar geleden heb ik van een neef van mij een Suzuki GSX-R 750 uit 1996 gekocht. Proefritje gereden en natuurlijk helemaal verkocht. Hij had echter wat optische schade, maar goed. Dit nam ik op de koop toe. (Achteraf dus toch meer schade dan alleen optische schade). Het motorblok was inmiddels vervangen door een injectievariant uit 1998.

Na er een aantal maanden zeer tevreden mee rond te hebben gereden kreeg ik vage klachten bij het voluit accelereren in 2e versnelling. Dit deed zich echter alleen voor in 2de versnelling. Naarmate het gevoel steeds erger werd heb ik de motor op de vermogensbank laten zetten. Hieruit kwam naar voren dat de motor bij acceleratie uit de versnelling schoot en er gelijk weer in schoot.

Na lang nadenken heb ik besloten de versnellingsbak open te maken en kwam al snel tot wat conclusies:

full

Zoals je kunt zien is de schakelvork aangelopen tegen een tandwiel.
De schakelvork was dus krom.

full

Doordat de schakelvork krom was, duwde deze het tandwiel steeds uit de versnelling. De schakelnokken zijn dus helemaal uitgesleten zoals je ziet.

Ik ben toen op marktplaats gaan struinen en kwam uit op een versnellingsbak van een model '97:

full

Deze tandwielen zagen eruit als nieuw, dus overzetten die handel.

full

En zo ziet een ondercarter er dus uit zonder tandwielen.

Na een dag sleutelen en een beetje gevloek zag het er al wat beter uit. Het motorblok stond weer in elkaar:

full



full

Brrr. Ziet er toch kaal uit, een motor zonder moter. -O-


Ik moet het geheel nu gaan testen, maar het weer laat het nog niet helemaal toe. De motor start en ieder geval weer en schakelen doet hij als de beste. Nu nog even afwachten of het probleem voorbij is.
Ik weet nu in ieder geval wat het euvel was en de oorzaak is ook te noemen, namelijk een valpartij van de vorige eigenaar (schakelpookje was toen afgebroken).

Moraal v.h. verhaal:

Heb vertrouwen in jezelf mbt sleutelen.
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, maar het viel me 100% mee! Het wisselen van remblokken is nu een fluitje van een cent :Y


MVG

MasterP

Paul

UPDATE: Ik heb afgelopen zaterdag weer gereden :] HEERLIJK. Het probleem met de 2e versnelling is naturlijk weg. Ik ga nu langzaamaan de motor steeds meer belasten totdat ik weer onbezorgd rond kan rijden.
HEERLIJK HEERLIJK HEERLIJK *O* *O* *O* 8-)
 
Laatst bewerkt:
Misschien een idee om stap voor stap aan te geven wat je allemaal hebt gedaan?
Lijkt me leerzaam. Juist omdat je geen ervaren sleutelaar bent, kom je vrijwel zeker met dingen, die een sleutelaar niet zal vermelden.
 
Misschien een idee om stap voor stap aan te geven wat je allemaal hebt gedaan?
Lijkt me leerzaam. Juist omdat je geen ervaren sleutelaar bent, kom je vrijwel zeker met dingen, die een sleutelaar niet zal vermelden.


Ik ben gewoon stap voor stap te werk gegaan. Heb aan de dealer gevraagd of het kon met het blok in het frame. Dat ging dus niet, dus eerst heel de motor gestript. Daarna gewoon structureel te werk gaan. En het in elkaar zetten is dus gewoon vice versa. Een aantal belangrijke dingen:
GOED KIJKEN,
GOED NADENKEN,
NIKS FORCEREN en ook heel belangrijk:
GOED GEREEDSCHAP.

Heb ook momenten gehad dat ik dacht: Dit komt niet meer goed. :?
Op zo'n moment gewoon even stoppen en daarna weer verder gaan. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik het blok ook gewoon weg kon brengen naar de dealer. Ben je alleen wat meer (heel veel meer) pegels kwijt.

Was ook HEEL blij toen ik hem voor het eerst weer startte. *O*
 
Ik vind het voor iemand zonder relevante sleutelervaring erg knap gedaan, dit soort grapjes laat ik toch liever aan een ander over, R.E.S.T.E.C.P ;) . Maar als je geen ervaring hebt met sleutelen hoe wist je dan dat je het goede gereedschap had? Ik ben toch wel eens aan het sleutelen geweest zowel aan auto's :o als motoren maar steeds kom je het eea te kort aan gereedschap en ben je weer aan het compenseren/improviseren.

Hoe deed jij dat?
 
Ik vind het voor iemand zonder relevante sleutelervaring erg knap gedaan, dit soort grapjes laat ik toch liever aan een ander over, R.E.S.T.E.C.P ;) . Maar als je geen ervaring hebt met sleutelen hoe wist je dan dat je het goede gereedschap had? Ik ben toch wel eens aan het sleutelen geweest zowel aan auto's :o als motoren maar steeds kom je het eea te kort aan gereedschap en ben je weer aan het compenseren/improviseren.

Hoe deed jij dat?


Ik bedoel niet zozeer bijzonder gereedschap, echter een springring kun je losmaken met een speciaal tangetje, je kunt het ook met veel gepeuter en 2 schroevendraaiers doen.

Ik heb een buurman die al dat spul heeft + dat mijn vader op zijn werk nog het e.e.a. had aan gereedschap. Voor de rest heb je niks bijzonders nodig.
Heb nu wel geleerd veel met een ringsleutel of doppen te werken in plaats van steeksleutels. Voor de rest was alles inbus.

Nog bedankt voor jullie reacties trouwens 8-)

MVG
 
Heb ook momenten gehad dat ik dacht: Dit komt niet meer goed. :?
Op zo'n moment gewoon even stoppen en daarna weer verder gaan. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik het blok ook gewoon weg kon brengen naar de dealer. Ben je alleen wat meer (heel veel meer) pegels kwijt.

Was ook HEEL blij toen ik hem voor het eerst weer startte. *O*

Haha, dat heb ik ook vaak als ik weer eens een ambitieus project start. Op een gegeven moment ligt de hele garage vol met allerlei onderdelen en gereedschappen en dan schrik je ineens van wat je hebt gedaan. Terug kan dan ook niet meer, dus even slikken en je verstand gebruiken! *O*

Goed werk trouwens!
 
Mooi gedaan, doe ik ook alleen heb een vriendje die mij helpt met deze klusjes, maar gereedschap en ruimte heb ik zeker!!!! Maar misschien is een how to een mooie optie om in stappen jouw ervaring te delen met mede mf ziet er nu al super uit, vind t toppie *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan