Hoi medemotorliefhebbers !
Ik heb onlangs mijn versnellingsbak van mijn motor vervangen en wilde dit graag met jullie delen. Ik heb alles zelf gedaan, dit terwijl ik geen geoefende sleutelaar ben. Ik wilde laten zien dat je met een beetje lef en verstand een heel eind kan komen.
Ongeveer een jaar geleden heb ik van een neef van mij een Suzuki GSX-R 750 uit 1996 gekocht. Proefritje gereden en natuurlijk helemaal verkocht. Hij had echter wat optische schade, maar goed. Dit nam ik op de koop toe. (Achteraf dus toch meer schade dan alleen optische schade). Het motorblok was inmiddels vervangen door een injectievariant uit 1998.
Na er een aantal maanden zeer tevreden mee rond te hebben gereden kreeg ik vage klachten bij het voluit accelereren in 2e versnelling. Dit deed zich echter alleen voor in 2de versnelling. Naarmate het gevoel steeds erger werd heb ik de motor op de vermogensbank laten zetten. Hieruit kwam naar voren dat de motor bij acceleratie uit de versnelling schoot en er gelijk weer in schoot.
Na lang nadenken heb ik besloten de versnellingsbak open te maken en kwam al snel tot wat conclusies:
Zoals je kunt zien is de schakelvork aangelopen tegen een tandwiel.
De schakelvork was dus krom.
Doordat de schakelvork krom was, duwde deze het tandwiel steeds uit de versnelling. De schakelnokken zijn dus helemaal uitgesleten zoals je ziet.
Ik ben toen op marktplaats gaan struinen en kwam uit op een versnellingsbak van een model '97:
Deze tandwielen zagen eruit als nieuw, dus overzetten die handel.
En zo ziet een ondercarter er dus uit zonder tandwielen.
Na een dag sleutelen en een beetje gevloek zag het er al wat beter uit. Het motorblok stond weer in elkaar:
Brrr. Ziet er toch kaal uit, een motor zonder moter.
Ik moet het geheel nu gaan testen, maar het weer laat het nog niet helemaal toe. De motor start en ieder geval weer en schakelen doet hij als de beste. Nu nog even afwachten of het probleem voorbij is.
Ik weet nu in ieder geval wat het euvel was en de oorzaak is ook te noemen, namelijk een valpartij van de vorige eigenaar (schakelpookje was toen afgebroken).
Moraal v.h. verhaal:
Heb vertrouwen in jezelf mbt sleutelen.
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, maar het viel me 100% mee! Het wisselen van remblokken is nu een fluitje van een cent
MVG
MasterP
Paul
UPDATE: Ik heb afgelopen zaterdag weer gereden HEERLIJK. Het probleem met de 2e versnelling is naturlijk weg. Ik ga nu langzaamaan de motor steeds meer belasten totdat ik weer onbezorgd rond kan rijden.
HEERLIJK HEERLIJK HEERLIJK
Ik heb onlangs mijn versnellingsbak van mijn motor vervangen en wilde dit graag met jullie delen. Ik heb alles zelf gedaan, dit terwijl ik geen geoefende sleutelaar ben. Ik wilde laten zien dat je met een beetje lef en verstand een heel eind kan komen.
Ongeveer een jaar geleden heb ik van een neef van mij een Suzuki GSX-R 750 uit 1996 gekocht. Proefritje gereden en natuurlijk helemaal verkocht. Hij had echter wat optische schade, maar goed. Dit nam ik op de koop toe. (Achteraf dus toch meer schade dan alleen optische schade). Het motorblok was inmiddels vervangen door een injectievariant uit 1998.
Na er een aantal maanden zeer tevreden mee rond te hebben gereden kreeg ik vage klachten bij het voluit accelereren in 2e versnelling. Dit deed zich echter alleen voor in 2de versnelling. Naarmate het gevoel steeds erger werd heb ik de motor op de vermogensbank laten zetten. Hieruit kwam naar voren dat de motor bij acceleratie uit de versnelling schoot en er gelijk weer in schoot.
Na lang nadenken heb ik besloten de versnellingsbak open te maken en kwam al snel tot wat conclusies:
Zoals je kunt zien is de schakelvork aangelopen tegen een tandwiel.
De schakelvork was dus krom.
Doordat de schakelvork krom was, duwde deze het tandwiel steeds uit de versnelling. De schakelnokken zijn dus helemaal uitgesleten zoals je ziet.
Ik ben toen op marktplaats gaan struinen en kwam uit op een versnellingsbak van een model '97:
Deze tandwielen zagen eruit als nieuw, dus overzetten die handel.
En zo ziet een ondercarter er dus uit zonder tandwielen.
Na een dag sleutelen en een beetje gevloek zag het er al wat beter uit. Het motorblok stond weer in elkaar:
Brrr. Ziet er toch kaal uit, een motor zonder moter.
Ik moet het geheel nu gaan testen, maar het weer laat het nog niet helemaal toe. De motor start en ieder geval weer en schakelen doet hij als de beste. Nu nog even afwachten of het probleem voorbij is.
Ik weet nu in ieder geval wat het euvel was en de oorzaak is ook te noemen, namelijk een valpartij van de vorige eigenaar (schakelpookje was toen afgebroken).
Moraal v.h. verhaal:
Heb vertrouwen in jezelf mbt sleutelen.
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou kunnen, maar het viel me 100% mee! Het wisselen van remblokken is nu een fluitje van een cent
MVG
MasterP
Paul
UPDATE: Ik heb afgelopen zaterdag weer gereden HEERLIJK. Het probleem met de 2e versnelling is naturlijk weg. Ik ga nu langzaamaan de motor steeds meer belasten totdat ik weer onbezorgd rond kan rijden.
HEERLIJK HEERLIJK HEERLIJK
Laatst bewerkt: